10 Mayıs 1935 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 6

10 Mayıs 1935 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 6

— 10 Mayıs AMAN — '— Cumhurıyet Halk Partısı Kurultayı dün açıldı 2 inci sahifeden devam Parti Üyeleri. - prensiplerimizi anlamakta, yaymakta ve bütün yurttaşların sevgilerini, güven- lerini kazanmakta / kendilerin- — den beklendiği gibi hareket etmişlerdir. Parti seçimlerinin canlı ve özenli bir tarzda olu: 4U siyasal hayatımızda önemli bir ierleyiştir. Partimizia, Halkevlerile bü- Kün yurtdaşlara kucağını aç ması vatanda soysal ve - küb türel bir devrim yaptı. Yeni şevk ve kuvvet Sevgili arkadaşlar, Cümuriyet Halk partisinin esas düşünce ve dileği, va- tandaşları hertürlü ayrılıktan korumak, onları, kendileri ve büyük Türk ulusu için faydalı kılmaktır. Programımızda iş bölümleri Bin her — birinde — bulunan, yurddaşların özel va genel a. sığları ve genlikleri, ayrasız, göz önünde tutulmuştur. Bu “hakikatin bütün yurtdaşlara anlatmak ve bu suretle onla. Tn sevgileri kazanmak, ; j İ ; | — parlisinin dördüncü kurultayı Bin açılışı münasebetile Anka- ada yapılan merasim, konfe Fans salonunda - halka radyo ile dinletilmiştir Dinleyiciler “arasında Vali Mivavini Bay Rüknettin ile be- lediye reisi muavini Bay Ha- mitde bulusuyordu. Bundan başka Taksim mey- danında biriken halkta, ora- da yapılan tertibat sayesinde Atatürkün dünkü — söylevini dinlemişlerdir. - Tepebaşı tiyatrosunda “Diğer taraftan, Tepebaşı Be- ediye tyatrosunda, Halkevi toplantı yapmıştır. Tyatro salonu oldukça kalabalıktı. Radyo ile alınan Atatürkün söylevi bittikten sonra, İstan- lim Mektebi ir nutuk girmiş olduğu, sufahatı ksaca anlatmış ve bundan sonra ga. yyelerin hangi noktalarda top- Tandığını anlatmıştır. Bundan sonra Münir Müey- “altındaki orkestra güzel parça- lar çalmıştıştır. Dün akşamki Balo Dün akşam, Halk Partisinin Aetanbul Merkez binasında bir — balo verilmiştir. Balo çok mü. kellef olmuş ve sabaha kadar — devam eylemiştir. met edenleri, “sürel bir surette lemiş ve onlara ön ver- Son Saylâv seçiminde par- timizin ulusun güvenini kazı ması bize, çalışmamız da yeni: den büyük şevk ve kvvet ver- Ulusa hizmet yolunda bütün yarlığımızla — çalışmak, parti üyelerinin bozulmaz andıdır. Kurultay bildiriği Ankara 9 (A Partik karoltay bildirizi C.H. P. Büyük kurultayı ni bugün sant 15 de genel başkan vekili İnmet İaönü eç tı Ve yasaya göre iki Aş baş kan ile dört sekretör seçimi diledi. Bunun üzerine büyük kurultay as / başkanlıklı Abdülhalik Renda ve Saffet Arıkan, sekreterliklerede Etem Kadri, Tçahim Akınc, Fakihe iymen, Naşit Uluğ. seçildiler. Bundan sonra - Üyeler ara- sında olurmakta olan parti genel başkanı Atatürk sürel Alkış ve yaşa sesleri arasında irsüye gelerek söylevlerini yaptılar. Beş dakika aramdan Sonra Abdölhalik - Rendanın başkanlığı altında ikinci top- Jantı da nizamname, program, besap, dilek encümenleri — se- çimleri yapıldı. Genel Kâtipliğin Kurultaya sunulan işleri encümenlere ha- ikler ve yüre dan gelen kut- lama telgarafları okundu. Ku rultay Başkanlığınca karşılık verilmesi karariyle 12.5.935 Pazar günü saat 15 te toplan- mak üzere çalışmaya #00 ve. 10-5.935 Cuma günü saat 10 da bütün encümenler top. İanarak seçimlerini yapıp işe başlıyacaklardır. Kurultay nasil açıldı Aakara 9 (A A)— CH par- tisi Okurultayı — bugün açılmıştır. Perti kurultayının - bu. tor dolaylelle Ankarada büyük günler Şinla birini daha yaşadı. Heryer Şayraklarla donanmış ve şarın Bü. *üa sokaklarına dörizler kalmışı Kurultayın toplanacağı santlan çok önee kamutaya giden yollar bin- derce halk birikmiş. bulunuyordu. b dölayisiyle — par SSi çet barelkimn ç Teleadiği Trembolik — Di heykel Netekim biraz sonra yanları: da Başbakan İzmet. İnönü, - Parti genel Kâtibi Recep Peker bulun: Süğu balde salona, Ve bu giri Atatürk, —üyelerin arasından göçerek salonun orta tarafına dü- yerinden-ayrıldı. di herkes ayakla - bütün lonu doldüran üyelerin iesile gütikçe büyük alkışları arasında Alatürk başkenlık. yörlee geçtir Ve söylerini verdi. Sık mk süreke taya beş dakika londan ayrıldıl Kurültay kasa — bir sonra Asbaşkan Abe danin — Başkanlığında — topli encümen üyelerini seçmiş ve genel kâtipliğin bitiklerini ve kurultaya memleketin her yerinden gönderi: Ten tolgrafları dinlenmiştir Kurultay bundan sönra Pazar gönü 15 de toplanmak üzere dağı ıştar. -H.P. Ankara Vilâyet Idare heyetinin . telgrafi Ankara 9 (A. A) — Kurultayın bugünkü / toplantısında C. H. P. Ankara vilâyet idare heyeti Baş kam Rifat Börekçi'nin şu telges okunmuştur. C.H. P. dördüncü kurultayı Yüce başkenlığu Türk. devrimine yeni hiz ve heyecan kaynağı olacağını dığımız alusal partimizin dördüncü. böyük — kurultayım Ankara ili. dileri adına derin saygı ile selâm- darız. Yürdün bütün rinin ilerleyiş ve yükseliş vini kavrıyacak - kararlar rinde alhı oklu bayrağın altında kartala Ovo / yükaelir uürannda e gönül vermiş olan Ankar Kaller birük barafaya yükeel babarımlar diler. Bay Cevdet Kerimin söylevi Ankara 9 TA. AJ — C. Halk partisi idare - üyelerinden Sinop Saylavı B. Cevdet Kerim büyük kurullay münasebetiyle bu akşam aşağıdaki / şöylevi ver. yürttaşlar 1 'et halk partisi dör bugün ında aç Türklügün partinim. korucusnu Kamâl K başkanlığiyle - kurullayı ulusu. yüktek söyleviyle ulusca yürüne Zek yolleri yeniden. aydınlattı. Yarddaşlar, ulasca ürekli. bir urtulum. ve, iakilâk tarihinln ku Facularıyız. Bilirsiniz ki bugün 17 a cumburiyet halk par- et büyük, karultayıaı ban. 16 aene errel Ögine At Takanlğı el bir TRekeR dörelmnesinde Kürmaşla © kongreye giden mümenlller bir çok serlekler işlade kalmış. günlerden bugünleri yaratmek İçin ulusal ödevlerini her düşüncenin Gstünde tuttular. Bugün peşinde gittiği zin her bucağından tam bir İna: İçinde ve gürürle b küvvetli devletin yeni merkezinde topli.. yorlar. Yurdu, ulusu dalma iyiye güzele doğruya küvrete ve birliğe ulaşı yak İçin geçmiş dört. yılın lge ni hesaplaşacaklar ve öndeki yerecekler. Sivi man süngü ve - tehdileri sarmıştır. Bugünküleri yurdu daha çok yür kongetsina gidenleri düye celtme dilekleri sarmıştır. Onlar o kahramanlardı. Bunlar bu. babt- azançla Cumhuüriyet inin kuva bir tarihçesini faydalı buldum. Sivne kongresi olduğu. gibi ilk di da “Anadolu ve Rümeli mü- dafanl hukuk. cemiyeti, dir, Bili. rizki büyük harbin con günlerin- 'de Türk ulusu bir sabah uyandığa vakıt yurdu her yönden #aran öle dürücü bir tehlike ile karşılaştı. Asırlık ve inenfiz — düşmanlar Mondros mütarekenamesiyle önü- müze çıktılar.Haris birer miras yedi kutsal yurdun her bucağınr iştlar. Ulusal varlığın her - zer yesine el atmak İstediler. ğlmiz, onurumuzu, eğemenliğimizi yök ederek başı tarihten önce baş- hiyaa Türkü esir ve köle etmek istediler. Çok geçmeden saltar 've hilâfet kurumu Viran yürt büsbütün - viranla- Jaşacaktı. Bu yangın o zaman mülletin Öz değerlerini, zenginlik- derini tam ölçmekle bilen bir kal. bi'bir başı tatuşturdu. O baş işi yenlden mihenge vurdü. Milletin İzanına böyüklüğüne güver dala v Rumeli müde Sivat kongre- giden doğan olanın egemcaliğine Gayanal yepyeni bir derlet ema: dami küruyorda. Suncler ilerledik. Ü çe işilikler. yücelikler Ona hakkı ve layık olan adı verdi: Alatürk - bayatı — bakkında bügüne kadar çıkan yazılan eserlerle bütün dünyaca bi- dâyikliğin, inkılâpçılığın Atattirk Sivas koa. gresinde bu prensiplerinden Ancak o zaman ortaya ko- mabilecek — kadarını koymuş- tur, Yurdu kurtordiktan sonra inkilâp işine geçerken kur- fuluş kahramanlığının remzi olan müdafai hukuk — adını çeniş ve yeni bir. kuruluş Tevrinin açılnasını ulus yer ğınna maleden bir zihniyet- le Halk Fırkası adma çevir- miş ve — düşüncelerinin bir kınınını / daba, prensiplemişt 23 — Teşrini Halk — Firk: şina — yenl cumburiyet — kelimesi — ekle- nerek ve haklarda - olduğu kadar iktisat yolunda da de- vrin en — ileri muvaffakiyet pronsibi / olduğuna inandığı- miz. devletçilik vasfı — bel derek lti ümdesiyle par hüyük şefin başkanlığı altın. da kurulmuş oldu. Cumhuriyet Halk Partisi- nin milletin kara günlerinde kurulduğunu daha iyi anla- tabilmek için 1927 kurulta- yında Atatürkün söylevinder bir parçayı okuyorum. Cümhuriyet — Halk — Fırka- nn büyük kongresini —açır yorüm. - Firkamız geçen isti- Yap seneleri içinde milletir zinhayatı ve şerefi için göse terdiği yöksek ve azim ve iradenin — mümessili — olarak bundan doküz. sene — evvel meydana- çıkarılmıştı. — Bütün Anadolu ve Rümeliye şamil olmak üzere ilk umumi kon- gremiz — Sivasta akdedilmi ©. Sivasta gerçi o vakitki kullandığımız unvan ile bu günkü unvan arasında bir fark - vardır. Fakat teşkilat esas itibariyle mahfuz kak miştir. Ve bügün siyasi fır. ka halinde tecelli eden mev- cudiyete mebde teşkil etmiş- tir. Bilhassa memleket ve millete ait umumi gayedir selâmet ve — refah umümiyi teminden ibarettir. “Mahiye- ti asliyesi değişmeksizin ta- kip olunmuştar Binanaleyh — buğün — küş: diyle müftehir - olduğum bi- yük kongremiz Sivas kon- gresinden sonra — teşkilâbı Zın ikinci “büyük — kougresi oluyor.,, demişlerdir. Yurda hizmeti her gün bir daz daha - uygunlaşan, — üstün. eşen partimiz üçüneü - büyük Kurultayını bundan dört yıl evvel 10 Mayis 935te yap- mişti. Bugün — dördüncü — Kurul. tay gelecek - yıllar için bayırlı çalışmasına başlarken dörtyıl evvelki vaziyet bugüne göre birçok - boşlukla — dolu — eski bir tarih gibi geriye uzamış bulunuyor. Dört yil sonra da öyle — olacaktır. Ve 'nün Türkün ömrü boyunca uzün — olacağına — inandığımız partimiz bütün faniliğin üs- tünde duran Atatürkün dai- bugün ömrü- ma başkanlığı altında — yaşık yacaktır. Sayın — yurttaşlar, Cumhur riyet halk Partisinin prog. ramı bir taraftan ulusal var- Jığımıza temel olan yüksek inkilâp kavramalarımı — tespit eder. Diğer kudretini ulusun bahti- taraftan ve ulusun Bütün vaktiolal yalmız sporla ge- — Buğu itiraf ederim, Nebahet hazım. Bi “bülecelerle. kafarı yormak ade. “kim değildir. Polin hatıratına veya remanlarına gelince onları da bi kllap, obuye İarden ahkâm çıkarmaklanım li güt ile meşgul olmagı arekette Dulunmağı, tercih ede: vi Peki viz bu işlerden e anlı yen gibi gör. olabileceği fikriniz yokmu? — Doğrusu onun yüzüne fazla Macera Romanı Tefrikası : 21 dikkatle bakmadım. Tanıyamadı İim bir adam olduğu için ker Te meşgül olmağa Türüm - görmez dim. isima - böyle — ecnebilerle şmiyormuyuz? dörk beş gün konu adam givesi benim eczahanede gördüğüm adamın benzemiyordu. aarebet olacak. — Eerahanede iken benüir ka- zanın ve kokladığım ilâçların vere Giği sersemlik ile doğrusu - bur dikkat etmedim. Fakat şimdi zin ihtarınız üzerine düşündükçe bu eet bana” bakikaten yabancı gelmiyor. — Evet, zaten yabancı olmanı 'nında İmkânı yok. Siyin başınız dediğim cenebinin balde ikisininde aynı guna şuphe yok. — 'Ya şabitler için ne dersiz Böyle tam kaza zemanında orada bulunupta, hepisi birden Nebab: sizde olduğunu / söyle ortadan — kaybolmalı Gikketioizi celp etme — Evet, ona dikkat etmedim değil amma, doğrusu fazlada ehem- Miyet vermedim. — Halbuki onlarında şerik ol- duğuna şüphe eniz mi? — Evet, hakikalen — Nebahat hanım. döğrü düşünüyorsunuz ve herşeyi Içi keşfediyorsunuz. Böyle üÇ 'gahidim, vakanin cereyanna Gömamile muhalif olarak a) dam. oldur yi söylemelerinde, - hepsinin de müşterek- oldukları — anla; Bunlar geçen eee toplanmış olan mehut çetenin ef Tadı olacak. — Evet, mühakkak - onlardı Oaların . sizi kaç 'adım takip ettikleri Siz Suadi ettikten ın izinizi gaye bedeceklerini ve artık sizinle meşe daha ereket ederken' ve İstanbulda oturduğunuz yeri öğrenmişler. Şu halde dört lür peşinizde dolaşıp başınıza getirmek için fırat kollar h oldoğu yeri göz Tüdfünün Çantını 'rakı bir yere saklamağa emniyet üstünüzda izi bir. yerde kıstırıp behemhal elünüzüelbiselerinizi karıştırmak tiyeceklerdir. — Öyle ise. beni bir yerde kastiracaklerım 'mesinler. yarlığını gün — ve oldurmak yarın için bu yürünecek yolları prensipler halinde ih- tiva eder. lâyikçi olarak mişti. Yurtsal ve lara ulusal Bunlar proğramı. cümhuriyetçilik, , balkcılık — devlet- ik ve inki- formüllen- amaç- az zamanda bu yoldan yarılacağına kani olat. parti bin ve bayrağına çizdiği —altı oku ile de - şekillemiş bulun. maktadır. lecek bir seviye) için parti mil geref için a) ade ve Enerjinin Ulusu artık hükümdarlık değil aynl ir. Banun 've kendi inamının doğurduğu Cu- Mmuriyeti her tehlikeye karşı her ile başına korumağı progra. koyduğu — gibi n için en büyük şart ve kuvve. & milliyet sılatında bulur. Türk tarihinin yücelik kuramları mill ni artık olduğü kr . En büyük ve zengin enerji kaynağımız ulusculük fatınizde dır. Bundan eolayıdır. ki proğran mayı başlıca tır. t kaz ini ve bütün şartla- yurt korumayı en rileyişinden muvaffak oluşunda em böyük tesirleri yapan ei iramızı hatırlıyalım. Kutsal yurdumuzun düşmanler t İagali, Sevr, İstikalüt Saltanat ve Hi » Cumurlağumuzun kuruluşu, ından ulasal ökonamik otarşikleşme el inde emizın olduruluşu ve en son 15 çenberle çeve bügün küdretli, muütlü Türk alusu işte Cumariyet Halk Partisi. Bugün işe başlayan dördüncü büyük kurultay ulusta on dört yıl. hık çalışma ve sonra - gelecek yi Tz gelen ted. belirmiş yart lan kemalizen prem sipleri verilecek ha iyise celirtilmiş - olacak ilkielendirme: 've — yüceliği yenl b inin ea çok 'otoriteleri 'ye her sene yaptığı köy ve ocak: kongrelerine den başlayarak yurtdaşların sesler 1” tenkitlerine “de. Cumuriyet Halk Partısi ve hökümeti bu Üetü İ gören bütün vlus bu sayede ilk Şübdenberi partimir ve onun yüca başkar hışmaktı ctrafında toplanazak ça Kurultay - işlerinin sonunu ga zetelerde okuyecağız. Ulusumuza şefi ile- dalma yüz celten bahtiyar eden büyük şef hlodera çorap - fabrikar Han İsmsil Rasi l Atatürkü selâmliyarak söze TAYİ — İstanbul ithalat güme 22823 sayılı ve 17-3-934 JAML T Şark 've A Çiçleşri