28 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

28 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER tenkid celbedecektır Fakat Meclis Gi u, Genel Merkezin tazyikinden şikâyetçidir ve kendisinin serbest bı- rakılmadığını ileri sürmektedir. rensiplerin dışında, Genel Sek- reterliği kim kazanacaktır? En kuv- vetli namzet gene Kasım Gülektir ve Teşkilât hâlâ onu tutmaktadır. Eğer tnönü, Genel Sekreteri aleyhinde çok, ama çok kuvvetli bir vaziyet almazsa - böyle bir hareket akla yakın degıl- dir - Kurultay Genel Sekı'eterı yerin- de bırakabiliri Tâ ki b öteki a daylar, içlerinden bırını seçıp onun etrafında toplanabilsinler.. O da, pek İhtimal dahilinde değildir. Cumhuri- yet Halk Partisi hemen herkesin ö- tekine dargın, hıç olmazsa kırgın bu- lunduğu teşekküldür. -Konuşmayan- lar, birbiriyle görüşmeyenler, onu bunu çekiştirenler büyük şahsiyetler arasında adeta ekseriyettir. Rakiple- rin dağılması, Kasım Güleğin şansım arttırmakta ve tıpkı İnönü gibi, âde- ta onu da tabii lider haline sokmakta- dır. Ya onun yanına kimler gelecek- tir? Kasım Gülek, bakanlık yapmış eskilerden bir çoğunu istememekte- dir ve bunda kendisine hak verme- mek de insafsızlık olur. Bunları Par- ti bir çok defa vazife başına çağır- mış, şu veya bu işi yapmalarını iste- miştir. Fakat ekserisi yan çizmiştir. Partinin iktidara tekrar gelmesi ih- timali de yakınlaşacak yerde uzakla- şacağından aralarında gözlerini kar- şı tarafa çevirenler eksik değildir. Bu bakımdan, isimleri memleketçe bili- nen, kendileri de hakikaten genç ve bilgili olan bu eski bakanlardan bir kısmının hizmetinden C.H.P. bu Ku- rultayın sonunda da büyük bir ihti- malle mahrum kalacaktır. Buna mu- kabıl eğer aynı vasıfları taşıyan "me çhul şöhretler" iş başına getirile- bilinirse, dinamik bir ekip kurulabilir- se Parti kendini kurtaracaktır. Yapılacak şey Zira yapılacak şey, her şeyden ev- vel bu eski partiye yeni bir sulh Bağlıyabilmektir. İçerden ve dışar dan tehdit edilen teşekkül eğer sil- kinir ve kendini toplarsa demokratik re_ıımımızın bugün alinde memle- kete ve kendisine buyuk hizmetler saglayabılır Bilhassa 2 Mayıstan bu yana cereyan etmiş bazı hadiseler derin bir muhalefet ve hayal kırıklığı doğurmuştur. Fakat memnuniyetsiz- lik âdeta hava gibi ortadadır. Cum- huriyet Halk Partisi bunu organize edebilirse, kendi çerçevesi içine soka- bilirse ve gerekli dinamizmi gostere- bilirse 1946- 1950 yılları arasındaki Demokrat Parti muhalefetinden bile kuvvetli hale gelebilir ve ancak o ha- le geldikten sonra, yani arkasında milletin bulunduğu hissini uyandır- dıktan sonra bir fren olarak, hesaba katılması gereken bir parti olarak Demokratların karşısına dikilebilir. Zemin hazırdır, iş paçaları sıvayabil- mekte, Muhalefeti güdümlü hale ge- tirmeye çalışanları yendikten sonra kendi kanatlariyle uçabilmektedir. Ya prensipler Kurultayda — en ziyade dedikodu u- yandıracak taraf şahıslar arasın- daki mücadele olacaksa, bunun ya- nında prensip bakımından bazı ka- rarlara varılmasına çalışılacağı da şüphesizdir. Kurultayın cevabmı receği sual şudur: Durum, bir muha- lefet partisinin çalışmasına imkân ve- recek kadar emin midir Hâkimin teminatı, basının temınatı, üniversi- tenin teminatı, seçmenin teminatı ol- maksızın Muhalefetin teminatı olabi- lir mi? Kurultayın bunlara vereceği cevabın "hayır!" olacağından pek az kimsenin şüphesi vardır. Fakat par- tinin hangi yolu seçeceği meçhuldür. Bu şartlar altında seçimlere girilme- sine taraftar olunacak mıdır? Gerçi geçen Kurultayda Genel Başkan, ken- di şahsiyetini ortaya koyarak "o şartlar altında” seçimlere girilmesi lehınde bir kararın alınmasına vesi- le vermişti. Ama, yandan "o şart- lar" bir bıle tarih olmuştur Onlar dahi Faik Ahmet Barutçu İtidalli aklı selim şimdi mumla aranmaktadır. Bir yan- dan Genel Başkanın Kurultay umu- mi heyeti tarafından ızhar edilecek bir temayule karşı k isteme- mesi de ihtimal dahılındedır O tak- dirde Muhalefet, Demokrat Partiyi seçimlerde tek başına bırakacaktır. Bunun çok tesirli bir hareket olaca- ğından zerrece şüphe yoktur. Kurul- tayın en mühim kararı bu mevzuda beklenmelidir. Ulus için yeni bir tarih Genel Merkez, her şeyden fazla U- lus'un çıkmasını temine çalışmak- tadır ve bunun için yeni bir de tarih tesbit olunmuştur: 10 Haziran. Tü- zük, Kurulta, ayı Haziranda toplanma- ya ıchar ettiği nden, Kurultay da ge- çen sene seçtığı enel Merkeze bu gazeteyi mutlaka çıkartmak emrini verdiğinden tekrar seçilmeyi hararetle arzulayan enel Merkez bütün işleri bırakmış Ulus'un peşine takılmıştır. Hazırlanan plânlara bakılırsa, ga- zetenin hakikaten alâka — uyandırıcı bir gazete huvıyetı taşıyacağı anla- şılmaktadır. Bu, iptidai teknik İm- kânları kısmen karşılıyacaktır Baş- makaleler Hüseyin Cahid Yalçın ta- rafından yazılacak, bazen ise imza- sız olacaktır. Imzasız makaleler, doğ- rudan doğruya bir mesele hakkında Partinin görüşünü ortaya koyacak- tır. Makelenin fikri ve tezi Genel Merkez azalariyle Meclis Gurubu Başkan vekillerinin müşterek toplan- tısında kararlaşacak ve kaleme aldı- rılacaktır. Boylece başmakaleler par- tinin görüşünü belirtecek ve bir "la" sesi manası taşıyacaktır. Partinin ve partililerin muhtelif organları neşri- yatlarım oradan akord edebilecekler- Gazeteye Falih Rıfkı ve Bedit Fa- ik gibi kalemlerin yardımı ve müza- hereti temin olunmuştur. Bunların yanında, politikacılar da yazılar ve- recekler ve Ulus'un mümkün olduğu kadar dolgun çıkmasına çalışacaklar- ır. Mesele, Partinin fikrini ve muh- telif meselelerde tutumunu umumi efkâra doğrudan doğruya arzetmek ve bulandırıcı hareketlere, cevaz ver- memektir. Şimdiye kadar bazı gaze- telerin neşriyatı, bilhassa teşkilâtta başka manalar alıyordu. Gerçi Genel Merkez aylık bir bülteni göndermek- teydi. Bu bültende partınin politikası da izah olunmakta, olsa, bir gazetenın tesırı başkadır. Parti içindeki son vahim karışıklıkla- rın ve bazı D. P. m suplarının H. P. yi de ele geçırıyoruz diye se- vinmeleri hep bu gazetesizlik yüzün- den hadis olmuş vaziyetlerdir. Bir ete, pek çok mahzuru kolaylıkla önliyebilirdi. Şımdı partiye "geç olsun da guç olmasın" demekten başka iş düşm yor. Fakat çok geç kalındıgını inkâ- ra da imkân yoktur Kurultaydan sonra Kurultay, şımdılık göründüğü şe- kilde sürprizsiz cereyan ederse ne olacaktır? Geçen Kurultaydan sonra da bazı havadisleri çıkmış, fakat bunların asılsızlıkları çok geç- meden teker teker anlaşılmıştı. Bu sefer de öyle mi olacaktır, yoksa ha- kikaten bazı ileri gelen C. H. P. şah- siyetleri kendi kanatlariyle uçmayı deniyecekler midir? Bu suale kati bir cevap vermek hakikaten zordur. Fa- kat başta Şemseddin Günaltay olmak üzere bazı şahsiyetlerin çekilmeleri ve yeni bir partiye teşebbüs etmeleri imkânsız değildir. Şemseddin Günal- taya hattâ Avni Doğan'lar, hattâ Fa- ik Ahmet Barutçular katılabılırler Ama Muhalefeti sene İnönü tem- sil edecektir. AKİS, 28 MAYIS 1955