28 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

28 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Tevkiften sonra Arcayürek ve Toker'in vedaı Yakında buluşmak üzere... Cüneyt Arcayürek tevkif edildi Mecmuamızın Tazı Işlerı Müdürü Cüneyt Arcayürek 20 Mayıs Cuma günü, Ankara 2 nci Sulh Ceza hakımının kararıyla tevkif olunmuş- tur. Ertesı gün, davacı vazıyetınde P. G aşkanı Adnan Menderes bu hareketin "yanlış yola s apmış bir ç adamın kurtarıl- ması ve mütenebbih olması için yapıldığını Turkıye Büyük Millet Mec- İisinin kürsüsünden ifade etmiştir. AKİS hakkında, 52 ve 53 üncü sayılarımızda D.P. başlığı altında çıkan ve Demokrat Parti Meclis Gurubundaki müzakereleri nakleden iki yazıyla D.P. Genel Başkanına hakaret edildiği iddia olunarak bir dâva açılmıştı. Bu münasebetle mecmuamızın sahibi Metin Toker ile Tazı işleri Müdürümüz Cüneyt Arcayürek Savcılığa celbedilmişlerdi ve ifadelerine müracaat olunmuşta. Savcı kendilerine davanın D.P. Genel Başkanı tarafından açıldığını bildirmişti. İki gün sonra Cüneyt Arca- yürek Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 104 üncü maddesine uyu- larak suçunun hükümetin nüfuzunu kıracak neşriyat yapmak olduğu ve bu suçu işlemekte devam etmesi ihtimali bulunduğu mucip sebebiyle tevkif olunmuş ve tevkifhaneye götürülerek derhal saçı kesilmiştir. Avukatlarımız Asım Ruacan ve Sahir Kıırutluoglu itiraz etmişler, fakat Cumartesi günü dosyanın havale edildiği üç ayrı Asliye Ceza hâ- kiminin üçü de kendi kendilerini reddettiklerinden bir karar almak ka- bil olamamıştır. Savcılık dosyayı evvelâ 5 inci Asliye cezaya havale et- mişti. O hâkim bir karar vermek istemeyince savcılık 75 net Aslıye Ce- zaya başvurmuş, fakat o haktan de kendini reddetmiştir. Dosya üçüncü olarak 1 inci Asliye Ceza hâkimine gönderilmiş, o da kendini arkadaş- ları gibi reddetmiştir. ı gün, davacı olan Adnan Menderes Büyük Millet Meclisinin kürsüsünden davasının müdafaasını yapmıştır. Bilindiği gibi, devam e- den davalar hakkında davanın sonuna kadar her hangi bir mütalâa serdin! kanun yasak etmektedir. D. P. Hizipleşmenin sonu İstanbuldaki — D.P. teşkilâtı halen başsız kalmış vaziyette! Bu başlık, geçen haftanın sonun- da İstanbıılun hemen bütün müstakil gazetelerinin manşetiydi. İktidar par- tisinin İstanbul teşkilâtı, kongreden iki hafta evvel âdeta çözülmüş ve is- tifalar istifaları takip etmişti. AKİS, Eminönü kongresinde cereyan eden kavgaları bıldırmıştı İhtilâf oradan muş ve gen AKIS'ın bildirdiği gıbı Genel Merkez İstanbulun Prof. Köprülü taraftarı milletvekili Feru- zan Tekili karışıklığın önüne geçme- si için göndermişti. Feruzan Tekilin gidişi işleri büsbütün karıştırmış ve bu sefer İstanbul İl idare kurulu top- tan istifasmı vermiştir. Fakat Kuru- lun başkanı Hayri Gönen Avrupada bulunduğundan vaziyet muğlâk hal almış, Feruzan Tekil de kurulun bazı azalarım İş başında tutmaya muvaf- fak olmuştur. Bayramın arefesinde dört kişi ıdare kurulundaki — yerini muhafaza ediyordu. Bunlar Kemal Salih Sel, Mithat Perin, Mucıp Ke- maliyeli ve tabii Hayri Gönendi. An- cak, onların da kalıp kalmıyacakları meçhuldii. Feruzan — Tekil, müstafi azalara - Fahreddin Sayımer, Selâ- hattin Güvendiren, Hamdi Akça, A- ilya Moshos ve Nuri Atılgan - tek- rar vazifeleri başına dönmelerini ih- tar etmişti. Fakat bunların istifala- rını geri alıp almıyacakları hususu tamamiyle meçhuldür, zira bilhassa Kongrenin arefesinde bulunulduğun- dan Büyük Kongreye kendi taraftar- larını göndermek ısteyenler kulisler- de faaliyete geçmiş vaziyettedirler. Genel idare kurulunun üyeleri de el- bette ki delegelerin seçimiyle ilgi- lenmektedirler. Şimdi çarpışan, bu hiziplerdir. Bu arada Erzurumun D.P. li " rasan gazetesi şu parlak teklıfı yap- maktadır: "Ne güzel filmdi o! Harp, Sulh ve Kadın Anan evı, tarihi Isparta - Atina muharebelerine son vermek, sulhu temin için o devrin kadınları, harp eden ve isteyen kocalarını yatakları- na almadılar. Ta ki Atina - Isparta Başkumandanları iki general, iki sulh elçisi olarak Şehir Kapısında karşı- laşıncaya kadar... Erzurum'da da harbi geçti parti mücadelesi.. Küfür, baskı, tabanca.. Ne o, parti başkanı.. Ne o, delege... Neticede de G. Kurul üyesi olacağım.. Sevgılı şehrimin muhterem kadınları, Huzura, tesanüde kavuşabılmek için sizlere iltica edeceği Başkan, Delege, Kurııl üyesi ol- mak, hizip yaratmak isteyen kocala- rınızı yatak odanıza kabul etmeyi- niz.. AKİS, 28 MAYIS 1955