31 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

31 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YASSTIADA Dâvalar Bir bebek hikâyesi (Kapaktaki soprano) B' haftanın başındaki gün, saatle- rin 9.30'u gösterdiği sırada Yassı- adadaki duruşma salonunun sanıkla- ra ayrılmış kısmında sâdece iki san- dalya bulunacak. Sandalyaların bi- rini, sol tarafa, dinleyicilerin önüne isabet edeni Adnan Menderes işgal edecek. Sağ taraftakinde ise uzunca boylu, toplu, oldukça yakışıklı o bir adam, bir doktar oturacak: Fahri Atabey. Menderes ve Atabey, mem- leketin sabık Başbakanıyla (omemle- ketin en büyük doğum hastahanesi- nin -Zeynep Kâmil- sabık başhekimi gayrımeşru bir çocuğu yok etme su- çundan dolayı yargılanacaklar. Geçen haftanın sonlarında bir gün iri yarı, saçları kısa kesilmiş, o şüp- heli bakışlı bir adam Ankaradaki Sağlık sokağının Sıhhiyeye yakın ta- rafındaki kanarya sarısı üç katlı a- partmanın 4 numaralı dairesinin zi-* lini bu hâdiseyle alâkalı olarak çal- dığında saat tam 16.50 idi. Adam kapıyı açan esmer, orta boylu kadı- na: "-- Ayhan hanımı arıyorum" de- di. Esmer kadının telâşlı, ürkek bir hali vardı. Gerçi son zamanlarda ka- pı böyle sık sık çalınıyor, bir takım kimseler gelip gidiyordu ama Rinda hâlâ alışamamıştı. Ayhan o Aydanırı hizmetçisi, daha doğrusu yâr-i vefa- kârı idi. Senelerden beri ünlü osop- ranonun yanında bulunuyordu ve o- nun her şeyini biliyordu. o Aşklarını, münasebetlerini, dostluklarını, hattâ günahlarını.. Ocağa koymuş olduğu yemeğin yanmasından korkarak ace- le acele: du. Adam cevap verdi: "— Kendisine pazar günü tanık o- larak İstanbula, oradan da Yassıada- yâ götürüleceğini haber verecektim. Siz galiba Rinda hanımsınız. Sizi de götüreceğiz. Hazırlanın ve pazar gü- nü saat 18'de Yeni Meclis binasında bulunun.." — Ne yapacaksınız ?" diye sor- Tanık olarak! "vak'a mahalli" Rinda gülümsedi. Aslında hanımının, olarak Yassıadada ifade vermesi lâ- zımdı. Zira ölümünün hesabı memle- ketin sabık Başbakanıyla memleke- tin en büyük doğum hastahanesinin sabık başhekiminden sorulan çocuk ünlü sopranonun ve evli, üç çocuklu Menderesin gizli aşklarının mahsu- lüydü, Çocuk Ayhan Aydandan doğ- 14 duktan bir kaç saat sonra esrarlı şartlar altında ölmüş, daha da esrarlı şekilde ve Dr. Fahri Atabeyle Başba- kanın resmi şoförü tarafından Anka- ra şehir mezarlığının 560 ada ve 688 parsel numaralı, kabrine gömülmüş- tü. Ama sır kapalı kapılar arkasında kalmamış, kulaktan kulağa dolaşan bir dedikodu olarak halka intikal et- mişti. Tabii intikal ederken araya, Sarolunki neviinden başka isimler de karışmış, hikâyeler (o anlatılmaya başlanmış, en sonda herkes Ayhan Aydanın Menderesten bir çocuğu ol- duğunu, bu çocuğun yok edildiğini öğrenmişti. İşte, haftanın başındaki pazartesi sabahı Menderesle Atabey bu e Yüksek Adalet Divanı nün ıka- caklar ve düşük Başbakanla soprano DURUŞMALARI ona bakan doktorları, Fahri Atabeyi, mezarlık bekçilerini, mi şoförü Hayri Özuğuru ve başka- larını dinledi. Tahkikatı genişletti. Fakat çocuğun öldürüldüğü hususun- da bir kanaate varamadı. Evet, Ay- han Aydanla düşük Başbakan -Men- deresin kullandığı tabirle- "karıkoca hayatı" yaşamışlardı. Bu münasebet- ten bir de çocuk opeydahlamışlardı. Çocuk yaşamamıştı. Ama ortada bir cinayetin bulunduğu hususunda delil yoktu. Erken doğmuş olan çocuk pek âlâ eceliyle ölmüş ve Menderesi bir yükten kurtarmış olabilirdi. Kaldı ki çocuğu öldürdüğü iddia edilen Fahri Atabeyin de çocuk ölmeden evvel mi sonra mı İstanbuldan Ankaraya gel- diği hususu pek belli değildi. Çocuğu doğurtan ve ona bakan Ankaralı dok- Ayhan Aydan bir Mühim oynaşınm dramatik karşılaşması bu yüzden vuku bulacaktır. Sahneye a- lışık sopranoyla rol oynamakta ma- hir düşük efendinin seyircilere alaka uyandıncı anlar yaşatacakları husu- sunda da bu satırların yazıldığı sıra- da hiç kimsede en ufak bir şüphe yoktu. Men'i muhakeme kararı üksek Soruşturma Kuruluna hâdi- se, 27 Mayıstan sonra böyle bir dedikodu halinde intikal etti. Kurul meseleye el koydu ve gerekli araştır- madan yaptı. Bu arada, Dr. Sarol gi- bi isminden halk alasında bahsedilen kimseler de ifade verdiler ve bildik- lerini söylediler. Daha doğrusu, bir şey bilmediklerini belirttiler. Kurul tabii Menderesi, Ayhan Aydanı, onun evinde bulunanları, çocuğu doğurtan, gazeteciyle konuşuyor ifşaat... torlar ise bu taraklarda bezi bulun- mayan, her bakımdan takdire şayan ve saygı uyandıran kimselerdi. Yük- sek Soruşturma Kurulu bütün bunla- rı kiymetlendirdi ve kararını verdi : "Ayhan Aydanın yeni doğmuş gayrı- meşru erkek çocuğunu öldürmesi için DR. Fahri Atabeyi azmettirmek ve görevini kötüye kullanmaktan sanık sabık Başbakan Adnan Menderes ile bu çocuğu öldürmekten sanık Dr. Fahri Atabey haklarında yapılan ilk tahkikat sonunda 10, Soruşturma Kurulu tarafından hazırlanan müta- laa ve müstenidi tahkikat dosyası ü- zerinde 2 Ekim 1960- günü yapılan tetkikat ve müzakere sonunda her iki sanığın muhakemelerinin men'ine ekseriyetle karar verilmiştir." Karâr, Yüksek Adalet Divanının AKİS, 31IEKİM 1960