31 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

31 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XIX. Sayı: 326 AKİS HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI 31 EKİM 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Yaş 37! B" hafta Türkiye Cumhuriyeti 37 yaşındadır. Bunun mânası, kırk yapn aşağı insanlardan müteşek- l bir kocaman kütlenin, bir büyük ire sâdece lâtin harfleriyle okuyup yazdığıdır. Alâmeti farikası lâtin harfleri, başlıca fikir inancı Atatürkçülük olan bu nesil memleket idaresine bir süreden beri el koymuş- tur ve gericilerle yermekte bulundu- ğu son meydan muharebesini 27 Ma- yısta Zaferle sonuçlandırmıştır. 37. yaş, her şey gösteriyor ki, Bi- rinci Cumhuriyet diye anılacak bir devreyi kapamaktadır. Bütün eksik- likleri de göz önünde tutulmak şar- tıyla, Birinci Cumhuriyetin Türk ta- rihinde en şerefli sayfalardan birini teşkil edeceği ortadadır. 1919 İhti- lâli tam başarıya ulaşmış ve Türk ce- miyetini batı cemiyetleri arasına sokmuştur. Gerçi bazı milletlerin ha- valarda sputnikler uçurmasına bakıp “1919'da batı ile aramızda mevcut mesafe, bugünkü mesafeden azdı, o bakımdan 1919 İhtilâli de muvaffak olamamıştır" diye samimiyetle yeri- nenler eksik değildir ama, bunlar teknik olaylarla sosyal olayları zi- hinlerinde Obiraz karıştıranlardır. 1919'da batılı değildik, Cumhuriyetin 37. yıldönümünde batılıyız. Bahis ko- nusu olan bir mesafe değildir. Cum- huriyet bizi bir sınıftan almış, bir başka sınıfa götürüp bırakmıştır. Cumhuriyetle beraber mensubu ha- line geldiğimiz milletler ailesi içinde ileri, ya da geri bir seviye işgal et- memiz artık elbette ki milletçe ka- biliyetlerimizin, çalışkanlılığımızın ve şartlarımızın geliştirilmesine bağ- lı olacaktır. Bu bakımdan hayatta bulunan ve bulunmayan 1919 ihtilâl- cilerine, başta essiz -evet, sesiz- Ata- türk, milletçe minnetimiz, milletçe şükranımız engindir, hudutsuzdur. Onlar vazifelerini yapmışlardır. Ge- cen haftanın sonundaki gün, takvim- ler 29 Ekimi gösterirken Türk vata- nı üzerinden yükselen hisler işte bu- nu ifade ediyordu. Şimdi, 37 yılı geride bıraktığımız şu günler, ayrıca bir dönüm nokta- sında bulunmamız dolayısıyla gözle- 4 M. Kemal Atatürk Büyük — İhtilalci rimiz istikbale, kuruluş hazırlıklarını tamamlamaya (o çalıştığımız ikinci Cumhuriyetin ışıklı olmasını temen- ni ettiğimiz yıllarına çevrilmiştir. İ- kinci Cumhuriyetin, birincisi kadar şan ve şerefle dolu olması herkesin en samimi arzusudur. Ancak bu ar- zunun herkes feragatle, kendisini gökten zembille inmiş müstesna kabi- liyet, ilâhların Türk milletine bir "ve- dia'sı saymadan çalışırsa gerçekle- e hakikati bir an gözden ulmamalıdır. Cumhuriyet ham kutlayan toplar atılırken Türk milleti, istikbaline Demokrasi yolundan yürüyece hususunu da karara bağlamış bulunuyordu. Men,- subu olduğumuz milletler ( ailesinin anladığı mânada bir Demokrasi, hiç bir olağanüstülüğe lüzum bırakmak- sızın bu topraklarda en geç bir yıl içinde atılacak temeller üzerinde yük- AKİS, 31 EKİM 1960