5 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

5 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Bir Mülakat İşte, Müstenkifi bu!.. Anayasanın Kurucu Mecliste müzakeresi sırasında sadece iki akıllı müstenkif oy kullanmış Şöhretidir. dür. Bu aatın Anayasa gibi hangi ölçülerle Orhan bulunuyor. Bu oku Köprülü öylesine Ilardan biri Öteki bir "Malüm Şöhret'tir: İkincinin adı Orhan Köprülü- böylesine önemli bir memleket meselesinde kullandığınım kendi ağzından bir "Meçhul hikâyesini bula- "dalgada'dır ki Anayasaya müstenkif oy kullananların adedini dahi bilmektedir ve daha dört akıllının kendisi- ne katıldığını sanmaktadır. Bir insan ya ciddi olarak bazı fikirlere muhalif olur ve muhalif ka- lır. tatmin olmaz. Yahut za çıkar, Meclis kürsüsünd. r C.H.P. li olan, fakat Devlet e savunur, ya in olur, ya Başkanının kontenjanın- dan mar edine sızan Orhan Köprülünün Anayasaya müsten- kif kalma sebepleri Türk Milletinin muzun Böylece Orhan Köprülü maktadır. "Biliyorsunuz, Anayasa tasarısının âkereyi Oya konulusunda Anayasa tasarı- sına müstenkif oy veren beş tem- silciden biri de bendim. Anayasa tasarısının Temsilciler e Meclisin- den ilk çıkan şeklinde, işari veya a- çık olarak yapılan oylamalarda bir- çok maddelere kırmızı rey kullan- mıştım. Bunun tabii neticesi olarak ta, Anayasa tasarısının Temsilci- ler Meclisinde yapılan oylamasında ekimser kalmıştım. Daha sonra Milli Birlik Komitesine giden metin Üzerinde yapılan değişiklikler ve neticede teşkil edilen Kurucu Mec- lis Karma Komisyonunun Kurucu Meclis Umumi Heyetine getirir onbeş maddeden altı tanesine işarı olarak yapılan oylamalarda muha- lif kalmıştım Bu suretle, Anayasa tasarısının bütünü itibariyle. 25 İlâ 30 kadar maddeye muhalif rey kul- lanmış oluyordum. yısıyla hayli karanlık kalmıştı. Bun- lardi biri, Kurulu oldukça üzdü. Seçim pusulalarının filigranlı olması, yâni "Yüksek Seçim Kurulu" yazısı- nın, seçim pusulası ışığa tutulduğun- da meydana çıkması lüzumlu görülü- yordu. Gaye, bunların taklit edilmesi- nin önüne geçmekti. Seçim Komisyo- un bu dahiyane fikri, Kurucu Meclisce de kabul edilmiş ve kanun bu şekilde çıkmıştı, Gelgelelim bu tip kâğıtları basacak teknik imkana sa- hip matbaa Türkiyede mevcut değil- di. Pusulaların ve zarfların dışarıda bastırılması gerekiyordu. 16 Temsilciler Mec- ü açık müteakip Orhan Köprülü Kurul, dışarıda böyle bir firma a- ramağa başladı. Fiyat meseleleri ve işin ivediliği, zorluklar doğuruyordu. mümkün olma- mının değiştirilmesi 'yoluna gidile- cek ve bir tadil tasarısı hazırlanacak- tı. Nihayet Paris'te, istenilen evsafta bir firma, bulundu ve anlaşmaya va- rıldı, Firma arzulanan miktarda pu- sula ve zarfı, arzulanan zamanda tes- lime söz verdi. Bir başka hikaye Yüksek Seçim Kurulunun seçimlerle ilgili bir başka hikâyesi, aldığı 39 bu Anayasayı mutlaka kabulü lüzu en mükemmel delilini teşkil etmektedir. hayatinin pek faydalı işini görmüş bulun- "Bir taraftan memleketin bir an evvel referan- duma ve bunun neticesinde yapılacak genel seçimlere gitmesine olan kati zaruret, diğer taraftan yukarıda izah ettiğim mu- halif reylerim beni ikisinin arası bir yol olan çekimser oy kullanma- ğa sevketmiştir. “Muhalif kaldığım maddelerin hangileri okluğunu borada ayrı ay- rı belirtmeği, memleketin menfaat leri bakımından, .uygun görmemek- teyim. “Normal bir bir devre olsaydı, o takdirde, yukarıda da belirttiğim gibi, birçok (maddelerine Muhalif rey vermemin tabii bir neticeni ola- rak Anayasa tasarısının bütününe de kırmızı, rey kullanabilirdim. La- kin Anayasanın referandumda müs- bet rey almasında memleket bakı- mından birçok büyük (faydaların mevcudiyetini dikkate alarak. Ana- yasa tasarısının bütününe yetti rey kullandım.” umaralı kararla başladı. Karar. merkez ilçe teşkilatlan bulunmıyan partilerin, teşkilât eksikliği yüzün- den o ilde seçime iştiraklerinin müm- kün olamıyacağı seklindeydi. Karar- da bir fevkalâdelik yoktu. Gelgel- lim Kızıloğlunun İçişleri Bakanlığı. ocak ve bucak teşkilâtlarının lağvı sırasında merkez ilçe teşkilâtlarının da faaliyetini menetmiş. yeni kurulan partiler bu yüzden merkez ilçe teşki- lâtlarım kurmak lüzumunu hisset- memişlerdi. Karar bunun tam aksiy- di. Yüksek Seçim Kurtluyla İçişleri bakanlığı bundan ötürü karşıkarşıya AKİS, 5 HAZİRAN 1961