7 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

7 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Xar. O günlerin zafer havasını tenef- füs eden Keskiner, hatıralarını nak- lederken, o güne müstesna bir yer ayırmaktadır. Harbiye bitince Keskiner, bilfül ordu hizmetine başlamış oldu. İlk va- zife yari Bayburt Topçu Alayı idi. Oradan Erzincana geçti ve üç yıl Er- zincanda kaldı. Takvimlerin 1931 yı- lını gösterdiği sırada Ali Keskinerin yıldızı bir kere daha parlamağa baş- ladı. Üsteğmen rütbesiyle, Yıldızda bulunan Harp Akademilerine Kur- may olmak üzere müracaat etti ve imtihanı kazanarak Akademiye gir- di. Başarılı bir öğrenim devresinden sonra 1935 yılında Akademiyi bitir- di. Bu arada terfi de etmiş ve kur- may Yüzbaşı olmuştu. Bir de mesut izdivaç yaptı. Böylece bekârlığa veda etmiş oluyordu. Kurmay olduktan sonraki ilk vazifesi, Selimiye Topçu Alay Kumandanlığıdır. Keskiner do- gup büyüdüğü yerlerde hayatının ve mesleğinin en zevkli yıllarını geçirdi. Daha sonra Kara Kuvvetleri Kuman- danlığı ve Ordu Donatım Dairesi Baş kanlığına getirildi. Keskinerin bun- dan sonraki askerlik hayatı Anado- lunun muhtelif yerlerinde geçti. Bir bakıyorsunuz Erzurumda vazife gö- yordu. Nihayet tekrar başkente gel- di ve Kara Kuwvetleri Lojistik Dai- resi Başkam oldu. Sonra yeniden İs- tanbula geçti ve 31.. Tümene Kuman- danlık etti. İhtilâlci Keskiner Bu tayin sırasında Türkiye üzerin- de felâket bulutları dolaşmaktay- dı. D.P. iktidarının zulmü orduda da tesirini gösteriyor ve bilhassa Keski- ner gibi yüksek rütbeli subayları zi- yadesiyle teessüre sevkediyordu. Bir de alman Örfi İdare kararı her şeyin üzerine tuz biber ekince, Keskinerin ıstırabı daha da arttı. Fahri Özdilek Örfi İdare Kumandanlığına tâydin e- dilmişti. Özdilek çok sevdiği Keski- neri 1. Bölge Örfi İdare Kumandan- lığına getirdi. Keskiner 27 Mayıs ha- rekâtına kadar bu vazifesinde kaldı ve 27 Mayısın ihtilâl havasım İstan- bulda yaşadı. İnkılâp başarıyla ni- hayete erince, Korgeneral Keskineri daha mühim bir vazife bekliyordu. Bu 2. Ordu Kumandanlığıydı. Fakat bu vazifede pek fazla kalmadı ve As- keri Temyiz Mahkemesi Başkanlığı- na getirildi Keskinerin, Ankara Örfi İdare Komutanlığından önceki son vazife- si bu Askeri Temyiz Başkanlığıdır. Nitekim bir gün, bir takım subaylar kendisine geldiler, Gürsel ve Özdile- kin selâmlarıyla Ankara Kumandan- lığım kabul etmesini rica ettiler. Kor general Keskiner bu vazifeyi şerefle kabul etti ve hemen işe başladı. 18 Akılsız Dostlar Ahmet Emin Yalman Basit irca Akıllı düşmanların bir insana akıl- sız dostlardan çok daha faydalı olduğu hep bilinir. Nitekim Mende- res te, bir ara, Allahından kendisi- ni Ahmet Emin Yalmanın dostlu- ğundan korumasını bu yüzden niyaz etmiştir. Ama, ihtimal ki fazla ge- cikmiş olarak ve eski Romalıların dediği gibi, Rubikonu aştıktan son- Ahmet Emin Yalman şimdi, par- lak fikirleriyle bugünkü ve yarınki kudret sahiplerinin peşindedir. On- dan icazet alan partiler seçimlere sokulacaklar, onun tarafından afo- roza uğrayanlar sokulmayacaklar. Partiler bir masanın başına çağırı- lacaklar ve kendilerinden taahhüt- ler alınacak. Bu taahhütleri verir- lerse ne âlâ. Yok, itiraz sesi yüksel- tirlerse kafalarına Türk o Silâhlı Kuvvetlerinin (odipçiği, (Yalmanın emriyle indiriliverecek. Farzedeniz ki seçimler, akılsız dostun aklının erdiği şekilde yapıl- dı ve iktidarı C.H. P. aldı. C. H nin, bir seçim dönemi boyunca bu memleketi nasıl idare edebileceği, infial içinde diş bileyecek, kin bağ- layacak millete nasıl hakim olabi- leceği lütfen söylenir mi? Seçim yarışına, yeni Anayasayla kurulma- ları caiz görülmeyen siyasi teşek- küllerden gayrı bütün teşekküller tamamen eşit şartlar altında gire- cekler ve milli irade öyle tecelli edecektir. Bu memleketin istikbal- 7 Keskinerin iki oğlu ve bir kızı vardır. Oğullarından birisi Askeri Tıbbiyede, Deniz Kuvvetleri hesabı- na tahsil yapmaktadır ve yakında askeri doktor çıkacaktır. İkinci oğlu ise Deniz Lisesinde okumaktadır. Kı- zı henüz pek küçüktür ve Namık Ke- deki idaresi için başka bir çâre as- kı bahis konusu değildir. Memleketin aydınlarına düşen vazife, bu kampanya sırasında "ay- kırı kuwetler"in tesirini asgari hadde indirmeye çalışmaktan iba- rettir. Referandumda nerede iyi ça- lışıldıysa, oradan EVET sesi yük- selmiştir. Ama, sevimsiz tedbirler- le karşı tarafı sevimli hale getiril- me hatası işlendi mi, ağızla kus tu- tulsa yapılacak şey kalmaz. Türk Silâhlı Kuvvetlerinin, milli bir or- du olduğu ve memleketin umumi temayülünün aksine bir temayülü zorla kabul ettirmeye gücünün yet- meyeceği asla hatırdan çıkarılma- malıdır. Eğer 27 Mayıs ihtilâli par- lak bir başarı olduysa bu, millet ekseriyetinin Menderes zulmünün karşısında olması, buna (mukabil Menderes zulmünün milli iradeye serbestçe (tecelli fırsatı otanıma- ması neticesidir. Memlekette lâzım olan, zecri tedbir değil, geniş bir huzur ve müsamahadır. C. H. P. belki 27 Mayıs günü seçim yapılsaydı elde edebileceği ekseriyetten daha mütevazı bir ek- seriyatle, ama meşruluğun sağla- yacağı ve başında İnönunün bulun- masının vereceği engin prestijle kısa zamanda duruma hakim ola- bilir ve treni Mn sokabilir. H.P.nin, hiç kimsenin yapa- mayacağı münakaşalı, tahditli, ör- fi idareli bir seçim sonucunda, ik- tidar ezici bir ekseriyetle dahi alın- mış olsa memleketi idare edebil- mektir. Bunun aksini düşünenler Basın- da da, kudret sahipleri lirasında da, hatta C. H. P. nin içinde de vardır. Ama bunlar yanılmaktadırlar. Za- ten böyle bir iktidarı, C.H.P. nin en üst lider takımıma, İnöniiye ve Aksala kabul ettirmek imkânı da asla yoktur ya. Memleketi kaoğe götürebilecek ve onbeş yıllık bütün emekleri bir anda mahvedebilecek, üstelik hiç bir makul, makbul, lüzumlu sebe- be dayanmayan, sâdece vehimler, manda aşkı ve şahsi endişeler üze- rine bina edilmiş akılsız dost telkin- lerine dikkat dikkat, dikkati oz mâl İlkokuluna devam etmektedir. Keskiner son derece kibar bir asker- dir. İçkiye, eğlenceye ayıracak vak- ti yoktur. Arada sırada içer ve ara- da sırada eğlenmeğe gider. En büyük ve zevkli meşgalesi çocukları ve evi- dir. Pek çok yabancı lisanı meramını AKİS, 7 AĞUSTOS 1961