14 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

“TEMAŞA HAYATI Sağnak Darülbedayi, dün akşam Yakup Kadri heyin Sağnağını temsil etti Sağrak, ilk di Çanınmış bir müellif için, cür'etkâr bir tecrübe addc lir. Yakup Kadri bey, fi bareketsir, entrikasız piyesinde, gan sıkmaaklan; temaşacılarn mesinden — korkmayarak, muhavereler halinde yeni ve inki- Jâpci neslin fazilet ve ferağatini göstermek İstemiş: Sağnak, ideali için familet uğruna kardeşini ve maşukasını feda edecek kadar ferağatli bir neslin feryadıdır... Yakup Kadri, bu tecrübesinde muvaffak olmuş sayılabilir. Fakat, kendisini - kurtaran, bir tiyatro muharrinin inşa ve teknik meha- retinden - ziyade, uslubünun . ve hislerinin kudretidir. Yalnız, nazarı dikkate alınması lâzım gelen bir nokta var: Aceba piyesin aksiyonu, temaşagerlerde tezin aleyhinde bir his tevlit et miyor mu' Tiplere gelince: Yakup Kadri, genç, asri, inkilâpçı münevver tiplerini - hakiki hayatta olduğu gibi - maddiyetçi, mücadeleci olarak — yaratmamış; hattâ baykuştan korkan, bir takım izahı imkânsız ve hattâ kısmen hristiyani hislerin zebunu gibi canlandırmıştır. Mürteci sui kastçı, Lutfi, müslüman — ihtilâlcisinden ziyade, ermeni komitacısına ben- ziyor. İhtiyar mollanın lisanında, Feeri Âtiden sonraki edebiyata has sanatkârane cümleler işitiyoruz. Dekor: hakiki türk enteryörun- den ziyade, Piyer Lotinin mu- hayyelesindeki türk enteryörüne benziyor. Fakat, tekrar edelim ki, bütün bunların üzerinde bir şey var: Sahnemizde nice zamandır dinle- meye Müştak olduğumuz güzel Türkçe &.. Bunu, Yakup Kadri, sahnemize — bahşetti; ve, bu pürüzsüz Türkçe, Şaziye hanımın KMK ö7 öönlelfox. — noktastidik kemalini “buldu. Şaziye hanım üçücu perdenin uzun tiratlı sah- nesini sesi ve heyecanlı mimikle- riyle bihakkin kurtardı. Bütün teknik kusnrlarına rağmen Sağnağın, milli sahne repertuar- mizın başına geçeceğinde şüphe yoktur. — ( Akşam J n Cenubi kutupta karlar eriyor Kutbu cenubide tetkikatla bu lumakta olan İngiliz heyti femniyesi Yelsi kaptan SirHubert Nilkins “Deception, adasından “Taymis,, gazetesine Şu telgrafnameyi gön- dermiştir. Kutbu cenubide mutedil havalar devam ediyor. Kutup havalisinde- ki adaları setreden karlar şimdiye kadar emsali — görülmemiş bir süratle erimekte olduğundan siyah volkanik arazi meydana çıkıyor. Felrus balıkçı vapuriyle Falkfandı adalarına dönmek üzereyiz. Mazellan boğazından geçecegiz ve martın ortalarında Nev yorka eşya ve leva- muhafaza altına alınmıştır. Keş- iyat “programımıza - devam için avdet eylediğimiz zaman teçhizatı bir kaç gün içinde yerli yerine koyabileceğir. Keşfiyat programını — gelecek Kânunu evele kadar icra ve ikmal edebileceğimizi ümit ediyoruz. Yukarıdaki — Telgrafnameden kotbu cenubideki İngiliz heyeti iyesinin şimdilik avdet eyle- mekte olduğu anlaşılıyor. L Komodor Bordin idaresi altındaki Amerikan — heyeti — fenniyesinin keşfiyata devam edeceği muhak- kaktır. İmaz bir tarzda| NUNUNT aNN a orijinal piyes | | ki sokak ve caddelerin temizler Allaha bırakıldı Emanet karları kaldırmakla — meşgul olmiyor Dün hava mülâyimy gitti. Böyle bir havada sokak ve caddelerin temizlenmesi daha kolay olduğu halde her nedense dün bir faali- yet yoktu. Tramvay şi temizlemek için ilk gönlerinde olduğu gil leri şirketçe verilmek üzere Şehre- manetinden amele istemiş Emanet 700 ameleyi şehir içinde- | | mesi için Belediye dairelerine taksim ettiğinden şirkete amele vermemişti! Bu süretle tramvay şirketi de kendi amelesi / vasıtasile ancak tramvay yollarını açabilmiştir. İstanbulun en işlek ve halkın en çok geçip — yür tramvay caddeleridi caddeleri açacağına işi ters taraf- tan tutmuştur. | Karı temizlemek. Beledi vazife- | derin başlıcasıdır. Eldeki amele yetişmiyorsa bu kadar işsiz vardır, onlar yevmiye ile kullanılabilir. Fakat Emanet bu fikirde değildir. Emanetin fikrine göre her adam kürek kullanamaz ve so- gukta kar, çamur içinde çalşa- maz imişt.. Bu sebeple fazla amele buluna- mazmış. O halde Emanet şehrin temizlenmesini — Allaha brakmış demektir. Dün bir muharririmiz Şehremini muavinlerinden Şerif Beyle görü- - şöyle bir muhavere ol- muştu Şerif Bey — Bu işle bizzat | Şehremini Bey >meşgul - oluyor. | kendilerine Hamit Bey muavenet | ediyor. Havanın birden bire lo- dslaması doğru - değil. O zaman hepimiz, denizde yüzer gibi so- | kaklarda yüzeriz, ! — Beyefendi;söylendiğine göre liman şirketi, lodostan sonra yol- lardaki münakalatın temini için Emanet emrine mavna ve sala- purya verecekmi — ( Gülerek ) Şirketten mavna almağa hacet yok, hepimiz kabak Şehremaneti caddelerin bir der- ya halini almaması için caddeler- deki lağam iskaralarını açtırmağa başlamıştır . Bir Çömlek içinde eski zaman parası bulundu | Köyceğiz - kazasında — bulunan | ve eski devre ait (99) tane altın, gümüş ve bakır meskükât Muğla Maarif müdürlüğü tarafından İzmir Asarı âfika Müzesine gönde: miştir. Paralar Köyceğiz kazasının Kapukargın köyünde Kızılağaç | mevkünde bir kaya dibinde bu- | lumnştur. Eski Osmanlı devrine ait olan bu paralar Müzedeteşhir edile- cektir. Zonguldak madencilerinin bir müracaatı Zonguldak 11 (Hususi) — Ma- | denciler telgirafla yüksek ma- kamlara ma.fwı ederek, Ticaret | yekâletince hazırlanan yeni maden kanununun Zonguldak havalisine | mütcallik kısmının bir. kere de Surayı Devlet tarafından — tetki- | katını istirham etmişlerdir. | | ve eveli | grupla müştereken hareket ediyor. | Türk — klübünün Emanete ikraz edilecek para Iş bankası tahriri tekliflerini bildirdi İş Bankası Şehremanetine 6,5 milyon İira ikrazı için tel bulunmuştu. Şehremâneli bu tek- kifi esas itibarile tetkike şayan , ancak bankanın tahriri tekliflerde bazı tadilât yapan teklifatta bulunmasını rica etmişti. —» | İş Bankası son teklifini Emanete bildirmiştir. Teklifin muhteviyatı malüm değildir. İş bankası bir Ördel!ıvı Belediye müdürleri ne ile meşğul olmuşlar Son kar ve fırtınada emanct Kadiköy ve Üsküdar cihetlerinin tamamile ihmal etmiştir. Dün de | yazdığımız gibi Kadıköyün en işlek caddeleri henüz açılmaraıştır. kadiköy ve Anadolu Hisarı Bele- diyeleri Beledi - vazifelerini çok ihmal etmişlerdir: Söylendiğine göre Kadıköy Be- lediye müdürü karın şiddetli gün- lerinde, aynı zamanda ikamet et- si Belediye binasından dışarıya çıkmamıştır. Hisar Belediye mü dürünün ise ördek avına çıktığı, hattâ telefonla Emanetten araı dığı halde yerinde bulunmadığı iddia olunuyor. Berlindeki talebe Verilen balo çok parlak oldu 26 Kânunusani Cumartesi ak- şamı Berlin Talebe Cemiyeti te- essüsünün beşinci yıl dönümünü tes'it etti. Bu münasebetle Berlin üzel salonları Berlinde yaşayan türk kolonisinin | hanım ve beyleriyle dolmuştu. Burada o akşam her vakitkin- | iyade bir aile den samimiyeti ve neşesi vardı. Bir tarafta Ber- Tinin canlı - cazbandlarından biri | en yeni foks ve tango havalarını | çalıyor ve elektrik ziyaları içinde ekseriyeti türklerden - mürekkep çifter dans ediyorlardı. Saat ona doğru Sefir paşanın ve refikalarının geldikleri anlaşı- lınca herkes ayağa kalktı. Ve az sonra hep bir ağızdan istiklâl marşını mütcakıp talebe cemiye- tinin kâtibi, Cemiyetin yeniden vücüde gelmesine takaddüm eden senelerdeki elim vaziyeti ve Ber- İine gelir gelmez Kemaleddin Sami paşanın ilk işi talebe hayatını intizama sokmak olduğunu ve işte 1925 denberi - cemiyetin gittikce terakki ettiğini anlattı. Bu nutka Sefir paşa mukabele etti. Şimdi yetişmekte olan genç- lerin bizim gençliğimizde olduğun | dan daha müterakkı — olduğunu | görmekle memnun oluyoruz diye- rek talebeyi teşvik etti. Ertesi gün pazar olmak müna- sebetiyle serbest olan talebe en nezih ve aynı zamanda neşeli şekilde geç vakte kadar eğlen- diler. Sonunda zeybek raksı da yapıldı. | süretle sarf edileceğine bir türlü | ! 500 bin tira — Malâl gaziler Ankaraya bir heyet gönderiyor Malül güzilerin; diedat lindka: sında 500 bin lirası vardır. Bu yekün malül gaziler namına muh- telif menbalardan elde edilmiş ne karar verilememişti. Paranın tevzüi - için Müdafaai milliye vekâleti tarafından bir kanun lâyihası hazırlanmaktadır. Bu lâyihaya göre 500 bin liranın dörtte biri malül gazilere bir kısmı evlâdı şühedaye- verile- cektir. Paranın bir kısını da Maarif cemiyetine verilecektir. Fakat malül gaziler cemiyeti bu paranın bu suretle tevzi edil- â doğru bulmiyor. Çünkü yapılan bir hesaba göre memle- ketimizde 80 bin evlâdı şüheda bulunmaktadır. Bu itibarla dağılılan - paranım | ümit edi â kadar faidesi görül- miyeceğini beyan etmektedir. Malül gaziler bu fikri dermeyan ettikten sonra 500 bin İiranın toplu olarak başka sahada işletik mesini teklif eylemektedir. Ce miyet bu para ile malülin bankası açılmasını - ileri sürmektedir. Bu mesele hakkında malül gaziler | Ankaraya bir heyet gönderecek- | lerdir. Fırınadan kırılan fenerler tamir ediliyor Son fırtına tipi yüzünden Şehirdeki elektrik ve havagazi | fenerlerinden çoğunun - kırıldığını yazmıştık. | İstanbulda 2,364/ meccani elek- trik, 200 de hava gazı feneri var- dır. Bu fenerler muhtelif Belediye daireleri dahilindedir. Dün İstanbul cihetinde 240, Beyoğlu çihetinde de 188 fener tamir edilmi; Bu suretle kırılan fenerlerden ancak 344 ü şimdiye kadar tamir edilmiş demektir. Surye ile gümrük mukavelesi Rüsümat baş müdürü İsmail Hakkı Bey bugünlerde Ankaraya gidecektir. Hakkı Bey Suryeyle | aktedilecek olan gümrük muka- velesi hakkında Maliye vekâletile temas edecektir. Surye gümrük murahhasları bu ay içinde şehri- mize geleceklerdir. — Uzün etme moruk, gene- taliin varmı gömülürken sen pamuk gibi karda |Kanbur nümerola iui_gfl"_ Çartgendiza | Her ay dikkat ediyorum tayyarc ş piyankosunun — büyük ikramiyes ——— çirkin, ecişbücüş, eksik, kör, topal kanbur, sakat numdrolara çıkıyor. 40002 KAdüd 19019 40001 20202 Büyük ikramiye isabet edenle rin içinde şöyle eli yüzü kılığı kıyafeti. yerinde, bir numero bulabilirseniz aşkolsun 10001 İnsanın şu iki | rin içindeki üç sıfırına teleffüz etmeğe dili bi dönmiyor. Geçen ay bir bayiden bilet ala: cak oldum.. Bayi bana bir bilet azatti.. Numerosuna baktım: 48444 4 tane 4 dün içine sıkışıp kak mış bir 8 !. Bu nümaroyı gözüm tutmadı Bayi benim tereddütümü görünce — Alefendi, dedi, al bu bileti Sen beni dinle... Arkadaşıma şöyle yan gözle “Ne dersin? ,, gibiye bir baktım Arkadaşım yüzünü buruşturdu: —Deli misin yahu ? Dedi, bu numeroya para verilir mi hiç” 48444.. Şunun meymenetsizli- ğine bak bir kere.. Dünyada böy- lc münasebetsiz nümeroya büyük ikramiye tenezzül etmez.. 48444 nümerolu bileti bir ta- rafa brakarak yüzlerce bilet için den eli yüzü düzgün, kellifelli kılığı kıyafeti yerinde bir nümere seçtim : 46981 Aldığım numeroya hiç bir şey- ler çıkmadı fakat çirkin diye almadığım 48444 numerolu bilete tamam 300000 lira çıktı Kiyamcle kadar — yanarım bi işe 3 Biraz burnumu kirıp şu 48444 mümeroyu — begenmiş olsaydım şimdi tamam 30000 İiralık bi adamdım... * Aaman kulağınızda - bulunsur piyanko bileti alırken numerosu nun çirkin, kör, topal, sakat | Meselâ: kanbur ve eciş bücüş olmasına dikkat edir Hikmet Feridan Csg Şubatta | Pera Palae salonlarında Matbuat cemiyeti' Hususi aile balosu Talii . varmış! yatacaksın!