18 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sayfaya ait küpürler

Japonyada grip salgını Ozaka 16 (A.A.) — Şiddetli ve müstevli surtte hüküm süren enfluenza salgını her gün elliye yakın...
 Maaş kanunu Lâyiha bu gün son defa tetkik edilecek Ankara 17 (Hususi)— Bu gün maliye müdiran encümeni müsteşar Ali Riza Beyin
 Avrupada soğuklar Kömürsüzlük yüzü yuzunden Viyana darülfünunu kapandı, Danimarkada münakalat durdu.. Viyana 16 (Hususi) —
 Karadenizde Sis Sis yüzünden vapurlar gelemedi Karadenizde sis devam etmektedir. Sis Bulgarstan ve Romanya sahillerinde daha
 Istanbulun binaları Mimarlar müşterek bir uslüp kabul için proje hazırlıyorlar Şehrimizde ki binalar her mi- l renesans...

Avruada souar Kömürsüzlük yüzünden Viyana darül- fünunu kapandı, Danimarkada münakalât durdu.. Viyana 16 (Hususi - Bütün Avusturyada müthiş soğuklar hüküm sürüyor.*Şehirde kömür azalmıştır. Bu yüzden bazı müesseseler ve Darülfünun kapan- mıştır. hükmüfermadır. Çekoslovakyadada kar fırtınaları şiddetle Berlin 16 (Hususi) — Danimarkada son derece şid- detli kar fırtınaları hüküm sürmektedir. Buzlar arasında mahsur kalan gemilere imdat edilmediğin- den bunların vaziyeti müşkildir. Danimarkanın bir çok yerlerinde münakalât durmüştür. Milân 16 (Hususi) — Italyada soğuklar artıyor. Cuma günü Milanda hararet sıfırdan aşağı 14 derece idi. Her tarafa mebzulen kar yağıyor. Atina 16 (Hususi) — Struma nehrinin feye, zanı artıyor. Yeniden bir çok köyler su altında kalmıştır. Vaziyet vahimdir. Hava soğumaz | ve karlar erimekte devam ederse bütün Serez ovasının su altında kalmasından en- | dişe ediliyor. Karadenizde Sis Sis yüzünden va- purlar gelemedi Karadenizde sis devam etmek- tedir. Sis Bulgarstan ve Romanya sahillerinde —daha .kesiftir. Bu #sabah Zongldak liman riyasetin- den Ticareti bahriye müdüriyetine gelen bir telgrafta sisin kalmlaş- toğı bildirilmektedir. Sis yüzünden Kara denizden vapur gelememiştir. Sis bu sabah limanımızda da hafifçe görülmüş, fakat seyriseferi işkâl etmemiştir. izmir havalisinde kardan sonra yağmur İzmir gazeteleri yazıyor: Şehri- mize ve civarına dehşetli yağmur- har yağmaktadır. Bir çok mahaller| su altında kalmıştır. Kızıl çullu deresi geçen defadan daha fazla olarak tuğyan etmiş, bereket versin tahribatı o kadar fazla olmamıştır. Tarlaları basan sular bazı iniş mahallerde çaylar husule getirmiştir. Buca civarında- ki bağlarda asma fidanları kısmen su altında kalmışlardır. Gerek yağmurlardan, gerek eri- yen karlardan dereler taşmıştır, ovaları istilâ eden suların mahsu- lâtı zarara uğrattığı söylenmekte- dir. Haber aldığımıza göre Buca ve havalisine fındık büyüklüğünde dolu yağmış, iki santimetrelik bir kalınlık içinde her tarafı örtmüştür. Şehitler civarı gine sular altın- da kalmış, fakat geçen defaki gibi endişe aver olmamıştır. Dün öğleden sonra şehrimize de iri taneli tolu yağmıştır. Me- memende de şiddetli yağmurlar yağmaktadır. Yağmur dağlarda- ki karları da eri in Mene- men ve Manisa ovaları su altın- da kalmıştır. Çaylar taşmıştır. Demir yolunda bir arıza olup olmadığı — henüz Karısını dövmi Kasımpaşada oturan Ali isminde bir simitçi Zevcesi Zaideyi fena halde dövmüştür. bi anlaşılmıştır. Barut fabrikası Dün gece çıkan | yangın süratle söndürüldü Dün gece — Bakırköy — barat fabrikaları tüfek — poligonundan yangın zuhur etmiş ve harik yeti- şen itfaiye tarafından söndürülmüş- tür. Nüfusça zayiat yoktur . Yangın hakkındr. zabita şu raporu tanzim etmiştir. Dün gece saat 20,40 radde- lerinde Bakırköy barut fabrika- sındaki tüfek poligonundan yan- gin çıkmış ve mezkür kisim ta- mamile şyanmıştır. Yangınm ne sebepten çıktığı malüm degildir. Yarın gelecek seyyahlar Yarın limanımıza — Homerik vapurila 700 seyyah gelecektir. Yedi arkadaş arasında Kasım paşada oturan Ahmet, Yakup, Mustafa, Hüseyin, Aziz, Bekir, Yekta isminde yedi arkar daş dün birbirlerile kavgaya tutuş- muşlar, hepsi birbirlerini dövmüş- lerdir. Madam Esterin 40 lirası Hasköyde oturan madam Ester polise müracaatla komşusu Emine hanımın 40 lira parasını çaldığını söylemiştir. Zabıta tahkikat yapıyor. Vaıyı Iıaşlangını Galatada Topcular caddesinde Rizanın kahvesinden yangın çık- mışsada derhal yetişilerek söndü- rülmüştür. Fransız - Alman hududu Paris 16 (A. A.) — Bir kaç bafta devam eden müzakerattan sonra Fransa-Almanya hududunda münakalâtın tanzimi hakkındaki | mukaveleye - Pariste sah çekil- miştir. Bozulan otomobiller Son kar ve fırtına tesirile şeh- rimizde mevcut — otomobillerden 150 si bozulmuş ve tamire çekil- Maaş kanunu Lâyiha bu gün | son defa tetkik | edilecek Ankara 17 (Hususi)— Bu gün maliye müdi- | ran encümeni müsteşar | Ali Riza Beyin riyaseti altında toplanarak me- | murların derecelerinin tesbiti ve maaş mese- | lesi hakkında son tet- kikatı yapacaktır. Ha inde lâyiha heyeti vekileye sevke- dilecektir. Atinrdan bir haber M. Mosulıni, Venizelos Ve Buraf | Ankaraya gidecekmişler Atina 16 (Fos) — Paristen bu- | a gazetelerine gelen tegrafname- | lere göre M. Musulini ve M. Ve- | nizelos. Türk - Yunan müzakeratı en sonra Türk-Yunan imzası için Ankarayı ziyaret edeceklerdir. Aynı malü- mata göre Bulgar hariciye nazırı M. Burof. Türk - Bulgar misakı- ni imzalamak için Ankarayı ziya- ret edeceotir. Sırp - Yunan müzakekatı Atina, 16 (f0s) — Sırbistan hariciye nezareti muahedat şubesi müdürü M. Sabatiç Sırp - Yunan müzakeratını — intaç — bususunda salâhiyeti vasıa ile buraya gel- miştir. Kutuptan avdet Londra 16 (Hususi) — Tayya- reci Vikins kutup seyahatından avdetle Şilide Talcahuanaya vasıl olmuştur. İtalya balonu faciası tahkikatı Roma 16 (Husust ) — Gazete- lerin bayanına göre İtalya balonunu! kutup seyahatıma ait tahkikatı yakında bitam bulacaktır. | Tahkikat raporu 3 kasımı ihtiva | ediyı 1— Balonun düştüğu zaman, 2 — Kazadan sonra zabitan ve efradın hareketi, 3- İmdat teşki- Jâtı. Rapor M. Mnsoliniye verile- cektir. Japonyada grip salgını Ozaka 16 (A.A.) — Şiddetli | ve müstevli surtte hüküm — süren enflvenza salgını her gün — elliye yakın kimsenin ölümüne sebep olmaktadır. | Japonyada komünistlerin malikümiyeti Kobe, (A.A) — Geçen sen yapılan intihabatta tevkif edilenler | aerasında bulunan 34 Komünist iki | Adanada bir kadına sarkıntılık Mimarlar m Şehrimizde ki binalar her mar ve kalfanın keyfine göre inşa ediliyor, muayyen bir uslübe tabi olmyor. Bu yüzden şehir bir manzara arzediyor. —— | Harbi umumiye kadar, İstan- | bulda, Beyoğlunda yapılan büyük | anlar müstesna olarak, | inşaat yarı kâgir inşa | ediliyordu. yani, binaların dabili bölmeleri ahşap ve bağdadi olarak yapılır, hariç duvarları tuğladan örülürdü. Harp esnasında ve - bilhassa mütarekeden sonra beton binalar daha fazla rağbeti celbetmeye başladı. - Beton binaların — inşa masrafları — digerlerine — nispetle daha pahalı almakla - beraber sermayedarlar her türlü konforu ihtiva etmek için bu binaları ter- cih ediyor. Fakat yapılan binalardan ço- ğunda mimarimize hiç bir kıymet verilmiyor. Türk mimari uslübü namına bi- zim eski klasik mimarimizin kaba bir taslağı olan bazı bina nümu- neleri hiç bir mana ifade edemiyor. Yapılardan bazılarında gotik tarzını andıran, bazısı kaba bir — İstanbulun — binaları üşterek bir uslüp için proje hazırlıyorlar aa 18 Şubat 1995 kabul renesans nümunesi olan bu bina- lar hiç bir güzelliği ifade etmiyor. Aldığımız malümata göre mimar- larımızdan ekserisi bu günkü in- şaat tarzını muvafik bulmiyerlar. İstanbula göre bir inşaat tarzı kabul etmek mimarlarımızdan ba- zılarını meşgul ediyor. İstanbulun ekser sokak ve cad- deleri pek dardır. Yeni açılan caddelerden bir çoğu da medeni çalara göre açılmıyor. Şu halde yapılacak binalar, şehrin müstakbel ihtiyaçları nazarı dikkate alınarak yapılmalıdır. Mimarlarımızdan bazıları müş- terek bir inşaat tarzi tespit etmek fikrindedirler. Bu bina tarzi her türlü medeni ve asrl ihtiyaç- ları tatmin edecek, harici man- zarası de güzel bir şekilde caktır. Bu fikri tervic eden mimarlar, ayni zamanda inşaatın mümkün mertebe e'ğven olmasına da dikkat edeceklerdir. Tespit olunacak proje Şehrema- — | netine takdim edilecek ve bu tarzın İstanbul için kabulü maksa- dile Emanetin müzaheretini rica edeceklerdir. ĞÜDÜ aeti KÜRTLİ Tevkifat hakkında Yeniden bazı kimselerin tevkif edilmesi muhtemeldir İstintak hakimi Hikmet Bey Kadriye H. ve rüfekası hakkında- ki tahkikata devam etmektedin Bu gün bazı şahitler dinlene - cektir. Bu meyanda bazı mühim zevat ta şahit olarak celbedile - ceklerdir. Şimdiye kadar istima olunan şahitler çok mühim ihbaratta bu- Tunmuşlardır. Bu mühim ihbaratın yeniden bazı tevkifatı - istilzam etmesi memuldür. Bir kadın meselesi Dün gece Fatihte bir kadın yüzünden üç kişi birbirlerine girmişlerdir: Eatihte Atpazarında sakin Selim efendi kendi metresine sarkıntılık eden arkadaşı Nuri ile kavgaya tutuşmuştur. Selim ile Nuri alt alta üst üste dögü- | şürlerken Haydar isminde biri | de kavgaya iştirak etmiştir. Ye- | tişen zabıta memurlar kavgacı- | ları yara bere içinde birbirinden ayırmışlardır. yüzünden cinayet Adanada Kadirli karyesinde sakin Süleyman, Ayşe isminde bir kadına tecavüz etmiştir. Bunun üzerine Ayşenin kayınbirade Mustafa. Süleymanı av. tüfegile öldürmüştür Halya Kralı Papayı ziyaret edecek Roma 15 ( Hususi ) — Gazete- Rize ormanları Bir şirket bu ormanları işletmeğe başlıyor Rize ormanlarını işletmek için yapılan tesisat bundan bir kaç ay evel ikmâl edilmiştir. Bu işe vazedilen sermaye 500 bin lir: tecavüz etmektedir. Rizenin bir kaç kilometro ar- kasında zengin ormanlar bulun- maktadır. Ormandan kesilen ağaçlar havai hatlar vas ile fabrikaya nakle- dilmektedir. Fabrika sahile yakın bir yerde bulunuyor. Kömür tevziatı İzmirde Hilâliahmer cemi- yetince beş gün zarfında Reşadiye; Mısırlı oğlu, İki çeşmelik Eşref paşa, Şehitler, Dibekbaşı mahallâ- tındaki fukaraya sekiz bin okka kömür tevziatı yapılmıştır. Diğer mahallâttaki fukarayada peyder- pey tevziata devam edilmektedir. Tütün hnhıyuh Tütün inhisar idaresi mübayaat memurları Menemen ve Foça ha- valisinde tütün satın almakla meşguldurlar. Şimdiye kadar bu havalide yapılan mübayaat mıkdarı 50- 60 bin okkadır. Mübayaat memurları Menemen ve Foçadan sonra Gâvurköy ha- valisine geçecek ve mübayaata devam edeceklerdir. lerin beyanına göre İtalya ile Pa- palık arasında aktedilen deler haziran iptidasında tasdik edilecektir. Gazetelerin beyanına göre İtalya Kralı 15 haziranda Papayı ziyaret edecektir. Akit Borsa komiseri Kemallettin be- kerimesi Meziyet hanimla sa- bık Şurayı Devlet azasından Mab- müt Nedim paşanın mahtumü | Ferit Mahmut beyin akitleri dün icra edilmiştir. Tarafeyne saadet temenni ederiz. İDARERANE — acımusluk sokağı Telgraf adresi : “Akşam, istanbal,, Telefon 1 yazı ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700, altı aylığı $00 kuruş, Ecnebi