20 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sayfaya ait küpürler

Halk bilgisi Umumi kongrası dün açıldı Ankara 18 (A.A) — Halk bilgisi dernekleri umumi kongrası bu gün maarif vekili Vasıf
 Troçkinin yeni bir beyanatı ( Baş tarafı birinci sahifede ) İstiklal için mücadelesini çok büyük bir alâka ile takip ettim ve
 ismet Paşa Hz. Başvekil İsmet Paşa Hz. lerinin bu sene 29 Martta İzmirde yapılacak olan büyük at yarışlarında hazır...

Halk bilgisi Umumi kongrası dün açıldı Ankara 18 ÇALA) — Halk bilgisi dernekleri umumi kongrası bu gün maarif vekili Vasıf dey tarafından açılmıştır. Kongra belediyelerin halk bil - gisi ile alâkalarının tesis ve ilmi seyahetler tertibine dair bazı mu- karrerat ittihaz etmiş ve yeni idare — heyeti ap ederek mesaisine nihayet vermiştir. Kongra Reisicumhur Hazretlerile Başvekil İsmet ve M. M Küzam paşalar Hazeratına kongra- nin tazimatını arzetmek üzere bir heyet ayırmış ve Vasıf beyi der- neğin fahri reisliğine intihap et- miştir. Rize valili Rize 18 (Hususi) — Mülkiye müfettişi Arif Bey Rize val tayin edilmiştir. Troçki Belçikaya mı gidecek ? bir komünist mebus Troçkinin Belçikaya kabulü hakkında bir takrir vermi; Ferdinand Afrikada zirai tetkikat yapıyor Lıwıdn 18 ( Hususi ) — Sabık e 'î* ği " lııııq— bulunmaktadır. Arabistanda harp Londra 18 ( Hususi) — dattan / verilen malümata Üteybe kabilesi reisi Ibni Suuda karşı kıyam etmiş ve Semer ka- bilesine hücum etmiştir. ingiliz yükseliyor Dün kambiyo borsasında hngiliz dirası üzerinde hararetli muame- leler olmuştur. İngiliz 989 da açılmiş 993 kuruşa kadar çıktıktan sonra 991 kuruşta kapanmıştır. İngiliz lirasının yükselişine sebep bu günlerde Amerikadan mühim — raıktarda un gelmesi, 19 Mart 1929 Alın » Bu, Teamvey Blektrik Çek Fiatları Londra — Gzerine Parie W Bu çediveldekl ftatlar “Amer an Ekaprem, Paris 18 (Hususi) — Belçikada | ispanyada karışıklık| İDarültünun talebesi ile polisi arasında müsademeler Paris 18 (Hususi) — | İspanyadan gelen son ( haberlere göre memle- ket dahilinde karışıklık | devam ediyor. Talebe | her tarafta beyanna- | meler — neşretmi; Primo dö Riveranın istibdadından bahısla | kanunu esasinin iadesi ( için çalışacaklarını, her $ kesin bu mesaiye yar- dim etmesini — bildir- ımiştir. Primo dö Riveranın taraftarı olan gazete idarelerinin camları kırılmıştır. Polisle ta- lebe arasında bir çok müsademeler olmuştur. Bütün İspanyol darül- Tünunluları — müttehit | harakete karar ver- miştir. Primo dö Rivera tekzip ediyor Madrid 18 (A.A.)— M. Pri- mo dö Rivera dün bütün bazı cenebi gazetelerde mev- hum arbedeler hakkında inti- şar eden asılsız haberleri tek- zip elmekle meşgul olduğunu g.ıâanu ;m Başvekil bu yııılış haber- leri neşredenler hakkında bu şayıaların devran ettiği mem- leketlerede dava ikame ede- rek zarar ve ziyan talep karar - verdiğini etmeğe ilâve etmiştir. Bir Kadın soguk-' tan dondu Evelki gün Sarıyerden Denizli köyüne giden 40-45 - yaşında bir kadın ormanlık araziden geçerken | soğuğun tesirile donmuş, derhal jandarmalar yetişerek kadını Sa- riyere getirmişlerdir. Kadut yolda vefat etmiştir. | Yeni müzakerenin Dün geceki yangınlar | 1 — Beyoğlunda Yeniçarşıda oturan Madam Bilinin evinden gece yangın çıkmışsada hemen yetişilerek söndürülmüştür. 2 — Tahtakalede Hatapkapı caddesinde oluran boya tüccarı | Anastas efendinin yazıhanesinden yangın çıkmış ve söndürülmüştür. Gene toslaştılar Şoför Mehmedin idares 3- 800 nümerolu otomobil — ile — şoför Mehmedin - otomobili dün Şişhane yokuşunda leri ile çarpışmışlardır. Zabıta her iki şoförü de der- dest etmiştir. Çekmeceyi kırmış, 160 lira ile | bir tabanca aşırmış Üsküdarda otomobilci Hamdi efendinin yazihanesine hırsız gir- miş çekmecesini kırarak 160 lira ile bir tabanca aşırmıştır. leki Suri)îh—udud;ı | Hükümetinden yeniden talimat alan Fransız sefiri kont dö Şam- brön ile Hariçiye vekilimiz ara- sında müzakereye yarın başlana- caktır. Müzakerat bu defa sirf | hudut tashihine mütcalliktir. Sefir, evelce Ankarada iken hudüt — tashihi meselesine - dair hükümetinden talimat almak lü- zumunu — hissetmiş buradan Parise gitmiştir. Türk-Suriye hududu bu günkü şeklile emniyetli bir vaziyette de- ğildir. Hudut vekayü mütemadiyen devam — ettiğinden bu hadiseler Türk * Suriye - hududunun tashihi lüzumnuu fi'li bir şekilde göster- mektedir. Fransız. Sefiri, yapıla- cak tashihatın Türk - Irak hudu- dundaki ihlâl muvazeneyi i ileriye sürmüş ve tekl fimize mukabil bir teklifte bulur mak icin talimat almağa mecbur olduğunu söylemişti. Aldığımız malümata göre Sefirin hudut tashihatına dair hüküme- tinden aldığı talimat, Tük tezine pek yakın olduğu için bu seferki müzakerenin her halde neticele- neceği muhakkak ismet Paşa Hz. Başvekil İsmet Paşa Hz. lerinin bu sene 29 Martta İzmirde yapı- dacak olan büyük at yarışlarında hazır bulunacağını Anadolu gaze- tesi yazıyor. İranda şimendüfer Bahrı Hazeri Basra körfezine raptedecek büyük bir hat yapılıyor Asyamın en büyük demir yolla- rindan biri İranda inşa olunuyor. Bu hat Bahrı Hazer ile Basra körfezini raptedecek ve İranı şimalden cenuba doğru baştan başa kat edecektir. Bu hat şimali ve vasati Asyayi cenuba vaslede- cektir. * Taymis , in Basra muhabiri bu hattaki faaliyete dair şu malü- matı göndermişti Yeni maverayi iram demir yolu manzumesinin — cenup — kısmında şimdi. 5000 amele çalışıyor. H fin ilk rayının vaz'ı merasimi ma- ruf simalardan bir çoğu hazır olduğu halde Ceneral Fazlüllah | Zahidi Han tarafından icra olun- muştür. Bu merasimde Sovyet - sefiri tebrik yollu bir nutuk irat ederek Pehlevi Şahı İranın müceddidi | olarak tavsif eylemiştir Demir yolunun mebdei Basra | körlezinin müntehası olan (Hor | Musa ) daki Benderi Şapur lima- mıdır. Hat gayet süratle inşa edileceğinden 1930 senesi ilk baharında İranın merkezindeki (Dizlule yetişeceği ümit olunu- | yor. Hattın cenup — kismi bir Alman - Amerikan sendikası ta- rafından yapılıyor. İran hükümeti malzeme almak- için 'geçen kâ- de - sendikaya — 600000 rülüyor. | İngiliz lirası ver 118 lirasını aşırmış Karagümrükte —oturan Haci Ahmet efendi dün akşam Aya- sofyadan geçerken yanına Resul isminde bir şahis yaklaşmış ve zavallının 118 Hirasını aşırmıştır. Süruri isminde bir genç metresi Viktoryayı yaraladı, Viktoryanın annesile büyük annesini öldürdü Dün gece — Beyoğlunda iki | güler yüz göstermişler ve derhal kadının ölümü ve bir genç kadı- | ortaya rakı masası — kurularak a da ağır sürette yaralanması | kıskanç âşık içmeğe başlamlştı ile neticelenen feci bir cinayet | Fakat bu esnada Viktorya ile Süruri arasında gene kıskayçlık kavgaları baş göstermiş iki âşık bir birlerine atıp tutmağa baf lamışlardır. Bir aralık bıçağım çıkararak Viktoryanın üzerine yürüyen SÖ- ruri, metresini altı yerinden ağır sürette yaralamıştır. Bu sırada Viktoryanın annesi Virjin ile bü- yük annesi Agavni kızlarını kur- olmuştur Vaka kıskançlık yüzündem çık- miştir: Harbiye matbaası müret- tiplerinden Süruri efendi bundan bir müddet evel Viktorya isminde bir genç kadınla münasebet tesis etmiştir. Vaktile Komik Şevki efendinin tiyatrosunda kantoculuk eden bu genç kadinin - serbest hareketleri Süruri efendiyi daima kıskandırmakta idi. Bu yüzden iki genç bir çok dafalar kavga etmişlerdir. Son kavga on gün evel vukua gelmiş ve Süruri efendi metresini terketmiştir. Lâkin Viktoryayı çok seven genç adam tekrar ba- rışmak maksadı. ile dün akşam | tarmak için araya girmek istemiş- —| lerdir. - Süruri Madam Virjini de Agavniyi bir kaç yerinden yaralamıştır. Sürari üç kadını kanlar içinde yere serdikten sonra firar etmiş- tir. Agavni ile Ver | aldıkları yaraların tesiri ile ölmüş- içkinin — tesiri ile de saat altıda Viktoryanın Kalyoncu- | lerdir. Hayatı tehlikede olan ındaki 12 numerolu evine | Viktorya da Fransız hastahane- iştir. |sine kaldırılmıştır. - Zabita katili Viktorya ile annesi Söruriye | aramaktadır. Troçkinin yeni bir beyanatı (Baş tarafı birinci sahifede ) İstiklal için mücadelesini çok bü- yük bir alâka ile takip ettim ve bu mesut neticeden çok memnun oldum. İstiklâlinizi, bu uj deleyi medyansunuz. Gazinin büyüklüğü artık dünyaca teslim edilı Gaip müdür Emirgân posta müdürünün açığı çıktı -Bundan 20 gün evel birden aşmaa dünBdğ a. | Posta ve telgraf baş müdüriyeti tarafından yapılan tetkikat netice- sinde Emirgân müdürünün hesa- batında 2000 Jira açığı çıkmıştır. "!'Z” —Hesabtaki bu netice, üzerine hakikattir. Bir hakikat ki buztdı tekrar etmekten bende zevk | ğine ve ya bir cinayete kurban duyarım. ihtimal verilmemektedir. Sovyet - Türk münasebatı daima samimi olmuştur. ve samimi ola- caktır. Siyasi sahadaki münaseba- Açığı çıkan bir telgraf müdürü daha Rize 18 ( Hususi ) — Merkez tın ticaret ve iktisat sahasma intikal —etmesi temenniye çok | Posta ve telgraf müdürünün 1300 şayandır. lira açığı görüldüğünden tahkika- — V Teçiü, böğyeeinlei “üymet |e ni hakkında şu sozleri söylemiştir — Dünya kat'i olarak harbe doğru gidiyor. Bu harp belki üç sene, belki beş, belki de on sene sonra başlar . Fakat her halde başlayacak ve bir İngiliz-Ameri- kan muharebesi olacak . Belki evvelâ İngiltere ile Amerika ara- sında başlamaz. Nasıl ki eski mu- harebe Sırbistan ile “Avusturya arasında başlamıştı. Fakat nerde başlarsa başlasın mutlaka İngiliz- Amerika harbı olacak. Kahveden çalınan eşya Firazağada Hamit ağanın kah- vesine hırsız girmiş ve öteberi çalarak kaçmiştır. Mıntaka Basket ve Voleybol heyetinden: 21/3/929 Perşembe günü Beyoğlu Amerikan klübün- de Mıntaka Voleybol birinci ve ikinci takımlar maçlarına demam edilecektir. Birinci takımlar 1 -Beykoz- HilâlHakem Sami Vehbi Bey bey Saat 14 de, 2 - Vefa-Kasıme Ticaret odası Umumi kâtibi | paşa Hakem Bedi bey Saat Vehbi B. odadaki vazifesinden | 14,45 de İkinci takımlar 1 - Fenerbahçe - Vefa Basri bey Saat 15,30 da AKŞAM Yevmi, Siyast gareta ayrılacaktır. Vehbi Bey aynı za- manda ticaret mektebinde iktisat muallimi bulunmaktadır. Mumaileyh idari işlerden ayrı- larak doğrudan doğruya muallim- likle meşgul olmak arzusundadır. Hakem Liman şirketinin senelik kongrası Liman şirketi senelik kongrasını bu ay nihayetinde aktedecektir. İNAREHANE — acımuslak sokağı Telgraf adresl : “Akşam, tatanbul, Telefon 1 yazı İşleri İçin: lat: 3686 Telefon * idare işleri için çi 36 Eminönünde kanlı bir vaka — | Malatyalı Nuri isminde biz, sa- bıkalı dün gece Eminönünde Ha- san efendinin kahvehanesinin cam- larını kırmıştır. Buna fena halde iale eüilme. ABONE ÜCRETLERI Türkiye için: Seneliği 1700, altı kızan Hasan efendi. tabancasını A l ee e u çıkararak ” Nurinin — üstüne üç el | emdeketler için : Seneliği Vâd; at Çıkan / kurşunların aylığı 1600; ç aylığı 300 kuruşlur, Nurinin sol böğrüne isabetle - ağır surette mecruhiyetine sebe- biyet vermi; Cüi dünlürden gişe'üliyer Ka yapağ