20 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Aşıkane mektup Matbuatımızın tanınmış — sima- Jarından, genç, gürel, zengin bir zat olan dostum “N.C.K. ,, bey, evelki akşam, pür telâş, şaşkın bir halde, ziyaretime geldi: — Bu ne garabet .. Bu ne acaiplikl... Ba ne muamma, (Ha- tice Süreyya) hanım efendi ?... - dedi. - Sizin evinizde tanıştığım ve vazibesinin tesirine kapılarak udşanlanmak — üzere bulunduğum Fahire, bakınız, bana nasıl mek- tup yolladı... Hele- şu- satırları okuyun ! Böyle söyliyerek, cebinden bir penbe — ve lâvanta kokulu - xarf kağıt çıkardı. Şu satırları okudu.. | Ey perestidei ruhum! Ey meli. | kei hayalâtım! Ey perii cemall... | Bu süretle başlıyan aşk mektu- * bu, gene aynı minval üzere, kârı | kadim üslüpla ve bir kadına hitap | eylemek suretiyle uzayıp gidiyordu. | “Aman yarabbi... O ne gurup, tulü, mehtap, fecri kâzip tasvirleri... Güneşler — ufukların — ardına mi aaklanmıyor? Ziys huzmeleri “ebr., deri mi — “ çakiçak , — etmiyor?... Fakat, — perestidei — rühum lar, perii melâhat ler ve bu . kırat tabirler nakarat halide devam duruyor “N.C.K,, bey, mektubu masa- Bin Üzerine bıraktı: Bunu Fahire hanıma iade edin! - dedi- kendisinden soğudm. Bu kadar aptal bir. kızla, güzel bile olsa, evlenemem! Fahireye meseleyi anlattıktan sonra, sordum: — Bu sersemce işi nasıl yaptın, söyle bakalım. / — Ah, hanım efendi, ah... Sor- “mayın: Bilirsiniz ki, ben, edebiyat- “tan anlamak şöyle dursun, doğru dürüst okuyup yazamam bile.. Halbuki, “N. C. K.,, bey gibi bir edip ile evlenecektim. Aklım sıra, bir kurnazlık edip kendimi satmayı düşündüm. İhtiyar şairlerden öteden beri bana kur yapan “F. Na- zım,, beye: “Bana aşkınızı tahriren | anlatın!,, dedim. Onun yazdıkları- | ni şık bir kâğıda aynen kopya ederek “N.C.K.,a yolladım. — İyi halt ettin!! (Hatice Süreyya) “Mısır kadınları Kadınlara kocala- rını boşamak hakkı verildi Deyli Telgrafın Kahire muha- biri - bildiriyor. Mısırda evli ka- | dnların — vaziyetini / eyileştirmek | V için 25 maddci bir kanun haz lanmış — ve> nazırlar meelisinde kabul edilmiştir. Bu kanun - ilk defa - kadınlara kocalarını tatlik eylemek hakkı veriyor. Kanunun esbabı mucibe lâyiha- | sınba deniliyor ki : Şimdiye kadar talâk hakkı erkeklerde idi. Bir erkek üç defa “geni buşadım,, demekle kadını | tatlik edebiliyordu.Talâk hakkı erkekte olması erkeğin elinde kadına karşı müthiş bir silâh olup bu hal aile rabitasını zaifletiyordu. Yeni kanun kadın fena muamele gördi bera- ber yatmadığı zaman mahkeme kuzurunda talâk talep hak veriyor. - Mısır reisi yeni kanunun kadının hekukunu temine doğru bir hatva olduğunu ve inkilâbi olmayıp tekâmülü bu- | londuğunu söylemiştir. kocasından eylemeğe intihap bitti Belediye meclisi nisan iptidasında loplaıııyor Çemiyeti Ümumiyei - Belediye intihabatı bitmiştir. Her Belediye dairesinde mazbataların tanzimine başlanmıştır . — Yeni / Cemiyeti Belediye Nisanın ilk haftasında toplanacak ve encümen — azalrı intihap edilecekti Cemiyeti Belediye, bütçeyi kabul edildikten sonra dağılacaktır. Yeni Belediye kanunu B. M. Meclisinin bu içtima devresinde çıktığı takdirde yeni kanuna göre Belediye intihabı tekrar yapıla- caktır. Belediye kanunu bu sene Mec- listen çıkmazsa Cemiyeti Belediye ağustos içinde toplanacak ve tet hesabat mazbatasının tetki- kiyle meşgul olacaktır. Borsa rehberi çıkıyor İki seneden beri bir heyet tarafından tanzim edilen borsa rehberi bir kaç güne kadar inti şar edecektir. Bu rehber 100 sayfadan — mürekkeptir. Rehber almak için Avrupada bulunan müessesel: borsaya — müracaat elmrkıqu p İlmi ıstılahlar Darülfünun müderris- leri bir aya karar faaliyetlerini ikmal edecekler Darülfünunun muhtelif fakülte- leri yeni ilim istılah kamusunu tanzim ediyorlar. Dün tıp fakül- tesi müderrisler meclisi toplanmış ve her müallim kendi - kürsisine ait olarak tespit ettiği ıstılahları meclise tevdi. etmiştir. Tıbbi lü- gatların tasnifile müderris Hüse- yin Ali bey meşgul oluyor. Şimdiye kadar müderrisler ta- rafından tespit edilen ıstılahlar | sıraya konacaktır. İstlahların ta- rifleri gayet açık bir lisanla ya- alıyor. Yalnız mütehassıslar tara- fından değil halk tarafından da anlaşılacak ibareler tercib edili- yor. Hemen her fakülte nihayet bir ay zarfında ıstılâhları tamam- layacaktır. Mühtelif fakülteler tarafından yeni ilim ıstılahları tespit edilir- ken bilhassa bir şeyin nispetini ve mahiyetini bildiren ve sonu “yayı ile biten kelimelerin türkçenin bünyesine muvafık olduğunu gör- müşler ve bu kabil kelimelerin tebdil edilmemesini muvafık gör- müşlerdir. Müderrislerden bir çok zevat, ballın isanına bile giren bu kabil kelimeleri lisanımz için bir kazanç telekki etmektedi Hint ticaret müesseselerinin bir müraccatı Hindistanda bulunan ticari mü- esseseler memleketimizle münase- batta bulunmak arzusunu göster- mişlerdir. Hint ticarethanelerinin bu mü racatlarına Ticaret odası tara fından lâzım gelen cevaplar veril- mektedir. oda f ithalât ta- cirlerinin firmalarını Bombayda bulunan ticari müesseselere gön- | dermiştir. [ ŞEHİR HABERLERİ Yeni Postahane — karşısında , cadde üzerinde ikinci bir Mah- mutpaşa - teşekkll etmiştir. Bir çok seyyar satıcılar burada yer kiralamışlar ve birer sergi açmış- lardır. Son zamanlarda bu gibi sergiler büyük mağazalardan zi- yade iş yapıyorlar. Sırık hamalları 'Yük arabaları yavaş yavaş ki milen kamyonlara tahavvül ettiği halde İstanbulun en eski bususi- | yetlerinden biri olan sırık har ığı henüz bakidir. Yalnız bunlar şimdi, eskisi gibi kalabalık cad- | delerde değil daha ziyade sirke civarında görünyor. Sohı.klanıı lıı.h Bu seneki kış ve kar fırtınaları yüzünden ekser sokaklar geçile- miyecek derecede bozulmuştu Resmimiz yeni postahane arka- sında bu kabil bir sokağı göste- x. Bu sokakta yürüyebilmek için ortadaki taşları toplayıp bir kenara yığmak İâzım gelmiştir. | Futbol hakem kursu | Türkiye Futbol Federasyunun- dan: 1929 senesi 1 Haziranda hi- tam bulmak üzere Futbol (Hakem kursu) küşat edilecektir. Her haf- ta Perşembe, Pazartesi akşamla- ı şimdilik saat on yedi buçukta | Kaytolmak isteyen zevatın her gün saat dörtten sonra Eminönü Tıhtım hanında (9) numeroda Fe- derasyonlar merkezi kitabetine lüzumu müracaatları tebliğ olunur. Muallimleri kim tayin edecek? Dahiliye — vekâleti — tarafından hazırlanan — vilâyetlerin — idaresi kanun lâyihası ikmal edilmiştir. Yeni kanunda ilk tedirsat mı limlerinin tayini valilere verilmişti. Lâyihanın bu maddesi — maarif eminlerinin — salâhiyetine — temas etmektedir. Bu cihetin B. M. M. maarif encümeninde bazı tadilât görmesi muhtemeldir Ne zaman? Anadolu sahilinde inşa edilecek elektrik fabrikası Üsküdar -Kadıköy Elektrik şir- keti imtiyazı Üsküdar - Kadıköy gazı girketine — verilmişti. mukavelesi — mucibince , ihsal kudreti 1000 kilo- olmamak üzere bir elektrik fabrikası tesis edecekti. 9 ay sonra Nafaa vekâleti t fından tastik olunacak ve projenin tastikinden sonra 3 ay zarfındada inşaata başlanacaktır. Fabrikanın inşası nihayet 4 se- nede tamamlanacaktı. — Halbuki mukavele 1340 senesinde irac milliyeye iktiran ettiği, aradan $ sene geçtiği halde şirket el'ân fabrikanın inşasına başlamamıştır. Hava gazı şirket Şehremanetinin nazarı celbetmiştir. Emanet dikkatini hem şirket, hem de Nafaa vekâ- leti nezdinde teşebbüste bulunarak fabrikanın bir an evel yapılmasını istiyecektir. Katranlı şoseler Yollar yapılırken daha ziyade dikkat etmek lâzımdır Şehremaneti Fen işleri müdür muavini Necati Bey ile şirketler komserliği memurlarından bazıları dün Dolma Bağçe gazhanesine gitmişler ve fabrikada (katran is- tihsalini tetkik etmişlerdir. Şehremaneti, şehir caddelerin- den bir çoğunu katranlı şoseye tahvil edeceği için Gazhaneden çıkan katranın bu işe ne dereceye kadar — yarayacağını — anlamak Şehir yollarının katranlı şöseye tahvili temizlik noktasından iyi bir fikirdir; yalmız bu yolları iyi bir surette inşa etmek şarttır. Avrupada ve bilhassa Fransa- da katranlı yollar asfalttan fark- sızdır, uzun müddet dayanır. Hal- buki bizde geçen yaz inşa edilen Şişli-Maslak katranlı şosesi tamamile bozulmuş bazı yerleri geçilemiye- cek bir hal almıştır. Bu hususta mütemadi tamirat olmamasından edilmemiş ziyade yolun iyi inşa olmasının tesiri vardır. Şehir — dahilinde — münakalât daha fazla olduğu için yollar daha çabuk bozulur, bunu için inşaata daha ziyade itina etmek lâzımdır. Avrupaya mesleki dersleri takibe gönderilecek kızlar Belçikadan mesleki tedrisat için getirilen Madam Pikarın bir sene zarfında Selçuk Hatun kız Sanayı ve kız. muallim mekteplerinde tedrisatı çok şayanı memnuniyet vermiştir. - Geçen sene | Avrupaya 12 genç kız. mesleki tedrisat için gönderilmiştir. Bu | genç kızlarımız Belçikada büyük bir muvaffakiyet elde ettikleri için Maarif — vekâleti bu seni mezunlar arasında yapılacak bir | müsabaka neticesinde — yeniden talebe gönderecektir. netice Bulunmuş eşya 1— Bir çift ipekli kadın çorab 2— Tilki tüyünden bir manşor 3— İki adet altın nişan halkas. 4— Bir Tek beyaz eldiven. Ne zaman tünele binsem bi kere başımı kaldırır. duvardak Bulunmuş eşya lavhasını okurum.. Bu siyah tahtada neler de ya zılmaz, neler.. Mesel Bir tek kullanılmış ipekli kadı jaretyeri Bir adet takma göz Bir takım suni Düşünün insan bacağındaki je retyeri, ağzındaki dişi, gözündek camı kaybeder mi hiç ? Eteme mesi lâzım.. Lüzm amma kaybe denir de varmış... İşin asl komik tarafı son za manlarda bulunan eşya arasınde mişan yüzüklerinin çoğalması.. Her hafta tünelde iki üç tane altır halka bulunuyormuş... Tünel me murlar izdivaç halkalarının sahip lerini bulmak için mütemadiyer Ubeydullah Efendinin eşiğini aşın dırıp dürüyorlarmış!... Dikkat edin tünelde bulunanlar oldukca lüks şeylerdir. İpekli çora; podösüet eldiven ve saire gibi... Eyip iskelesine de böyle bi lavha asmışlar. fakat bu küçücük lavhada bakınız neler yazıyor: 1 — Bir kese kâğıdı derunun dayüz dirhem baş sovan 2 — Bir şişe zeytin yağı 3 — Bir adet Eyip mamulâtın dan aynalı testi 4 — on altı tane kebap şişi Eyipte n çok kebap şişi ile oymalı testiler kaybolur. Bir de Haydarpaşadaki kayıp eşya lav: hasına bakarsanız şunlatı okursu nuz: 1 — Bir teneke bal, 2 — Bir kutu tere yağı Haydar Paşada kaybolanlra d hep bunlara — mümasil — şey: lerdir. Malüm ya burası Anadolu yolcularının İstanbul kapısı... Ge- tirdikleri eşyayı yol telâşı ile Haydar Paşada kaybediveriyorlar. Köprüde Anadolu iskelelerin: deki lâvhada da şemsiyeler, göz- lükler ve kutu kutu enfiyeler ya- hdır... Bunları kaybedenler hâlâ köylerde oturan eski zamanın ih- tiyar zenginleridir. Kaybettikleri de, şemsiye, gözlük, enfiye kutusu gibi kendilerine göre şeyler. Her semt hafkının ” kaybettiği eşya başka başkadır. Meseli kânı yok Eyipte beyaz eldiven, tilki tüyünden manşon kaybolmaz. Tünelin lavhasında kayıp eşyalar Aynalı testi , ismine Beyaz eldi- ayrıdır. meyanına * tesadüf edemezsiniz. venin kaybolacağı yer Aynalı testininki yine ayrı.. Kayıp eşya dedim de hatırıma geldi. Geçenlerde Kadıköy vapurunda eski, amma çok eski bir para cüzdanı bulunmuş -. Cüzdanın üstünde mâdeni harflerle şunlar yazılıymış: Elhaç sarraç Hafız Feyzi efen- dinin hediyesidir - 1300 izdanın içinden topu topu bi lira ile bir'de kâğıt çıkmıç,kâğıtta şunlar yazılıymış : “Damlaya — damla) akar gider sel olur,, Bunun üzerine düşünmüşler ta- şınmışları — Bu 1300 tarihl cüzdan ve bu darbı meselli kâğıt kime ait olabilir? Nihayet “cüzdam latife — olsun diye iktisadı ile meşhur. Celal Muhtar beye götürmüsler, meğer hakikaten bu cüzdan Celal Muhtar beyin talebeliğinden beri kullan- dığı cüzdan diğil miymiş?. Hikmet Feridan göl olur,