9 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1929 Cenup hududunda- | Bi kervana hücum eden şaki çetesi tenkil edildi — | Mardin 7 (Hususi) — Üç gün evel Reesilhin mevkünde gece- leyin Cezre >kervanına — İbrahim oğullarından Sofu ile üç arkadaşı taarruz etmişler ve katırcı Ferahi öldürdükten sonra gördükleri mu- kavemet üzerine firar etmişlerdi. Yapılan tahkikat ve tetkikat neti- cesinde şakilerin nerede olduğu anlaşılınıştr. Bir buçuk saatlik müsademeden sonra Sofu ağır sürtte yaralanmış diger arkadaş- ları Rüstem ve kasım da derdest edilmişlerdi Almanyada Komünistlerin faaliyette bulunmaları menedil. Hambourg 7 (A-A.) — Zabıta faaliyette bulunması menedilen komünist teşkilâtı merkezlerinde taharriyat yapılmıştır. Berlin 7 (A.A.) — Saksonya hükümeti komünist sabık muharip- ler cemiyelerinin faaliyetini men Berlin, 7 (A.A.) — Bir Mayıs günü tevkif edilen bin kadar kişiden ancak 117 sinin mevku- iyeti Öidame edilmiş, bunlardan da 72 si bugün salverilmiştir. İranda kargaşalık Basra 7 (A.A) — İranda kâin Abadanda İngiliz - İran petrol tasfiyehanesinde geçen pazar ak- şamı vahim kargaşalıklar - zuhur etmiş olduğu rivayet edilmektedi Kargaşalık çıkranlar şirketin Hayvan horsasında Hayvan borsası idare mecli: azasından Burhaneddin. B. istifa | etmiştir. Yerine başka bir zat intihap edilecektir. Anadela oj 45 Anadola Anadola Tüönel 00 $ “Tramvay Blekirik Çek Fiatları Nüyork —Ş Amilerdam ! Bükrer —£ Cetare 5 l Berlin —) B Yanlaında sakir — işareti olan yakamlar meamele görmeyen ceki fiyetleri göterir Tepebaşında bir otamobil kazası Gazi Hz. Şehrımııe 'ne zaman| gelecekler? Ankaradan gelen bir telgrafnameye — göre Reisicümhur Gazi Hz. Kurban - bayramından sonra İstanbulu teştil ederek yazın şehrimizdel ikamet buyuracaklar- | | dir. Hareket günleri $ | henüz belli değildir. Amzüılçar dua Paskalya günü Arna- vutlukta bir hadise oldu Atina 7 (Fos ) — Arnavutluk- tan bildirildiğine göre paskalya cumasında rum kilisesinde ayın yapıldığı sırada arnavut memur- lar kiliseye girerek ayinin arna- vutça yapılmasını talep etmişler- Bir aralık kilisede arbede çık- mağa ramak kalmış, nihayet vum Bu gün sıcak artacak Yeşilhöy Rasat merkezinden verilen malümata göre bu gün hava açık olacak, rüzgâr mula- havvil olarak esecektir. - Gece araret on birdi. Sabahleyin on altı olmuştur. Sıcaklar bu gün artacaktır. 1-819 mümerolu. otomobil dün gece tepebaşından geçerken 58 yaşmda Süleyman efendi isminde bir adamcağıza çarpmış ve ehem- miyetli surette yaralanmasına sebe- biyet vermiştir. Mecruh hastaha- neye kaldırılmıştır. Dört arkadaş kafaları — | tütsüleyince.. Samatyada sakin Nazif, İbrahim Rasim ve Artin isminde dört O arkadaş dün Dimitrinin meyha- nesinde adam akıllı - içdikten sonra sokaklarda bağırıp çağır- mağa başlamışlardır. Polis bu 'fadamları derdest etmiştir. 500 lira kıymetinde iki yüzük Lâlelide, Harikzedegân apartı- manında oturan tüccardan Ziya Sait beyin hizmetçisi Meliha 500 lira kaymetinde iki yüzük çalarak kaçmıştır. Zabıta Melihayı derdest etmiştir. Yolunu şaşırmış Tevkifhanenin karşısındaki ku- Tübede oturan tevkifhane hademe sinden Hacı Mehmedin odasına dün gece Osman isminde bir sabıkalı girmiş ve eline geçirdiği şeyleri cebine atarken cürmü meşhüt halinde yakalanmıştır. * Ankaraya — giden — İtalyan murahhasları — Türkiye - İtalya ticaret “muahedesi müzakeratına İk temaslara başlamak üzere Romadan şehrimize gelen İtalya milli iktisat nezareti sermüfettişi M. Karavalle ile İtal ticaret ataşesi M. Fontana, akşam — Ankaraya — gitmişlerdir. Müzakerata iştirak edecek diğer | İtalya murahhasları da, İtalya' sefirile birlikte bugünlerde gele- areti dün ceklerdir. Af layıhası — Meclis encümeni lâyıhayı tetkike başladı Ankara 7 | Hususi | — Adliye | encümeni af ve tecil Jâyıhasının tetkikine başlamıştır . Lâyıhaya mazaran — kabahat — mahkümları kâmilen afledilecek , cünha mah- kümlarının cezaları tecil olunataktır. Cürümleri - tecil - olunanlar daha cürüm işledikleri halde, recekleri cezaya, eski cezalar da ilâve olunacaktır. Af ve tecil kanunundan yalnız katiller, memuriyet - vazifelerini Sui istimal edenler, evelce ceza- ları bir kere tecil edilip sonradan tekrar mahküm olanlar, irza te- cavüz mahkümları, şakavet erbabı istifade edemiyeceklerdir. Kanın- dan itifade edecek olanlar hak- kında hukuku şahsiye — davaları daima mahfuz kalacaktır. italya balonu kazazdeleri Roma, 7 (Hususi ) — İtalya balonu — kazazedelerini — aramak üzere seyahata çıkan heyet Ber- gene vasıl olmuştur. Heyet Hei- men — vapurile — buradan — yola | çıkacaktır. lluııııyıdıîıp;lııı İıı'ııııyiıler Berlin 7 ( Hususi ) — Dahiliye nazırı N Severing, Rayhştag idare — encümeninde 1 Mayıs hadisatı hakkında beyanatta bu- lunmuştur. Dahiliye nazırı daha evelden 1 Mayıs nümayişlerini menetmiş olduğunu, buna rağmen komünist- lerin amele diktatörlüğünü tesis için nümayişlerde bulunduğunu söylemiştir. Bir balfon kazası Paris, 7 (Hususi) — Bir bom- | bardıman tayyaresi - Avor kam- pında manevre yaparken düşmüş, Otomobil ücretleri ( Baş tarafı birinci sahifede ) Refiklerimizden bazıları da tek bir tarife tatbik edilmek üzere Ema- netçe tetkikat yapıldığım yazı | yorlar. Bütün bu hususlar hak - Emanet — muavinlerinden Mmuharririmize şu sözleri söylemiştir: — Taksi ücretleri 1 mayıstan itibaren, tenzil edilmiştir. Küçük taksilerde 40 yerine 20, büyük- lerde 60 yerine 30 kuruş verile- cektir. Gece zammı da kalkmış- fır. 15 mayisten itibaren yeni ta- zifenin datbik edileceği doğru değildir. Halk fazla para verme- melidir. Israr eden şoförlere veri- lecek fazla ücret otomobilin nü- merosu zabtedilmek suretile sey- rüsefer merkezi tarafından istirdat edilir. Bir şoför benden bile fazla ücret aldı, sonra istirdat ettirdim. Tek taksi tatbik tetkikat yapıldığı doğru değildir. Ücretlerin — tenzilinden — dolayı şoförlerin şikâyetleri nazarı dil kate alınmayacaktır. Yapılan te zilât kat'idir . Badema halkın menfaatlarına taalük eden karar- ları gazetelerin birinci sahifesinde te imek üzere | “ilân edeceğiz. Edebiyâlmjz ne halde ( Baş tarafı birinci sahifede ) ragmen — tarihi — bir — kiymeti, olduğu için fransada — Molyer oynarlar.. Lâkin Molyerin temsili bize hiç bir şey temin etmez. —Bir protesto da siz hakkettiniz beyfendi... Son zamanlarda tiyat- romuzda bazı yeni ” ve değişik eserler oymyor bunlara ne dersiniz? — Meselâ? — Meselâ Deyyus piyı — Vallahi dört senedir Darül- bedayie gitmiş değilim.. Ancak şuna kanüm-ki tiyaroda küfür bile nezahetle söylenir... Bir kere bu piyesin ismi bile tiyatronun nezahet çerçevesi içine girmez. Ondan sonra sahnede hayatin mühtelif cepheleri tabii olarak gösterilir .. — Yenilik — yapacağız diye tabülikten uzaklaşılırsa Suat beyin dediği tiyatronun sahası haricine çıkılmış olur.. Sahnede mümkün olduğu kadar objektif riayet etmek lâzımdır. — Kaç tane tiyatro eseriniz vardır ? — Ufak büyük kırkı mütedca- vizdir... Şimdi. henüz oynanılma- mış iki eser daha yazdım... “Asri olalım,,. “Hacı Mansur efendi,,.. — Niçin daima mudhike yaz- diniz? —Efendim size mudhikeye nasıl başladığımı anlatayım.. Darülbeayi- in bidayeti teşekkülünde halkı ceb beden iki komik vardı: Hasan ve Ozaman bunlar çok rağ- iyordu.. Malüm ya insanda gülmek arzusu daha geli tazam, teknikli vodvil Abdi... celbetmek için bu sahada çalış- mağa — başladık muvaffak olduk... Hatta bir gece benim “ Hissei şayia , eserim temsil ediliyordu.. Temsile komik Hasan efendi de geldi, yanıma oturdu... Merhum Hasan piyes başlar başlamaz halkla beraber kahkahalarla gül- dü .. İkinci perdenin sonunda bana döndü, dedi ki: * — Artık burada bize iş kab Ama bu eserin bir kusu- Benim bildiğim bir piyeste bir komik olur .. Halbuki - burada kadım komik, erkek komik anne baba komik, Bican efendi komi temsillerinde yalnız bir komi vardır, o da kendis efendinin tiyatro tekniği böyle Hasan — Evet.. Ondan sorra mudhike sahasında devam ettim.. Ve halk- tan o kadar ragbet gördük ki bütün galerimiz Hasan ve Abdinin müşterileri ile dolmağa başladı. Bu - süretle halki tuluatçılardan kurtardık.. Tahsin Nahit, Hüseyin Suat, Reşat Nuri, Mahmut Yesari beylerin bu vadide büyük hizmet- leri vardır... — Dünkü Darülbedayie naza- ran bu günkü Darülbedayi nasıl bulursunuz? Vaktile ortada - Yukarıda lediğim gibi- tuluatçı - vardı Hasanla Abdi.. Ve Darülbedayi- in ilk teşekkülünde bu adamlar pek © kadar iş yapamıyordu. Şimdi ise tuluatçıların adedi çok arttı ve pek âlâda iş yapıyorlar Bu da halkın eskisine nazaran Darülbedayie rağbetsizliğini ğös- teriyor.. — En çok beğendiğiniz tiyatro muharriri kimlerdir? — Hüseyin Suat, Reşat Nuri, Mahmut Yesari beyler... — Bizde tiyatro münekkitı var mıdır? — Ben münekkit olarak halkı tanırım... Tiyatroda eserlerim oy7 nandığı zaman halkla beraber oturur, onları dinlerim.. Halktan başka bitaraf münekkit görmedim., — Anketin haricine çıkıyorum ama kusura bakmayın beyfendi, Hiç eserlenizi bizzat oynadığınız vaki midir ? — Beni eski hatıralarımla yüş yüze getirdiniz.. Evet bir kere oynadım. Tepebaşınd: “İpekçl merhum,ü ilan etmiştik.. kratmlin bi CABA SA ll yi Eserin kahramanını ya Şadi bey oynayacaktı, ya Raşit Rıza bey. Halbuki bu zatların ikisi de ziya- fete gitmişlerdi.. Bekle bekle gelmezler.. Halk — şabırsızlanır.. Çocuklar * Sen oyna!, Diye ısrar ederler. Yahu etmeyin, eylemeyin.. Ol- madı, halkın daha sabırsızlanması ine makiyajımı ve sahneye fırladım... Şadi B. ilâve etti: — Ve muvaffak da oldu... Hikmet Feridun yaptım | l ! Bekârlık vergisi alınmayacak Meclis, maliye encümeni dün Sıhhiye — Vekâleti - Müsteşarının buzurile toplanarak bekârlık ver- gisine dair Süleyman Sırrı Beyin teklifini müzakere etti. Müsteşar Beyin izahatı üzerine encümen çocuklu ailelere içtimai muavenet yapılırsa daha faideli” olacağını takarrür ettirerek hükümetçe © tarzda bir lâyıha ihzarının müna- sip olacağını kararlaştırdı. >& İhracatımıza sui kast ya- panlar — Bazı ihracat tacirleri ihracat eşyamız üzerinde hile yapa- rak Avrupa piyasasında malları- mızın ihraç kabiliyetini kırmakta Ticaret bilânçomuuz üzerinde müessir olduğundan bu gibiler hakkında Ticaret odasınca tahkik ve takip edilerek teşrih ve ilân edileceklerdir. * Cemiyeti Belediye — Cemi- yeti belediye bugün fevkallâde devrei içtimaiyesine nihayet ve * recektir. Cemiyet, — müteakiben Mayıs kanuni devresine ait mesas isine başlıyacaktır. * Anadolu hattında bayram tarifesi — Kurban bayramı mü- nasebetile, Anadolü — hattında, ayın 16-17 nısfülleylinden 26-27 msfülleyline kadar devam etmek üzere tenzilâtlı tarife tatbik edi lecektir. * Üsküdar tramvayı — Üskü- dar tramvayının yeni/ şebekesine ait malzeme sipariş edilmiştir. Teş. rinievvelde Fakülteye kadar trams vay işliyebilecekti o* Asyadaki zelzeleler — Fatin B. Asyadaki zelzeleler hakkında ahat verirken bizim için bir teh- like olmadığını söyler * Atina Sefaret ciye Vekâleti Müsteşarı Enis beyin Atina - sefirliğine tayini " Yunan bükümetinden istimzaç edilmişti * Berber mektebi — İstanbul berberler cemiyeti tarafından bir mektep açılması için Maaril v kâletinden müsade istihsal edi miştir. Berber mektebi Beyoğun: lunda tesis edilecektir. Avrupadan bu sanatın tahsili için profesörler getirtilecektir. Tedrisata Eylülde başlanacaktır. y < !