2 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Temmuz 1929 Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA A Va n Bir deli mektubu Akıllı geçinen birçok zevatın yazılarını okurken, Celbette, siz a ı?enim gibi, cansıkıntısından esmiyor; ve, istikfafla dudak bükerek : b — Ne delisaçması şey bunlar?! diyorsunuzdur. Simdi, size, Bakırköy Emrazı Akliye Hastahanesi tabiplerinden Doktor Ahmet Şükrü - Beyin te. davisi altında bulunan biçare bir hasta gençkızın yazdığı sa- tırları aynen nakledeceğim.. Ba- kınız, hissiyatını nasıl insicamla 've muvaffakıyetli — bir - surette anlatıyor : (Teşbihte hata olmaz) Doktor. Beyi Benim - tabiatım kuşlara benziyor. "Neden?,, der- #iniz. Tıpkı kuş da benim gibi. Fakat, dişi kuşlara benziyorum. Dünya , yüzündeki — mahlükatın bepsi muhakkak- dişinin peşihde gezerler. Kediler, köpekler, atlar, insanlar ve saire, Erkekler lerin peşinde gezerler. kuşlar Jbunun) aksidir. — Ekseri dişi kuş, kanatlarını titrete titrete erkeğin önüne yatar. Erkek kuş uçtukça o gene önünü kestirerek durdurur, Tekrar kanatlarını çırp- mağa başlar. Şayet erkeği kandı- 'Tırsa arzusınu yerine geli eksei l dikkat ettim. Dişiler erkek peşinde dolaşıyorlar. Ben de ken- i kuşlara benzetiyorum. Fakat, tavuklar ve diğer kümes kuşları böyle değill Mahlükatın hepsi dişilerin peşinde dolaşırlar. Tal bilirsiniz. Bütün dünya yüzündeki Mahlükatın hapsi dişi peşinde dolaştığını bilirsiniz. Güvercinlerle bülbüller de aksinedir. Ben de böyleyim, —doktor!... Siz de dikkat ettiniz mi?... Niçin acaba bülbül ile güvercinler, müstesna oluyorlar ? Ben insan olduğum halde acaba niçin erkek benim Peşimde dolaşacağı yerde ben erkeğin peşinde dolaşıyorum ? Yoksa her feins) mahlükatın sini lisi mi var ? Hayvanlar içinde hysterik ( — isterik ) olanlar da var mıdır acaba? Bel mahlükatın da bazı di ğinden azgın olur, kim bilir ? Affedersi (İmza) Hatırlıyorum: Yusuf Ziya Bey, zarif bir fikrasında, bir delinin defterinden, şehrimizin — ıslahına dair pek makul tavsiyeleri havi bazı parçalar almıştı, ve, bu de- dinin pek çok akıllılardan daha akıllı olduğu hükmüne varmıştı. Yukariki vesikayı gördükten son- ra, şu kanaate geldim ki, deliler. yalnız fikri sahada değil; hissi 've edebi sahada da haylı akıllı- lara üstün gelmekte... (Akşamcı) Li:ıç alş&inde Amerika zenginleri bir müracaatta bulundular Müttehidei Amerikadaki cürüm- lerin sebeplerini tetkik için reisi- cumhur M. Hoover tarafından teşkil olunan komisyona Zenci- lerin tarakkisi cemiyeti tarafından verilen bir istidada Amerikada e karşı reva / görülen menetmek , — müçtemian dayak atmak gibi ceraim hakkında tahkikat yapmak iltimas olun- muştur. Komisyonun reisine gönderilen malümata — nazaran - Mütt Amerikanın cenubundaki metlerde zenciler kanun nazarında beyazlarla musavi addedilmemek- tedir. | , Muallim ihtiyaci Dikiş ve biçki mü- sabakası açılyor Kız orta mekteplerle İiselerin bu sene bir çok biçki ve dikiş muallimlerine ihtiyaçları” vardır. Kız mekteplerinin bu muallim ih- tiyacı daha ziyade Şark vilâyet- lerindeki mekteplerde — hissedil- mektedir. - Marif kadrosunda da kâfi derecede biçki ve dikiş dersi verebilecek muallim yoktur. Bu ihtiyaç karşı sında Maarif vekâleti bir müsabaka tertip etmeyi mu- vafık görmüştür. Bu müsabakaya 27 temmuzda başlanacaktır. Müsabaka kız mual- lim mektebinde yapılacaktır. İm- tihanda muvaffakiyet kazananlar süratle tayin edileceklerdir. şube açıyor Şehrimizde bazı ecnebi banka- larının şubeler açacağını yazmış- tık, Bunlardan Fransız bankası bu ay sonunda faaliyete başlıya- caktır. Fransız bankası buradaki faaliyeti için 25 milyon frank sermaye ayırmıştır. " Gelecek ay, içinde de bir italyan bankası şube açacaktır. Margarin fabrikaları Son zamfânlarda şehrimizde mar- garin yağı fabrikaları açılmıştır. Bu fabrikalarda margarin namı altında mahlüt yağ imal edilmek- tedir. Şehremaneti bu yağ ima- Tâthanelerini teftiş edecektir. Tevkif edilecek iken ansızın öldü Mersin maaş masraf kâtibi Ali Riza beyin bir meseleden dolayı tevkifine lüzum görülmüştür. Lâ- kin Ali Riza bey tevkif edileceği gün henüz anlaşılmayan bir se- bepten dolayı birdenbire vefat etmiştir. Bu esrarengiz ölüm hakkında adliyesi tahkikat icra et Polis müdürü Şerif B. yeşil ay reisi oluyor Yeşil ay Cemiyeti — yakında büyük bir ictima aktedecektir. Bu ictimada yeniden heyeti idare intihabatı yapılacaktır. Heyeti idare reisliğine İstanbul polis müdürü Şerif beyin intihap edilmesi - kuvvetle — muhtmeldir. Diğer taraftan Müskirat idaresi bütün içki şişelerine kırk paralık Hilâliahmer pulu yapıştırılmasına karar vermiştir. Orman haritaları Ormanlarımızın umumi haritası bu sene alınacaktır. Bu ayın nihayetinde iki ama- najman grubu bu iş için Anado- luya hareket edeceklerdir. Eylülden itibaen iki grup da- ha teşkil olunacaktır. Bu gruplar dokuzar fen memur- larından müteşekkil olacaktrı. Ey- | dülde teşkil olunacak iki grap ayni zamanda şark ormanlarında da tatbikat yapacaktı. Otomabil kazası Dün şoför Nuri efendinin ida- resindeki otomobil Bebekten ge- || çerken Ramiz isminde 12 yaşında bir çocuğa çarpmıştır . Şoför ŞEHİR HAB nhâal] Güzel sanatlara rağbet Sanayü nefise mektebimiz geçtikçe terakki etmektedir. Bil- hassa her sene kız talebenin ye- künu ziyadeleşmektedir. Kız ta- lebe diger şubeler arasında res- samlığı tercih etmektedirler. Bu seneki resim müsabakalar na, bir çok kız talebe iştirak ede- cektir. Çinicilik.. Türk kadınları iş hayatında artık erkeklerden aşagı kalma: maktadır. Son zamanlarda kadın- larımızdan bi eski bir Türk sanatı olan çiniciliğe fazla rag bet göstermeğe başlamışlardır.. Şimdi çini fabrikalarında çalışan sanatkârların hemen hemen ek- serisini kadınlar, genç kızlar teşkil etmektedir. Çinicilikle raşan hanımlar gayet nefis erler vücuda ğetirmektedir. Irak -İran Ticaret — münasebatımızı tevsi edeceğiz Türkiye ile Irak arasında artık bir hudut meselesi — kalmamıştı Türk-İran hudut meselesi de bir neticeye bağlandığından dev- letimizin şark hükümetlerile mü- nasebatı normal bir vaziyete gir miştir. Aldığımız malümata göre hükümetimiz — İngiltere ve İranla ticaret muahedesi aktından sonra bu memleketlerle ticari vaziyetimiz vasi bir mikyasta ilerliyecektir. Umumi harptenberi bu şark memleketlerile - ticari münasebatımız pek azdı. Halbu ki gerek İrak ve gerek İrana ihrac olunarak ve oradan getiri- lecek bir çok mevat mebzulen mevcut olduğundan bu. mem- Teketlerle — münssebâtı — tüccar riyeye tacirlerimiz var- dir. Ticaret” muahedelerinin fan: ziminden sonra bazı maruf tica- rethanelerimiz bu memleketlerle vasi mikyasta iş görmek üzere hazırlıklara başlamışlardır. ANKARA PALAS (ANKARA ) Bütün odalarda telefon, sı- cak suyu, kaloriferi vardır. Hususi banyolu apartımanlar. Odalrın fiatı: 6-8-10 ve 19 liradır. Amerikan barı, Orkes- tra, erkek ve kadınlara mah- Sus perukâr salonu, çamaşır- hane, garaj, tenis, kütüphane, yataklı " vagonlar — şirketinin derdest - olunmuştur . Mecrahun yarası epi ehemmiyetlidir. | acentalığı. Tiırk_ııı_a_llerı Paris ve Peşte ser- gilerinde takdir edildi Bu sene tacirlerimiz Avrupa- daki rden Paris Peşte, Viyana sergilerine iştirak etmiş- lerdir. Barselon sergisine yalınız bir tâcirimiz iştirak etmiştir. Sergiler içinde en çok eşya teşhir — ettiğimiz yer Parıs ve Peşte rerğileridir Bu sene Peşte sergisindeki türk paviyonu büyük rağbet kazanmış- fir. Aynı zamanda Peşte sergisine İstanbul ticaret odası da iştirak etmiştir. Ticaret odası serginin limanlar meşhe rine limanımızın fotoğraflarım — göndermiştir. Bu manzaralar limanımızın tahmil ve sergisindeki Paviyonda Türk mamulâtı da” büyük rağbet görmüştür. Bir mensuca fabrika- | sınn mamulâtı pek çok takdir edilmiştir. . Kaçak balıklar Mersinde bir İtaiyan vapurunda lanmıştır. Balıklar derhal müsa- dare olunmuş ve satılmıştır. Yapılan tahkikatta bu bir buçuk tonluk kaçak - balığın İstanbula gelirilmek istendi fapur. kapotaj kanununa riayet etmediği için de takibata başla- nalmışta Jandarma tayinleri Eşme takım kumandanı Fehmi bey Akbisar takım kumandanlığı- 'na Eşme takım kumandanlığına da kasaba takım kumandanı rinci mülâzım Zeki beyler naklen stayin olundular. Hayvan hastalığı Bundan bir müddet evel Ada- nanın bazı köylerinde — hayvan hastalıkları akmıştı. Derhal ittihaz edilen tedabir sayesinde bunun önü alınmış, hastalık mıntakaları kordon altından kaldırılmıştır. Petrol aranacak Amerikadan bir petrol mütehassısı getiriliyor İktisat “vakâletinin yeni sene kadrosunda bazı tebeddülât yapı- lacağı yazılmıştı. Eylülde tatbik edilecek bu kadroda ma: i olan teşkilât tevsi için mevcut edilecektir. Maadin müdürlüğü petrol işle- rine de ehmmiyet — verecektir. Tatbik edilen petrol - kanununda bazı tadilât yapılacak memleket dahilinde petrol taharri edilecek- tir. Petrol taharriyatı iktisat ve- milyon 150 bin lira tahsisat vaz- edilmiştir. Aldığımız malümata göre hü- kümet bu sene içinde Amerika- dan bir petrol mütehassısı celb- edecel Petrol mütehassısı en evel Şark vilâyetlerinde tetkikat yapacakır. Buralarda petrol menbaları mevcut olduğu şimdiye kadar yapılan tet- kikattan anlaşılmaktadır. Bundan başka Antalya civarında da petrol menbaları bulunmaktadır. Fakat Erzurum civarıla Antalya rındaki menbaların ne dere- eye kadar zengin olduğu henüz değildir. Bu tetkikat ma- hallinde yapılacak taharriyat ne- ticesinde anlaşılacaktır. bir buçuk ton kaçak balık yaka-w| €velce “ Uç baba torik!. (EF arpıda | Küfürler hazikleşiyor! Öyle yemeğini yedikten sonra üstüme bir ağırlıktır çöktü yata; uzandım.. Tam gözlerimi kapay göyle bir. kendimden geçdiğim sırada dişarıdan bir ses bağırdı: — Voyvol Arkasından bir iki defa daha — Voyvol — Voyyo 1. Allah Allah bu * Voyvo ! , da ne?.. Son gönlerde başımıza bir de bu çıktı.. Voyvo da - voyvo !, Sorup soruşturdum , meğerse bu kadar bol, bu kadar mebzul, bu kadar mergup olan bu kelime- nin manası yaldızlı yumurta - de- mekdmiş... Zaman zaman böyle moda olan sokak tabirleri var.. Amma dik- kat ediyorum bu tabirler gittikçe çıtkırıldımlaşıyor, gittikçe aristok- Yatlaşıyar Meselâ bir. vakıtler “Uç baba torikt, moda olmüştü.. Bu moda bir an içinde alıp yürüdü ve yer yüzünde havaya uçmadık torik bırakılmadı.. Bir zaman, geçli uç baba toriği “kendisine nisbetle biraz daha terbiyelice bir tabir istihlaf etti: Cart kaba kâğıt! Epi müddet bir hayli kaba kâj; yırtıldıktan sonra moda biraz daha nazikleşti diye arkasından bağırılan'ar: — Ehhem ehhem.... Boğazıma kılçık kaçtı ! Diye kast ve işaret edilmeğe başlanıldı.. Ehhem, eh- hem faslı-bitince “monşer,, sokağı düştü ve “Monşeecerl,, iltifatı en gözde — iltifat oldu .. noktai — nazarından her halde “monşecerl,, ile “Uç baba torik!,, arasında karlı dağlar kadar fark olsa gerek.. Yani — bu çıtkırıldımlaşa - ki meselâ “beyfendi retleri,, “mühterem beyim,, gibi kelimeler — içinden — seçilecek .. doğru Meğer dünya " nezakete dönüyormüş.. Hikmet Feridun Diyarıbekir sergisi 30 Ağustosta açılacak Diyarı- bekir sergisine Konya tüccarları da iştirak edecektir. Konya ticaret ve sanayi odası bu hususta hazırlığa başlamıştır. Vilâyet dahilindeki mamulât ve mahsulâttan bir çokları sergiye götürülecek ve teşhir olunacaktır. Sergiye götürülecek mamulât meyanında tıbbi. müstahzerat ta vardıı Eczalı pamuk fabrikası Şehrimizde bir eczalı pamuk fabrikası açılacaktır. Fabrikanın bir. şirket teşekkül İDAREHANE — arımusluk sekağı Telgraf adresi: “Akşam, istanbul, Telefon e yazı İşleri” içini Lt 1686 Teleton 1 İdare İşleri içini vi Si “ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Sensliği 1700, aylığı 800, üç aylığı $00 kuruş. Eenebi memleketler için : Seneliği 3000; aylığı 1600;. ç aylığı 900 kunuştur. Garetenis Tünlerden mer'liyak kabul etracu, Nezaket —