21 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sayfaya ait küpürler

AKŞAMDAN AKŞAMA ——— —— Mecmua « İçtihad'ın yenı şekli münasebetile » Dr.Abdullah Cevat Bey, 1904 senesindenberi, imtisale...
 Köpekler Emanet köylerdeki köpekleri de imha edecek Geçen kış yiyecek bulamayan civardaki köpekler, açlık yüzünden köyleri
 Bayrağımız Evsafa muhalif Bayraklar çekilmeyecek Türk — sancağının cuma ve esmi gönlerde bazı hususi müesseseler tarafından
 ÇEARI Gelde ye.. İkinci sınıf lokantalarla kebapçı dükkânlarından el'aman dedim... Dün iki arkadaş sirkecide bir lokantada
 Yeni yollar Nafıa müfettişi Bahtiyar bey izahat veriyor Yeni yol kanu- nu hakkında müdavelei efkâr etmek üzere geçenlerde...

21 Temmuz 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Mecmua e İçtiad'in yonı - şekli münasebetile » Dr.Abdullah Cevat Bey, 1904 sene- indenberi, imtisale şayan bir fikri takiple cıkardığı İçtihad'ı, 277-inci hüshasından itibaren, genç neslin eline bıraktı. Aralarında Yedi Meşaleciler de bulunan kuvvetli bir edebi zümre, şimdi, mecmuayı iki haftadanberi - gençleştirmekle İçtihad'ın son nüshalarım gör- dük ve okuduk. Bilhassa, ikinci sayı, Yaşar Nabi Bey'in “edebi, münakaşalar hakkındaki yazı enteresan. Şüphesiz ki, başta Sadri Etem Beyin hikâyesi olmak şartile, diğer bütün yazılar da, güzeldir, alâkayı caliptir. — Mecmuanın heyeti umumiyesi hakkında menfi ve müsbet fi söylemekten kendimizi alamıyacağız. Bir mecmua, muhtelif kitap- lardan İalettayin koparılıp yeni bir kitap halinde teşkil ve teclit edilivermiş yazılardan mürekkep olmamalıdır; - bu hissi vermeme- lidir. Haftalık bir mecmuaya konulmuş yazılarla o hafta dahilinde cereyan eden vakaların sıkı bir Burette münasebeti olmalıdır. Bu gayeye ne kadar - yaklaşılırsa, Mmecmuanın manası ve hayatiyeti © kadar artar. Mihek, budur. Halbuki, bizde, bu haftanın bir Mmecmuasında — intişar yazı, ekseriyetle, geçen yahut gelecek seneler zarfında da intişar edebilecek mahiyettedir. İçtihad'ın yeni şekli de, bu kaideye| maalesef istisna teşkil edememek- tedir. Fikrimizce, Sabiha Zekeriya Hanımla M. Zekeriya Beyin mu- yaffakıyetlerindeki sırrı bu ciheti herkesten iyi kavramalarında aramalıdır. / Aktüaliteyi takip eyliyemiyen bir mecmua olmak kusuru ber- taraf edilirse, İctihad'ın, yeni bir edebi ekol yaratmak temayülünü gösteren müsbet bir hususiyeti vardır. Bunun etrafındaki gençlerin zevk ve kanaat noktasından anlaş- tıkları ve bir ahenk, insicam dahilin- de çalıştıkları görünüyor. Altı yedi kişinin aynı tarzda hissedişi mü- him şeydir. Her halde, kendilerin- den, çok şeyler bekleriz. Tavsiye- “mücerret sanat, semaların- dan, daha ziyade toprağa inme- leri; ve, her günkü hayata karış- Malarıdır. (Vü - Nü) Tütün mübayyası Bir Alman gurubu memleke- timizden vasi mikyasta tütün mu- bayaa edecektir. Gurubun mümes- İzmirde bulunmak- Alman gurubu yalnız Tütün inhisar idaresinen 800 bin kilo fütün mübayaa edecektir. Elektrik tarifesi Elektrik - şirketinin üç aylık tarifesi tespit edilmek üzere tarife komisyonu yakında toplanacaktır. Komisyona şehremaneti — namıı elektrik şubesi şefi “Yusuf B. memur edilmiştir. Kilovat başına 10 para kadar tenzilât “ayapılacağı tahmin ediliyor. Otomobile taarruz edenler yakalandı Dünkü nüshamızda, geçen gün Maltepe ile Kartal arasında otomo- bil ile Kartala giden bir aileye iki meçhul şahsın otomobili dur- durak taarruz. ettiklerini yaşmı tık. Aldığımız malümata göre mütecavizlerden Abidin isminde bir adam Kartal jandarması tara- fından Pendikte tevkif edilmiştir. Arkadaşı aranmaktadır. eden bir | Köpekler Emanet köylerdeki köpekleri de imha edecek Geçen kış yiyecek bulamayan civardaki köpekler, açlık yüzünden | köyleri terkederek şehre inmiş- lerdi. Bunların öldürülmesi için şehremaneti tarafından ciddi bir gayret sarfedilmiş, şehrin her semtinde başı boş köpekler mü- | cadele heyetleri tarafından imha edilmişti. Buna rağmen sokaklarda el'an pek çok köpek bulunuyor. Yapı- lan tetkikat neticesinde köpekle- rin odun, kömür arabarıla ve ya köyun sürülerile geldikleri anla- şılmıştir. Emanet, şehri köpeklerin iz'a- cından kurtarmak için şehir civa- rındaki köylerde bulunan kö- köpekleri de imha edecektir. Mücadele heyetleri köylerdeki köpekleri imha ettikten sonra tekrar - şehir içindeki köpekleri zehirlemeğe devam edecektir. Selâmi çeşmesi Pendik yolu Erenköyü civarında — Selâmi çeşmesinden Pendiğe kadar uza- nan yol, uzun müddetten beri harap ve mühmel bir balde idi. Vilâyet, bu yolun tamirini ihale et- ir. Bu yol, Selâmi çeşmesinden itibaren Pendiğe kadar Anadolu yakasının en mühim münakale vasıtalarından biridir. Yolun inşa- sını derahde eden müteahhit, 10 #sene müddetle yolun tamiratı mü- temadiyesini de taahhüt etmiştir. Tütün inhisarının karton fabrikası Bir kaç gün evel Ankaraya giden Tütün inhisarı müdürü Behçet B. yarın şehrimize gele- cektir. Behçet B. İstanbulda açılacak karton fabrikası hakkında Maliye vekâletile temas Fabrikanın tesi: rika bir kaç ay sonra açılacaktır. Bayrağımız Evsafa muhalif bayraklar çekilmeyecek Türk — sancağının esmi gönlerde bazı hususi müesse- seler tarafından evelce tespit edilen. şekilde — çekilmediği görülüyor. Sancağımızın boyu, bezi ve evsafı malüm olduğu halde hâlâ bazı yerlerde bu . mukarrerattan evelki — bayrakların — kullanıldığı anlaşılıyor. Türk hâkimiyetinin timsali olan iğımız hakkında hürmet gös- lâzımdır. Zabıta ve belediye memurları talimatnameye — muhalif -bulunan bayrakları keşide edenleri şiddetle takip edecekler ve evsafına te- vafuk etmeyen bayrakların çekil- mesi menedilecektir. Tercümanların imtihanı Seyyah tercümanlarının geç lerde yapılan imtihan neticesi henüz malüm değildir. cuma İmtihanın tahriri neticesi anlı gıldıktan sonra kazananları manlık vesikası verilecekti zanmayanlar iki ay sonra yeniden imtihan edileceklerdir. Bakmakla iktifa ediyorlar Hayat paballığı dolayısile, her ea Uda İ moda mağraı larında da satış durgundur. birimiz her istediğimizi alamıyor ruz. Sokaklarda hasretle dükkân camekânlarını seyredenlere, bil- hassa kadınlara - sık sık tesadüf edilmektedir. 'Temel atılırken yapılmaktadır. Geçenlerde burada Bi Oküanın” benıelleri " kanlirlea toprağın — altıdan — deniz suyu akmıştır. Resim bu aittir. Darülfünun müderrislerinin - seyahatı Tatil mevsiminden istifade ct- mek üzerç. bazı darülfünun mü:> derrisleri Avrupaya - tetkik seya- hatına çıkacaklardır. Vergiter hakkında tetkikat Şehrimize gelen Maliye vekâl, ti varidat umumi müdürü Kâmil B. İstanbulda vergiler hakkında bazı tetkikatta bulunmaktadır. W temel - hafriyatına | | | İ Bahçekapıda yeniden bazı inşaat l Mumaileyh pek yakında Anka- raya gidecek vemaliye vekiline İstanbulun hususi mektepleri içinde en ( Terakki lisesinde imtihanlar bitmişti: ve talim heyeti | lerde Nafıa vekil müfettişleri iştirak le bu seneki mezunların resim Yeni yollar Nafıa müfettişi Bahtiyar bey izahat veriyor Yeni yol kanu- nu hakkında mü- | davelci efkâr et- imek Üzere geçen: Recep beyin riya- setinde bir kon- gre toplanmıştı. — Bu . köngreye vekâlet — erkânı ve nafıa — baş etmişlerdi. Kon- © iştirak İstanbul, Trakya ve havalisi müfettişi Yunus Bah- tiyar bey şehrimize avdet etmiş- | tir. Bahtiyar bey kongre hakkında Bahtiyar bey bir muhar vermiştir : — Vekil ve müsteşar beylerin riyasetinde vekâlet erkânile mü- fettişler, yeni yol kanunu hak- kında müzakerede bulundukları gibi müfettişler inşaatı nafia kak- kında hasıl ettikleri malümatı h etmişlerdir. Bu meyanda eski tarzda yol inşasının mahzurları anlatılmıştır. Yolların asri terakkiyata göre yapılması takarrür etmiştir. Yeni yollarla eskilerin farkını size izah edeyim: Eski yollarda henüz tes- viyei türabiye esaslaşmadan üze- rine 10,15 santimetro — kırma taş konur ve 4 silindir geçirilirdi. Yollar pek az zamanda. bozular izahatı mize — şu rak beklenen isti fade tamamile | akim kalıyordu. Yeni umumi yolların metzneti çok mükemmel olacaktır. Yollar Asfalt ve ya bunz benzer tarzda inşa edilecektir. Bu sene Yolların istikşafatı ve bazı büyük köprülerin inşaatı ya- pılacaktır. Vilâyetler, kendilerine terkedilen nısıf yol parasile ancak mevcut yolları hüsmü halde idame edecekler, iki vilâyet arasında mümtet iltisak noktalarını da inşa edeceklerdir. Ancak bu son kısım inşaat vekâletin konturolu altında lerinden biri olan Şişli asebetle mektep idare ni dercediyoruz. Bu Gelde ye.. İkinci sınıf lokantalarla kebapçı dükkânlarından el'aman dedir Dün iki arkadaş sirkecide bir Jokantada yemek yiyorduk.. Ta- biyet bu ya.. Canım bol sarmı- saklı bir cacık istedi.. Garsonun kulağına — istediğim şeyi fısılda- dim.. Vay efendim vay.. Siz misi uldayan?. Garson elini boru gibi yaparak ağzının kenarına koydu, gözlerini yumup narayi bast — Beye bir kâse cacık.. Sarım- sağı bol olsun... Hay Allah müstahakıkmı versin herifl,. Lokantada bulunan bütün gözler bizinm köşeye' çevirildi. Herkes bol sarmısaklı cacık isteyen adama, yani bana hayretle, deh- şetle bakıyordu.. Bayağı utandım, sanki mütbiş bir kabahat yapmışım gibi. başımı önüme iğdim.. Az sonra yemeğim bitince lis- teye baktım. Halep işi kebap var. Yağlısı fena olmaz amma, gel de bunu garson efendiye söy- Te.. Adamın eli çenesinde: —Beye bol yağlı Halep işi bir ee A IA Pilet l Diye bağırması güzünün önüne Ki gel Bi Haa ganta vaz geçtim. Hafif, kibar bir yemek getirttim.. Anmmada tuhaf ha.. Meselâ ben bol yağlı bir Halep kebabı yedim de canım bir tane daha istedi.. İki büyük tabak hebap ye avaz avaz bağırarak oburluğumu cümle âleme etmekte ne mana var? Belki ben hiç olmayacak bir şey yiyeceğim?.. Belki bir bardak dolusu turşu -- Belki üst üste üç tabak pastırmalı yumurta getirte- Kebapçılarda da aynı hal. Di — yorum ya ikinci sınıf lok: kebapçılardan el'aman.. vesme y S Ayıntap iktisat müdürlüğü Merkezi Ayıntap olmak üzere Cenup vilâyetleri iktisat müdür- ine Trabzon şirketler komiseri Safvet B. tayin edilmi Safvet B.. bugün hareket etmiştir. vazifesine Adanada çekirge mücadelesi Adanada Çekirge mıntaka: da mücadeleye devam edilmek- tedir Çekirgelerin mühim bir kıs- mi imha edilmiş, bir kısmı da dağlara uçmuştur. Ancak bazı karyelerde mahsulât çekirge yü- zünden tamamile mahvolmuştur. Meselâ Sarancık karyesinde cekir- geler mahsll namına bir şey bı- rakmamışlardır. Ticaret borsasında intihap Yakında ticaret borsası idara medisi —intihabatı - yapılacaklır . İntihap komisyonu cumartesi günü ilk içtimamı akdedecektir. AKŞAM Yevmi, Siyar ggrcte İDARENANE — acımusluk sokağı Telgeaf adresir “Akşam, istani Telefon 1 yazı işleri içini lt Telefon 1 idare işleri içim ABONE ÜCRETLERİ aylığı 900 üç aylığı $00 kuruş, Eenebi memleketler içim : Seneliği 30005 alı aylığı 1600) Üç aylığı 900 kuruştar.