24 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

EESAMDAN AKŞAMA Bu ne biçim tarife?| Dün akşam, dostuma ran- devu verdim; dedim ki: lesinden saat altıda kalkan vapur- İa Kalamışa gidiyorum. Beni ora- Ga bekle! — Pekil — Muhakkak — orada bolunurum. Fakat, dostum, verdiği vade Tağmen, altıda iskelede - bulun- Lmadı. Bana, göz göre göre vapuru Kaçırttı. Altıyı on geçerek, fistiki- Makam, sırıta sırıta boy gösterdi: — Yuf sana, yahul - dedi - Bunak misin ? Bunca — zamandır. Kalamışta oturduğun halde, hâlâ Yapur zamanlarını öyrenemedin mi? 'alamışar saat alıda vapur yok- İnuş. — Haydi, efendim, sen de... Yok olur mu? Ben, hergün altı Yapurile eve dönerim. Daha de- Mmin güzümün önünde, — aynı vapur kalkt gitti ... Dostum, kendinden emin bir favırla, kiskis, bilgiç bilgiç gülü- Yordı — Sen hikâye ve romanla Uğraşa Uuğraşa işi iyiden iyiye hayalâta vurmuşsun, azizim! Köp- üden Kalamışa saat altıda vaj Yi pur — Vardır! — Yoktur! — Vardırl — Yoktur! — Vardır! — Yoktur! — Öyleyse Var mısın? — Varım... Nesine?... — Ziyafetine! — Kabul... Gidip, şurada asılı duran tarifeye bakalım. 7 — Hay hayl Tarifeye gidip bakınca, bir de ne göreyim? ! Moda - Kalamış Hattında hakikaten de — altı , yani on sekiz vapuru yokl! Bu hasıl olur böyle?! Göz göre bah- Ü a kaybedeeesini Yokıa des ımun söylediği gibi, ben hakil ten bunadım mı? Evham ve hayalâ- ta mı kapılıyorum? Hergün bindiği, te demin de kalktığını gördüğüm vapurun hayal olmasına imkân yoktu... Tahkikat, tetkikat, mese- Teyi anladık: Saat altıda Moda ve Kalamışa müteveccihen hare- ket eyliyen vapur, aynı zamanda Caddebostanına, Bostancıya, Mal- tepeye, Büyüakada ve Heybeliye de uğrarmış. Bunün için, bu seferin — ismine “ Anadolu hattı , denilmiş: Ayrıca bir tarife halinde tertip edilmiş. Halbuki, Moda ve Kalamışa gitmek isteyip de oranın tarifesinde 6 sularında vapur arı- yanlar, o saatlerde vapur. bulun- ıyı.ad.g...ı kanaat gctirip;/nn'rlır. Akbaba sahibi Yusuf Ziya Bey, Şirketi Hayriye tarifelerinden bahsettiği sırada, bunlardan mana ikarmak için ilmi cifir ve ilmi bahse — girelim... Seyri- Befain tarifesile ülfet etmek için de ilmi remle ihtiyaç var. Hamiş: — Evelki fıkralarımdan birinde, pazar tarifesinin hatasın- dan bahsetmiştim. Ye tarife tabederek hem o hem bu mantık- Sızlığın tashihini tavsıye eylerim. $ (Vâ - Nü) Ankara harikzedelerine teberru Hilâliahmer merkezinden: An- | kara harikzedegânı için Felemenk | Befiri Baron Valderm Ringels enapları tarafından 200 İira ve histan sefiri Mösyö Kazimir cenapları — tarafından — 100 lira Mmerkezimize irsal edilmiştir. Ge- tek — harikzedegâna ve gerek #eylâpzedegâna — vuku — bulacak Tüllran baydi' için İi geler İdefter merkezimizce küşat edil- Büyük hal | Emanet gelecek sene inşaata baş- lamak niyetinde Ankaradaki keresteciler yeri geçen sene tarla addedilerek sa- hiplerine bono verilmişti. Keres- teciler çarşısına konan kıymet, eyelki fiatlerinden çok - fazladır. Emanet, kanunen istimlâk hakkı kendisine verildiği için kereste- ciler yerini satmamak ve istimlâk ederek buraya büyük bir hal yapmak fikrindedir. Bu itibarle bu sene emanet butçesinden buranın istimlâki için büyük bir masraf ihtiyar edilecektir. Bu maksatla şimdiden bono as- habına tediyat yapılmağa ve bono mukabilinde buradaki arsaların istimlâkine başlanmıştır. Emanet bu sene zarfında bütün bonoların — tediyesile — arsaları istimlâk etmeğe muvaffak olursa gelecek sene hal yapmak üzere yütçeye tahsisat koyacaktır. Hal yapıldıktan sonra Eminönü ile Unkapanı arasında 25 metro genişliğinde bir yol yapılacaktır. Ancak Eyip ile Eminönü arasında yapılacak tramvay hattının bu yoldan geçmesi muvafık görül- müyor. Yeni hat, kutucular tarafından açılacak olan yeni bir caddeden geçirilecektir. Eyip - Eminönü iramvay hattına başlanabilmek imlâkinin deniz maline ve yeni halin inşasıma intizar edilecektir. Ticari münasebat Ağustosun sonuna kadar |muahedeler ikmal edilecek Geçenlerde Ankaradan gelen bir telgraf hükümetimizin devletlerle akdetmekte — olduğu yeni ticaret muahedeleri hakkın- da malümat veriyordu. Bu habe- re göre İngiltere ile yapılan tica- ret muahedesi ikmal edilmiştir. | devam ediliyor, Yeni gümrük tarifesinin tatbiki yaklaştığı için her devlet memle- ketimizle ticari münasebatını bir an evel tanzim etmek - arzusunu | izhar ediyor, Haber aldığımıza göre, en zi- yade müşkülât hadis olan Türk - Rus ticaret münasebeti müstesna olmak üzere yeniden ticaret mua- hedesi aktedecek olan devletlerin ticaret muahedeleri ağustos gaye- sine kadar tamamile ikmal edi miş bulunacaktır. Büyük devlet- lerden sonra, henüz — muahede akdetmiyen — küçük devletlerle müzakereye başlanacaktır. Deniz yarışları Pek yakında Moda koyunda deniz yarışları yapılacaktır. Yarış- lar malül gaziler cemiyeti tarafın- dan tertip edilecektir. Cemiyet bu hususta - hazırlık- lara başlamıştır. Yarışlara mintaka - denizcilik heyeti, sefaini harbiye efradı da iştirak edecektir. Yarışlar ağustos içinde yapılacaktır. Bir talebe kalemi Almanyanın Breslav - şehrinde beynelmilel talebe istihbarat bü- rosu açılmıştır. Bu büro memle- ketimizde bulunan maarif mi tesipleri ve talebe yurtlarile te- mas için teşebbüste bulunmuştar. Breslav istihbarat kalemi gerek Almanya ve gerekse dü hayatı hakkında her aniştir. mat verecektir. Muhtelif fabrika ve müessese- lerde çalışan amele sıcaklar do- Tayısıyle öğle tatil müddetini göl- gede geçiriyorlar. Resmimiz bi bahçede öğle yemeğini gösteriyor. Yaz mevsimine ve havaların sıcak gitmesine rağmen İleblebi- cilerin müşterileri azalmamıştır. Ellerine beş kuruş geçiren çocu- klar doğruca leblebicinin yanında soluğu almakta ve ceblerini do- durmaktadı e er e ğResi Bey sigarası Tütün inhisarı yeni sigaralar çıkarıyor. Tütün inhisar idaresi tarafından piyasaya yeni siğaralar çıkarıla- caktır. Bu siğaralar arasında Bey sıgarası vardır. Bey sigarası 20 kuruşa satılacaktır. Bundan başka zıvanalı yeni bir sigara adaha imal edilecek- tir. Zıvanalı sigaralar 15 kuruşa satılacaktır. Yeni sigaralar bir haftaya ka- dar piyasaya çıkarılacaktır. Kız muallim mektebinden neşet edenler Bu sene kız muallim mektebin- den 102 hanım mezun olmuştur. Genç hanımlarımın hepsi Ana- dolunun muhtelif. yerlerine tayin edi beraber deni deniz han için kâfidir. hamamlarına larından - birinin hali İki günden beri esen rüzgâr sıcakları bir. parça tadil etmekle lân büyük bir tehacüm vardır. Boğazdaki İnkılâp müzesi Müze ancak gele- cek sene içinde açılacak Şişlide Gazi Hazretlerinin vak- tile ikamet buyurdukları evde açılacak inkılâp —müzesine ait ihzarat devam ediyor. İnkılâp Mmüzesinin — inkılâbımızın — bütün safhalarına ait âsar, eşya ve vesaiki ihtiva etmek üzre mükem- mel bir halde olmasına çok büyük bir ehemmiyet veriliyor. Evelce tahmin edildiği gibi müze süratle ve yakın bir za- manda açılamayacaktır. Müzeye konacak eşya ve âsarın kolaylıkla tedariki imkânsızdır. İnkılâp üzesi komisyonu bu V eserleri bir sene müddetle topla- yacak tasnif ve tertip edecek ve müze ancak gelecek 1930 senesi içinde açılabilecektir. — Müzenin inkılâp tarihini - yazacak olanlar için de mükemmel bir mehaz teşkil edecek surette bir çok âsar bulun- masına çalışılıyor. istanbulun manzaraları Bir ingiliz müessesesi dünyanın büyük Şşehirlerine ait bir albüm yapacaktır. Seyyahin cemiyeti bu Mmüesseseye şehrimizin muhtelif manzaralarını gönderecektir. Saatlerin ayarları Vakit küresi nihayet 15 gün sonra yerine konacaktır Şehrimizde umumi yerlerdt bu: Tunan saatlerin ayarları birbirine uymadığından vapur, şimendüfer ve saire gibi nakil vasıtalarile alâkadar halkın bir çok müşkü- lâta maruz kaldığı — mütcaddit defalar yazıldı. Bunun önünü ab mak üzere Heyeti vekile kararile şehremanetine devredilen mülga bahriye nezaretine ait vakit küre- sinin Galata kulesine talik edile- ceği de yazılmıştı. Cemiyeti belediye vakit küresinin Küleye vaz'ı için muktazi tahsisatı kabul etmiştir. Bu hafta zarfında kürenin kuleye taliki için emanet heyeti fenniyesince ihzarat yapıla- cak ve küre nihayet 15 gün sonra mahalline konacaktır. Deniz hamamına ragbet bu hususta' bir fikir. vermek DÜNYA TERSiNE Mi DÖNDÜ? Talebe hocalarını imtihan ediyor Moskovadan Viyana — gazete- derine yazılıyor: Bolşevikler âli mektepleri kendi fikirlerine göre ıslah etmeğe çalışıyorlar. Tedrisatı bolşeviklik vechesine çevirmekle kalmayıp profesörleri Lenin ru- hunda/ talim etmek — istiyorlar. Bu maksatla umum profesörler için hususi bolşeviklik — kursu tesis olunmuştur. Bu işin en garip ciheti kursu ikmal eden darülfünun ve âli sanayi mektepleri profesörlerinin imtihanlarında — tutulan — usuldür. Profesörleri amele - birlikleri aza- lariyle genç — komünist — ço- cuklardan müteşekkil mümeyyiz heyeti imtihan ediyor. Ders kürsilerinde ve laboratu- varlarda saçlarını ağartmış pro- fesörlere on beş yaşındaki çocuk- lar ictimaiyat, riyaziyat nebatat, bikmet hakkında süaller soruyor- lar. İmtihan edilen muallimlerin imtihanı kazanıp kazanmadıkları heyeti mümeyyize azaları arasında rey usülüyle kararlaştırılıyor. Seciyyesi kuvvetli olmuyan pro fuöd:;ybnhevıklık ıkıığin:pıııt ana eseri su ezberliyerek tihana giriyolar ve Lenine sa- katlarını isbat ederek mevkile- rini muhafaza ediyorlar. Bunlar en yüksek ilmülenlere siyaset karıştırıyorlar. Meselâ - profesör Nemifof biyoloji tihanını verir- ken metafizikten bahsetmiştir. Profesör mafevkattabiiyata bur- juvazi karıştırılmış olduğunu isbat ve bu ilmi şimdi burjuvazi asarından temizlediğini beyan et- yi bu suretle parlak bir imtihanı kazanmıştır | iyat ve tabüyat âlimleri- nin çoğu sadakatlarını et mekte müşkil kolayca guşlardır. Fakat hukuk ve edebiyat âlim- i feda edemediklerinden pek imtihanda dönmüş ve kür- inü kaybetmiştir. Fen fakültesinin izahı Fen fakültesi talebe- cer yasetinden: Cemiyetimiz, izahın gazetenizde neşredilmesini bilhassa istirham eder: * Fen fakültesi — talebesinden Maşuk / efendinin - cemiyetimi reisi sıfatile son günlerde muh- telif talebe cemiyetleri tarafından 'neşr olunan bir tebliği imzaladığı ve mühtelif talebe teşekküllerile cemiyetimiz Hamına temaslar ve taahhütlerde bulunduğu, anlaşı-- mıştır. Hakkında muamelei resmiyeye tevessül olunan mumaileyli Maşuk efendi cemiyetimizin reisi olmadığı gibi kendisine cemiyetimiz namına hiç bir selahiyet ” verilmemiştir. Alâkadarların bu — hususu nazarı dikkata almaları temenni olunur. AKŞAM Yermi, Siyas' ggizete İDARENANE — acımusluk sokuğı Telgraf adresi: “Akşam, istanbul, Telefon : yam öşleri İçim latı 1686 Telefon 1 İdare işleri içim yi Nis Gön ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için? Seneliği 1700 altı aylığı 900, Üç aylığı 500 kuruş, Eenebi memleketler için * Seneliği 3000; altı aylığı 1400) Üç aylığı 900 kuruştur.