2 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 T 2 Ağustos 1929 | Sünün mesöleleri Arttıkça eksilen bütçe! Artan şey hiç azalır mı?” Mantık kaidelerine muhalif olan bu gara- bet mevcuttur. | Kıyametler. koparıyorüz, — fer- | yadu figan ediyoruz , harekete geçiyoruz, bir müddet sonra - | marazi bir — alışkınlık — neticesi sükünet ve atalet içinde, vaziyete oluyoruz. İnsan her- şeye alışıyor. En müthiş zehirlere bile. Biz de İngiliz lirasına alıştık. | İngiliz lirası, evvelki sene 800 | kurüşa çıktı, “mahvolduk,, diye | kayametleri kopardık. Hükümet, derhal tedabir alacağını ve buna | mani olacağını ilân etti. Geçen sene İngiliz 900 kuruşa çıktı. “Eyvah, mahvolduk,, diye bütün millet haykırdı, hükümet tedabir alacağını söyledi. İngiliz lirası 950 kuruşa çıktı, bütün matbuat yekâvaz — olarak * Memleket elden gidiyor ,, diye feryat etti. Bu sene İngiliz 1000 kuruşa çıktı. “Bunun sonu iflâs , dadık ükümet derhal harekete kanunlar, emirler, tehditler, Tetlikler, derken İngiliz”- 1020 kuruş oldu, ve bu vaziyet tabii addedilmeğe başlandı. Şimdi artık | rahatır. Gelecek sene, İngiliz Krası 1L lira- oluncaya kadar susarız.. Fakat, en müthiş iktisadi dert karşısındayız. Makamatı. âliyenin bu tehlikeli mesele karşısındaki sükünet ve sekinetine hayret et- memek kabil değil. Zannedersiniz ki paramız yükseliyor... İngiliz lirasımın bu derece başı baş yükselmesi, —yalnız ticaret bayatı, hayat pahalılığı, yani için değil arttırıyor. Bu gayet Geçen sene bü zaman, 950 kuruşa aldığınız bir şeyi bugün 1022 kuruşa alabilirsiniz. İşte en ufak fark. Geçen sene cebinizde 9S lira varsa, bugün bu 95 liranız kendi kendine 85 | lira oldu... Geçen sene 100 lira | ile yıııhzııııı bir işi bugün 130 | lira ı.lı tabil... pabilirsiniz. Gelelim. Değlete B balden devlet hazinesi ne kaybediyor? | Mütbiş bir yeki Geçen sene devletin varidatı 207 milyon Türk lirası idi. Bu sene yaridatımız 220 milyon liradır. | Bir senede varidatımız 1314 mil- yon lira arttı zannedersiniz. Hayır artmadı, eksildi. Bakınız nasık: Malüm ya, paranın kıiymeti altına nisbetle takdir edilir. Bir adam, hakiki servetini ancak İn- giliz lirası, yahut dolar ile ölçer. Devletin varidatını İngiliz lirasına çevirirsek ne görürüz? Geçen sene Devlet ” varidatı -bu tarihte- 22 milyon ingiliz lirasıydı. Bugün ise 21 milyondur. Varidatımız 14 milyon lira arttığı balde, hakikatte, ingiliz lirasının yükselmesi, bu varidatı BİR MİL- - YON İNGİLİZ LİRASI azalt- mıştar. Görülüyor ki, Devlet, bu işte halktan fazla zararlıdır. Hazinenin varidatı arttığı halde eksiliyor. kaybetmiştir. Bu ziyanın gelecek sene neye varacağını Allah bilir! KRA 150 dira.. Melâhat isminde bir genç kız dün Fatihte bakkal Hüdai efen- dinin dükkânına girerek adamca- Zazın ceketi cebinden 150 li parasını aşırmıştır. Melâhat polis verdiği ifadede garsonluk etti; söylemektedir. : Kirasının yükselmesi hayat / uğ | di dilleri Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey Elâzizde mühim | bir nutuk irat etti Elâziz 31 (A.A.)— Dün akşam dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin şerefine şehrimiz Türkocağında 80 kişilik bir çay ziyafeti verilmiştir. Teşrifleriyle Elâziz ocağını şeref- lendiren vekil beyefendiye ocaklılar tarafından beyanı hoşamedi edil- miştir. Samimi — musahabalerden sonra irat olunan bir nutka cevap veren vekil bey, gösterdikleri samimi muhabbet ve> iltifata te- şekkâr etmiş ve ezcümle demiş- tir ki diye kadar bizde millicilik ve Türkçülük bir fikirdi. Onu harekete inkilâp ettiren cumhu- riyetimizdir. Bir fikir dimağlarda ve vicdanlarda ne kadar kuvvetli me kadar esaslı olursa olsun ha- reket haline geçmedikçe mücerret bir mefhüm halinde kat'i ve hayatta yapacağı tesirlerin izi derin olmaz. Türk istiklâl ve inkılâbının ulu bani- si Gazi Mustafa Kemal hazretlerinin inkılâp fırkası olmak üzere tesis ettiği cumhuriyet halk fırkasına millici olmak kastını da — ilâve ve millet ve cihan muva- | cehesinde Türkcü olduğunu ilân n hükü- Millet etmiştir. Rejim ve meti de Türkiye Meclisinden aldığı — itimat saye -. sinde kanunun verdiği nufuz ve salâhiyetleri Türklüğün yükselmesi mesnet hem de bir gıyzdi. Bunun için Cumhuriyet halk fırkası türk ocaklarını kendi teşkilâtı arasına | almış ve ona küvvet ve küdret | k programının kılmıştır. Ocaklı kardeşler bizim için ayni zamanda fikir, gaye, hareket ve mesai arkadaş- larıdırlar. Ocakların — muhitlerini yüksek fikir ve gayelerle tenvir vazifesine bu havalide temsil va- zifesi de inzimam etmektedir. Damarlarında dolaşan kan temiz Türk kanı olduğu halde karışan,çetrefilleşen Türklere ken- öğretmek Elâziz Türk en büyük ve en şerefli Bu vazifenin — ifasına Elâziz ocakları mekezi, hükümeti her zaman kendisine zâhir ve muavin bulacaktır. Malatya, 31 (A-A.) — Dabiliye vekili ve refakâtlerindeki zevat bugün şehrimize gelmişlerdir. Fethi Bey istanbula geliyo: Ankara 31 — Gazi Hz. nin misafiri bulunmakta olan Paris sefiri Fethi B. yakında istirahat için İstanbula gidecektir. Ankara barosu Ankara, 31 (Hususi) — An- kara barosunun müddeti biten idare heyeti intihabı yapıldı. Riyasete avukat İbrahim Rauf, ikin riya- sete Mustafa kâmil, kâtibi umu- Muhtar — beyler — intihap edildiler. Zabıtai belediye vazifesini gören polisler Ankara, 31 (Hususi) — Cemi- miyeti belediye zabit vazifesini gören pol ve bunlara klübeler inşası için at kabul etmiştir. Dahiliye eti Ankara emanet bütçe- sini kabul etmi ihmal | yüzünden dilleri - yabancı dillerle | ine onu vasıta | | Verem dispanseri Sıhhiye vekâleti Bursada bir dispanser açıyor Bursa 1 (Hususi) — Sıhhiye vekili burada, bir verem dispan- seri açmağa karar vermiştir. Dis- panserin kadrosu şehrimize gön- derilmiştir . Verem hastanesi 6 eylülde açılacaktır. Sıhhiye vekâleti emrazı sariye mütehassısı Vefik Asaf bey buraya | geldi. Vefik Asaf bey iki senedir Avrupa ve Amerikada gayet iyi neticeler veren kızıl aşısının dok- torlarımıza talim için bir ay burada kalacaktır. Sırplar Bulgarlar iki hükümet arasında bitaraf mıntaka tesisi Sofya, 30(A.A) — Gazetelerin istihbarına nazaran Yugoslavyanın Sofya sefiri Bulgar ” hükümetine verdiği nota - Pirotta halledilmi- yen meselelerin hallini istihdaf ve hassaten iki mülkiyetli arazi | ihdasına | ile bitaraf mıntakanın mütedair bulunmaktadır. Sofya, 30 (A.A) — Yugaslavya| hükümetinin notasına dair olan neşriyatında matbuat, Yugoslavya hükümetinin — bu — teşebbü: Pirot —mukarreratını suya düşürdüğünü ve ayni mese- lelerin şimdi yeniden müzakere edilmesi lüzumunu ortaya attığını yazmaktadır. Komünistler Bulgaristan ve Yugoslav- yada bir çok tevkifat yapıldı Sofya 30 ( A.A ) — Bir çok tahrikciler ehaliye beyannameler dağıtırken ve amele arasında pro- paganda yaparksa yakayı öle vermişlerdir. Rusyadan gelen 3 akalanmıştır. Üzerlerinde ilâlkâr vesikalar bulun- bir çok muştur. Belgrad 31 (A.A.)— Zagrepten bildirildiğin nazaran bir amelenin evinde yapılan taharriyat esnasında bir çok dinamit fişekleri meydana çıkmıştır. Son günlerde tavkif edi- len eşhastan bazılarınm tedhiş usüllerini öğreten bir Rus mekte- bine uzun müddet devam ettik- leri ve geçen sene irtikâp olunan bazı esrarıengiz cinayetlerde zi- methal oldukları tebeyyün eyle- miştir. Almanyada hazırlık Berlin 31 (Hususi) — yarm Berlinde ve Almanyanın - diğer şehirlerinde komünistlerin nüma- yiş yapmaları muhtemeldir. Hü- kümet tedabir ittihaz etmiştir. Çinliler, bir rus bankasına vaz'ıyet ettiler Moskova 30 (A.LA) — Harbin- de çinliler uzak şark bankasının fanliyetini murakaba altına almış- lar ve banka memurini ile müşteri- lerini - tevkif için bir çok - poli memurları göndermişlerdir. Çin makamatı ayni zamanda bankanın kasa anahtarlarını veZ mühim — antrepolarını anahtar- larını teslim etmesini talep etmişlerdir. Bu emirlere tehditler karıştırılmaktadır. Çin makamatı- nın hareketi bankanın mesaisine devam etmek imkânını selbet- mektedi Fransız kabinesi M. Briand 136 reye karşı 324 reyle itimat kazandı Paris 31 (AA) — Kabine beyannamesinde M. Poincare hak- kında hürmetkârane bir lisan kul- lanılmakta ve süratle iadei afiyet etmesi temennisi izhar olunmak- tadır. Beyannamede yeni hükümetin M. Poincarenin icraatına devam ve bunları itmama gayret edeceği beyan edilmektedir. Yapılacak iş bütçenin muvazene- sini, paranın istikrarını temin ve borçları tesviye etmek sure- tiyle maliyeyi ıslah etmektir.Bundan evelki iki kabine Fransanın emuiyeti ve onun cihandaki maddi ve manevi menfaatlerinin tetviç etmek gibi neticeler — vermesi lâzım gelen La ye konferansının - içtimaa davetini mümkün kılmıştır. Beyanname böyle bir vaziyet muvacehesinde - itilâfın mümkün olabileceği ve hükümete iştirak etmekten imtina eylemiş olanların reyleri ile hükümetin beyneli mesaisini teshil edecekleri ümi izhar olunuyor. Meclis hükümete 136 reye karşı, 324 rey ile itimat beyan etmiştir. Venizelos M. Musolini tarafından kabul edi!di Roma, 31 (Hususi) — Venize- los M. Mosolini tarafından kabul edilmiştir. — Venizeles — Laheyde roplanacak olan tamirat konferan- sında bulunduktan sonra Berline gidecektir. Bahri teslihatın tahdidi Londra 31 (Hususi) — Amerika hükümeti bahri teslihatın tahdi için — aktedilecek — konferan: Londrada içtimarnı teklif edecektir. Bizdeki kâşifler! Kamere gitmek için yeni bir alet keşfi! Osman isminde biri kamere t etmek için bir alet icat i iddia esmektedir!... Bu icat eden zat vilâyete bir istida ile müracaat etimiştir. bu . istidayı alelüsul müdürüriyetine — havale Bu alet ne tayyareye, ne de balona benzemiyen bir şeydır. Kendi iddiasına göre içine bir kişi binecek ve saatta 300 kilo- metro bir süratle uçacaktır. Aleti yapan zat aletin neyle | u söylemiyor. — Sanayi müdüriyeti bu garip alet için ihtira beratı — verilemiyeceğini istida sahibine bildirmişti Ankara - istanbul telefonu Ankara - İstanbul telefonu bu gün de işlemiyor. Bugün tamira- fın ikmal edilerek muhabereye başlanacağı ümit olunmaktadır. Rifat hey Emniyeti umumiye müdürü Rifat B. midesinden ameliyat yapılmak uç: üzere Almanyaya gitmi faası için sarf- | Eminönünde — Kavuncularla zabıta arasındaki vaka Dün saat on yedide Eminönün- de esnaf ile zabıta ve belediye memurları arasında bir vaka olmuştur. Eminönü zabıtai belediye komi: seri Hüsnü bey dün esnafı teftiş ederken 20 kadar ” kavunun çürük olduğunu görmüş ve bun- ları merkeze götürmek istemiştir. Bunun üzerine esnaf ile belediye memurları ve bilâhara yeti; | polisler arasında müessif bir ar- bede olmuştur. Mütecavizler Hüsnü beyle memurlardan Şefik beyi dövmüşler. Şuayip beyi bıçakla yaralamışlardır. Polis mesele hakkında şu raporu tanzim etmiştir . K Dün saat 17de Eminönünde zabitai belediye - muavinlerinden Hüsnü bey refakatinde Cemil; Şuayip, Emin, Şefik — beyler |olduğu halde Tütün — gümrü- günde 20 kadar çürük kavunu merkeze götürmek — istemişler , jandarmadan matrut seyyar kar- puzcu Abdurahim ile Kör Tevfik ve henüz isimleri tespit edilme- 'yen bir takım esnaf memurları darp ve cerhe teşebbüs etmiş- lerdir. Mütacavizler muavin Şefik beyin tabancasını almak istemiş- lerdir. Halkı kavgaya teşvik eden ko- misyoncu Cemil efendi ile diğer | mütecavizler yakalanmıştır. Bir genç kadın Kocası işten çıkarıldı diye intihara kalktı Ayasofyada oturan sabık kadas- tro memurlarından Tahir efendi« 'nin zevcesi Râna hanım, kocasının işten çıkarılmasından müteessiren intihara karar vermiş ve bir şişe Tokman — ruhü * içmiştir. — Zabıta mesele hakkında tahkikat yapıyor. Yeni bir ipeK fabrikası açılıyor Yerli ve ecnebi sermayedar upların iştirakile büyük bir ipek Tirüme :ç.ımkıu. Fabrika i;pin şimdilik ortaya —yarım milyon Tira konulmuştur. Sermayedarlar arasında İstanbul mebusu Süreyya paşa da bulunmaktadır. Fabrika için Taksimde bir yer bulunmuştur. — Mensucat — şirketi bu ay içinde tesisatını ikmal ede- Dahil tstikrar Düyunu muyahhide İngilir lirası Kümeli tahvilati. Esham - ç bankası Anadelu şimendileri Tenmray şirketi Terkor » Gzerine YaBıas &55. 25, >üs, 246s 189, 5465 akir — işareti — olut: yakamlar müamele görmeyen ceki| fiyetleri gösterir, B eürEideki Tetlar TAmerikan Eepreaf | bankanı tarafından verilmiştir.