2 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA istirahata muhtaç lâflar Bir hikâye tercüme ediyordum; Fusça metinde “pembe ufuk,, sö- e rastladım! ve, vehleiulâda endimin de izah edemediğim Bir sebepten dolayı,” imkânı yokt- en “pembe elim e yazının o farafını atladım. Birkaç satır aşa- kahramanlarından , * Ah! Niçin beni aldattın?,, diyordu... Gene dura- Tadım... Ö'L. Ne âdi, ne müpte- zel söz! Bunu da mı atlıyayım acaba?l.. Fakat imkânı yok; zi hikâyenin kahramanlarından biri, #bürünü pek fena bir vaziyete sokmuş; aldatılan da: “Ah! Niçin beni aldattın !, diyor. Bunu yaz- masam, hikâyenin tidden lüzumlu bir cümlesini ihmal etmiş olı;ığıııl siliğe bakın ki, kalemim, köprü =xe gelmiş inatçı bir kara katır gibi, ayakdiremişt ri “gitmek istemiyordu; sanki, lisanı bal ile: “Ben, bayağılığın bu kadar koyusunu yazamam! - diyordu . - Yok pembe ufuk, yok Ah! Beni hiçin aldattın?! Nedir bu reralet.. Bana , bir de: * ilâhi nağmeler , yeremli kız, erganun , ruhumun derinlikleri / mehtabın sırma sır- a saçları, akşam üstü güneş gurup ederken, gül, sümbül diye yazdır da tamam olsun bari. Düşündüm ki, bütün bunlar, bakikaten aşağının aşağısı cümleler, kelimeler ! Yazılır, okunur nevi- den değil! Zira, bizden evelki nesil, şairane sözler yumurtlıya- çağım, edebiyat yapacağım diye, bunları ve emsalini okadar çok kul- Tanmış ki, artık, biçareler, yorul- | lar, örselenmişler, eskimişler, î;îıınmışlzr;- I(L: ik tadi eeı—- Mişler , muharrire ve karie gına geliri r. Şimdi, sahiden gü- neş batsa, ufuk hakikaten pem- beleşse, bülbül cidden şakısa, ve- remli kız gözünüzün önünde sarı bir 1 koklıyarak ölse, erganu kula- ğanızın dibinde ilâhi nağmelerle in- | Tese, bir pundunu düşürüp yaza- Bütün bu kelimeler bir> iki mesil imtidadınca istirahate müh- taçtır. Ancak o zaman türk ede- biyatı lügatçesinde. vatandaş hak- kını yeniden kazanacaklar; icap ettikçe kullamılabileceklerdir. 20-30 sene müddetle ise, etganunun ilâhi nağmeler çıkardığını filân maalesef mesküt geçmek mecbu- riyetindeyiz. (Va < Naj » Troçkiyi davet Amerikalı seyyahlar * Troçkiyi vapurlarına davet ettiler Bundan bir iki gün evel şehri- mize gelen Amerikalı seyyahlar Troçkiyi vapurlarına davet etmiş- ledir. | Bu davetin mahzuru olup olma- dığı seyahat acantası tarafından | Yilâyetten sorulmuştur. vilâyet mah-| Zur olmadığını bildirmiş Fakat Troçki bu davete edemiyeceğini bildirmiştir. Mükrime hanım Bu sene, Hukuk fakültesinden * diploma alan Mükrime hanım, | Ankara Zıraat ” bankası, hukuk Müşavirliği bürosuna tayin edi- miştir. Genç adliyecimize muvaf- fakıyet temenni ederiz. Üsküdar bankası Üsküdar bankası Türk Anonim Şirketinin muamelâtı — resmiyesi itmam — edilmiştir. Bugün öğle pamazından sonra iskele camünde kıraat olunacak mevludu nebeviyi Müteaakip saat 15 de küşat merasimi icra edilecektir. Buğday geliyor Anadolu demir yollar idaresi hazırlığa başladı Bu seneki mahsulün geçen se- nelere nazaran çok iyi olduğunu yazmıştık. İktisat vekâletinden gelen resmi malümat üzerine bu sene Anadoludan gelecek mah- sulün tahliye işini kolaylaştırmak için bazı tedbirler alınmaktadır. Bu tedbirlerle en ziyade Anadolu | demir oluyor. Geçen hafta ilk defa olarak Eskişehrin bu seneki “mahsulü şehrimize gelmiştir. Bu seneki buğday mahsulünün çoğalacağı tahmin ediliyor. Harptan evel, Anadolu hattı idaresi günden güne çoğalan mahsulün konabilk: mesi için Derince ve Haydarpaşa Aanbarlarından başka Maltepede de bir anbar inşa ettirmiş ve Maltepedeki tren hatlarını ona göre çoğaltmıştır. Maltepeye gelecek hububat va- purlara yüklenecekti. Fakat araya harp girmiş, bu teşebbüs akim kalmıştı . Harpten evvel senede 17-18 bin vagon buğday gelirdi. Bu miktar bir sene 22 bin vago- 'na kadar çıkmıştı. Bu seneki mahsul da şayanı memnuniyet olduğundan Anadolu demir yolları idaresi Maltepedeki anbarı yeniden Aaçmağa karar vermiştir. Geçen seneler şehrimize ancak senede 9-10 bin vagon buğday gelmiştir. Bu mikdarın bir misli artacağı tahmin ediliyor. Francala fiatı Lokantalar da narhtan fazla fiatle francala satamayacaklar yolları — idaresi — meşğul * Bazı yerlerde narhtan fazlaya francala satıldığından bir çok francalacıların cezalandırıldıklarını yazmıştık. Emanet, bu husustaki | takibata devam ediyor. İktisat İR HABERLER Faik ve Raife Genç kızları baştan çıkaran iki kişi yakalandı Zabıta Faik.isminde bir gençle Raife —namında — bir. kadını dertdest etmiştir. Faik ile Raife sekiz ' dokouz kişinin — şikâyeti üzerine yakalanmışlardır. Bunlar bir kaç genç kadını fuhşa sürük- lemekle maznundurlar. Raife dört gün evel bir genç kadını: — Sana bir iş bulacağım.. Diye bir randevu evine götürmüş ve kendisine münasebetsiz tekliflerde bulunmuştur. Genç kadının polise şikâyeti üzerine esasen ötedenberi aranılan bu kadın derdest edil- iştir. Faik de Raife ile çalıştığı için yakalanmıştır. Faikin ve Ra- ifenin müteaddit sabıkaları vardır. Talebe seyahatları İstanbul lise ve muallim mek- tepleri bu sene leyli talebelerden kısmını grup halinde Edirne, ursa ve İzmire göndermişlerdir. Bu gençler gittikleri yerde iç- timai tetkikatta bulunacaklardır. Bu seyahatlar bir buçuk ay devam Güzel gözler Mis Edna Murfi Amerikanın - Bostön — şehrinde bir güzel gözler müsabakası ya- bey bir — Francalanın fiati 225 kuruş- fur, yarısı 11 kuruş 10 para, | bunun da yarısı 5 kuruş 25 para- | dır. Halbu ki bir çok yerlerde 22,5 kuruşa #atılan francalanın dörtte biri için 6,5-7 kuruş kadar | alıyorlar. Bu suretle bu Fiat narhi tecavüz ediyor. Lokantalar, bira- | haneler ve sair yerlerde narhten satamazlar. Lokanta france- lir. Fırından tenzilatla lamıyorsa bundan kâr düşünme- melidir. Halk, buna dikkat etme- Haydarpaşa tramvayı Üsküdar tramvay hattının Hay- darpaşaya temdidi evelki gün şirket meclisi laresinden — bir müteahhide ihale edi fe Almanyaya sipariş edilen mal- zeme 5 ağustosta şehrimize gele- cek ve derhal ferşiyata başlana- caktır. Vazı esasın büyük mera- simle yapılması takarrür etmiştir. Merasimin günü bu hafta karar- daştırılacaktır. Kaçak rakı Dün Balatta Ali isminde biri- nin evinde 150 kiloluk bir kazan 1000 kilo cibre ve 100 kilo rakı yakalanmıştır. Kaçakcılar hakkın- da tahkikata başlamıştır. Pılmıştir. - Müsabakaya bir kaç yüz kız iştirak etmiştir. Birinciliği resmini dercetiğimiz Mis Mabel Murfi kazanmıştır. Mabi gözleri menekşe - renği, Valtm sarısı imi | Yüzen ayak kabılar Bu sene yeni icat edilen sabih ayak kabıları Avrupada çok moda olmuştur. Bilhassa denizi dalgalı olmayan sabillerde ve göllerde bu ayak kabıları üzerinde gezilmektedir. | danmak üzere B.M. le çift çift su | Tenezzüh trenleri Cuma günleri Sapanca gölüne kadar gidilecek Anadolu demir yolları idaresile yataklıvagonlar idaresi Cuma gün- lerine mahsus olmak üzere te- nezzühler — tertip — edeceklerdir Tenezzüh buradan Sabanca gi kenarına kadar devam edecektir. Göl kenarında öğle ve akşam yemekleri yenecek, tekrar İstan- bula avdet edilecektir. Demir yolları ve yataklıvagonlar bu tasavvuru yakında tatbik ede- ceklerdir. Seyahat acentaları ve müze idaresi Bazı seyahat acentaları müzenin haftada üç gün kapalı olmasından şikâyet ediyorlar. Memleketimizi ziyarete gelen seyyahlar müzeyi gezmek iste- dikleri zaman arzuları isaf edil- miyor. Seyyahin cemiyeti bu hususta şehremaneti nezdinde teşebbüsatta bulunmuştur. Şehremanetinin vakı olan teşebbüsü de bir netice ver- memiştir. Alâkadarlar maarif vekâletine mü- racaat edeceklerdir. Anadolu şarlı- ve rakıslarını öğretmek için kurs Halk bilgisi derneği azasına Anadolu rakısları ve şarkılarını öğretmek için kurslar açacaktır. Sulama ameliyatı Eylül :ptidasında işe başlanacak Anadolunun — bu Orta sene zarfında sulama ameliyesine baş- Meclisinden tahsisat alındığı malümdur. Su- lama ameliyatı hakkında naha vekâleti — tarafından hazırlanan proje İktisat vekâleti tarafından tetkik edilmiştir. Sulama ameliyatı için yapılan hazırlıklar tamamlandığı takdirde Eylül bidayetinde işe başlanacaktır. Bolu ormanında tetkikat Şarki ve garbi kara dere or- manlarıle — bitişiğindeki — diğer Brtmanlaşdak keşliyattar laıni üzere orman mektebi âlisi mü- derrislerinden Esat Muhlis bey refakatinde 25 kişilik alman mü- hendislerinden — mürekkep — bir rup Boluya gelmiş ve tetkikata Başlamak ormanlara hare- ket etmiştir. iskân işleri süratle bitirilecek Milkiye müfettişi Müfi işlerinin süratle intacı memurlarına emir vermişti işleri azami suratle intaç oluna- caktır. Dahiliye vekâleti aylardan beri devam eden ve bitmeyen iskân işler zarfında - bitiril İ emirler vermiştir. Almanyaya yaş meyva ihracatı Berlin ticaret mümessilimiz yaş meyvalarımız — hakkında — ticaret odasına bir rapor göndermiştir. Bu raporda Almanyada portakal sarfiyatının — gittikce arttığından bahsedilmektedir Berlin mümes: işile meşğul tacirlerir yaya ihracat yapmalarını tavsiye etmektedir. z yaş meyva izin Alman- rekabet dolapı le Yunan ü — İNCIR, ÜZÜM — Nasıl çalışıyorlar? Yunanistanda bir incir -enstitüsü tesis adiliyor Avustralya özümlerinin yı cülüğü büyük bir buhran içinde; Son senenin satışı, bir sene evel- kisine nazaran 15 milyon kilo mühim bir mıktardır. Satılmayan mallar tüc- carın ve bagcıların elinde kalmıştır. Diğer taraftan gelen haberlere nazaran bu sene Avustralya ve Kaliforniya üzümleri hem az hem- de fenadır. Binaenaleyh bu sene Avustralya ve Kaliferniya üzüm- leri Bahrisefit üzümlerine rekabet edemiyecektir. Yunan hükümeti inci de büyük bir ehemmiyet vermiştir. Yunan hükümeti yunanistanda bü- yük bir incircilik enstitüsü tesisine karar vermiştir. İncircilik enstitüsü incirlerin fenni bir. surette yetiş- mesini temine çalışacaktır. Yapı- lan hesaplara nazaran incir ens- ditüsünün tesisinden sonra yunan incir istihsalâtı yüzde otuz arta- caktır. Cıvar - bükümetlerin incir ve üzüm mahsülleri için ne 'derece ehemmiyet verdiklerini nazarı iti- bara alarak biz de onlar kadar çalışmalıyız. İstanbulda büyük bir antrepo buhranı vardır. Bu buhranın iza- lesi için çalışılmaktadır. Ancak antrepo bulranı İstanbulda oldur ğu gibi hemen hemen bütün limanlarımızda mecuttur. İzmir ga- zeteleri yazıyor: Gümrük “ambarlarının vaziyeti tüccarlarımız. büyük —müşkilâtla karşılaştırmaktadır. İzmir gümrük. başmüdürli gümrük ambarları ittihazı depo isticar etmemesi - yüzünden vapurlardan çıkarılan - ve şallara yükletilen mallar günlerce bekle- mekte, anbara çıkarlamamaktadır. Mevcut gümrük ambarları ağzma kadar dolmuştur. Şatlarda —fazla — kalan> mallar yüzünden tüccarımız. mühim- mik- tarda istalya ücreti vermek mec> buriyetinde kalmaktadır. Maaş tevziatı İstambul Zat Maaşları muhasebe liğinden: - Hidemati — vataniye tertibinden maaş alanların ağus- tos 929 maaşlarının - tevziatma başlanmıştır. * Davet — Halk Bilgisi Der- neğinden: Ağustosun yirmi ikinci perşembe günü ve cuma gecesi Derneğimiz tarafından tertip edi- len deniz tenezzühüne bütün arkadaşlarımız ve aileleri davetlidir. Davetnameler konservatuvar bina- sındaki merkezde tevzi olunmak- tadır. İDAREHANE — acımunluk sekağı. Telgraf adresli “Akgam, İstanbul, Telefen : yazı işleri içini Mt 1636 Telefon ( İdara İşleri içlmi yi SI Gönderie iede el ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini. Seneliği 100 l aylığı 900, Üç aylığı 500 kuruş., Eenebl mmemleketler için 1 Seneliği 30007 alk Aylığı 16007 Üç aylığı 900 kuruştur. ğ İ