6 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Eylül 1929 Günün meseleleri Çıplaklık cereyanı Havva anamızla Âdem baba- mizin, menhüs ve tatlı elmayı yiyerek cennetten - koğulduktan gonraki — kıyafetlerini son modası haline sokmak isteyenler gittikçe çoğalıyor. Hattâ, efsanevi resimlerin bize, önlerinde birer incir yaprağıla, bukünkü âr ve baya telakkilerine mümkün - olduğu kadar muvafk - bir halde tasvir ettiği beşerin bu ilk aşk kur- banları, son moda çıplaklık taraf- tarlarına kapalı bile geliyor. On- lar bu biçare yaprağı da fazla buluyorlar. Zannederiz ki bilhassa onu fazla görüyorlar. Fazla değil, muzir addediyorlar. Avrupanın bazı memleketlerin- de, Almanyada, Fransada teşek- kül eden cemiyetler var ki, kadın erkek bütün azası anadan doğma aplak gezmektedir. Bu cemiyet- İ br Gaklepll gğ esasına istinat ediyor. Gayeleri, güneşin hayat ve kudret bahşeden ültra violet şuğlarına mâni olan elbiseyi atmak, vücuda —uzun ömür ve zindegi vermek, diğer taraftan, sırf kapanmak yüzünden hasıl olan ahlâksızlık, kıskançlık gibi hisleri ortadan kaldırarak kadın ile erkek arasındaki cinsi münasebeti ilk haline getirmek- tir. Bu cemiyetlerin müntesip- lerine nazaran, bir arada her ün, anadan doğma çıplak gezen n erkek, artık birbine fena özle bakmıyor. Son asırda, me- — cemiyetlerde erkekleri ka- dınlara karşı gizli ve fena hisler, gehvani ihtiraslar beslemeğe sevk- '€den âmil, avret mahallerini ör- fen ve cinsi uzuvlara / esraren; 've bundan dolayı câzip bir hâl veren elbisedir ... Çok hususi teşebbüsler mahi- yetinde kalan, her tarafta hül metlerin takibatına uğrayan bu çıplak insanlar diyarı, henüz zi meşgul edecek halde d dir. Fakat gürasi sübakak (ü bedeni güneş şuâlarından mi Ko eklüğü Okadar çök . istifade ettirmek, son senelerin - modası oldu. Garibi şu ki bu moda ka- gınlar arasında salgındır. Erkek- lerde, vücudu açmak için hiç bir teşebbüs yok, kadınlar git gide çıplaklaşıyor ? Avrupanın deniz banyolarına bakınız : Vücudunu güneşte yak- mak için kumlara — çırçıplak uzanmış insanların ” hemen hepsi değike bile azim ekseriyeti kadın- dır Eskiden beyazlığa can atan | cinsi lâtif şimdi o güzel tenini koyu bakır rengi, kırmızı kiremi yahut çıkolata haline sokmaktan koşlanıyor. Avrupada, kış mevsi- minin ilk balolarında dekoltesinde ve çıplak kollarında güneşin kız- gn damgasile görünmek adetâ servet, asalet, kibarlık alâmeti oldu. Beyâz derilerini, yaz güne- ginin Ömerhametsiz - deraguşuna terkeden kadınlar sıhhi bir endi- geye mi hizmet ediyorlar? Zan- netmiyoruz. Nasıl / giyinmemizi , elbisemizin şeklini, hattâ beşerin ilk Kbasını sıhhi ve hayati bir kaygu vücuda getirmedi, sadece zinet arzusu halk ettise, çıplaklığı da moda tayin ediyor. Her ne ise... Kadınları ilk tabiat baline doğru götüren yeni mo- dadan, biz erkekler istifade ede- Sakın fena bir fikre bir düşünce ile Kadın — elbisesinin mesahai sathiyesi azaldıkça para- “ B da masrafı da azalır. Eski mo- dalara top top kumaş lâzımdı. Şimdi bir kadın tuvaleti ceketimi- zin cebine sığar. Fakat bu da doğru değil, çünki kumaşı azal- dıkça fiati çoğalıyor... KK Graf zeplin Amerika 4 büyük balon sipariş ediyor Berlin, 4 (Hususi) — Graf Zep- lin balonu bu sabah saat sekiz buçukta — Fridrihshafen — üzerine vasıl olmuş ve halk - tarafından büyük bir sevinçle karşılanmıştır. Şehir baştan başa donanmıştı. Hava çok güzeldi. Balon yarım saat kadar şehir ve göl üzerinde dolaştıktan sonra karaya inmiştir. Graf Zeplinin devriâlem seya- hatini bitirmesi münasebetile Al- manyanın bütün şehirlerinde bü- yük bir sevinç vardır. Her tarafta Yesmi daireler ve binalar donan- mıştır. Balon seyahatini 20 gün Asaatte bitirmiştir. Nevyork 4 (Hususi') — Balon vasıtasiyle Avrupa ile Amerika ve Asya arasında seferler tertibi işin M Elmer ile müzakere baş lamıştır. Bir çok büyük banka mümes- silleri 'bu müzakereye — iştirak ediyorlar. Şimdilik 4 zeplin sipa- Orişi düşünülüyor. Bu iş için 10 milyon dolar sarfedilecektir. Balonlardan ikisi Almanyada, ikisi Amerikada inşa edilecektir Hariciye tayinleri |/ Ankara 4 ÇA, A.) — 5500 kuruş maaşlı şehbenderlikler mü- deltiliride” Rünel Pite başlanso. losu Münif, Atina Pire başkonso- Tosluğuna Nev - York başkonso- luğuna konsolosluk işleri Basri, Konsolosluk- işleri ine İskenderiye başkon- solosu Refik, İskenderiye başkon- solosluğuna — Cenevre konsalosu Kemaleddin, Cenevre birinci sınıf başkonsolosluğuna birinci " şube müdürü Şevket Fuat, birinci daire birinci şube müdürlüğüne Roma başkâtibi Saip, Roma baş- kâtipliğine hususi kalem başki Reşit, protokol umumi müdürlüği muavinliğine Bakü konsolosu Ap- tülâhat, Bakü — konsolosluğuna Peşte başkâtibi Nurullah, Peşte başkâtipliğine - Kahire başki müsteşar unvanını haiz Tahsin, Kahire — başkâtipliğine — Varşöva başkâtibi Zeki Hakkı, Varşovva 'rotokol umumi efkati beyle- icra kılınmıştır. Galatasaray küçüklerinin bir galibiyeti Zonguldak 5 ( Hususi ) — Zor- guldak Türk ocagı ile Galatasa- ray arasında icra edilen dostluk maçı Galatasarayın 4-0 gal ile neticelenmişti Musolininin çocuğu Roma, 3 (Hususi) — Madam Musolini Karpenadaki sayfiyesinde bir kız çocuğu doğurmuştur. Manisada dolu Manisa 5 ( Hususi ) — Dünden beri şiddetli dolu ve yağmur yağmaktadır. Bağ ve bahçeler epi zarara uğramıştır. ingilterede işsizler Londra, 4 (A.A.) — İşsizlerin adedi 26 ağustosta 1 milyon 155 bin 800 € baliğ olmuş idi. Bu yekün geçen haftaya nisbeten 6484 miktarında fazla ise de ge- çen haftaya nisbeten 164 bin 17 nisbetinde eksiktir. losu Münür Süreyya,Nev-York baş- Telefon haberleri Nafıa vekili yarın geliyor Ankara, 5 ( Telefon ) — Nafia Recep B. refakatinde ka- lemi mahsus müdiri Bedri B. olduğu halde ekspresle bugün İstanbula — gidiyor. — Vekil bey Başvekil İsmet paşa hazretleri ile görüşecektir. Bu mülâkatta Sıvas - Erzurum hattının inşasının tesrüi ve inşaata ne zaman başlanacağının ” konu- şulması muhtemeldir. Fevzi Paşa — Malatya hattında 9 Eylülde 165 kilometroluk bir saha umumi münakalâta açılacaktır. ve maadin lâyihaları Ankara, 5 (Telefon) — İktisat vekili Şakir bey bir haftaya kadar Ankaraya gelecektir. Avdetinde vekâletçe hazırlanan iş ve maadin lâyihalarını tetkik edecektir. Lâyiha bu tetkikattan sonra ve- killer heyetine sevkolunacaktır. Malatyada 500 bin Tiralık şirket Ankara 5 (Telefon) — Malat- ya mebusu Mahmut Nedim B. dairei — intihabiyesinden döndü. Nedim bey zirai vaziyethakkında tetkikatta bulunmuştur. Malatya çiftcileri 500000 lira sermaye ile çiftçiler birliği teşkil etmişlerdir. Şirket ilk iş olarak- geçen | seneki kuraklığı nazarı itibara ala- rak mevcut sulardan azami istifade| | çarelerini düşünecektir. Avrupa- dan bir mütehassıs celbolunacak ve sulardan — ne süretle - istifade edileceği tespit edilecektir. 929 bütçesi Ankara 5 ( Telefan ) — 929 bütçeleri - hazırlanmağa — başlan- mıştır. Kadrolar 928 senesi esa- satına göre tanzim edilecektir. Istılah tetkikatı Ankara 5 (Telfonj — Dil encü- meni A harfına ait ıstılah tetki- katını bitirmiştir Yunanistana verilecek cevap Ankara 5 ( Telefon ) — yuna- nistana — verilecek — cevabımız bakkında daha şimdiden tahmi- natta bulunulmamaktadır. Ankarada sıcaklar Ankara, 5 ( Telefon ) — İki günden beri gene sıcaklar baş OÖtelciler arasında Müşteri almak yi inden bir hadise Son zamanlarda istasiyonlarda, vapur iskelelerinde müşteri almak meselesinden otelciler arasında sık sık kavgalar. olmaktadır. Dün gece bu yüzden Sirkeci stasyonu altüst olmuştur. Müşteri almak in İstanbula gelen Pazarcık oteli sahibi Hüseyin ile biraderleri Etem , Süleyman, İsmail , Anadolu oteli kâtibi Ahmet, İzzet,Ali, Samsun oteli iske-| lecisi Mehmet Ali efendiler kagaya tutuşmuşlar ve bir aralık 4 el silâh atmışlardır. Zabıta tahkikat yapmaktadır. iki ciğerci arasında Çengelköyünde çarşı caddesin- de oturan ciğerci Malik ile ortağı Sadi dün kavgaya tutuşmuşlardır. Neticede iki ciğerci birbirlerini yaralamışlardır. Feyezan Hindistanda yüzlerce insan öldü Londra 4 (ALA.) — Karaşiden Röyter ajansına bildirildiği Haydarabat — havalisindeki feye- zanlar büyük tahribat ika eyle- miştir. Alçak yerlerde sakin ahali bu- raları terk ve tahliye etmektedir. Mawahchak mıntakasında bir çı Filistin vekayii Hint müslümanları arasında galeyan Londra, 4 (Hususi ) —- Hint müslümanları rüesasından Mehmet Ceteli, müslümanlara hitaben bir beyanname neşrederek Kudüsteki vaziyeti muhafaza için icap ederse nakden ve bedenen -fedakârlığa davet etmiştir. Bükreş 4 ( Hususi ) — Filistin vekayüi münasebetile matem alâ- meti olarak bütün yahudi dük- kânları kapanmış , — havralarda ayinler yapılmıştır. Makdonaldın bir nutku Gondra, 4 (ALA) — Cenevrede vuku bulan dünkü bevanatı sıra- sındaMi. Macdonald Filistin kar- şıklıklarından bahsederek Araplar ile yahudiler arasındaki mücade- lenin arki esbaptan — mütevellit münaferetten ileri geldiği hak- kındaki - iddiaları red ve cerh ettikten sonra bunun esbabını her vesile ile asayiş ve intizamı ihlâle çalışan bir takım insanların karışık faaliyetinde aramak lâzım geldiğini ve bu gibi kanunşiken harekâtın failleri herhangi mezhep ve dine mensup olurlarsa olsunlar İngiltere tarafından herhalde cezalandırıla- caklarını ilâve eylemiştir. Venizeles dönüyor 4 (fos) — M. Venizelas merkezi — Avrupa — payıtahlarını ziyarette — istical gösterdiğinden Cenevrede ikametini temdit et- miyecektir. — Venizeles — tamirat konferansına iştirak için teşrini | sanide Avrupaya gidecektir. Şişhane yokuşunda 1574 numaralı otomobil dün Şişhane yokuşundan geçerken 20 yaşında matmazel Rejineye çarp- mıştır. Genç kiz ağır sürette mecruh olmuştur. Emniyeti umumiye müdürü dün geldi At Bir müddetten beri Viyanada tedavi gören Emniyeti umumiye müdürü Rifat B. dün şehrimize gelmiştir. Hiç sebepsiz beş el silâh atmış!. . Arabacılar kâhyası çolak Hayri dün hiç sebep yok iken Ayasof- yada beş el silâh atmış zabıta Mmemurlarına hakaret etmiştir. Dört bıçak yarası Eyipte oturan Hamit isminde bir genç ailevi bir meseleden do- layı akrabasından Şefik efendiyi bıçakla dört yerinden yaralamıştır. Üsküdarda otomobil kazası Şoför Şükrünün idaresindeki otomobil dün Üsküdarda Kâmil isminde bir çöpçüye çarpmıştır. Kâmilin ayağı kırılmıştır. tir. A | Ticaret odasında Umumi kâtip Cemal beyin bir rapora yazdığı derkenar Ticaret odasında garip bir de- dikodu çıkmıştı. Umumi / kâti Cemal B. Âli iktisat meclisinin raporunu okumuş, meclis umumi kâtibi Nurullah Esat beyin imzası altında mesleksiz adam - cümle- sini yazmış. Bu kitap kasden mi, yoksa dal- ğınlıkla mı odanın kütüphanesine girmiştir? Umumi bir kütüpanede Nurullah Esasat bey bu suretle teşhir edildiğinden çok mütcessir olmuştur. Nurullah beyin Cemal bey aleyhine dava ikame edeceği anlaşılmaktadır . Bu sabah bu mesele hakkında Cemal beyin fikrine müracaat ettik, bize şu cevabı verdi : — Nurullah beyi rencide ettim. Fakat kendisini takdir. ederim. Dava edeceğini bilmiyorum. Yunanlıların dönekliği (Baş terafı birinci sahifada ) Yunanistanın f arzusunda ol- madığını ve itilâftan kaçındığını gösteriyor. Venizelos beyanatında ve intihap esnasında irat ettiği nutuklarda Türkiye ile itilaftan bahsettiği halde hakikatta sözleri yaptıklerına uymayor. En mühim nokta olarak şunu da kaydedelimki yunanistan An- kara müzakeratında kendisine kalacak olan türk emlâkine mukabil yyen bir para vermeği kabul .ğını bu tediyatın tarihleri de i halde şimdi rücü ederek tediyatı esas itibarile-bile- kabul etmiyor. Bu şerait altında yunanistanla itilâf husulüne imkân yoktur. Bu vaziyetin mesuliyeti tama- mile yunan ricaline aittir. Laheyde bhir mülâkat Atina 4 (Fo) — Laheyde M. Venizelos ile M. Grandi arasında vuku bulan mülâkatta Türk - Yu- 'nan münasebatı görüşülmüşti M. Grandi hükümetinin ba meseleleri büyük bir alâka ile takip ve müşkilâtın ref'ini arzu ettiğini söylemiştir. 470 lira Sabık devlet matbaası müdürü Zarif B. tramvayda, içinde 470 lira bulunan çantasını kaybetmiş- Dahili istikrar Düyünü müvahhide « b Anadok 1i 46 Tünel do 5 kes, Trmavey dze, Blekirik .| e Çek Fiatları Londra — Gzerine fiyetleri gönterir.