3 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

İzmir 31 ( Hususi ) — İlk incir mahsulünün geldiğini ve piyasa açılarak Avrupaya sevkiyata başlandığını telgrafla haber”...
 Gazi Hz. Reisicumhur Hz. dün Dol- : mabahçe. sarayında meşgul | olmuşlar ve akşama kadar | bir yere  çıkmamışlardır. | B.M.M.
 Yalova imar faaliyeti K ETA vi ÜF Elektrik tesisatı ve boyanan evler Yalovanın imarı faaliyetine hararetle devam ediliyor.
 F;ı'en.'n İstanbula rekabeti Vşiddetlrerndi İstanbula seyyah gelmesini men e çalışıyorlar Yunanlıların propnoanda teşkilâtına
 Yunan cevabının metni Yunanistan türk emlâki için para vermeği teahhüt etmediğini iddia ediyor Yunan hükümetinin bize verdiği

'Yunanistan para vermiyecekmiş Günün Haberleri Her gün 8 sahife Sehe 11 — No : 3912 SALI — 3 Eylül 1929 Fiatı 5 kuruş Pirenin İstanbula rekabeti şiddetlendi İstanbula seyyah gelme- sini men 'e çalışıyorlar Yunanlıların propaganda teşkilâtına mukabil propagandalarla karşı koymak lâzımdır istanbula (l Pire, 28 Ağüstos ( Hususi ) — Pirede son günlerde gayet mü- him - faaliyet - sahaları açılmıştır. Ticcari sahalardan ma'da, türk- lere rakabet etmek için, ayrıca seyyahin şirketleri, propaganda büroları teessüs etmektedir. ge- çenlerde — yunanlıların —milli”“ bir günü olmak münasebetile liman baştan aşağı donanmış ve deniz amelesi sahilde toplanarak halkın tezahüratına iştirak etmişti Yunan milleti denizciliğe pek ziyade ehemmiyet verdiğinden Elektrik tesisatı sağağloranın imarı / faaliyı hararetle or. Gedecek seneye kadar otel ve gazino da edilecek, burada 5000 nüfuslu asri kasaba vücuda getirilecektir. Kaplıca işleri için bir şirket teşekkül etmek üzeredir. di sahada rekabet eden Pire limanı yeni yeni bir çok vapür şirketleri tesisi için büyük sermayeler top- Tanmaktadır. Bu mühim faaliyetler| arasında bizi en ziyade alâkadar eden cihet —seyyahine yapılan propaganda meselesi Dört gün evel İstanbul tarikiyle | Pireye gelen bazı alman seyyah- larla tereimanlar arasında çok nazarı — dikkati / calip — hadiseler “Tercümanlar cereyan etmiştir. — İstanbula niçin gidiyorsunuz? Orada görülecek ne var ki...? Gibi manasız sualler sorarak, Yunan hbül son müzakeratın şası lüzumsuz büyük - bir devam bir Türkiye millettaşlarının | Gazi Hz. Reisicumhur Hz. dün Dol- mabahçe / sarayında meşgul olmuşlar ve akşama kadar bir yere çıkmamışlardır. BMM. reisi Kâzım Pş. Hz. | dün akşam Dolmabahçe sara- ) yında Gazi Hz. ne mülâki olmuşlardır. Ismet Pş. Hz. Başvekil İsmet P;. Hz. dün V Pendikteki köşklerinde meş- || . harice çıkmas | Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden ve- rilen malümata göre bugün hava bulutlu olacak, rüzgâr şimal isti- kametinden esecektir. Dün en fazla sıcaklık 30 dere- r çıkmıştır. Gece hara- Bugün şehrimize yağmur yağ- ması muhtemeldir. Sıcaklıkta di ne nazaran bir fark olmuya: tır. Bu sabah hararet 24 Dün İzmit, Bursa, Tekirdağ, Çorlu ve civarına bol yağmurlar L aallmailin seyyahlara karşı türkler aleyhinde nda yapmağa başlamış İarsa da, almanlar türkiyeyi ve kleri eskiden beri tanıdıklarını ve İstanbula bir kaç defa gittikle- erek, tercümanları neza- keten süküta davet etmişlerdir. Yunanlıların yunanistandaki pro- paganda teşkilâtlarıa son gü lerde vüs'at ve ehemmiyet ver- diklerini nazarı dikkate alarak İstanbuldaki “Seyyahin cemiyeti,, nin de, bu nazik mesele karşısın- da çok daha faal ve hassas bu- metinin bize ver> diği mukabil cevabi Atina gaze- teleri aynen neşrediy kabil cevabın en mühür larını iktibas ediyoruz “Türkiye hükümeti Yunanistana tinden kaçınmak niyeti Her halde noktai nazarını mu- faza eden yunanistan, kendini bu moktanın münakaşasına kaptıramaz. Esasen bu noktanın münaka- olacaktı. taraftan Türk muhtırasının daha ehemmiyet arzeden muayyen bazı noktalarını kütunanh geçemez. Yunanistan para veremez Yunan hükümeti derhal şunu | beyanda israr eder ki Türkiyeye yalnız miktarı tayin edilmesi ciheti kalan ve daha müzakerat başla- madan evvel ilk şart olarak kabul edilen bir meblâğın borçlu olduğunu tanımamıştır. Şüphesiz ve aşikârdır ki gerek ve gerek Yunanistan hukukunu - temin lunması Tâzımdır. f icabında iht dar. Mü - Zil de yalnız kıtar mesüliye- atfedi- Diğer yahut İstanbuld: asının emlâki gi olamaz. Bedihi — olduğu Türk - Yunan tediyesine ği mülkin -iadesi 3ay çalış,r 9 ay yan gel!.. İzmirde incir işinde çalışan amelenin kazancı «Ayda 70 lira ile 7 nüfus geçindirmeğe çalışan memurdan iyiyim ya..» İzmir 31 ( Hususi ) — İlk incir mahsulünün geldiğini ve piyasa açılarak Avrupaya sevkiyata baş- landığını telgrafla haber” vermiş- tim. İncirin İzmire geldikten sonra ne süretle işelendiği, binlerce türk amelesinin bu yüzden ne suretle geçindiğini de yazayım : İzmir dahilinde incir işletmekle iştigal eden 30 a yakın müessese vardır. Bu müesseselerin beşinde 1000 er amele çalışıyor. Müteba- ki kalan 24 mücssesede asgari 500 er kadın erkek türk amelesi hali faaliyettedir. Buna nazaran İzmirde incir üzerine çalışan ame- 'nin yekünu 18,500 dir. Dün bir incir kooperatifine gi- derek incirin ne suretle işlevdi- ğini gördüm. 2000 ameleyi istiap edecek derecede büyük bir salori da sekiz: yüzü mütecaviz amele beyaz göm- lekler ve takkeleri ” giymişler.. Ortalık bem beyaz., herkes tez- gâhı başında iki elinin baş par- makları arasına aldıkları inciri eze büze muntazam bir şekil ver- mekte ve kalıplara yerleştirmek- tedir. Incirler kalıptan başka bir ameliye ile kâğıatlara sarılarak zaril kutulara konuyor ve bu kutular da büyük bir kasaya girerek Avru- Paya gönderiliyor. Yunan cevabının metni , | Yunanistan türk emlâki için para ver- | meği teahhüt etmediğini iddia ediyor edecek müayyen bile tereddüt gösteremezlerdi. Fakat ayni derecede bedihidir ki fedakârlık yükü iki tarafa de- bir tarafa düşmesi - icap etseyedi her hangi re bisut olmasa bile hiç olmazsa pek müşkül olurdu. Statuguo meselesi Statuguo ya gelince yunan bükümeti müzake- | İrata esas olarak Statuguo yu kabul, etmiş olduğunu kaydetmeğe kendini | mecbur zanneder.Fakat bu statuguo, ancak akti müsammem her devletin - tahtı girecek olan emlâke - müzakerat esnasında yeni vaz'iyetlere manı | olmak için- matuf olabilir ve her halde-İstanbul etabli rum emlâki ve iade edilecek olan emlâke şumulü Yunanistan tarafından her han- man emlâkinin tahsis edilmiş ol- duğu muhacirlerin iskâmı işi işkâl ( Devamı ikinci sahifede) olursa incir Dikkat - edilecek fedakârlıkları etmekte bir an üzake- itilâfle temellüküne Yuman teba- sahiplerine vecihle — son müzakaratında bütün müslü- bunun ulmalı! — Bu yaz denizde yüzdüm, acısını çıkarmak incir işleme ve ambalajından manzara işleyen bütün amelenin baş par- makları kalın ve iridir. Amelenin temizliği tırnakları hükümet dok- torları tarafından - sıkr bir kontu- rol altındadır. Kadınlar erkekler- den ayrı bir yerde çalışırlar. Mü- essesede — dolaşırken amelenin birisi ile görüştüm, bana - şunları iyledi: — Babamızdan kalan bu mes- (Devamı - ikinci sahifede ) Yüzmeden yüzmeye fark varl meteliksiz dünüyor için, bu kış yüzecek