2 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 2 Teşrinisani 1929 B. M. meclisinde Meclise gönderilen tezkereler Bazı mebusların masuniyeti teşrüiyelerinin refi talep ediliyor Hukümet — tarafından — meclise bir çok tezkereler gönderilmiştir. Bunlar ait oldukları encümenlere havale edilecektir . Bu tezkereler arasında irtişa meselesi hakkın- daki neşriyattan doloyı Mehmet Asım, Hakkı Tarık, Necmeddiı sadık, Yunus Nadi, Mahmut beylerin diğer muhtelif sebepler dolayıcile Balıkesir metusı Metmet / beyle Cebelil creket mebusu Avni nn merüriyetlerinin - refine, balrar ge : Hakla Tarık ve Meh- met Asır oylorin r etleri- 'nin refir dec> 1 skereler vardır. Bu terker < y ühtelit Encü- mene beale ( 4 e ktir. Maamafih esbap Faff Ci uğı için devre sonuna taliki de zuhtem Meclise gelen tezkereler moya- mında Afyon rebusu Haydar, Manisa mr'uru Sami Peylerin ifadelerinin alınması da vardır. Teşkilâtı esasiye kanununda tadilât rivayetleri Teşkilâtı esasiye kanımunun bazı maddelerinde tadilât yapılacağı ve bu hususta B. M. Meclisine tek- Hfatta bulunulı bakkında bazı yivayetler deveren / etmektedir. Bu rivayetlere nazarön teşkilâtı esaasiye kanununun bilhassa/ ka- | bine hakkındaki » addelerinde Amerikan sisteminin kabnlü teklif olunacak imiş. Bu sabah bir ve- fikimizin haber verdiği bu rivaye- tin ne derece olduğu malüm de- ğildir. ı ismet P. Hz. nin nutku Halk fırkası grubu 9 teşrinisani Cumartesi sabapı bir içtim> akt- edecektir. Bu içtimaa Başvekil İsmet Pş. Hz. dahili ve harici siyasi | vaziyetimiz hakkında mühim mutuk irat edeceklerdir. -Ayni günde öğleden sonra Mecliste ak- tedilecek içtimada kabine tarafın- dan itimat reyi talep edilecektir. Lik maçları Önümüzdeki cuma günü ağlebi ihiima! başlıyacak 1930 İstanbul — futbol şampiyonası mocbwrı pek' yakında ve belki de ünümüzdeki cuma günü başlayacaktır. Bu hususta azami gayretle ça- lişan — yeni — futbo' — heyetinin tertip elmekte olduğu fikstür pazartesi günu neşr- olunacaklır. Yeni mevsimde iyük heyecan- lara şahit o.maklığımız - kuvvetle muhtemeldir. Klüpler ve bu işin meraklıları belki hiç hatırlarındar bile geç- miyen batti. bi © içi düşünü- mesi bile ayrı bir <<vk olan Ga- latasaray - Fener bahçe maçı kar- şusunda kalacaklaı.. Hattâ bir galatasarey Boşiktaş ve ya — bir Fener — bahçe - Leşiktaş — maçı henüz küvvetleri iralüm . olma- yan bu — takımların — maçlarını lüzumü kadar ehemmiyot ” bir ha- de sokacaktır.. Bu sene yapılacak lik oyunlarının ayrı ve çok kiy- metli bir ehemmiyeti de like da- hil olan kulüplerin birinci takım- ları maçı günü ikinci takımların da maç yapılmalarının temini, bu sretle ikinci sınıf oyuncuları da hi- maye etmiş olacak ki on sene evvel Kadıköyde yapılan ve maalesef san senelerde tamamile ihmal olman genç oyuncular için en faideli bir hizmet olacaktır... Ne yakırsa olsun İstanbul lik maçları İdiğer senelerden çok mühim, çok daha parlak ve faideli olacaktır... Frnasız kabinesi M. Klemantel iti- zar etti, M. Tar- 'diyö memur edildi Paris, 31 (ALA) — Dahiliye ne- İzaretine getirilecek zatın intihabında maruz kaldığı müşkülât dolayısile M. Klemantel siyasi müşaverele- ine nihayet vermiştir. Mumaileyh lize sarayına gitmezden evvel M. Briaâdı ziyaret etmi; M. Daladier nin Klemantel ka- binesine girmekten imtina etmiş olduğu — söylenmekte ve buna sebep olarak kendisine dahiliye nezareti vadedildiği halda harbiye | veyahut adliye. nezaretlerinin tek- lif edilmiş olması gösterilmektedir. Pais ( ALA. ) — Reisicümhur M. Doümergue 2140 ta Elize | sarayında M. Tardiyoyu kabul | etmiş ve mumaileyhi kabine teş- kiline memur eylemiştir. Yunanistanda para buhranı | Atina 31 (ALA) — M. Venize- los bir müddetten beri hissedilen ! para fıkdanının sebepleri hakkın- | | da banka müdürleri ile istişare- | | den sonra para ihtiyacına lüzum olmadığını matbuata bildirmiştir. iktisat müsteşarı yakında | istanbula gelecek Ankara, 31 (Hususi) — İktisat vekilliği iktisat müsteşarı Şakir | bey Konya treni ile mezunen Adanaya / gitmiştir. - Şakir Adanadan sonra İstanbula oradan Ankaraya İstirahat ve tebdili hava mak- | satı ile yapılmakta olan bu seya- hatte Şakir bey vekâlete ait tetkikatta da / bulunması — mühte- meldir. Soygunlar Trabzon civarında silâhlı haydutlar bir çok kamyonları soydular S | Trabzonda çıkan “ Yeni yol , | gazetesi yazıyor: Cuma gecesi | Maçka civarındaki Meksilâda Er- zurumdan gelen kamyoncu Ka- dirin önüne çıkan bir kaç müsel- lah haydut yağlarını - peyni eşya ve parasını almışlardır. Evvelki akşam da Trabzondan hareket eden dört kamyonetin lerir önünü gesen şerirler yolcu ve kamyonculardan — 500-600 — lira almışlardır. Gene © günün akşamı şerirler aynı mahalde Erzurumdan gelen kamyoncu — Ethemin - 500 lirasını | alnışlardır. Piyazcı dükkânlarında temizliğe | riayet ettirilecek Şehremaneti piyazcı dükkânla- Tının temizliğe riayct etmedikle- teftişatı — neticesinde — anla- mıştır. Müşteriye verilen yemek tabakaları iyi temizlenmeden tek- rar diğer bir müşteriye verilmek- tedi Emanet bu kabil dükkâ: larda behemehal akar su ile kap - | Tarın — yıkanması — mecburiyetini koymuştur. * Yeni Yunan sefiri — M. Polihronyadis önümüzdeki pazar günü gelecektir. M. Polironyadis şehrimizde kısa bir müddet kaldıktan sonra Ankaraya gidecek ve Reis cumhur Hazretlerine itimatname- sini takdim edecektir. Sefil bir baba — | İzmirde bir hadise Kızını berbat ettikten sonra İetanbula kaçmış İzmir 1 (Hususi) — Zehra is- minde 15 yaşında bir kız müdd umümileğe müracaat ederek bi bası Şakir tarafından bikrinin izale edildiğini söylemiştir. Sefil baba vakadan sonra İstanbula firar etmişti Zehra aynı zamanda zührevi hastalıkla da malüldür. Biçare kız hastaneye kaldırılmış, tedavisine başlanmıştır. İstanbul zabıtasına Şakirin der- desti için yazılmıştır. Bu kendini bilmeyen adamın bir kaç güne kadar tahmin ediliyor. yakalanacağı izmirde 60 millet mektebi açılıyor. 1 (Hususi) — Bugün 60 millet küşat merasimi yapılacaktır. Bu mektep adedi — bilahara tezyit edilecektir Türkiye - Rusya İzvesliya gazetesinin mühim bir makalesi İzmir İzmirde Moskuva 31 ( A, A. ) — İzves- tiya gazelesi Türkiye cümhuri- yetinin altıncı yıl dönümüne tah- sis ettiği makalede devlet ıslaha- tının — tahakkuku için Türkiye tarafından — yapılan / mücadelenin başlıca safhalarını kayıttan sonra | diyor ki : “Türkiye cümhuriyetine Osmanlı imparatorluğuttlar miras olarak milli, iktisadi bütün şubelerde mütefessih ecnebi sermayesinin tahakkümü milli sanayiden mah- rumiyet, ziraatte iptidai bir usul kalmıştı. Cümhuriyet hükümeti kısa bir zamanda ziraatın umumi seviyesini yükseltmiş, açıksız bi bütçe temin etmiş, demiryolları, fabrikalar, sanayi şubeleri - tesis etmiştir.,, İzvestiya, bu “gün Türkiyede eski devre dönebilmek ümidini besliyen tek bir kişi bulunma- dığını — zikrederek Türk — milli- hareketine Sovyet cümhuriyetler ittihadımın müzaheretini ve Türk- Sovyet dostluğunu kaydetmiştir. Sovyet telsizinin müsameresi Sovyet cenebi memleketler hars iyeti tarafından Moskova tel- sizi vasıtasiyle Türk - Sovyet luğu şerefine T. B. M. Mecl küşat tarihi olan 2 Teşrinisani akşamı büyük bir radyo müsa- vereceğini - yazmıştık. lerenin 2 Teşrinisani lden sonra asat 4 1/2 ta başlayacağı haber alınmıştır. Trabzonda yeni antrepo Trabzon, 31 (ALA) — Dün yeni büyük anireponun küşat resmi Hava açık olacak sıcaklik artacak Yeşilköy rasat O, merkezi bugünkü OÖ hava hakkında — |Y şu malumatı. ver- DS miştir: Bugün hava ekseriyetle açık olacak, — rüzgâr mütedil — süratle cenup - istikame- tinden esecektir. Sıcaklık artacaktır. Dün azami hararet derecesi 20 idi. Bu sabah mektebinin | | — Pangaltıda V| oğlu Muzaffer isminde bir çocuk Gazeteler belediye ] reisine şiddetle hücum ediyor İzmir 31 (Hususi) — İzmir be- lediye veisi Hulusi bey Avrupaya bir tetkik seyahati yapmış Paris Berlin , Londra ve sair, bü- yük Avrupa merkezlerini dolaş- mıştı. Seyahatinden — dönüşünde gazeteciler belediye reisinden intiba- larını sormuşlar, o da “Avrupada gazeteler yanlışsız çıkıyor,, " Gö- beğim vardı, seyahatimde onu eritmekle meşgul oldum, gi cevaplar vermiştir. Bunun üzerine İzmir gazeteleri belediye reisinin sözlerinde türk matbuatını tahkir korkusu bulmuşlar ve hep birden hücuma başlamışlardır. Hulusi B. gazetelere bir tarziye mektubu göndermiştir. Lâkin bu mektupta gene bir hücum vesilesi olmuştur. Vaziyet çok gergindir. Bütün gazeteler, bilhassa (Hizmet) hücum ediyor. Havzada Cumhuriyet bayramı Havza, 30 (Hususi) — Cumhu- riyet bayramı samimi tezahüratla kutlulandı. İ parlak mer: tepler müsamere verdiler. Akşam ocaktaki ziyafette Cumhuriyet ve Gazi şerefine çok hararetli oldu. Mektepliler fener alaylariyle ka- sabayı dolaştılar, Fırka ve ocak îıırlhıdz durarak tezahürat yaptı- Fırka mütemedi Rıza bey mek- İzlişe bötakeu Dir ll söyle Manş tüneli Londra, 31 (ALA.) — Manş tüneli projesini tetkika memur komisyon tünelin ticarete faydası olmıyacağını bildirmiştir. Aylık liste İstanbulda 1 ay zarfında 162 cerh, 141 sirkat vakası oldu Teşrinievvel ayı zarfında Polis istihbaratınca kaydedilen bir aylık vukuat İistesine nazaran 162 cerh, JAL sirkat vuku bulmuştur. - Ay- rıca 28 intihar ve vefat, 41 tram- vay ve otomobil vakası zikredil- mektedir. Otomobil kazaları Yeniden 3 otomobil vak'ası ve mecruhlar var oturan - Abdullah dün saat 17 de Şişane cadde- sinden gelen 2209 numaralı oto- mobilin sademesine maruz kalarak başından ve ayağından yaralan- mıştır. Şoför hali firardadır. 2 — Dün saat 21 de Fatihten şoför Mehmet idaresindeki oto- mobil İsmail Hakkı efendi ismin- de bir zata çarparak yaralanma- sına sebebiyet vermiştir. 3 — Dün saat 17 de tütün in- hisar idaresinin 228 — numaralı kamyonu Aksaray caddesinden | geçerken dülğer Halil efendiye | çarpmış, ayağından yaralamıştır. Müskirat inhisar Müdürlüğü iskirat inhisarı müdürü Zekâi beyin düyunu umumiye dainler vekâl&tine namzet gösterileceği veya komiserliğine tayin edileceği yazılmıştı. Müskirat inhisarı müdüriyetine defterdarlık muhakemat müdürü Asım beyin tayin edileceği söyle- niyor. Kanlı bir vaka Esrarkeşler arasında çıkan kavgada 3 ağır yaralı vardır Dün gece yarısına doğra Ga- latada bir esrarkeş kahvesinde kanlı bir vaka olmuş. bıçaklar çekilmiş, tabancalar atılmıştır. . Galatada kömür amelesinden Kâmil ile arkadaşları Halil , berber Hüseyin esrarkeş Recebin kahvesine gitmişlerdir. Kâmil ile arkadaşları biraz sonra bir şiş rakı getirtmişler ve kafaları tü | sülemeğe başlamşlardır. İki saatliık mütemadi bir işret- ten sonra berber Hüseyin ayağa kalkarak elini masanm üstüne vurmuş: — Bana yan bakanın gözlerini oyarım.. Diye bagırmağa başlamıştır. Bu hal karşıki masada oturan gene | esrarkeş, İhsan ile arkadaşı Abbası fena halde kızdırmış, iki masa arasında bir ağız kavgası başla- tır. Nihayet kavga büyüdükçe ümüş İhsan tabancasını çeke- rasgele ateş etmeğe baş- rek lamıştır. Çikan kurşunlardan ikisi Hüseynin çenesinden, Halili de | arkasından ağır sürette - yarala- Umıştir. - Mecruhlar kanlar içinde yere düşmüşlerdir. Bundan sonra | kâmil arkadaşlarını müdafaa etmek istemiş. lâkin Abbas — elindeki biçağı: — Sen de payını al.. Diyerek kâmilin sırtma saplamış onu da gayet ağır cerhetmiştir. Mecruhlar hastahaneye kaldırı- mış ve Abbas ile İhsan yakalan- mıştır. Kalp para sürerken.. Dün seyyar satıcı Mehmet is- minde bir şahıs Eminönünde köprü gişesine 25 kuruşluk kalp bir para sürerken yakalanmıştır. Memnu silâh Küçük pazarda Mehmet paşa yokuşunda oturan kabzımal Şa- ban oğlu İsmail Hakkı efendinin üzerinde sustalı bıçak görülerek derdest edilmiştir. 1— Dün Ayasofyada Çuhacı hanında 69 numaralı odaya giren Keğork ve Herant, kuyumcu Mihalidisin 200 lira kıymetinde eşyasını çalınışlardır. 2 — Dün Pangaltıda tülbend- ciyan apartımanının kapıcı odasına sabıkalı Mehmet girmiş, yakalan- mıştır. 3 — Yenicamide seyyar sabuncu Selâhaddin; Bolulu Ahmet isminde bir şahsın av tüfeğini çalmıştır. 4 — Muammer — isminde bir şahıs gene aymı yerde Yusuf Beyin konduralarını çalımıştır. * İyi bir haber — Rusyaya ihracat yapan tacirlere karılan müşkülâtın izalesi kümetimiz tarafından lâzım gelex teşebbüslerde bulunulmuştu. | “Dün Odesa şehbenderimizden | alâkadarlara gelen malümatagöre hu teşebbüsat müspet — srette neticelenmiş ve evelce Rus hükü- metince haciz altına alınaı eşya tamamen serbest bırakılmştır. | Cengiz Han | Yarından itibarei — İkdam. SERBASİZRA ASA