23 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Şehir içinde seyahatler Fatihin en meşhur adamı: kör Sadık! Fatih nasıl yaşar? kaç paraya geçinilir? Belgrat mektupları Avrupada mebusan mec- lisi olmıyan yegâne devlet ihtiyaçları genç kızlar Billi nedir? Fatihte gece Fatihte medrese hayalı İâtanbul semtler de en er- | kencisi Fatihtir. Saat beş oldu mu Fatih gözlerini açar.. Gün ağarır- ken pencerenizden dışarıya ba- karsanız rejiye giden genç kızların, | şehre labada götüren çingene kadınlarınm, kömür taşıyan sürü sürü develerin geçtiğini görür- sünüz.. Zaten Fatih sokaklarının sabahlarla 'en kalabalık zamanı akşam üstleridir. Bir evin penceresinden elinizi uzatsar Diğer vakitlerde Fat denilecek kadar tenhadır. İki tane Fatih vardır: Fatih, yeni Fatih... Köbne Fatih tamamile 20 sene evelki Fatihtir, hiç mi hiç de- ğişmemiştir. Burada kundura ta- mircileri görürsünüz ki dükkânı, bütün sermayesi küçi sandığıdır. Öyle ınkıklıx görür- sünüz ki bir evden elinizi uzatsa- mız, öbür evde konsolun üzerinde düran saati çekip alabili Eski Fatih böyle bir Fatihti Nişanca, Hafız paşa ve civarı Yeni Fatih yangından sonraki Fatihtir ki burada evler hep tuğla ve kârgirdir. bomboş Köhne İstanbulun hiç bir tarafında üç nüfuslu bir aile yirmi beş lirayla yaşamaz. Fakat Fatihte yaşar. Fatih İs- tanbulun en ucuz yeridir.. Hem öyle bir ucuzluk ki insanm aklı €ermiyor.. Meselâ her yerde şekerin okkası 56 kuruştur değil Fatihte şekeri 52 kuruşa alırsını Diğer şeyler de böyle.. | eczanelere koşmuş.. Müshül şekeri ji akan sü kireş Yeni, tramvay caddesi, Paşa — caddesinin ehemmiyeli kaybettirdi... Şimdi herkes yeni caddeden geçtiği için dükkânlar, hayat 6 tarafa gidiyor. —» in en büyük ihtiyacı: Su- sazluk.. Fatihte -hangi çeşmenin musluğunu çevirseniz akmaz.. Bundan -bir müddet evel fevkak- âde olarak çeşmeden gürül gürül Lâkin - bir kaç ' gün sonra herkes hiatyağ korilaen veya a - Nihayet meşele - anlaşılı Möğee''şğidlekdür gürül Ve bu sürette bu. kireçli sa ile - Fatih umumi bir- inkibaza tutulmuş... Fatihte gece hayatı.... Fatihte gündüz. hayatı yoktur ki gecü hayatı olsun.. Gece, - kafesli pen- cerelerde, perdelerin. üstündeki gölgeler nihayet saat doküza kadar hareket. eder. Sonra laml lar kısılır, kapılar sürmelenir ve Fatih Omüşil mişil uyur... Yalnız geceleri ses olarak çocuklu evler- den salıncak gıcırtısı işit Fatihin en meşhur tipi kör Sa- zarsısız bir hattâ çak faydalı. Cünkü bütün semt hal- kına tenekesi kırk paradan sü taşız Fatihte, yedisinden yetmişine kadar kime sorsanız kör Sadı bilir. Çocuklar Şarloyu tanımazlar fakat kör Sadığı tanırlar, genç kızlar Billi Dovu bilmezler, fakat kör Sadığı - bilirler, delikanlılar Kitaplara baktım: İlmi simya, Buharli şerit, Suni altın imali ÇT YU NYU oyu tanımazlar fakat kö Dovu bilmezler fakat kö: hayatı lığı tanırlar, Sadığı tanırlar, G Adolf Mi görmemişlerdir ama kör çok şakalaşmışlardır. | B admlar, genç kızlar a su taşıtmak için: beni alır boşlandracak surette bir de muavini vardır: mi... Kör Sadılda Hafız mkişotlo Sanşo Pansa zun biri kısa... Sabahtan T sört Allah kerim... medrese — hayatı medrese ” çok, kaçan medreseye git- unlar ara sıra kavga et ler. Fakat birbirlerine amışlardır ki ayrı yaşaya- in meşhurlarından biri de kitapçı Hacı İlyas efendidir, Hacı İlyas efendinin dükkânı Fatih ca- merdivenleridir. Onda taş , el yazması ne kitaplar bulunmaz Dün önünden geçiyordum.. Şöyle durup sahifeleri sararmış kitapları şöyle bir karıştırdım.. Şerif, — İlmi Nucurt İlmi zehep, Sun' usulg, Muzraklı ilmihal Hikmet Feridun Öyle bir kundur: sermayesi bir g: Biberi tarikatı Yeni Adana gazetesi yazıyı “Adanada “Biberi, namı altında gizli bir tarikatin hali faaliyette bulunduğu hissedilmiş ve bunlar takibe başlanmıştır. Mensubini — tespit edilen bu tarikat Cuma gecesi mensubinim den Celâl efendinin evinde toplan- dıkları haber alınmakla saat 20 buçukta eve gidilmiş ve kapalı bir odada ( Hac yolunda ve bu dünyadan öteki dünyaya ) unvanlı ve Amerikan misyoner heyeti tarafından neşredilmiş bir kitabı okurlarken yakalânmışlardır. Mahkemeye verilen eşhas me- yanında 927 senesince burada derdest ve İstanbula sevkedilen komünistlürdön dü buluduğu bar | ber alınmıştır. Şimdiki halde bu eşhasın bi- | beriler tarikatına mensup oldul ları ve arasıra müritlerinin evlerin- de tarikatın tevsü etrafında ko- nuştukları ve kitaplarını okuduk- ları anlaşılmıştır. | hoşmotsuzluk Diktatörlük idaresinin bırakılarak edılecegı soylemyor kanuni şekle avdet Kral Aleksandı, kı Belgrat 17 (Hususi) — Ugumi .4 harpten en çok istifade eden dev- letlerden biri de Sırbistandır. Harbi umumiden evel küçük bir hükü- met olan Sırbistan muharebe de çok d çekti, bütün erazi işgal edildi, bir aralık bu hükü- metin artık büsbütün inkiraza uğradığından bahscı Fakat harp itilaf devletlerinin galibiyetile neticelenince Sırbistan hem eski erazisini istirdat etti, hem de Avusturya, Macaristan ve Bulgaristandan mühim miktar- da crazi ele geçirdi. Bu suretle küçük Sırbistan 13-14 milyon nüfaslu geniş ve pek zengin bir hükümet halini aldı. Sırbistan ismini de “Sırp, Hırvat ve Sloven na tahvil etti. Sırbıstan bu süretle birdenbire | | , İngiltere ile Sovyetler arasında- . beraber artmıştı Pek çek Büyümekle dahili — gailelerin de Bir defa umummi harpte iti devletlerile birlikte harp etmiş olan karadağlılar kendi toprak- larının Sırbistana — ilbakına razi olmayor, müstakil kalmak istiyor- lardı. Bundan başka Avusturya, Macar topraklarından alınan yerler Hırvatlarla Slovenlere gel bunlar aynı irka mensüp - oldük- ları sırplarla birleşmekten mem- nun olmuşlardı. Fakat aradan bir az zaman geçince — Sırpl takip ettikleri sıkı ” merkeziyet idaresi bu iki katada büyük bir uyandırdı. - Hırvat ve slovenlerle sırpların arası açıldı.| Bu süretle / Sırbistanda ademi memnuniyet umumi bir şekil aldı. Geçen . sene vaziyet öyl şekil aldı ki kral hükümetin par- çalanmasından korkarak meclisi mebusanı dağıttı, diktatörlük ilân etti. Bu suretle şiddet siyaseti ile hükümeli idare etmeğe veb meğe başladı. Fakat bir senelik gün Yııgodıvyınm vaziyeti her — - zamandan daha ka dakika bir hadise çıkmas vardır. Ba yetişmiyormuş gibi” hariçle de münasebat iyi deği ile her gün bir hadi Bulgaristanla itilâf bir türlü-temi edilemiyor . R Bu vaziyet “karşısında — tekrar kanuni idareye avdet edilmesi ihtimallerinden bahsedilmektedir. Kralın bu hususta - yakında. bir karar verecej İngiltere - Rusya ihtimali söyleniyor. | diplomasi münasebat tesis olun- | duğundan iki taraf büyük elçiler | tayin etmişlerdir. Sovyet hükümeti Londra sefir- liğine sabık maliye komiseri So- kolnokof yoldaşı tayin - etmiştir. Sokolunkof Sovyet cumhuriyetleri ittihadının en kuvvetli şahsiyetle- rinden biridir. Rusyanın en , müşkül bir zam: 'nında Çernoniç denilen rus par sının istikrarını temin etmiş Şimdide Sovyet memalikindeki hububat muzayıkasına karşı açılan buğday toplamak haraketini idare ediyor. Sokolmokof mustakil ve çalış- kın bir. hükümet adamı olup vaktile muhalefet tarafına geçmişti Fakat / Troçi cenah mubaliflerine değil, belki sağ ce> 'nah muhaliflerine mensuptur. 1926 senesinde Sokolnikof resmi fıre kaya muhalefetten feragat etmiş ve bilâkaydü şart fırkanın mukar- reratina tabi olmuştur. Sokolmokof vaktile Türkistan- da Sovyet ordusu baş kumandanı idi. ıktır Ve her- İtalyar çıkıyor. *