15 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

15 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 İDRİS EFENDİnin tetkikatı: * AHRE var mı? yok mu? Ruh, bedensiz yaşar mı? Idris Etendi, kendisıne' “Hatâ ettin ve intihal ettin! diye mektup yazanlara müskit cevaplar veriyor. içık muhabere NUSRET FEHİM BEYE : Efendim, eseri âcizide, frenklerin anachronisme dedikler bir tarihi hataya/ kapıldığımı yazıyorsunuz. Diyorsunuz ki : * AHRET VAR MI, YOK MU? tefrikasının baş tarafında, Süleymaniye medresesinden çık- tığınız ve Beyoğlu'nda ispirtizma tecrüberine iştirak — ettiğinizden bahis buyurürken bu vz Aymı gün zarfın- da (yani 38 sene evel) kar- şınızda beliren Mühtedi Ahmet Paşa nn rubu, nasil oluyor da, deylemiştiniz. gemisinde vefat ettiğini söyliye- bilir? Ben, son çıkan Kurtuluş mecmualarından birinde, Ahmet İhsan beyin hatıratım - okudum. Ahme İhsan bey, Aksayı Şark'a Sultan Hamit tarafından gönderi- den heyetin Rus - Japon muhare- besinden ancak bir müddet evel cereyan ettiğini yazıyor. Muharebe 1904 senesinde yapıldığına naza- yan, Ertuğrul'un garkı da, haydi haydi, 25-26 senelik bir meseledi Binaenaleyh, hatanız aşikârdır:26 sene evel cereyan eden bir vak- fadan 38 sene evel bahsediliyorl! Bunu nasıl izah edeceğinizi pek merak ediyorum, efendim. CEVAP: — Düileri yerine ha- taya zati âlileri kapılmışsınız! Ah- met ihsan beyin bahsettiği heyet Ertuğrul sefinesile gitmiş değildir. Bir alman zırhlisi ile gitmişti saniyen yolda garkolmamış, rus- lar tarafından kara tariki ile İs- tanbul'a iade olunmuştur. Ertuğ- rul gemisi, 1306 senesinde seyahat eylemiştir? Şimdi 1345 senesinde bulunduğumuza nazaran, (1345— 1306-39) kaza 39 sene mukaddem vaki olmuştur; yani ispiritizma tecrübesinin — yapıldığından — bir sene eveldir. Eseri âcizide, bu gibi zuhüllere tesadüf olunamaz. Zira, hayatı hakikiyeden alınmadır; müşahedatıma müstenittir; ve ciddi tetebbu mahsulüdür, mirim. D KOMİSYONCU RAFET BEYE: Âcizleri tarafından “ Akşam , ceridei feridesine tevdi olunan fotograf vesikalarının bir takım alman, ingiliz ve fransız cerait risall ve kitaplarından — intihap edilmiş bulunduğunu Söyliyorsu- muz. Gerçi bu fotografların aynına tesadüf etmemişsiniz amma, ayni medium kadının ayni erkek ve kadın ruh ile tecrübeler yaptığını filânca ve falanca kitaplarda gör- müşsünüz. Hattâ, bu resimleri keserek banna yollamışsınız. Zati âlinize Vverecek cevabım şudür: Dâileri, mediumun Tür- kiya'lı olduğunu yazmadım. Ken- di: meşhur. medium madam Eva'dır ki, hemen bütün tizma kitaplarında ismine ve res- e tesadüf edilir. Dünyanın parmakla sayılacak mediumların- dandır. Esasen kudretinin dere- cesi tasvir eylediğim tecrübenin muvaffakıyetinden de müste- bandır. Bilâkis, bu madam İdris Etendinin keştiyatından: Müstakil, mütaharrik zihayat parmak. Eva , tecrübeleri bi zim huzurumuzda yapmış değil, her gittiği memlekette tekrarla- lamıştır; her gittiği memlekette, kendisinin muhtelif ” fotoğrafları alınmıştır. Medium Eva, şöhreti şayi olması üzerine, 307 senesin- de Sultan Hamit tarafından Der- saade'te davet edilmiş idi. O zaman) biz de birçok fotograflarım aldik, Bunlar, Avrupa'da alınanlara ben- ziyebilir. Hattâ, onlarla aynen mutabık kalabilir. Kemali fahr ile şu noktayı da ilâve edeyim ki, İngiltere'deki bazı ispiritizma cemiyetleri, dâilerini, ispiritizmanın mütahassıslarından addederler. Tarafı âcizanemden kendilerine gönderilen vesaik neşredilmiştir. yalnız kullanmışımdır . — Dercettiğimiz resim, bilâhara bahsedeceğimiz “plasma, lara — aittir ki, bunlar arasında müstakil mütaharrik ve diri insan parmakları zuhur ede- bileceği dâilerince keşfolunmuş ve âlemi medeniyete ilân edilmişti. Hasılı, » vesaik, değildir. Mutekabilen istifadeler temin edimiştir, efendim. İdris Kendilerine bilâ teehhür cevap vermek lüzumunu hissettiğim bâ- lâdaki mektuş “r[rık ametni kılmıştır. Karini kiramdan ö dilerim. İdris * Berberler kongres — Dün İstanbul perükârları cemiyetinin senelik kongresi Beyoğlu C. H. F. merkezinde - toplanacaktı. Fakat buçuğa kadar bekledikleri halde ekseriyet hasıl olmamış ve kongre de aktedilerek gelecek haftaya birakılmı; Kera, âcizleri de anların vesaikini | intihal edilmiş | gelen berberler saat ikiden dört | GÜNÜN HABERLERİ Milli tasarruf Ankarada teşekkül eden Milli tasarruf Cemi toplanmıştır. İçtimada meelis- reisi Kâzım Pş. Hz. Yusuf Kemal, Besim Atalay, Celâl, Sırt mebusu Mahmut, Hasan Kırklareli mebusü / Fuat, Reşit Saffet beyler Emlâk ve Ziraat bankaları müdürleri bulundular. Bu içtimada bir komiszon ayrıl- mıştır. Pazartesiye heyeti umu- miye toplanacaktır. * Ankara ekspresi — Dün Ankara ekspres treninin lokomo- tifi İzmitte bozulmuştur. Ancak Tokomotif değiştirildikten sonra tren yoluna devam edebilmiş ve bu 'arıza yüzünden yirmi dakika bir techhürle Haydarpaşaya muvasa- lat edebilmiştir. »€ Tercümanların — imtihanı — Bundan evel tercümanlar için bir n açılmış, fakat tercüman- lardan bir çoğu burada buluna- mamış, hastalık ve saire gibi se- bepler bu imtihana girememişler- di. Şimdi bunlar — mazeretlerini ispat etliklerinden yeni bir han açılmasına karar verilmiştir. * Nusaybin hattında — Şubatta Avrupa yolcuları Nusaybin'e ka- dar yataklı vagonjile gidebilecek- lerdir. Nusaybinden Musula kadar otomobil ve ilerisinde sefere trenle devam edilecekti * Dahiliye vekilimiz — Bir kaç gündür Gazi Hz. ile Yalovada bulunan dahiliye vekilimiz Şükrü Kaya bey evvelki akşam kısa bir müddet kalmak ve çocuklarını görmek için şehrimize gelmiştir. | Vekil bey bu sabah Yalovaya | avdet edecek ve kendine İstanbul vali — vekili Muhiddin bey de refakat edecektir. Şükrü Kaya bey yarın, aglebi ihtimal Gazi Hz.nin refakatlerinde Ankaraya avdet edecektir. >* Muhiddin bey bugün gide- cek — Şehremini ve Vali vekili Mu- biddin B. dün Yalovaya gidecekti. Fakat bu seyahatini tehir etmiş olup bugün gitmesi çok muhte- meldir. * Yeni müskirat müdürü — Ankaraya giden Türk dainler vekili ve müskirat inhisarı umumi müdürü |Zekâi bey de Pazartesi günü İstanbula gelerek vazifesini Asım beye devredecel * Amerika sefiri geldi — Amerika sefiri M. Grow dün sabahki ekspresle Ankaradan şeh- rimize gelmiştir. 34 Balkanlarda kar! — Kış artık kendini gösterdi. Dünkü Semplon ekspresile gelen yolcu- | lara göre, Bulgaristanda kar yağ- maktadır. Şehrimizde de yakında kar başlaması muhtemel görül- mektedir. * Viyanaya gönderilcek itfa- iyeciler — Şehremaneti - ilfaiye hakkında — tetkikatta bulunmak üzere Viyanaya beş kişi gönder- | meğe karar vermiştir. Bunlar av- dette efradın talim ve terbiyesile meşgul olacaklardır. Şehrin muhtelif yerlerindö ha- yuzlar inşası - ve iyenin islahı için hazırlanan proje; Viyanadan getirilecek mütchassısın mazeret beyan etmesi hasebile — yüzüstü kalmıştır. Buna da bir çare dü- şünülmektedir. | * Kongre toplanmadı — Ekal- j * ve ecnebi mektepleri türkçe muallimleri kongresi dün Beyoğlu | Halk Fırkası merkezinde toplana- caktı. Fakat ekseriyet temin edile- mediği için toplanamayarak tehir olundu. TANKLARIN ESRARI Yakında OPERADA | | | | * Rüsuhi beyin rahatsızlığı — | Riyaseti cumhur seryaveri Rüsuhi beyin refikaları dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Rüsuhi bey kulaklarındaki / rahatsızlığı tedavi ettirmek için bir kaç güne kadar Viyanya gidecektir. düşmanları — Yeşil hilâl cemiyeti kongresi pazargünü saat onaltıda Türk ocağında tep- cemiyetin bey lanacaktır. — Kongre reisi Dr. Mazhar Osman trafından açılacak, Dr. İbr Zati, Fahreddin Kerim, Hasan Kadri beylerle Safiye -Hüseyin hanım ve Celâl Feyyaz B. Tür- kiyede içki aleyhindeki mücade- leye dair izahat ve beyanatta bulunacaklardır. >* Közüm Paşa Hz. — Meclis reisimiz Kâzım Pş. Hz. nin istira- | hat etmek maksadile seyahate çıkacakları ve Salı günü şehrimize teşrif edeceklerini yazmıştık. Kâzm Pş. Hz.nin kısa bir müddet için Avusturya'da Sıvor- memtte istirahat etmek üzere ge- | lecek hafta bir seyahate çıkacal ları ihtimalinden bahsedilmektedi * Bünyan civarında bir çete— Bünyan kazasının lik kariye- sinden Hüseyin isminde katil bir 'adam şekavete başlıyarak peyda | ettiği dört refikile kışla köyün- kadını katletmiş ve oğlu- ateşle yakarak 300 Bu çete jandarmalar tarafından taharri ve takip edilmektedir. * Mütekaitlerin maaşı — Yeı hazırlanan askeri ve mülki tekaüt | kanununa göre tekaüt edilecek bir memur her aldığı maaşın nısfının barem kanunundaki nis- beti üzerinden tekaütlüğünü ihraz edecektir. Meselâ 40 İira maaşı aslisi olan bir memur tekalit olunca 40 liranın nısfı olan 20 lira, bunun baremdeki mukabili olan üç em- saliyle darbedilecek ve cem'an 60 İira alacaktır. Lâyiha yakında Hey'eti vekileye sevkedilecektir. * Traş pahalılaşacak mi? — Berberlerden bir. kısmı elyevm aldıkları 15 kuruş tıraş parasının 'az olduğunu söyliyorlar. Bunlar kendilerine tatbik edi- len tarifenin tezyidi için teşeb- büste bulnnmak - fikrindedirler . Mamafih bu hususta söz söylemek salâhiyetini haiz olanlar, böyle bir teşebbüsün berberlerin kendi aleyhlerine olduğu mütalâasında- dırlar. Bunu düşünenler 15 kuruş alan berberlere tıraş olan müşterilerin orta sınıf olduğunu, şayet bu üc- ret tezyit edilecek olursa © zaman| bunlardan çoğunu kendi kendile- rine tıraş olmağa - başlayacağını ve bundan da berberlerin müşte- risi azalacağını ileri sürmektedirler, Genç menteplî ekET BUGUN Mektebe gidiyorsun YARIN Darülfünuna girmek istiyeceksin O vakit paraya ihtiyacın olursa Kumbaranız imdada yetişir. Bugünden para artır. Türkiye İş Bankası EERDEDENEENEE Dul Hayganuş - Narlıyan — ve Arden Lutfyan hanımlar, Mıhran Cidecyan, Agop Agopaviç, Misak | Narlıyan, Kirkor Garipyan aile - leri kemali teessurle - tuccardan MAKSUT NARLIYAN Efendinin vefat ettiğini ve- cenaze merasi- minin kânunuevelin 15 inci pazar günü saat 13de Beyoğlu Balık pazarı Ermeni kilisesinde icra edileceğini bildirirler. Beşiktaş iskelesinden saat 14de harehet edecek olan hususi vapur ile cenaze üsküdar Ermeni kab- ristanına nakl ve aile medfenine defnolunacaktır. * Yeni İrak sefirimiz — Yeni İrak sefirimiz Tabir Lutfi bey bu ayın 17 sinde Tmahalli memu- iyetine — müteveccihen — hareket edecektir. * Haydar paşa tramvayları — Haydarpaşa tramvayları dünden itibaren — işlemeğe — başlamıştır. Halk / tramvaylara fazla rağbet göstermiştir. Fakat hattın Hay- darpaşa geçit noktasında kalması ve Kadıköyüne kadar gitmemesi çok müşkülâtı mucip olmaktadır. KANSIZLIK eRee dera aai y eden atnağn Tertip edçleletin KİRALIK DALYAN — Kadıki Fener Bahçe mevkünde (Zalistire) dalyanı Nörasteni, zaliyet ve Chlorose SIROP DESCHLENS, PARIS İstanbul Defterdarlığı ilânları de Zi şa — mahallesi 3 sene müddetle - kiraya | verilecektir. Senelik kirası 500 liradır. Müzayede 25 kânunuevel 929 çarşamba günü saat 14 te Defterdarlıkta yapılacaktır. (M. - 1128) SATILIK AĞAÇLAR sire deresi üzerinde 3, Celal efendi hor çayırı içinde 1 adet Diş budak 3 adet Çam ki cem'an 33 adet ve ağaçlar satılıktır. Tahmin edilen bedeli 682 buçuk liradır. $ kânunusani 929 nazar günü saat Kâğıthancı larda 15, Mandıra mahallinde de 2, Mirahor şosası üzerinde 3, Me- dere üzerinde 3 Top ağaç- inin isticarındaki tarlada 3, Mira- ağaçlarile mandıra mahallinde tahminen 195 çeki miktarındaki Müzayede 14 te Defterdarlıkta yapılacaktır. ( M-1090 )