15 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

15 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 İKTİSADİ MESELELEİ Rusyaya ihracat meselesi Rusyaya ihracat yapacak olan harici ticaret şirketi evvelki gün- den itibaren faaliyete başlamıştır. Şirketin müdüriyetine sabık tica- ret odası kâtibi. Cemal bey tayin edilmiş ve vazifesine başlamıştır. Şirket yakında Mos- kova ve Odesa da birer şube aç: caktır. Daha şirketin kadrosu il mal edilmemiştir. Henüz şirketin bir müdürle bir kâtibi vardır. Şirketin açıldığını işiten tacirler doğruca Cemal beyi ziyaret ede- rek izahat almışlardır. Fakat ta- limatname gelmediği için Cemal B. kendisini ziyaret edenlere bir umumi halledilmedi Bu sene Gireson ve Trabzon havalisinde fındık mahsulü olma- Gireson tacirleri ibi - Avrupadaki alıcılarla alivre, yani sonra teslim edilmek üzere satışlar yapmışlar- dır. Ortada muhsul olmadığı için biç kimse taahhüt ettiği mikdarda fındık ödeyememi,; e Gireson tacirlerile alıcılar devam | etmektedir. Gireson ticaret odasının fındık mahsulü hakkında verdiği fors meajor (mücbir sebep) kararı Ham- burg ticaret borsası - tarafından kabul edilmemiştir. Alivre satışların mukavelelerinde her hangi ihtilâfın —malın teslim ildiği Tımandaki — mahkemede eğine dair kayıt vardır. Bu i.ibarle Hamburgdaki tacirler Hamburg makkemesine müracaat etmişlerdir. Berlin türk ticaret odasının Ticaret borsasına verdiği malü- | mata göre alivre satışlara ait ihtilâfları bu halde Hamburgta muhakeme edilecektir. Hamburg mahkemesi fors major olmadığına hüküm — verirse tacirlerimiz. bu büyük borçlarla karşılaşacaktır. Fakat ortada mahsul yoktur. Her sene 300 bin kantar fındık çıkaran bu sene 40 bin kantardan 'az mal almıştır. Hambürg — mahkemesinin bu ciheti nazarı itibara alacağı şüp- hesiz addediliyor. Sakal modası İngilterede tekrar taammüm ediyor Meşhur - İngiliz konferansçıla- larından Mir. Stoneman Londrada son verdiği bir konferansta sakal modasının İngiltrede tekrar avdet etmekte olduğunu beyan ederek nazarı dikkati celbetmiştir. “Babi- lin asma bahçeleri,, “kürek sakal,, gibi garip isimleri olan eski sakal modalarına “yeniden tabi olanlar çoğalmıştır. Bu modanın avdet eylemesinde başlıca amil sakalın tabil bir meske olup erkeğin bilhassa yaşı ilerledikçe gerdan ve çenede ve yanaklarda peyda olan buruşuk- Tarı örtmekte olmasıdır. Yüzün sakalsız ve. perdahlı olmasında kadınların büyük tesiri olmuştur. Çünkü kadınlar erkeğin yüzün- de gizli bir çizki ve manidar bir işaret olmamasına ziyadesile ehemmiyet veriyorlar. Son zamanlarda İngilterede en ziyade tazmmüm eden şekil tor- pido sakal denilen sivri sakaldır. İngilterede en meşbur üdeba ve Alimlerinin sakallı olması sakal modasının — avdetine — yardım etmiştir. Lahey konferansı tekrar toplanıyor Hazp borçları ve tamirat meselesini tetkik etmek üzere itilaf devletleri ve alman murahhasları yakında yeniden Laheyde toplanacaklardır.Yeni içtima için hazırlıklar başlamıştır. İlk içtimada hırçın bir kaynana vaziyetini takınmış olan ingiliz maliye nazırı M. Snovden içtimada da ingiliz murahhası olarak bulunacaktır. Fransızlar M. Snovdenin yeniden gürültüler koparmasından endişe ediyorlar. Bu münasebetle M. Snovdenin muhtelif kıyafet ve vaziyette resimlerini dercediyoruz. Dün kaybettiler bugün yeniden milyoner olmanın yolunu buldular Amerikada bir ayiçinde yeniden buçuk aydanberi e beş on milyon hüküm süren mali N K dolar kazanarak bubran henüz zail milyonerler sıra- olmamıştır. Nev sına geçen kimse- York borsasında ler vardı: eshamın döşmesi Bunlar şimdiye durmuşsada yük- kadar bir kaç seleceğine dair defa milyoner henüz küçük bir ) olarak bütünpa- alâmet bile yok- ralarını kaybetmiş | tur. ve yeniden ser- Bu sebeple ser- vet sahibi olmuş vetlerini kaybet- | borsacılar imiş. miş olanlar ümit- Bunlar zengin ol- sizlik içinde çır- pınıyorlar. Bir çok milyonerlerin ser- vetlerini - kaybe- derek beş para- mayı adetâ bir tisas — şekline getirmişler imiş. Bunlar beş pa- rasız. kalınca sız kaldıklarını izliğe düş- yazmıştık. | miyerek küçük Bu sabık milyo- Sekyanin e nerlerden bir kıs- hyor ve son de- vece tasarrufkâ- rane hareket ederek , “tekrar Ş beş ön para tüt- mı beş parasız kalmalarına rağ- men bir kolayını bularak — tekrar para kazanmağa ve servet sahibi mağa - çalışıyor- ae B bemn Va Je Bon Bakriz u parayı tutün- Son buhrandan bavenm ielar evvel 30-40 mil- ca - büyük bir ceseretle işe atı- larak , ye zengim oluyorlar- miş. yen dolar serveti varken bütün pa- rasını kaybeden, fakat bir buçuk Nev Yorkun malf merkezi Vel sitrit 15 Kânunuçyyel 1929 MAHKEMELERDE: Yandım aman şarkısı! Sarhoş değildi, fakat sallanı- yordu. Bu yürüyüş şu küçücük adamda itiyat haline geçmiş ola- cak. Sağa attığı adımla sel adımı arasında 2 metroluk bir zikzak hareketi oluyor. Ceza mahkemesinc — girerken ayakları arasındaki mesafe 1 met- roya indi. Fakat bu ne mükemmel bir tip- “Pazar ola Hasan bey, merhu- mun - binbir menakıp taf'yan başı bu adamcağızda da v.r. Söyu tam bir baston... Mahkeme'o sandak yeye oturduğu zamaı b — ancak 4 parmak yukarda lz:. Ufak tefek olmasına rağr yaşlı bir erkeği andızıyor, mahkeme reisinin süallerine tok tok cevap veriyor: — Adın ne? — Hangisini söyleyim efendim? — Nasıl bangisini, senin kaç adın var? — Beş. — Say bakalım! — Kocabaş, — topuz, yengeç, Asım, — Kaç yaşındasın? — Allah bilir ef — Sen bilmezmisin sallabaş, — Senin nüfus — Anam Bursaya gitti? — İnsan yaşını bilmez mi? — Bilir amma ben de insan- miyım? — Elbette insansın. — Aman reis beyl bana insan dendiğini ilk defa sizden im. İsmim Asım olduğu halde beni diğer 4 ismimle - çağırırlar. Asma kabağıırı altına çöp geçi- rilmiş gibi vücudum var. 100 defa evlenmiye kalktım, biç bir kadın benimle evlenmiye razı ol- madı. Herkes benim biçimsz- liğime gülerek bakıyor. Reis bey, benim nerem adama benziyor? — Sen vehmediyorsun. Diğer insanlar gibi yaşamağa kendini alıştır. Bak zabıtta me yazıyor, neler yapmışsın?, — Ne yapmışım efendim? — Rakı içmişsin? — Her zaman içerim efendim? Kederimi başka — türlü unuta- n — İyi amma her kesi rahatsız etmeğe ne hakkın var? — Ben kimseyi rahatsız etme- dim efendim. Ne yapmışım? — Daha ne yapacaksın. Gece yarısı ” sokaklarda “allah, al diye bağırmışsın, “Yandım ama: diye şarkılar söylemişsin. — Rcis beyefendi! Ben allaha bağırdım. ki işitsin de canımı alsm. “Yandım aman, şarkısına gelince, bu çirkin, bi- çimsiz vücudumla © şarkıyı ben söylemiyeyim de kim söylesin.? İstiçvap ve muhakeme bit Asımın sabikası - yokin 15 lira hafif cezayı nakı Cerrahpaşa hastanesinde yeni pavyanlar Cerrahpaşa hastanesinin yeni pavyonlarında — yapılmakta — olan dahili tesisat kânunusani sonunda tamamile ikmal edilecektir. Yeni pavyonlar 200 hasta istiap ede- bilecek vüsattedir. Hastanenin küşat resmi şubat e yapılacaktır. Bu pavyonların küşadından sonra şehrimizde has- tane ihtiyacı bir derece azalmış olacaktır.