23 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

23 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

23 Künanueyve 1929 Zonguldak mektupları Madenciler bayramı pek eğlenceli tesit edildi Zonguldakta da yerli mallara rağbet ve milli tasarruf mücadelesi başladı A Zonguldağın umum? manzarası Zonguldak 18 — Kânumevelin | petle soğuklar epice geç kaldı. dördüncü günü bütün dünya ma- | Herkes: dencilerinin bayramıdır. Bu itibarla her yerde madenciler büyük me- rasimle 4 kânumueveli tesit ederler. Bu sene Zonguldakta da yüksek mühendis mektebinde — madenci- lerin şerefine bir balo verilmiştir. Zonguldağın hemen bütün maden mühendisleri, maden amelesi ga- zeteciler, hükümet erkânı baloda bazır bulunmuşlardır. Baloda bu- hanrtek için Ergani ve diğer vi lâyetlerden gelen bir çok maden- ciler vardır. Genç mühendisler dans salo- 'nunun dekordan büyük bir maden ocağı yapmışlar ve bu ocağı renkli elektrik ampuller ile süslemişler dir. Bundan başka salonun med- halleri adeta bir maden ocağır aın delhizleri haline getirilmişti. İnsan buraya ayak atlığı zaman bir dans salonuna değil, bir maden ocağına girdiğini zann- ediyordu.. Baloda n mektebi talebesi tarfından zeybek ve kafkas dans ları - yapılınış, / apaş tangosü oy- nanmıştır.d Kânunuevvel gecesini madenciler gayet neşeli geçirmiş- lerdir. Havalar soğudu Bu sene, geçen senelere nis- | 1 — Bu yıl kış gelmeyecekt. diye seviniyordu. Lâkin birden- bire havalar bozdu. Firtınalar başladı, soğuklar arttı. Şimdi her evin soba bacasından duman çıkıyor. Fırtına yüzünden, kömür almak için Zonguldağa gelen vapurladan bir kısmı hareketlerini | tehir etmek mecburiyetinde kab | dılar. Denileblir ki artık zongut- | dakta kış iyiden iyiye başladı. — | Yerli mallara rağbet Yerli mallara karşı büyük bir temayül vardır. Yerli mal satan tüccarlar da eski battal ticaret | usüllerini kaldırmışlardır. Tüccar | asri bir şekilde çalışmakta,müşte- rilerine fevkalâde nazik muamele etmektedir. Zonguldak arasında yerli maldan elbise giy- mek moda olmak üzeredir. Şurası muhakkak ki milli tasar- ruf Zonguldak | balkı cebhenin en ön safında | çalışacaktır. Zanguldak valisi | Zonguldak valisi " Atıf bey bir | kaç güne kadar İstanbul tarikile Ankaraya gidacektir. gençleri mücadelesinde Amtrika Filâdelfiya cıvarında küiçük bir köyde geçende bir papas ölmüştür. Bu papasın me- zarını ziyaret eden ve dua okuyan bastaların tamamile iyileştiği hatta körlerin gözlerinin açıldığı - şayi olmuştur. Bunun üzerine köylüler, hatta Ölü papasın mucizesi! şehirden bazı halk mezarı ziyaret etmeğe başlamışlardır. Kalabalık © dereceyi bulmuştur ki gelenlerin birbirini ezmemeleri için tertibat almak İâzim gelmiştir. Son rda hastaların bir. türlü leşmediği — görülmesi — üzerine ziyaretçiler azalmağa başlamıştır. | Sleri 41 mile balig olacaktır. 2 milyar lira Akıllara hayret veren rakam Amerikalıların bir senede dondurma ve.sandoviçe verdikleri para Nev — Yorkta neşrolunan bu istatistike nazaran “Amerikallar kaymaklı dondurma soda ve ga- zoz gihi şeylere senede 140 mil- yon ingiliz lirası, yani bizim para ile takriben bir buçük milyar | türk İirası sarfediyorlar imiş. Bun- dan başka dondurmacı ve gazor- cu dükkânlrında satılan sanduviç, örek ve emsali hafif çerezler in senevi 50,000,000 İngiliz lirası yani yarım milyar türk lirası sar- fediyorlar. 50 sene hizmet İngilterede lokanta vagonlarında S0 sene garsonluk yapan Con Vilyams isminde biri 70 yaşına geldiğinden tekaüt edilmiştir. Con Vilyams şimdiye kadar trenlerde bir buçuk milyon kişiye yemek vermiş ve 6 milyon msafe katet- miştir. Vilyams son zamanlarda lüks trenlerde garsonluk — ediyordu. Con Vilyams yemek verirken | Yaşlı olmasına rağmen vazifesini çok iyi yapıyordu. Kibar - sınıfı arasında kendisini sevenler 'pek çoktu. Bunlar - ihtiyar — garsonun tekaüt edilmesine çok Mmüteessir olmuştur. Saatte 41 mil! Dünyanın en seri kruva- zörleri yapılıyor Deyli telgraf gazetesinin bahri muhabiri ya: Fransanın bu seneki bütçesinde inşasına salâhiyet verilen altı yük muharip yeni bir ci koru teşkil edecektir. Flottillalara rehber olacal 2750 ton, sürat- gemilerii Şimdiye kadar en seri İngiliz 've Amerikan muharriplerinin temin eylediği azami sürat 38 mildir. Yalnız — Verdun — gibi — yeni Fransız” torpedolarının saatte 40 mil temin ettiklerine — nazar: Fransız bahriye mühendisleri yeni muharripler için 41 mil sürat temininde müşkülât çekmiyecek- ler. Yeni Fransız muharripleri be lenilen süratı temin ettik dirde saatte kara mi mesafe katedeceklerdir. İngilizlerin en seri mubaripleri Amazon ile Ambuscade olup bun- ların muayyen süratı 37 mildir. | grat | yeni binalar ya- | pilyor, şehrin Belgrad mektupları i Belgrad mü manzarasını temadiyen değiştiriyor Şehirde -pek büyük binalar yapılıyor, geniş caddeler açılıyor Eelgrat, 17 (Husı idiyen değişen bir şehir denile- Filhakika şehir, son se- meler zarfında daimi bir değ şiklik içindedi Her gün yeni caddeler açılıyor, manzarası tebed- dül ediyor.. Belgrattaki bu di bebi şehrin -bugünün kifayet — edememesidir. Umumi harpten evel Belgrad üç buçuk milyonluk küçük bir hükümetin Hişikliğin se- ihtiyacına merkezi idi. Halbuki bugün Yu- goslavyanın 12 milyon nufusu İl vardır. Hükümetin uufusu — çoğaldığı İ zibi şehrin nufusu da artmış 350 bini bulmuştur. Bu nufusu barın- 'dırmak - için mütemadiyen yeni binalar yapılıyor. Nufusun artması belediye varidatının artmasına se- bepr olmuştur. Belediye bu fazla varidat'ile büyük bir imar faali- yetine geçmiştir. Fransadan şehir büyük bir istikraz akd- “edilerek yolların tamirine, geniş çaddeler açılmasına, lağım ve sa- ire tesisatının —ikmaline başlan- mıştar. Eskiden çamurlu, halde olan sokaklar yahut tahta döşemeye berbat bir hep asfali tahvil | edilmiştir. Belgradın bu yeni so- kakları diger Avrupa şehirlerinin çaddelerinden farksızdır. Hükümette bu imar işine yar- r. Eski nezaret binaları pek küçüktü. Resmi daireler, kral sarayı, skupçina binası yer den yapıllyor. Sırplar bu azzam şeyler itina ediyorlar. Kral sarayı ve skuçina bitmiştir. Fakat meclis feshedilerek diktatörlük ilân edil- miş bulunduğundan bu bina ka- palı duruyor. Hükümet imar işini yakından takip için bir emirname ile Bel- grat, Zagrep ve Liyubliyana şe- bireminleri tarafından tayin edileceğini ilân etmişti Belgrattaki bu umumi imar liyetinden uzak kalmış bir yer vardır ki o da istasyondur. İstas- yon hâlâ eski ve biçimsiz bina içindedir. Bu bina bugünün naların çok mü- bilhassa ihtiyacına ee : Belgratta skupçina binası katiyen kâfi değildir. Her yarım saatte bir tren kalkan bu şehirde halk istasyonda sıkışıp kalıyor , Mamafih yakında büyük bir istasyon yapılacağı da süyleniyor. Belgratta şehrin — büyümesile beraber eğlence yerleri de çoğak maktadır. Adım başında bir bar yahut çalgılı kahve vardır. Bura- İarı her zaman doludur. Kahvelerde oturanlar arasında kalıpsız kırmızı feslerile boşnaklar | mazarı dikkati celbeder. Bir za- manlar bunlara Belgratta sık sık tesadüf edilirmiş. Şimdi bunların büyük bir kısmı şapka giymeğe başlamıştır. Romanya kralı Kral Mişel : Romanya kralı Mişel bu seneden itibaren uzun pantalan giymeğe | başlamıştır. Küçük kral büyü'dere. mahsus elbise ile resmini çektire mekten çok memnwn 9* a Teti D ie A b KA