17 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Hanımlarımız ve tasarruf H (Baş tarafı birinci sahifcde) eğinden Meselâ Ş yerine için — yiyeceğinden, bir az aşağı —almal arşını 10 iralık kur arşını 6 ve ya 8 liralk kumaş alır, haftada bir defa> sinemaya idiyorsa 15 günde bir gitmi ae “eizeriyelin ö aneman, ne de oyuna gidebilecek parası var. İsraf, maalesef, memleke- tin ötedenberi bir itiyadı hükmün- dedir. Bunun önünü birden bire alamayız. — Hanımefendi, Türk kadını Müsrif midir?Behire Hanımefendi, tasdiki ifade eden bir mana ile elini salladı ve: — Çok. Fakat neden banımların balo. elbisi yrsunuz? Beylerin 30 liraya ka- dar tedarik edilen ipek gömlek- lerine ne diyelim? Görülecek iki parmak yakasile, iki parmak ge- mişliğindeki kolları için mi bu âedliıırhk: İpek gö Iık' giyen yey soyunduğu zaman ipek göm- eee keyfi yok mu? Bir senelik balolar için bir kaç esvap yapmak taraftarı değilim. Fakat, bu tasarruf merakı umumi olmalı, Büyük sınıflar diğerlerine örnek olmalıdırlar. Nakiye H: mın dediği gibi feragat — Süs iptilâsı ahlâksızlığı intaç ediyormuş? — Oğlum, söyletme beni. Ben- den evel söylememişler nemelâzım! Behire Hanımefendi, Türk sos- yetesi hakkında şu mütalâadadı — Bizde dedi kodunun adına sosyete diyorlar. Ötekinin dudak boyası, berikinin yaptıgi kur, Eskiden bunun adına mahalle dedikodusu derlerdi. Eskiden kibar aileler kimsenin aleyhinde söylemezlerdi. Bunlar hoş bir şey değil. Bizde iyi bir sosyete teşekkül etmek için münevver hanımlar çoğalmal . Yerli kumaş meselesine gelince belki henüz kumaşlarınız Avru- pa kumaşları kadar mükemmel değildir. Fakat bizde milli bis varsa memlekette çıkanla iktifa etmeliyiz. Biz yerli kumaş giymeğe 18 gene evel aramızda karar verdik. Bu iki ay devam etti, etrafımda kimse kalmadı. İki sene de ben devam ettim, sonra her şey alt üst oldu. Bunun için ittifak lâzım Emin olmalı ki yerli tuvaletlerle her şey yapılabilir.. Ben bu sene tekmil talebelerimin — elbiselerini sergide yerli mallarla teşhir ettir- dim. — Kadınlar ittifak yalmız kadın kuvveti dünyayı sarsar!,, Mustafa Ragıp Kar fırtınası - Balkanlarda yeniden kar ibaşladı Yeşilköy —rasat —merkezinden verilen “malümata göre —bugün havavekseriyetle bulutlu olacaktı Akşam üzeri hafif yağmur yağ- Ması mühtemeldir. Rüzgâr poyraz ve gün doğru- sundan esecektir. — Sıcaklık - bir parça sartacaktır. Dün ven fazla hararet 8, gece 1 derece idi. Bu sâbah hararet/6 derece olmuştur. Ankara rasat merkezi dünden beri | şark vilâtlerine bildiriyor. Karadenizde —hava yağmurlu olacak, Garbi Anadoluda hararet azalacaktı. Bu sabah Sarıkamış, Diyarbekir, “Van havalisine de kar yağmıştır. Balkanlarda kar gene başlamıştır. Dün Bolgaris- tanda kar — fırlınası çıkmıştır. Sofyada hararet nakıslÜdereceye kadar inmiştir kar yağdığını etseler, | maksat hasıl'olur,çünkü malüm ya | Ilılaf olacak mı? İtalyu, Fransa ile müsavi kuvvette israr ediyor Roma 15 (Hususi) — Londra konferansının toplanması zamanı yaklaşmıştır. Mamafih konferansın neticesi hakkında ümitsizlik var- dır. İtalya bahri kuvyetlerinin Fransa ile müsavi olmasında ısrar ediyor. Burada deniliyor ki: “Biz yalnız Fransa ile değil İngiltere ile de müsavat isterdik, | fakat memleketin mali ve iktisadi yaziyeti buna müsait değildir Bunun için hiç olmazsa Fransa ile müsavat istiyoruz. İtalya üç tarafı deniz olan bir memlekettir. Bu deniz kapalıdır, | açık denizlere çıkmak için geçil- mesi lâzım gelen boğazlar başka- |larının elindedir. Bu sebeple kuvvetli bir donan- maya ihtiyaç vardır. Fransa böyle değildir. Şimal — denizi, — Atlas okyanosu — vasıtasile —dünya - ile rzabitası - vardır. Fransa - yalnız Cezair ve Tunustan asker nakli için donanma - istiyor. - Aradaki fark aşikârdır. Urfada (ınrrmaiy teşkil edildi Urfa 16 | Hususi ) — Evelki gün iki yüzü mütecaviz âzanın buzuru ile milli tasarruf cemiyeti teşkil olundu. Yakında çemiyetin teşebbüsü ile bir yerli mallar sergisi açıla- caktır. Bu bususta lâzim gelen hazırlıklara başlanmıştır. Bu nasıl baba? Kızına tecavüz etmek iste- di,kız yesinden zehir içti! Feriköyde oturan İlya isminde bir adam, dün gece kızı Alek- sandraya tecavüz etmek istemiştir. Aleksandra hiç aklından geçir- mediği bu — müthiş hadiseden fevkalâde müteessir olmuş, tetür- diyot içmek — suretile - kendini öldürmeye teşebbüs etmiştir, kız- cağız Etfal hastanesine kaldınıl- mıştır. Başvekil ve gazeteciler İsmet Pş. Hz. bu akşam da gazete — baş / muharrirl bir | ihlamur ziyafeti verecektir. Başvekil Paşa Hz. Şubat ipti- dasında ecnebi muharrirleri An- karada kabul buyuracaklardır. “Matil teslim oldu! Küledibinde marngoz Hüseyni S0 kuruş alacağı “için katledip firar eden marangoz — Jak Levi Galata polis merkezine gelip tes- lim olmuştur. Eşya yüklerken, “Ortaköyde — vapur iskelesinde bir mavnaya eşya yükleyen amele | Sâlihin uı:mı: bır tütün balyesi Hdüşmüş-sol gör ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1030 kuruşta. açılmıştır. ÇOCUK DÜNYASI Sahitemizi sokuyunuz t Vaktinizi hoş geçirecek bir çok eğlenceler, bilmeceler, resimli hikâyeler vardır. Telefon haberleri Telsiz konserleri Hükümet bu işe ehemmiyet veriyor Ankara 16 (Telefon) — Hükü- met telsiz telefon işine ebemmiyet veriyor. Posta ve telgraf idaresi Ankara — ve İstanbul - telsizleri arasında sıkı bir rabıta tesisine karar - vermiştir. Telsiz - telefon şirketinin bir murahhası Ankaraya davet edilmiştir. Ankara telsizinin alafranga ve cazbant, İstanbul telsizinin yalnız alaturka — vermesi — düşünülüyor. Tertibat o surette alınacaktır ki Ankara telsizi çaldığı zaman İs- tanbul, İstanbul telsizi çaldığı za- man Ankara tatilifaaliyet edecektir. Zeytin yağı Tüccar Ankaraya bir heyet gönderdi Ankara 16 (Telefon) — Bu sene Avrupa piyasasında zeytin yaj fiyatleri şük olduğu / için zeytin yağı yetiştiren mıntakalar mız çok müşkil vaziyettedir. Zeyti: yağı tacirleri düşündükleri ted- birleri arzetmek için iktisat vel lile temas etmek üzere Ankaraya bir heyet göndermişlerdir. Hıfzıssıhha enstii müdürlüğü Ankara 16 (Telefon) — Munih hıfzıssıhha müessesesi mür fakültesi hıfzıssıhha — müder- Ki t . bu . sabahki İstasyonda — sıh- deşari Hüsameddin ve hıfzıssıhha umumu müdürü Hazım B. tarfından harşılandı. — Karl Histaynın Ankara hifzıssıha - en: titüsü direktörlüğüne tayini için müzakeratta bulunulacaktır. Emlâk bankası müdürü Ankara 16 ( Telefon ) —Emlâk bankası umüm . müdürü Saffet Hakkı B. bu sabahki ekspresle gedi. Si Kıska;bir koca karısını öldürdü Dün gece saat 22 de küçük Bebekte bir kadın katledilmiştir: Bebekte dere boyunda 93 numa- ralı evde oturan ve Emirgân sa- bun fabrıkasında şoförlük eden Rıza; dün gece sarhoş olarak evine gelmiştir. tedenberi zevcesi Saniye ha- nimi kıskanan ve yüzden kadınla daima münazaa halinde yaşayan Rıza; dün gece karısını bağıra çağıra isticvap etmeğe başlamıştır. Samiye banım sarhoş kocasına uluorta cevap vermişlir. - Bunun üzerince Rıza; bıçağını çıkarmış ve karısını mühtelif yerlerinden yaralamıştır.Rıza vakayı müteakıp derhal evden firar etmiştir. Kadın; Hasekinisa hastanesine nakledi- lirken vefat etmiştir. Katil aran- maktadır. Matbuat balosu Türk matbuat cemiyetinin se- nelik balosu bu ayın 23 üncü perşembe günü yeni Maksim sa- Tonlarında verilecektir. Balo mev- simin en kibar ve en mükemmel balosu olacaklır. Balo için yerli mamulâttan kotiyonlar da hazır- lanmıştır. luigar kmıı Kral bındıgı trenin lokomotifini. pek mühimdir. kendisi kullandı Roma 15 kralı Boris lokomotif makinistli- gine çok meraklıdır. ve lokomotifi çok iyi idare eder. Kral, İtalya veliahtının düğü- nünden dönerken bindiği ekspre- sin Tokomotifini. kullanmak müsaade Boverto ile Triyeste arasında ekspresi mü- kemmel sürette idare etmiştir almış ve Miısır kredi fonsiyesi Ki 15 (A.A.) — Yüzde üç faizli ve ikramiyeli Mısır kredi- fonsiye tahvillerinin bügünkü çe- 1886 senesinde çıkarılınış tahvil- lerden 101,466 No. tahvil 50,000, 1903 senesinde çıkarılmış tahvil- lerden 426,482 Na. tahvil 50,000, 1911 senesinde çıkarılmış tahvil- lerden 189,281 No. tahvil 100,000, Frank ikramife kazanmışlardır. Rize nafta dairesinde bir sui istimal Rize 15 (Hususi dairesinde dilmiştir. Yol vergisini yolda 'ça- lışmak süretile ifa etmek için tefrik edilenlerden pek çoğu para mükabili vesika alarak sahveri- miştir. Bir seneden beri gi makta Bura nafıa € yapıl- olan bu sahtekârlık en nihayet bu süretle tahakkuk ve tazahür etmiştir. Hırsırlık vakaları | 24 saat zarfında 5 hırsızlık vakası oldu 1 — Arnavutköyünde Tevküye Camünin elektrik ampülleri kâmi- den çalınmıştır, hırsız. mechüldür. 2 — Samatyada terzi Agop,; Aksaraydan tramvayla geçerken altm saatını çaldırmıştır. 3 — Taksimde gazhane fabri- kasından kömür çalan Faik yaka- lanmıştır. 4 — Majik sinemasının ampül- çalan Tavfik derdest edil- h ştir. 5 — Üsküdarda Orta sokakta Zehra hanımın evinden 30 lirası çalınmışta Gayri mübadillere tevziat Arazi sahibi gayri mübadillere de tevziatın teşmili — hakkında maliye vekâleti tarafından icra edilen tebligat, gayri mübadiller c llyetinccgvııihgg)orulmem bu yüzden tevziat, tekrar geri kab mıştır. Vekâletin tebliğinde, tevzi tali- matnamesinin 17 inci maddesine ilâve edilmesi emredilen fıkrada “iadeye tabi olup ta Yunanlıların iade edemedikleri arazi sahipleri,, nin de,tevziaittan; emlâk sahipleri gibi istifade edecekleri bildiril- miştir. Halbuki — Yunanistan'ın — iade etmeği taahhüt ettiği halde iade etmediği Türk emlâki varsa da, bu şekilde iadeye tabi arazi yoktur. Gayri mübadiller cemiyeti bu noktanın — tavzihi — için vekâlete müracaata lüzum görmüştür. Ge- lecek cevaba - intizaren tevziat 'tehir edilmi; Üai Balgr | |Fener mi, Beşiktaş mı? | | sarsılacaktır. Korkarız | alâkadarlar | hassa Fenerin Galatasarayı yen- Kim kazanacak /î Bu cuma yapılacak futbol mü- | sabakaları vereceği netice itibarile | | lik maçları ilk devresi üzerinde W kat'i bir'tesir icra edeceğinden İlk olarak yapılacak Beykoz - | Istanbul Spor müsabakasını kaza- | 'an takım birinci küme sonuncusu olmaktan kurtulacaktır. Bu sebep- ten bu maç çok entereşan ola- caktır. Günün en mühim karşılaşması Fener- Beşiktaş takımları arasında icra edilecek olamdır. Fener ve Beşiktaş takımlarının mevsim iptidasından itibaren ras lerini mağlâp etmeleri ve bil- mesi bu maçın neticesi üzerine ayrı bir- ehemmiyet — vermiştir. Şayet Fener bu maçı galibiyetle bitirebilirse ilk devreyi ” mağlüp olmiyarak atlatmış olacaktır. Eğer bunun aksi olur ve Beşiktaş ta- kımı bu maçı kazanırsa Fener Galatsarayla ayni mevkie düşecek ve Beşiktaş takımı da birincilik yolunda — küvvetli — ral birini atlatmış olacaktır. Acaba' bu mühim maçı hangi * taraf kazanacaktır? Bir az da bu ciheti tahlil edelim: Her iki takım daha futbol mevsiminden evvel idmanlara başlamışlar ve yaptık- ları maçlarla azami kuvvetlerini bulmuşlardır. Binaenaleyh bu iki takım için idmamı noksan ve saire gibi mazeretler serdetmek kabil değildir. Gerek Beşiktaşın ve gerek Fe- nerin anform bir halde bulun- duklarmı kabul edebiliriz. Buna nazaran, her iki takımı mukayese edecek olursak arala- rında tevazün hasıl olduğunu gö- — rürüz. Yalmız Fener takımının bu maça noksan bir kadro ile iş- tirak edeceğini kuvvetle tahmim çtmekteyiz. — Fenerden / Sadiye ayağından —ameliyat yapıldığını ve Zekinin Beykoz - maçında sa- — katlandığını biliyoruz. Fakat Zeki- nin ayağı böyle mühim bir maça ' iştirak edecek derecede eyileş- miştir. Yalmız Sadinin bu maça iştiraki şüphelidir. Esaşen müdafaası hücum hat- — tına nazara zaif olan Fener takı- mı Sadinin oynamamasile oldukça | | İ bu sar- sılış; Fener ” muhacim hattını değiştirecek ve dolayısile bu hat 'ftın müsbet oyunu üzerinde mer bir tesir yapacaktır. Beşiktaş —takımı her zamanki şeklini muhafaza edecektir. Mü- dafaası nisbetinde hücum hattı kuvvetli olan, havadan ve açık bir oyun tarzı takip eden Beşik- taş takımı bu maçta çok çalışm: zaruretindedir. Çünkü karşısındaki rakibin en ufak fırsatlardan ııh— fade etmesini " pek bir takım olduğunu bir ân bile unutmaması lâzımdır. Bu oyunda Beşiktaş muavin hattı en büyük rolü oynayacaktır. Bu hattın muvaffak oyunu Beşiktaşa çok şey kazan- dırabilir. Gerek Beşiktaş ve gerek Fener için neticesi itibarile çok büyük bir kıymeti haiz olan bu -maç arifesinde futbolculara — manasız sertlikten içtinap etmelerini hali- sane tavsiye eder ver her şeyden evel cuma gi in bu iki takır mımızdan güzel oyunu — gösterebilen galibiyet temenni eden Kemal Rıfat Fener - Beşiktaş muhteliti Mısıra davet edildi Fenerbahçe ve Beşiktaş takım- ları muhtelit bir halde Mısıra davet edilmişlerdi. Gidilip gidilmemesi hususunda arasında — müzakere cereyan etmektedir. Mısırlıların gösterdikleri — şeraite — bakılırsa seyahatın icrası kuvvetli bir ihti- amal dahilinde | : 1 (