21 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Eyvah, köprür gidiyor!!.. apanından ikinci bir yol ve bir köprü Beyoğlunu doğruca Beyazıda bağlamalıdır . Fakat bütün siklet merkezini o0 e olduğu muhakkak iken, liman yapacağız diye — insanları Galata ve Eminönü arasında de- niz. vasıtalarile karşıdan karşıya geçirmek, bir nevi cimet veya ayet Colur. — Şimdiki — köprü, köprü mahiyetinde değildir, âdeta, tanbul şehrinin n kalabalık, en işlek caddesidir. Bu caddeyi -her bangi bir niyetle- ortadan kaldır- mak, / kalabalık - halkı denizde — boğulmaya — mahküm etmektir. Meselâ balık yetiştirmek için, Beyoğlu caddesinin orte sında kacaman bir havuz yaparak Ka şaslaladı, Öaküt eli e karşıya geçmeye ür etmek ne kadar akıllı işi ise, bugün köprünün gördüğü işi feri- bollara gördürmek o derece -hattâ daha fazla - akıllı kârıdır! Eğer halicin liman olması zaruri ve faydalı ise, bu teşebbüsü asma köprü yapabileceğimiz — zamana bırakmak şarttır. Galata - köprü- | sünü hayalinizde bir kaldırınız, ve'bu mütehacim halkın yağmurlu fırtnalı, dalgah, sisli Halice — girip çıkan mavnalar, — Şirket, yapurları arsasında motörbotlar içinde karşıdan karcıya geçmek için çektiği eziyeti, geçirdiği tehlikeleri tasavvur ediniz. O ne mahşer, me feryat ve figan, ne rezaleti.. Şehrin böyle kaba şakaya, ham | hayale, böyle rezalete, tahammülü yoktur. Hükümet buna müsaade edemez. şilepler , Seyrisel İki pasta.. Bir genç iki pasta ile zehirlendi, hastaneye kaldırıldı lenme âlâmeti gösterdiği için bir otomobille derhal Gureba hasta- nesine — nakledilmiştir. Mehmet polis müdiriyetinde kavranırken demiştir. “Dün gece hiç bir şeyim yoktu, sabahlayın rahat / kalktım, hiç bir şey yemedim, Şehzadebaşına geldiğim zaman camım. pasta is- tedi, bir dükkâna girip yalnız 2 tane yedim. Dükkândan çıktı'stan Sonra mideme yavaş yavaş bir sancı girmeğe başladı, gittikçe arttı. Şimdi her yerimde sancı var. Ben zehirlendim.,, Polis müdiriyeti Mehmedin h: ikaten — zehirlenmesi — ihtimalini nazarı itibare alarak midesini yı- kattırmak üzere hastaneye sevk- etmiştir. Diğer taraftan Mehmedin yediği yastalarda zehirli madde bulunup Eıılunm.ıdığı tahlil neticesi anla- şılacaktır. Mamafih zehirlenmenin pasta- larda bozuk yumurta olmasından ileri gelmesi muhtemeldir. Sayrisefain bütçesinde yarım milyon açık Seyrisefain idaresi, bu sene 500,000 Jiraya baliğ olan bütçe açığını kapatmak için hükümet nezdinde teşebbüsatta bulunmuş- tur. Ankarada bu mesele - ile meşgul olan umumi müdür Sadul- lah bey Cuma günü şehrimize avdet edecektir. Bu açığın 200,000 lirası, yenni bütçede Seyrisefain memurları — maaşlarına — baremin teşmilinden ileri geldiği anlaşık- mıştır. her gün | havalarda, | B — YZ Ca Fransız bulranı Yeni kabineyi kimin teşkil ede- ceği belli değil | Paris 19 (A.A) — M.Çhautem- ps'nın M. Tardicu'nun iştiraki Şeni kabineyi teşkil etmesi lehiade mebusan meclisinde bir cereyen teressüm etmektedir. Mamafih, M. Tardiecu'nün bu aki kabul etmesi pek az muhtemeldir | Londra konferansı tehir edildi Londra 19 (Hususi) — Fransız kabine — buhramı — münasebetile Londra konferansı 26 Şubata talik edilmiştir. İtalyan beyeti bundan istifade ederek İtalyaya gitmiştir. Yalova kaplıcaları Ankara 19 — Yalava kaplıca- larının - ve tesisi mukarrer plajın Seyrisefain tarafından işletilmesi ve Yalova'daki hazineye ait arazi ve ormanların Seyrisefaine devri heyeti vekilece kararlaştırıldı. Efganistanda Şinvarilerin isyanı nasıl tenkil edildi Londra 19 (Hususi) — Afga- nistanda — Şinvari — kabilesinin kıyamı tamamen — tenkil edi- Ümiştir. Kıyam şu e başlamıştır!. Şinvari — kabilesine mensup bir kabile Hindistan'da, Peşaver'den bazı cşya alarak Efganistan'a gelirken huduttaki ümrük memurları gümrük resmi istemişler: Şinvariler gümrük parası ver- mek - Jistemediklerinden — malları zaptedimiştir Bunun üzerine bütün kabi isyan etmiş ve Torkam şehri zapteylemiştir. Diger taraftan Celâlabatta da bazı karışıklıklar olmuştur. Bir aralık vaziyet nazik bir şekl almış- ken sevkedilen kuvvetler şinvarileri | tenkil ile sükünu tesis eylemiştir. Bir istifa M. Makdonald amele | firkasından çekilmiş Londra, T9 ( Hususi ) — Baş 'vekil M. Makdonald 1554 ten beri mensup olduğu müstakil | amele fırkasından istifa etmiş- tir. İstifaya sebep işsizlerin gortası hakkında hükümetin tan- zim ettiği lâyikayı — fırkanın Kön Yağmur Bugün ekseriyetle yağmur “merkezinden göre ibugün hava ekseriyetle bulutlu ve yağ: murlu ölacaktır. Rüzgâr poyraz- dan şiddetli ölarak esecüktir. Sı- | caklık düne nazaran *#izalacaktır. Dün en fazla hararet/8 dere- ceydi, gece 1 sabahlayın'dderece olmuştur. Dün Trakyanın 'bazı yerlerine Zonguldağa kar yağmıştır. Bugün Trakyaya kar yağmıyacaktır. Orta ve garbi Anadoluda hava yağ- murlu olacaktu İttar * Köroğlu ,, refikimizin cumar- tesi nüshasında siyasi bir iftar daveti. olduğunu — bügün - işittik. ar davetini merak / ediyoruz. acaba ( Köroğlu ) kimleri davet etti ve neler ikram etti? Bir define Büyükadada 3 küp altın bulundu Bizans devrinden kalma altınlar polis merkezine nakledildi İki gündenberi Büyükada balkı arasında bir toprak muhabbeti basıl olmuş, mühtelif ve köşklerin bahçeleri lerle kazılmağa başlanmıştır. Bu toprak sevgisinin sebebi 2 gün evel bir define bulunnması- dır. Büyükadanın manastır bahçe- sinde bulunan bu define Bizans devrinden kalmış ve 3 küp içinde saklanmış altınlardır. Evvelki gün manastır bahçesini belleyen bahçıvan toprağı kazar- ken bir küp başı ve içinde altın- ları görünce sevinçten “altın! , diye haykırmıştır. Bahçıvanın bu. feryadı üzerine bahçenin diğer tarafını belleyen amele koşuşmuşlar, ve hep bir- likte toprağı kazmağa başlamış- lardır. Bu ameliyat umulmuyan iyi bir netice vermiş ve 3 küp altın meydana çıkmıştır. Fakat amele parayı taksim etmek sevdasına düşünce kavga ve dünya hırsı başlamış bu aralık içlerinden bir polisi haberdar etmiştir. Büyükada polis merkezi derhal manastır. bahçesine — memurlar göndererek — defineyi — merkeze naklettirmiştir. Şimdi Büyükada kalkı arasında çen bütün söhetlerin mevzuunu Tilaitalar GŞi Ekektedir. Define müzeye nakledilecektir. Vapurda yangın İtfaiye çabuk yetişerek yangını söndürdü Dün akşam — Hüseyin kumpanyasına ait Rüstemiye va- purundan yangın çıkmıştır. Lima- numızda bulunan vapurun 2 numa- rah anbarındaki pamuk balyaları Rüstem ateş almış, derhal itf haber- ğ dar edilmiştir. — Birinci — iWaiye gürübü yangının ilk anlarında etişmiş ve büyük bir felâketin üne geçmiştir. Yangının bir sigara atılmak süretiyle çıktığı - söylenmektedir. Tahkikat yapılıyor. Bir dükkân yandı! Gene dün gece Çarşıkapıda marangoz Minasın dükkânından ateş çıkmış, yalnız bu dükkân yanarak söndürülmüştür. Berlin, 18 ( Hususi) — Yüng plânının kabülüne karar verilmesi üzerine Saksonya kabinesi istifa etmişt Son dakika Kral Emanullah geliyor Venedik 20 (Hususi) — Sabık Afgan krali Emanullah ” Loyd ekspresile İstanbula hareket etti. Pazar Ida olacakt ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1044,30 parada açılmıştır. Ünifiye bu sabah 162 kuruşta açılmıştır. Bir depo uçuruldu AÂtina civarındaki infilâkta 10 telef, bir çok yaralı var Atina 19 (Hususi) — Atinadan biraz uzakta buluna — Lsadaki | mühimmat deposu havaya uçu- rulmuştur. 10 telef ve bir çok mecruh vardır. Bu infilâkın ko- münist şebekesinin bir sui kastı olduğundan şüphe ediliyor Bu hadise burada derin bir heyacan ve infial uzandırmıştı Komunistlerden mürekkep bir grup sopa ve odunlarla mücehhez olduğu halde işsizlik dolayısile lediye dairesine hücuma teşeb- etmiştir. Zabıta müdahale lederek bu nümayişçileri dağıtmıştır. Avusturalyada sovyet konsolosanesi açılıyor. Moskova 10 (Hususi) — Avus- turalya hükümeti Avusturalyada bir Sovyet konsolosanesi açılma- sını kabul etmiştir. * Meclisin bayram tatili — Yarından itibaren B. M. Meclisi bayram yapacaktır. Belediye kanununun encümende müzakeresi bitti. Basılmak üzere verildi. * Fuat Salim B. — 1924 se- nesi kışında Konecos isminde bir Amerika — vapuru — Karadenizde batmış ve geminin telsiz memuru olan Fuat Salim B. namındaki vatandaşımız son dakikaya kadar telsiz başından ayrılmamış, gemi ile beraber boğulmuştu. Bu vazife şehiti vatandaşımızın fedakârlığı, bir hahramanlık men- kibesi olarak kıraat kitaplarına kadar geçmiştir. Amerikalılar Nev-York'ta Fuat Salim B. ıma bir abide dik- mek - kadirşinaslığını — göstermiş- lerdir. * Bir karaya matbaaya vapur — Çanakkale'de oturdu — Akdeniz'den Kmanımıza gelmekte olan İngiliz bandıralı “Maytonpatras , vapuru dün gece saat 23 te Çanakkale'de Beşige limanı açığında karaya oturmuştur. Bu vapur. “Bayronlayin,, acen- tasına mensup olup erzak hamu- Türk - bulgar iadei mücrimin mukavelesi | Sofya 19 (A.A) — Meclis türk- bulgar iadei mücrimin mukavele- | ini tasdik etmiştir. Eski kin! | Abanoz sokağında bir şoförü vurdular Laz Kadem ve 2 arkadaşı dün ece Abancz sokağında şoför 'eridi 2 yerinden sustalı bıçakla vurup kaçmışlardır. Yapılan tahkikat hadisenin eski bir kin yüzünden olduğunu mey- dana çıkarmıştır. Gene dün, tanzifat amelesinden Hasan bir alacak meselesinden dolayı amele İsmaili 4 yerinden bıçakla yaralamışlır. Hasan der- lesi ile limanımıza gelmekte idi. Vapurun karaya oturduğu Ok meydanı telsiz istasyonu tarafın- dan liman idaresine bildirilmiş ve kazazede - vapurun - imdadma tahlisiye vesaiti gönderilmiştir * Fuhuşla mücadele — Fuhuş- la mücadele talimatnamesi / bit- mek üzeredir. Bu hususta Alman ve İngiliz usulleri gözden geçiri- liyor. * Hah resmi — Maliye vekâ- leti Fransız halılarından 250 ve 400 kuruş alınmakta olan güm- rük resmi yerine üç kuruş resim almak esasına göre tanzim ettiği kanun lâyihasını hey'eti vekileye sevketmiş ve heyeti vekilece ka- bul edilerek B. M. Meclisine takdim kılınmıştı * Bir yobaz Konya'da hapse mahküm edildi — Konyanın Ka- 3 intihar Denizde ve bir odada iki ceset te bulundu 24 saat zarfında şehrimizde 3 intihar ve 2 şüpheli ölüm vakası olmuştur : 1—Ortaköyde şekerci Caf gece odasına gelmiş, kendi boğmağa çalışırken kurtarılmıştır. Yapılan tahkikatta Cafearin zaru- len kendini öldürmek istediği anlaşılmıştır. 2 — Kumkapıda otel kâtipliği eden Janakaki isminde 60 yaş- larında bir ihtiyar Yenikapı sa- bilinde - ölü olarak bulunmuştur. yapılan tahkikatta ihtiyarın intihar kastile kendini denize attığı an- laşılaşılmıştır. 3 — Abidin beyin 15 yaşındal kızı Sevim hanım Karagümrüktel evinde intihar etmi Sebebi meçhuldür. 4 — Orozdibak memurlarından Rafailin Üsküdar iskelesinde naşı | bulünmuştur. 5 — Taksimde bir pansiyonda oturan 55 yaşlarında bir rus ölü olarak bulunmuştur. Ceset morğa gönderilmi; Meclisi umumt âzasını davet C. H.F. Müfettişliğinden: 20 | Şubat 1930 Perşembe — günü (Bugün) saat on beşte in'ikat edecek fırka grubü. içtimamda hazır bulunmak - üzere meelisi umumi âzayı muhteremesinin fırka | merkezini teşriflerini rica ederiz. rabağ köyünde Buharalı İshak hoca isminde bir imam halktan gördüğü — itimadı — sui — istimal ederek köyde hakimlik yapmak sevdasına — düşmüş, — karlları kealarından boşatmak, jandarma- ları hapse atmak, şeyhlik yapmak istemiş ve arkasına topladığı bir kaç kişi ile Mehmet efendinin evini yıktırmıştı. Bu yobazın mu- hakemesi dün intaç edildi ve hapse konmasına karar verildi. BERTAEAYTEMARNANAZI Daktilo hanımlar! Bugün & numaralı kuponu lütfen kesiniz! Arzu ederseniz şimdiden adresinizle fotografınızı da gönderiniz ve zarfı şöyle yaznız: AKŞAM gazetesi Daktilograf piyangosu AKŞAM Daktilograflar