23 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

FERECĞENEEĞNA. L ARNAK NNN K GK c A ç D OĞ ee Sahile 6 Akşam TIBBİ MUSAHABE Çocuklarda verem aşısı. Bir müteverrim için esas evlen- memektir. Bu müteverrim kadın olursa evvelâ evlenmemesi lâzım- dır. Evlenirse gebe kalmaması icap eder. Gebe kalırsa mutlaka | çocuk doğurmamak — mecburiye- | tindedir. Ekseriya cahilâne bir şefkat | ve arzu ile ille çocuk doğuracağım | diye inat ederek vaz'ı hamilden sonra — yataktan — kalkamıyarak kaydetdiğimiz hastaları çok görü- yoruz... Nihayet bir müteverrim kadın çocuk — doğurursa — çocuğuna meme vermemelidir. Meme vermek demek kanımı vermek demektir. Müteverimler çocuklarına meme vermekle çok - zayıf ve kuvvetsiz kalırlar. Mevcut, iyi olmuş,kapan- mış verem yaralarını bu süretle tekrar açarak faaliyete getirirler. burada asıl bahs- rim analardan doğan zavallı ço- cuklardır. Bu biçareleri kurtarmak Tâzımdır. Bir çocuk anasından müteverrim olarak, Verem mik- robunu almış olarak doğmaz. Ancak vereme pek müstait olarak doğar. Bu umumi kaide ve fikir- ler hergün hemen ekseriyetle kabul edilmiştir. Çocuk doğduktan sonra, ana- sından, babasından, evde ailede başka müleverrim varsa ondan verem mikrobunu alır ve insan asıl verem mikrobur ğunda alarak bünyesi noktalarında — gizli tutar, çocukken ölür. Yahutta yaş ileri- leyince, hayat mücadeleleri baş- | layınca, tahsil, yorgunluk, sui isti- maller, içki, sefahet ve sefalet, açlık, büyük ve ağır bir hastalığın grse.| nekaheti, bünyeyi sarsıp harap edici bir âmil altında hastalık meydana çıkar. Verem mücadelesinde insanların ve çocukların verem mikrobunu almamasna - çalışacağız. — Lükin çocuğun verem ması müraki ğ İşte bunun için bu çocuklara obuna karşı muafiyet Basilli anaların yeni doğmuş çocuklarına , ve basili, verem mikrobunu havi balgamların etra- fında — yaşayan — çocuklara - son senelerde ( Calmette )in (B.C.G) aşısı tatbik ediliyor .. ( İnstitut Pasteur ) ün ihzar ettiği bu verem faşımı ya ufak şişeler içinde, yahut her biri bir tertiplk ampüller içindedir ve çocuklara ağız tari- kile verilir. Bu bir doz içinde bir parça süt bulunan bir kaşığa akıtılarak çocuklara meme emme- den bir buçuk saat evvel verilir. Bu yeni doğmuş çocukların iki günde bir olmak üzere üç toz almaları icap eder ve mümkün olduğu kadar tevellütten hemen sonra meselâ — (5, 7, 9) uncu günleri tatbik edilmeli. Bu aşının hiç bir mabzuru yoktur. Ne teşev- vüşü hazım ne de bir rahatsızlığı mucip olur. (B.C.G) aşısı — kuvvetleri azaltılmış, bırhayat mikroplardır. Her zaman taze olarak ihzar edilmeli ve on günlükten fazla aşı kullanılmamalıdır. Vücuda giren verem mikrop- larının adetlerinin ve kuvvetlerinin ehemmiyeti vardır. Mikropların adedi pek fazla olursa, kuvvetle- Ti pek ziyade ise o zaman vücu- dun mukavemeti küçtür. Bu es; sen mikrob iki her hastalıkta ledir.. Verem — mikrobları. imkdarda ve kuvyetleri azaltılmış bir balde vücuda girerlerse o rahsa muafiyet verirler , vücudu (EELSrEmm Tütün inhisarı Amerikalılar, K Dünyanın en seri ve en bü- yük gemilerinin inşası hususunda ötedenberi İnglizlerle Almanlar arasında şiddetli bir rekabet var- dır. Almanlar “Bremen, — Trans- atlantiği vasıtasıyle cihan sürat rzekorunu - İnglizlerin elinden ab mışlardır. Şimdirekor bunlardadır. Fakat bu rekabet ve müsal kaya üçüncü bir taraf daha yor: Amerikalılar. Amerika hem sürat hem de hacim rekorunu - Almanların ve İnglizlerin elinden almağa hazır- lanmıştır. — Müttehidei -— Amerika kumpanyası Nev York ile İngilte- redeki Southampton arasında iş- hastalığa alıştırırlar. İşte - arın meşhur verem mütehassısı (Cal- mette) in çocuklara yaptığı verem aşısı bu esas üzerinedir.(Calmette) bu aşı ile mikropları saçan ebeveyin ile doğrudan doğruya birinciliği Almanlarla ingilizlerden almağa ve dünyanın en büyük ve gemilerini inşaya karar Halihazırda dünyanın en seri gemisi ol S oe memer Yeni Ankaradan bir kaç manzara Perşembe günkü nüshamızda yesi Ankaradan bir kaç güzellik nümünesi neşretmiştik. Bugün de gene | yeni Ankaraya ait diğer bir kaç güzel manzarayı neşrediyoruz. Ankarada Elektrik ve hava gazı fabrikası seri lemek üzere iki “ Super trantat- lantik,,inşa ettirmeğe karar vermiş ve bunların plânlarını hazırlatıp Amerika babriye nezaretine ve Seyrisefain idaresine vermişlir. , Bu iki geminin inşası 12,000000 İngiliz lirasına mal olacaktır. Her geminin boyu 962 kadem, arzı 107 kadem ve sürati asgari 28,5 mil olacaktır. Makineleri yüksek tazyikli turbinler ile mücehhez olup dörder uskurlu - olacaktır. İkişer bacalı olacak bu gemiler- den her birinin hacmi 53,000 ton olacaktır. Her gemidn 2600 yok 'er olacak ve kamaralar 'temasta bulunan çocukların ba- yatları en aşağı (100) de ( 93 ) kurtardığın — temin ve tasdik ediyor. Bbu zavallı yavrular hayatlarının ilk senesinde meşum,intizar olunmaz| Dünyanın en seri gemilerini inşa yarışı * KS Bremen vapuru birinci, seyyaklara mabsus ve üçün- cü olarak üç smıf olacaktır. Bu gemiler Nev York - Sout- hampton — hattına ait Amerika ükümeti — postalarının — mezkür kumpanyaya — verilmesi inşa edilecektir. inşası hakkında münakasa açmıştır. Bu gemilerden herbiri 32000 ton olacak ve 2,000,000 İngiliz lira- sına mal olacaktır. Her biri 6 milyon İngiliz lirasına mal olacak evelki superstransatlantikler sürat cihetinde Almanların “ Bremen , transatlantiğine bir çok şehirlerinde bu aşı çocuklara tatbik edilmiş, güzel neticeler alız mıştır. Bizde de tatbik ve takibi her halde şayamı tememnidir.. Dr. Ekrem Emin verdiler | gartiyle | MEMLEKET MEKTUPLARI Trabzon'da bahar | bîğladı | Trabzon 18 (Hususi) — Devamlı yağmur ve fırtınalardan - sonra havalar açtı. Şimdi 1lık ve gü- i günler geçiriyoruz. Hattâ havaların ahk gitmesi dolayısile tektük paltolarını çıkaramlar var.. Valimiz geçen gün Pulathaneye | gitti.Bütün muhtarları toplıyarak Onlara muhtarlığın ne demek ol duğu vazifelerinin nedan — ibaret bulunduğunu / birer birer anlat- | &. Köy işleri, mahalle işleri, okuma, yazma meseleleri asayiş hakkında uzun uzun izahat verdi. Bu mektubumda size bir az da Trabzonda spor hayatından bahsedeceğim. Yakın zamana kadar Trabzonda spor faaliyeti hemen hemen tamamile durmuş gibi Son günlerde spor hayatında adam akıllı bir kınıldanma oldu. Bu cuma İdman kulubü ile Altın aşık kulubu. arasında bir maç yapılacaktır. Burada ramazan nasıl geçiyor biliyor musunuz? Bu sene rama- zanla beraber bir. gece hayatı başladı. Kahveler tıklım tıklim değilse bile ber halde oldukça doldu. Bundan başka Sabir opereti ramazanın ilk gecesinden itibaren Yıldız sinemasında temsiller veri- yor. Oyunların çoğu eski ve modası geçmiş operetler amma tiyatrolar gayet iyi hasılat yapı- yor. Geçenlerde polis müdüriyeti bu opereti ve operet arasında oynanan “dansları menetti. Lükin sonra operet heyeti reisi - valiye müracaat etti ve temsiller için müsaade aldı. Darülbedayi bayramdan - sonra bir kaç temsil vermek üzere bu- raya davet edilmiştir. Trabzon piyasasında bu yakm- larda işler durgundar. İhracat hemen yok gibidir. Mas mafih itbalât da durmuştur. Ufak tefek bazi ticaretaneler — iflasla kapanmıştır. Yunanistanda madeni Yunan — hö küllüyetli | miktarda madeni para çıkarmağa karar — vermiştir. — Yeni — para zarbetmek için Yunan hükümetile İngiltere kral zarphanesi arasında mühim bir mukavele akdohua- muştur. Bu mukavele mucibince İngil- | tere zarphanesi 19,000,000 gümliş ve 25,000,000 parça has mikel Yunan sikkesi imal edecaletir. Gümüşler 20 ve 10 Denkeilik | olacaktır. Halitesi 1928 senesinde | İngiliz meskükâtı için kabul olu- nan halite olacaktır. PS Bütün dertlerinizi Küçük ilânlarımızla derhal halledebilirsiniz. Çünkü: AKŞAM Türkiyenin en çok okuyucusu olan gazetesidir. Bir defa tecrübe kâfidir