18 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 18 Mart 1930 Deyi rmen buhranı Bir şirket tediyatını tatil etti Şehrimizde bulunan değirmenler buhran — geçiriyorlar. - Bukranın sebebi değirmenlerin — ihtiyaçtan fazla mal çıkarı ından — ileri gelmektedir. — Değirmen şirket- leri istihsalâtı tahdit etmek için kendi aralarında müzakereler yap- mışlar uyuşmuşlardır. Bulran bir değirmen şirketini müşkül mevkide bırakmıştır. Dün bu değirmen şirketi borçlarına t yapmamıştır. evel - kambiyo gören aksiyonlar İnmiştir. Ak: kül vaziyette olduğunu için ellerindeki — aksiyonları satı- yorlar. Bu vaziyet — karşısında diğer değirmen şirketlerinin aksiyonları da düşmektedir. borsasında fiat şimdi 3 liraya Yeni nahiyeler Hazirandan itibaren teşkiline başlanacak Yeni nahiyelerin - Hazirandan itibaren — teşki başlanacaktır. | Nahiyeler; yeni tadil edilen köy kanunu teşkilâtını azami derecede teshil edecektir. Kanunun son tadil edilen şeklinde her köyün müstakil — bütçesi — olacaj ve köyler, bu bütçe edileceğinden — nahiyeler — inzı- bat ve idareye ait işlerle meşgul olmakla beraber köylerin imar faaliyetine de nezaret edecektir. Yeni teşkil edilecek olan nahi- yelerin kadrosu yakında tanzim edilecektir. Bu suretle yeniden ne kadar memur tayin etmek lâzım geldiği ayrıca tespit edile- cektir. Alacak meselesi Tahtakalede bir fırında hamur- kârlık eden Recep usta ile arka- daşı çöpcü Rıza dün bir alacak meselesinden dolayı kavgaya tu- tuşmuşlardır. Recep usta bir — Madem ki alacağımı vermi- yorsun.. Sen bu dünyada boşyere Diyerek ustura ile çöpcü leğinden yaralamıştır. Ani ölüm İstanbul Bakterilojhanesi bekçisi S0 yaşlarında Ahmet ağa dün saat İlde Beyazıt belediye dairesi önünden geçerken yere yığılmış, füceten — vefat etmiştir. Ahmet ağanın kalp sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. Denize düşen antikacı Dün Halit bey isminde bir an- tikacı köprünün Kadıköy iskele- sinden denize — düşmüş, — fakat yetişilerek kurtarılmışt Yıqı başlangıcı Beyoğlunda Kumbaracı yoku- şunda B numaralı apartımandan dün gece yangın çıkmış, derhal yetişilerek söndürülmüştür. BDindar hırsız Üsküdarda oturan Şeh Haydar efendinin evine hırsız girmiş ve bazı eşyalar ile — beraber sakalı şerif muhafazasına mahsus —| bir kutu aşırmıştır. Bugün ÇOCUK DUNYASI hediyeleri Binci sahifede 'm sahipleri şirketin müş- | 6 ay soııîa yol dört saat kısalacak Ankara 17 ( Telefon)— Ankara ile İstanbul arasındaki tren yo- kısaltılması — için- devlet yolları — idaresince hat de - yapılan ” tektikat ve ancak 6 aya kadar bite- demir sonra tren yolculuğun- şimdikinden 4 saat kadar f yapılacağı ihtimal dal Devlet demir yolları memurları şin barem Ankara, 17 (Telefon) — Devlet demir - yolları — memurları hazırlanan barem kanunu lâyi tetkik edilmek üzere nafıa vekili Recep beye takdim edilmiştir. Belediye kanunu Kadınlar hem intihap edecek, hem intihap olunabilecek Ankara 16 — Perşembe günü mecliste müzakeresine başlanacak- belediye lâyihası hakkında encü- menin — mazbatasında — lâyihanın 've müntehapların evsa- fıni tayin eden kasmında deniyor “Ba kanunla belediye intihap- larında müntehip ve müntehap olmak hakkı Türk kadınlarına verilmiştir.,, — Filhakika — garpte bir çok memleketler kadınlara bu bukuku bahşetmiş oldukların- dan dolayı bu lâyiha şu nok- tadan medeni memleketlerle aramızdaki farkı kaldırmış - ol- makla beraber Türk kadınlığı da mahrum olduğu — intihap hak- kını almış oluyor. Bu. hususta teşkilâti — esasiyeye — muğayeret meselesi asla mevzuu bahsola- maz. Mezkür kanunun 10 ve 11 inci “maddelerindeki — müntehip- lik mebus intihabına münhasır olmakla beraber türk hukuku ammesi hakındaki 4Juncu madde mucibince — “Türkler arasındaki müsavatsızlık — zümre, ve fert imtiyazları mül naenaleyh — kadı intihaplarında müntehip ve mün- tahap olmaları inkılâp ve cumhu- | iyetimizin umdelerine uygundur. Havaya ateş! Bir ustabaşı sarhoşlukla polislere hakaret etti! Yedikulede —şark şimendüfer kumpanyasında — ustabaşı — Ali efendi; sarhoş olarak havaya ta- banca sıkmağa başlamış, kendisini derdest eden polis memurlarına da hakaret etmiştir. Ustabaşı Ali efendi hakkında takibat yapılm: tadır. İki arabacı arasında Unkapanında arabacı Zeki ile gene arabacı Halil dün birbirleri ile kavga etmişlerdir. Neticede Zeki Halili başından yaralamıştır. Son dakika: müntel Primo dö Rivera öldü Paris 16 ( Hususi ) — Ceneral Primo dö Rivera burada ölmüştür. Telefon haberleri Maliyede içtima Devlet bankusı lâyihası tetkik ediliyor Ankara, 17 (Telefon) — Dün maliye vekâletinde müdürler encü- meni maliye vekilinin riyasetinde toplandı. Bu içtimada devlet bankası lâyihasının teklif edildiği tahmin olunuyor Rus sefiri Suriç yoldaş Tevfik Rüştüç beyi ziyaret etti Ankara 17 (Telefon) — Rus sefiri Suriç yoldaş hariciye vekili Tevfik Rüştü beyi ziyaret ederek görüştü. Bir aralık İsmet Paşa Hariciye konağında rahatşız bulunan Tevfik Hayvan sağlık zabıtası Ankara 17 ( Telefon ) — İkti- sat vekâletince hazırlanan hay- van — sağlık zabitası lâyihası tetkik edilmek ada bayvanların hastalık- , damızlık hayvan yetiştirilmesi, hayvan — miktarının çoğaltılması hakkında maddeler vardır. İktisat programı Ankara, 17 ( Telefon )— İktisat komisyonu — bugün — toplanacak iktisat — proğramının — kıraatine devam edecektir. Maliye vekili başvkili ziyaret etti Ankara 17 (Telefon) — Maliye vekili Saracoğlu Şükrü B. öğle- den sonra İsmet paşayı ziyaret ederek bir saat kadar görüş- müştür. Başvekili ziyaret Ankara 17 (Telefon) — Müda- faai milliye ve mafıa vekilleri baş vekil İsmet paşa H.z. ni ziya- ret ettiler. ü İgfal ve tecavüz Biri taarruza uğradı, diğeri izdivaç vadile kandırıldı Balıkpazarında oturan matma- zel Anesti, kendisine izdivaç vadeden Artin isminde bir gençle gezmeğe, sevişmeğe başlamış, bir üddet beraber vakit geçirmiş- ler, fakat dün iş çığrından çıkmıştır. Hadise polise aksetmiş, mat- mazel Anesti ” kadın olmuştur. Artin hakkında tahkıbat yapıl- maktadır. Dün Beykozda da bir vaka olmuş, Gazhane yokuşunu çıkan Erina isminde bir kız iki şahsın taaruzuna uğramıştır. Erina, kendi üzerine atılan bu adamlardan kurtulmak için bağırmağa başla- miş, mütecavizleri yakalattırmıştır. ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1028,75 te açılmıştır. Ünifiye üzerine muamele olmamıştır. Londra konferansı Fransa inkıta mesuliyetini kabul etmiyor Paris, 16 ( Hususi ) — Tan gazetesi M. Briand'n Londra konferansını terkedeceği haberii tekzip ediyor. Tan “Konferansın — neticesiz Mesuliyetini — Fransa,ya için - sarfedilen bi neticesiz kalmıştır,, diyor. Tan, İngiltere ve Amerika'nın bahri teslihatı azaltmak istedikle- rini kabul — etmekle — beraber teminata yanaşmadıklarını beyan ediyor ve diyorki: iki şık vardır. ya tei bahri kuvvetini artırmak... , gayretler Feyezanlar Sari hastalık çıkmaması için tedbir alınıyor Paris 16 (Hususi)— Fransa'nın cenubunda vuku bulan feyezan- Şimdiye kadar 211 ceset bulun- muştur. Şimdi sari bir hastalık Imakta ve bu hususta tedbirler alınmaktadır. Kadın parmağı Ankara, 16 — Ankarada Atıf nakliye arabacısı Faikla müna- sebeti bulunan - terlikçi isminde bir kadın — cinayetin müsebbibidir. Cinayet Haticenin evinde olmuş ve Remzi Faiği bıçakla öldürmüş, katil cesedi sırtına alarak — telsiz istasyonu arkasındaki bir çukura gömmi tür. Tahkikat neticesinde cina- yetin faili olduğu anlaşılan F: ve Hatice dün gece tevkif edil. Faik, her şeyi itiraf etti. Moskova'da toplanacak baytar kongresi Ankara 17 (Telefon) — Ha: randa Moskova'da bir baytari kongre- toplanacaktır. Hüküme- timiz de kongreye davet edilmiştir. Eski yağlar Acılaştığından yeni yağlara karıştırılacak Kış gelmeden evel tüçcar soğuk hava depolarına / kışlık yağ do duürmüştü. - Havaların iyi gitti için mallar sarfedilmemiştir. Alâkadarların söylediğine göre şehrimizde 4000 teneke eski yağ vardır. Bu yağların ekserisi acıdır. Yağ tacirleri acı yağların eritilip mahlüt yağlara karıştırılması için şehremanetine müracaat etmiştir. Emanette tab malzemesi kalmadı Esnaf hüviyet cüzdanı, köprü murüriye tramvay - biletleri gibi kırtasi evrak tamamile azalmıştır. Bunların yeniden tedariki ve basilması için elde kâfi mik- darda malzeme kalmamıştır. » Şehremaneti, bunların tedariki için kifayet eden paranın sarfı zımnında dahiliye vekâletine mü- İçesaat etmiştir. da ölenlerin miktarı 250 kadardır, zuhur | bey mahallesinde bir cinayet | olmuştur. Şehremaneti söpürge- cilerinden Sefer oğlu Remzi ve Hatice | GÜNÜN HABERLERİ * Devlet bankası — Devley' | bankası lâyihası hey'eti vekileye, derdesti sevktir. Müdiri Umunililk için Zekâi, (Diyarıbekir) Mustafa, | Şeref beylerin isimleri geçmekte: İzak * Darülbedayiin Anadolu turg — Darülbedayi sanatkârları Anadolulu turnesine çıkmak içik | hazırlanmaktadırlar. Sanatkârlari nisanda — İstanbul'dan — harekef| edeceklerdir. Temsillere bu ayıtı nihayetine kadar devam — olunat| caktır. Sanatkârlar evvelâ Ankan? raya gidecekler ve orada 1) temsil verdikten sonra Adana', ya| klerdir. -Seyahate h:mî artistler iştirak edeceklerş * Bankalar konsorsiyomu —ş Bugüne kadar 11 bankanın iştiraş kile konsorsiyom sermayesi biş milyon 100 bin isterline baliğ olmuştur. Konsorsiyom haricinde kalan bankalar, başta Osmanli bankası olduğu halde, Kredi; |Liyone Frank aziyatik, Türk Ticareğj Emlâk, Sanayi ve Maadin, Hri: veloni, Bank Jeneral, Adapaz; | Ticaret bankalarıdır. — Osmanl bankasından maada diğer banl lar kambiyo — üzerine muamele yapmaktadırlar. konsorsiyoma dahil ııııııııııııua’x Osmanlı — bankasına hususi bazı sebepler derpiş edil. mekle beraber, bu vaziyeti şayanı ehemmiyet telâkki edilmemektediği * Bern sefirimiz — Bern ses) firimiz Münir Bey mezunen Aı..s karada bulunmaktadır. Dün yüz dilenci toplandı —; et tarafından verilen emi izerine dün 100 kadar - dilen toplanmıştır. Bunlardan eli ayı sağlam olanlar kefalete rapteni ve tekerrürü halinde tecziye ediş mek üzere evlerine gönderilmiş, lerdir. Eli ayağı sağlam olmayan$ lar Darülâczeye gönderileceklerdiş »* Müfide Ferit H. — Londra ! sefiri Ferit beyin refikası Müfida | Ferit hanım dün şehrimize gelmi tir. Müfide hanım efendi şehri mizde bir müddet kalacak vi tekrar Londraya avdet edecektir, | * Pendik'teki kaza — Bir kaç | gün evvel Pendikte bir tren ka- Zası olmuş, Adana treni bir kas dını çiğnemişti. Bu hususta lâzını gelen tahkikat yapılmış ve trenin makinisti Eskişehirde tevkif edile miştir. Tahkikata göre, kadın fırlna esnasında rayların üstüne düşmüş Adana ekspresi de kadını çiğnet yerek çekip gitmiştir. Ekmek ve Francala Fiatl: Şehremanetinden: — Martın one sekizinci Salı gününden itil Ekmek on dört buçuk ve Francas ü buçuk kuruştur. Yann son Kupon geşrelecektir. K ponların ne gün getirilceği ayrıca ığ olunacak, — Daktilografların resimleriniz neşrine devam edilecektir. Bulundu; yazifeyi değiştirecek veyahut işsiz elupf | yeni birişbulmak istiyecek daktilogrflaj resimlerini göndermekte devam edebil ler. Arzu edenler kuponları ” matbamıze getirirken de resimlerini getirebilirler. 12 numara ile resmi çıkan Leman Ziya hanım namına gönderilmiş mektup yardır, aldırılması. AKŞAM Daktilograflar piyangosu