17 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

»16 mart, Türk celâde- tinin asırlara miras kala- cak şerefli hatıralarından 10 sene evel bugün bir kaç Türk kahramanı koca bir düşman ordusu ile çarpışmıştı... AKŞAM Sene 12 — No : 4106 Tahrir telefonu : İstanbul — 1636 PAZARTESİ — 17 Mart 1930 üare telefenu : İetanbul — 1ase biridir. 16 Mart şehitleri günü Bugün Eyipte büyük ihtifal yapılacak, 16 Mart hailesi, 16 Mart, bizim için kara bir 10 sene evel 16 Mart | sokağa çıkanlar, başından tırnağına kadar müsellâh, mitral- , toplu, süngülü itilâf asker- /hrin dört tarafına yayı- daireleri işgal ettikle- rini,Ayrendük dretnotunun köprüye kadar sokularak, bütün toplarını İstanbulun Türk mahallerine doğru ateşe müheyya bir halde çevir- gördüler . o diğini esnada Toptan ve şehitlerin hatıraları taziz edilecektir nakladıkları karakol ansızın ba- silarak şehit ediliyordu. İstanbulu işgal eden devletler türkün milli haya- tına nihayet vereceklerini; esir vaziyetine sokacaklarını, bu mem- leketin ankazı üzerinde, Trabzon- dan Mersine kadar büyük bir | Ermenistan, Anadolunun göbe- namerdane Geçinme meselesi ve pahalılık perakende fiatler arasındaki fark Mahalle bakkalları toptan fiatin bir misli fazlası: Bir mahali Bu sene zeytinyağ — yumurta gibi ihracat —mallarımızın elde kaldığından bir kaç defa bahset- miştik. Bu yüzden ihracat malları gayet ucuzdur. Fakat bu ucuzluk yalnız toptan na satıyorlar le bakkalı piyasaya mahsustur. Asma altında | bir okka sabun 40 kuruşa satıl- W dığı balde mahalle bakkallarında 70 kuruştür. | Bo fiat her semte göre deği- |— (Devamı ikinci sahifede) bir surette | kanile - yazıldı bir Pontos krallığı tesis edecek- geçen Büyük Gazi duşmanların bütün bu plânlarını suya düşürdü ve genç , dinç bir. Türk devleti kurdu. 16 mart şehitleri ihtifali bugün parlak bir surette icra edilecek- tir. Merasim bugün saat 14 bu- çukta Eyip'teki şehitlikte yapıla- caktır. Evvelâ müftü Fehmi efendi ta- rafından şehitlerin ruhuna fatiha ithaf — edilecektir ." Müteakiben C. H. F. mamina , Cemiyeti umumiyei / belediye ve gençlik namına birer zat tarafından üç nütük okunacaktır. Muzika da matem havası çalacaktır. Halıcıoğlu lisesi talebesinden bir. | tarafından havaya üç defa .cektir. | Bundan başlanecaktır. En önde Halıcıoğlu | geçide zikası ile mektepten talebe, bir bölük istihkâm kat'a: polis, zabıtai belediye müfrezel ve Eyip orta mektepleri talebi geçecektir. » Şehitliğe Kolordu, Şehremaneti, C.H.F. Türk Ocağı ve diğer müessesat — tarafından — çelenkler | iştirak — edeceklere davetiyeler — gönderilmiştir. Bu davetliler Haliç iskelesinden saat 13,40 ta kalkacak hususi vapura | bineceklerdir. Yarınki |Holivut mektubu Sinema artistleri filim çevirirken “AKŞAM,,ı | okuyorlar nushamızda | şirket müracaat etmişti, e Türk - Yunan müzakeratı Yunan sefirine yeni talimat gön derecekler Bitaraflar, verecekleri kararın iki taraf için mecburi olmasında musır Atina, 15 ( Hususi ) — Türk - Yunan müzakeratı hakkında An- kara Yunan sefirinden — istenen mütemmim —malümat — gelmiştir. Yunan / sefirinden gelen telgraf derhal “M. Venizelosa tebliğ edi- lecektir. Ağlebi ihtimal pazarte- sinden sonra Yunan sefirine talimat gönderilecektir. Çünkü başvekil, Yunan hariciye nazırı M. Mihala- | kopulosun, bu talimatı göndermek için- Mısırdan avdetini bekliye- cektir. Mıhalakopulos Pazartesi günü İskenderiyeden — dönüyor. | Yunan hariciye nazırı Mısırdan dönünceye kadar bitaraf mübadele azasının hakemliği meselesi hak- kmda Ankarada bir karar ittihaz edilmiş olacaktır, Bitaraflar ha- kemliklerimiz mecburi olması nok- tasında ısrar ediyorlar Türkiye hükümetince ittihaz edilecek ka- yara göre yunan sefirine talimat | gönderilecel Tekaüt maaşı Kimlerin maaşları kat'edilecek? Maliye — vekâleti — inhisarlarda ve sairede müstahdem mütekait- ler hakkında yeni bir emir gön- derdi. Bu emirde evvelki tamimde bir yanlışlık olduğu tasrih edil- mekte hususi bütçe ile idare olu- le inhisar idarele- müstahdem me- murlardan — mütakait olanlardan tekaüt maaşlarının tahsisatları ile birlikte katedilmesi ve bu deva- irde ücret veya tahsisat ile istih- dam edilenlerin ise tekaüt maaş- tahsisatı — fevkalâdelerile verilmesi — lâzımgeleceği ilmektedir. Bayri faal şirketler tasfiye ediliyor Bu ay içinde Ticaret mü tarafından 13 şirket feshe K Bundan başka tasfiyesine devam edilen 50 den fazla şirket v Tasfiyesi icap eden şirketlerin ekserisi senelerdenberi gayri faal bir vaziyyette bulunuyordu. Tasfiye işlerine dört komiser memur edilmiştir. Dün de şirket komiserlerine tasfiye için bir kaç Bu me- yanda Bahçekapıda tuh: rethanesi de v.ırdır. Maden şirketler İki şirket daha teşkil edildi oluyor. 800 bin lira kömür şirketi teş- Bundan başka antimuan mad- deni işletmek için de bir şirket teşkil edilmiştir. Bir de manganez işletmek için bir şirket teşkiline teşebbüs edilmiştir. ir şirket resmen ticaret line yataklı vagon işliyecek Yataklı vagonlar şirketi Mar- | dine seferler yapacaktır. Bu sefer- fik hafta da bir defa Şark vilâyetleri müfet- bu — yoldan in ehemmiyeti İstanbul - resimleri müsabakasında İkramiye kazanan kari'leri- mizin — Pazartesi gününden itibaren - ellerindeki numara varakasile matbaamıza müra- | caatle ikramiyelerini almaları rica olunur. Liman şirketinin motörleri Dün ilmanımıza Liman şirketi Hollandada Kromhut Bu motörlerden biri dün etmişti. motör mazutla işliyor. M: Liman şirketi bu ves: lara gelen bütün mavnalar motörler vastasile tahrik edilecel suretle liman vesaiti daha seri bir geten ilk motör fabrikasına motörler - sipariş limanımıza - gelmiştir. Yeni gelen afı saatte 98 kuruştur. daha ziyade artıracak, vapurlardan rıhtım- Bu hale gelecektir.