17 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam rVilâyet ve emanet e Birleşme muamelesi teşrinievelde olacak emanetin İstanbul etile birleştirimesi hakkındaki kanunun | tatbiki etrafında itemmim ma- lümat —aldık. — Vilâyet umumi iyeti — belediye le kadar kanuni muhafaza edecekler | | ve içtimalarına devam edecekler- dir. Bu iki meelis eylül içinde fesh- ek ve yeni kanunun / tarifi de yeni bir meclis intihap toplana- teşrinievelde kabul edilse bi mesi ancak teşrinievelde — kı sında umumi sene bütçesini etmeğe baş- | lamıştır. Cemiyeti belediye de Aayni suretle hareket edecektir. Kanun kabul / ve tatbik edil- dikten sonra yeni butçelerde ona göre tatbik edilecektir. —— Geçinme meselesıv ve pahalılık (Baş tarafı birinci sahifede ) şiyor . Beyoğlu — bakkallarında 80 kuruşa bile sabun satılıyor. Toptan piyasada en iyi zeytin 60 kuruştur. Hatta daha aşı fiatle 50 kuruşa bile yemeklik zeytin yağ vardır. Halbuki bak- kallarda 80-90 kuruşa zeylin yağ satılıyor. Bunun gibi toptan fiatlarla pe- rakende fiatlar arasında çok vardır . — Bir - kaç misal daha bahsedelim: sade yağ toptan 175 kuruştur. Perakende — 240 kuruştur. - Yumurta — sandık işi tanesi 100 paraya battâ 2 kuruşa gelir, Halbuki — bakkallarda 4 kuruştan aşağa mal yoktur. Vakıa toptan fiatlarla peraken- fatlar arasında fark olması | -. Fakat arada iki üç misli | fark olursa buna ıhtikârdan baş- ka bir manâ verilmez. | Acaba bakkallar neden bu ka- dar büyük farklarla mal satıyor- lar? Bunun sebebi şudur: Udmumi vaziyet dolayisile vere- tarafı veresiye paraların - mühim bir kısmının tahsil edilememesidir. Bakkal mal satıyor amma - eline pek az para geçiyor. Bundan başka halkta — iştira kuvveti azalmıştır. Bir dükkânda evelce bir çuval pirinç bir ayda sarfedili diliyor. sık devir. yapamıyor. Bu yüzden sermayesini kurtarmak için mala fazla fiat koyıyor. DESGiç Sevgilisine kavuşmadığı için kalbine b'qık sapladı Kasımpaşa'da oturan — Rizeli İbrahim bıı aşk yüzünden kendini bıçaklamıştır. 19 yaşında olan — İbrahim; dün Galatada Birahane sokağına girmiş, biraz içmiş, sonra birdenbire bıçağını çekerek kal- lenmeğe muvaffak olamadığı içir kendini öldürmek istediğini , söy- lemiştir. İbrahim Senjorj hastahanesine yatırılmıştı Hakaret hakaret üstün Kumkapıda - tütüncü Ali; inhi- sar memurlarına ve polislere ha- karet etmiş, yakalanmıştır. k—î:lllllllll TELGRAF HABEPR taln tü Düyunu umumiye Dainler yeni bazı malâmat istemişler Ankara, 16 (Telefon) — Dayin- ler vekilleri, muamelâtı nakdiye müdürlüğünden bazı izahat talep rine icap eden malümat verilmişti, Dayinler — vekilleri " Ankarapa- lastaki dairelerinde muntazaman Dayinler - vekilleri maliye vekili ile tekrar temas edeceklerdir Dayinler, “ancak - bir kaç gün günü sonra-kati noktai nazarlarını bil- | düreceklerdi Feyez.m afeti Feyezan İspanya'ya sirayet etti Bordo 15 (A. A.) — Garonne nehri bir çok noktalarda taşmış- tır. Müteaddit yollar su altında kalmıştır. Madrit, 15 (A.A) — Muhtelif eyaletlerde vuku bulan feyezanlar endişeye düşürecek bir şekil al- mıştır. Saragos eyaletinde bulunan Paradiya'da bir çok mahalleler su altında kalmış, bir çok yollar kapanmıştır. Tarbos 15 (A. A.) — Adour nehrinin kabarması üzerine Cam- pan'da bir çok su bentleri yıkıl- mıştır. Hırsız vakaları 24 saat içinde 7 vaka oldu! Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde hırsız vakaları olmuştur: 1 — Topkapıda Penbe han- mın evinden 38 lira , çamaşır ve iskarpin çalınmıştır. 2 — Karaköyde terzi Teahari nin dükkânından 3 kostumlük kumaş çalınmıştır. 3 — Bakırköyde Kaymakçızade Osınan beyin evinden İ seccade, 1 palto çalınmıştır. 4 — Kadıköyünde binbaşı Mu- hiddin beyin evinden bazı eşya çalınmıştır. 5 — Tahtakalede bir otel oda- sından İskender efendiye ait 1200 dinar çalınmıştır. 6 — Sabıkalı Nuri, Yenicamide kunduracı Hakkının dükkân kili- dini kırıp eşya çalarken yakalan- mıştır. 2 Pangaltıda Mehmet Sıtkı efendinin cebinden saatını çalan Ömer aranmaktadıı Otomobil kazası Gümrük önünde Reşat bey is- inde bir zata ait Otomobil Kar- nik isminde bir şahsa çarpıp yaralamıştır. Ölümle tehdit ! Hasköyde — çoban Salih bir koyun meselesinden muğber ola- rak bekçi Aliye hücum etmiş, ölümle tehdit etmi; ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1028,10 parada açılmıştır. Ünifiye üzerine muamele olmamıştır. Telefon haberleri Yunan sefiri | Atinadan talimata intizar | ediyor Ankara 16 ( Telefon ) — Tah- kikatıma göre Türk - Yunan mi zakeresinde — mevzuubahs cihet, mübadillerin emlâki ge- lesinde bitarafların hakemliğidir. Bitaraf âza, kendilerine teklif edilen hakemliği muvafık gör- müşler ancak verecekleri karar- lara ittiba etmek mecburiyetini ileri sürmüşlerdir. . Yunan hukümeti bu husus hal kında henüz cevabını vermemişti Yunan sefiri, bu cevabi bekle- mektedir. İküs;;rogrâmı Bugün de tetkikata devam edildi Ankara 16 (Telefon) — İktisadi proğramı tetkike başlayan ıktisat vekili Şakir bejin riyasetinde müdürü umumilerden — mürekkep komisyon bu gün saat 10 da tekrar toplanmış ve - tetkikatına 'devam etmiştir. Komisyon rapo- runun çarşamba günkü heyeti vekilede müzakeresi muhtemeldir. Moskova- sefirimiz bu hafta dönüyor Ankara, 16 (Telefon) — Mos- kova sefiri Hüseyin Ragıp B. bu hafta sonunda Moskova'ya hare- ket edecektir. Hüseyin Ragıp bey, ticaret muahedesi hakkında — talimat al- mıştır. 18 tayyare yandı Newyork 15 (A.A.) — New Jer- sey'de Hadleyfield tayyare karar- gâhında çıkan bir yangın esnasın- da 18 tayyare ile bir çok posta çantası yanmıştı Dayak davası Halit Fahri bey Darülbe- dayi rejisörünü dava ettil! Şair Halit Fahri bey; Darülbe- dayi rejisörü Ertuğrul Muhsin bey aleyhine dayak ve hakaret davası açmıştır. Hadise Halit Fahri beyin Uya- nış mecmuasında — Darülbedayi hakkındaki neşriyatından çıkmıştır. Darülbedayüi — kendi - keyfine na kurban ettiğine, ken- için - buğune kadar yapılan teşvik ve taktirden şımardığın: dair olan neşriyat Muhsin beyin hiddetini mucip olmuştur a zel sanatlar - birl Halit Fahri beyi gören E. bey; şairin üzerin yürümüş ve darp ve hakarette bulunmuştur. Halit Fahri bey bu hadise üzerine adliyeye müracaat etmiştir. Şehrimize Tmhyıdın kuzu geliyor İzmir de kuzu etinin 70 kuruşa kadar satıldığını yazmış ve bü ucuzluktan — İstanbulun — istifade etmesini temenni etmi; Memnuniyetle haber aldığımıza göre son günlerde şehrimize kuzu mevrudati artmıştır. Bu kuzular €en ziyade Trakyadan gelen kuzulardır. Dün kuzu bolluğu fiatlerde bü- yük bir tenezzül vucude gelir- miştir. Dün perakende olarak — canlı kuzuların 2 liraya kadar satıldığı görülmüştür. | Kudusta hadise | Ağlama duvarın- | daki âyin ihlâl edildi Kudüs 15 (AZA) — Yahu bugün — ağlama yapmakta - oldukları birbirine — kuvvetle — vurulan gürültüleri, ve tırampete seslerile yeniden ihlâl edilmiştir. Bu suretle hasıl olan büyük gü- rültü yahudiler arasında hiddet ve infial uyandırmıştır. Bunlar daha evelce de ayinleri- nin bu kabilden gürültü ve nü- divarı di zil mayişlerle sekteye uğralılmış ol- | masından dolayı tahkikat komis- | yonu nezdinde - şikâyette bulun- muşlardır. Kral Alber Tayyare ile kahireden Bağdada gitti Bağdat, 15 (AA) — Belçika kralı hava tarikile Kahireden Bağdada gelmiştir. Kralın bu seyyahatı resmi bir mahiyeti haiz değildir. Kral, İrakta 5 gün kadar kala- cak, bu müddet zarfında Babil harabelerini ve daha bazı yerleri ziyaret edecek, gene tayyare ile Kahireye dönecel M. Tardicu Londrada Londra 15 (A.A.) — M. Tar- dieu saat 18 , 35 te Londraya gelmiştir. M. Briand ile M. Pietri ve M. Dumesnil M. Tardicu'ye konferansına —mesaisi — hakkında izahat vermişlerdir. 3 cerh vakası Bir kasabı aptes alırken vurdular! Dün İstanbulun muhtelif yerle- | rinde 3 cerh vakası olmuştur: 1 — Kuruçeşmede kömür ame- lesinden Bekir adi bir münazaa neticesi olarak arkadaşı Mustafayı kürekle yaralamıştır. 2 — Tahtakalede kasap Ali; aptes alırken Süleyman isminde eski bir hasmı tarafından yara- lanmıştır. 3 — İstiklâl — caddesinde bir dükkândan yemiş alan Mehmet efendi; âni bir kiddeti müteakıp arkadaşı İsmail efendiyi sustalı çakı ile yaralamış, yakalanmıştır. Yalova'ya tenez Malül gaziler cemiyeti yakında Yalova'ya bir deniz tenezzühü yapacaktır. Bu tenezzüh mevsimin ilk deniz gezintisi olacaktır. Ma- lül gaziler cemiyeti şimdiden ha- zırlıklarına başlamıştır. 2 yangın! Dün biri Kadıköyünde diğeri Üsküdarda 2 yangın olmuştur. Moda caddesinde madam Atı- naya ait evin baca kurumları tutuşmuş, söndürülmüştür. Üsküdarda Koltukçu sokağında 7 numaralı evin ocağındaki ku- rumlar. parlamış söndürülmüştür. Fatih camiinde 3 aylık | bir çocuk bulundu Dün gece Fatih carhiinin mah- feli altında 3 aylık bir çocuk bu- lunmuştur. eti meçhul olan bu yavrucağa, meçhul babasına asına Mehmet, Cemal, Dev- iye iimleri takilş, Dartlacezeye gönderilmiştir. Viyana muhteliti 18 ve 28 Nisanda —| |şehrimizde iki maç yapacalı 1na amatör muhteliti Nisanıı 15 inde İstanbula gelecek 18 ve 20 nisan tarihlerinde iki maç yapacaktır. Mıntaka heyeti aynj günde Ankara ve İzmir temsili takımlarının İstanbula celbi içiş uğraşmaktadır. Her iki mıntaka; nin reisleri bulunan İzmir valisj Kâzim paşa ile muhafız kıtaaf kumandanı İsmail Hakkı beyin Mmuavenetlerini — rica — etmiştir."| Nisanın 18 inde — İstanbul — v& Viyana takımları karşılaşacaklay ayni günde İzmir ve Ankara ekipleri temsili bir maç yapacak lardır. 20 Nisanda İzmir - Ankara maçının galibi Viyana ile İzmir - Ankara maçı mağlübu da İstan- b muhteliti ile karşılaşacaktır. —Hava bugun nasıl olacak? Yeşilköy —rasat — merkezinden verilen “malümata göre bugün hava ekseriyetle açık kısmen bu- lutlu olacaktır. Rüzgâr cenuptan mütedil olarak esecektir. Sıcaklılk ta düne nazaran bir tebeddül olmıyacaktır. Dün en fazla hararet 11 dere- ceydi. Gece sıcaklık 8 derece 11 derece olmuştur. Rütubet miktarı 13 tür. Ankara rasatz merkezine gö hava her yerde * kismen . açı kismen bulutlü olacaktır. Rüzgâr her taraft cenuptan esecektir. Bir iki gün sonra soğu- yacaktır. Polis müdürü iyileşti Bir müddettenberi hasta bulu- nan polis müdürü Şerif bey iyilı miş, dünden itibaren vazifesi, başlamıştır. Romanyada Bulgar çeteleri Son zamanlarda bulgar çeteleri zaman zaman Romanya hududunu geçerek köylere baskın vermek- tedir. Geçenlerde de bir bulgar çetesi Pazarcık civarında Koçmar ki yünü basarak Mehmet ağa ismi de bir türkü öldürmüşler 10 kişi soymuşlar, iki eve ateş vermi lerdir Köylü ile eşkıya arasında iki saat devam eden kanlı bir müsa- deme olmuştur. Haydutlar bütün bunları yaptıktan sonra firar et- mişlerdir. İşin şayanı dikkat tarafı aynı adamlar bundan bir müddet evel de, bu sefer öldürdükleri Mehmet ağanın karısını katletmişe lerdir. * Yeni belediye kanunu — Belediye kanunu mecliste Perşembğ günü müzakere edilecektir. Kanun çıktıktan sonra Dahiliye vekâleti tatbikat için bir - talimatname harırlıyacaktır. Talimatnamede bilhassa İstan- ay içinde memleketin her tar: fında belediye - intihabatı yapıla- caktır. M Daktilograflar piyangosu