17 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

aN e areeriaal EV-KADIN MODA 17 Tayyareci kadınlar Genç bir kız 32 bin metre irtifaa kadar çıktı Kadın tayyareciler yeniden bir yekor yaplılar. En yüksek uçarak |cihan rekoru yapan kadıt tayya- reci Mis Marvel Crossan idi. Bu İkadın — 23996 * kadem — irtifaa İçıkmıştı. Bir müddet sonra bu “tayyareci kız bir musademe esna- sında tayyaresile sukut ederek vefat etmişli. Şimdi Mis Elnior Smith ismin- de on sekiz yaşında bir kız Roo- sevet Field tayyare meydanı üze- |rinde eski rekoru bir kaç bin adem fazlasiyle kırmı; Tayyarenin irtifa aleti (altimeter) 30000 kademi gösterdiği vakit genç kız kendisini kaybetı alet 32000 kademi kaydet sonra tayyare inmeğe başlamı yeresini düzeltmiş ve salimen yere inmiştir. Mis Smith Kendi- sini kaybettiği — vakit — oksijen deposunu donmuş zannetmiştir. Mis Elinor Smith Tayyareye milli seyri havai cemiyeti tarafından mühürlenmiş bir. bürograf konulmuştur. - Bu aletin işareti tesbit edildikten sonra netice resmen ilân oluna- caktır. Korseye avdet mi Bir zamanlar kadınlarına zap &leti olan korse son 15 sene zar- fında ortadan kalkmıştı. Vucudu. mina itina eden kadın- ir zamanın cenderelerine hiç benzemiyordu. ? Son zamanlarda eski tarzda uzun korseler tekrar ortaya çıkmağa başlamıştır. Bü- yük mağazaların camekânlarında, moda gazetelerinde bu korselere sık sık tesadüf ediliyor. Uzun müddet serbest yaşam alışmış olan kadınlar eski korse- jleri biç iyi telakki etmemişlerdir. |Mamafih uzun etekle bu korsele- 'rin de teammüm muhtemeldi, etmesi — çok O zaman kadınlar famam yarım asır evelki Kucu etmiş olacaklardır. şekle Avrupa' da | Etekler gittikçe uzuyor.. Suvare elbiseleri ayakları tamamile bir çember içine aldı uzadığından geçende bahsetmiştik, yukarıdaki “modeller bu. hususta bir fikir verebilir. Bunlardan bi- €n son modadır. Bu model eski zamanları hatır- latacak kadar uzundur. Son sene- lerde etekler bir parça uzamakla beraber ön taraf nisbeten kısa idi ve serbestçe yürümek imkânı vardı. Suvare elbiselerinin .:ıı;ı;—ı | | | şöphel Yeni model ayakları tamamile çenber içine almakta, yürümeyi güçleştirmektedir . - Hele dans hususunda çok müşkilât çekileceği şüphesizdir. Bu kış bu kadar uzun olmuyan eteklerle bile balolarda yürümek kabil olamamış, bir çok hanım- ların etekleri kopmuştu. Bu mahzurlar ” dolayısile” yeni modanın pek ziyade taammümü deki sinemalarda bir çok sanal- kârlar açıkta kalmıştır. Son za- manlarda diğer bir kısım / sinc- malar da orkestrayı — kaldır. yerine gramafon koymuşlardır. Şebrimizdeki sinemalar lokan- talarda 300 den fazla sanatkâr çalışıyordu. — Bunların ” ekserisini rus ve macarlar teşkil ediyor- du. — Son — zamanlarda — türk gençleri bu sahada — yetişmiş sinemalarda ecnebi sanatkârların yerini — doldurmağa — başlamıştı. Fakat — sesli filim — sanatkârları açıkta bırakmıştır. Şimdi musiki sanatkârları için bir iş buhranı çıkmıştır. Şehri- mizde tahminen 150 den fazla müsiki — sanatkârı açıktadır. — İş yalnız barlardadır. Buralarda da keman çalanlar için iş pek azdır. Bu sene işsiz sanatkârların çok- Sahife 5 Şehrimizde yeni bir buhran Sesli filim yüzünden çalgıcılar iş bulamıyorlar! İstanbul'daki sanatkârların yarışı açıktadır, ücretler de çok düşmüştür luğu üctetleri ” düşürmüştür. İş bulamıyan - sanatkârların ekserisi evelce hazırladıkları parayı yiyor- lar. Geçen sene ücretlerin yüksek olduğu zaman her sanatkâr gün- de en aşağı 4 lira kazanırdı. Barlarda çalışanlar içinde bir günde 10 liradan fazla para ka- zananlar da vardı. t Şehrimizde iş bubranı olmasına' rağmen hariçten bazı artistler buraya gelmek - istiyorlar. Bura- daki — meslektaşlarma — yazdıkları mektuplarda — İstanbuldaki işleri ü yalnız bü- nunla da brakmamış, plâk do durma üçretlerini düşürmüştür. Telsiz ve gramofon yüzünden * cazbantlara da pek iş kalmamıştır. Cazbantlarda çalışan - santkârlar. dan bir çoğu açıktadır. Zarif ilkbahar kıyafeti İlkbaharda en ameli kıyafet su geçmez kumaştan hafif mantolardır İlkbaharda — elbise yahut tayör üzerine, yağmurum geçme- sine mani olacak bir manto giymek çok pratik bir harekettir. Resmi- mizdeki manto basit bir kumaştan yapılmıştır . Bunların ufak bir pelerini vardır. Deyirmi biçiminde olan bu pelerin sırtı ve kolların yarısını ancak kapatıyor. Sağ tarafta büyük bir karma katlanıp aşağıya kadar devam eder, sol tarafta ise kırma cep hattına - kadar Mantonun umum etrafı ve kemeri hep ipek, yahut da pamuk iplik dikişle süslenmiştir. Kemerde madeni bir toka vardır. Yaka, tayör yakası biçimli ve ufak oluyor. Ayni mo- del tvet kumaşından da imal olu- nur. Gene dikişlerle süslenir. Fantazi, bir eşarp, Şik küçük ir fötr şapka da ilâve edilince bu kıyafet fena havalarda fevkal- ade şık bir giyiniş teşkil eder: Bu mantoların imali için daima güzel bir kumaş seçmeli ki bir kaç sene dayansın. Diger resmimiz gene ayni nevi bir mantodur; Aşağı uçları dey, mi biçimde, etrafı ise dikişle mü- zeyendir. Bu kıyafet ve yük bir itina ile şapkamızı intihap etmeliyiz, çünkü kadın zerafetinde büyük bir rol oynayan şapkadır. . ieha Si , mubakkak bü- * 4 gitmiştir kür) | Şişmanlamak korkusu.. Bir münekkit, “ şişmanlamış » dediği kadına 100 bin frank tazminat verecek Paris'te çünlerde - garip bir dava — görülmüştür: — İsveçli dansöz İrma Borlin 1928 senesinde Paris'e gelmiş bir kaç temsil vererek büyük bir rağbet kazan- aıştı. Bu sene Borlin gene - Pai gelmiş ve üç müsamere verere yeni danslarını göstrmiştir. Gazetelerin —ekserisi — Borlin'i medhetmişlerdir. Yalnız münekkit Krainik, Borlin'in tedemni i ve bilbassa şişm; Borlin, mahkemeye —müracaat etmiş ve M. Krainikten 100,000 | frank tazminat talep ettiğini bil- dirmiştir. mahkemede | demiştir —Benim yazılmış. Irma Borlin miyerek aklına geleni yazmış. Halbuki bir artist için böyle ten- kitler hayat “—meselesi ” demektir. Krainik'ten 100000 frank tazmi- isterim. Eski - çevikliğini — kaybettigine gelince, şimdi' huzurunda dans- eder, meharetimi gösteri Berlin fılhakika dans etmiş hayj kem ,çevik olduğunu tasdik etmi Dansöz manladı,, diye kat'iyen - kabul etmem. Şişmanlamak ihtiyarlamak | demektir size 1928 senesinde kaç kilo ol duğümü ve şimdi kaç kilo gek diğimi resmi vesaikle göstererek ispat edeceğim. Bunu . Bunun — aslı olmadı Bu sene, 1928 senesindeki ki- | tir. Şişmanlık meselesi de resmi lomdan tam 237 gram eksik | vesaikle anlaşılınca M. Kr bulyorum. 100000 frank tazminat vesmrğe Demek M. Kainik hakikati bil- | mahküm ediliniştir.