2 Nisan 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Nisan 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— EERR GG ) eli LA ee . Sahife 2 2 Nisan 1930 Maliyemizin temeli iktisadiyattır — (Baş tarafı birinci sahifede) —| featleri — iktiz: im tarafımızdan milli paranın (bamiller de, Avrupa piyasalarında ellerinden geldiği kadar bu işe yardım edebilirler) . Onlar tara- fından da senevi” taksitlerin kud- retimiz dal le bir dirilmesine ve kendimizi toplayın- caya kadar bir mühlet verilmesine razı olmaktır. Fakat, paramızın istikrarı, mal, binanın ta- kendisi / ise, li vaziyet bu binanın temelidir. İçin- de bulunduğumuz mütbiş buhran, sadece bir kambiyo meselesinin bududunü çok geçmiştir. Maliye- | mizde elde edilecek salah ne olur- sa olsun, bu çürük iktisadi temel üstünde uzun müddet tutunamaz. | Bu temelde âni bir inhidam her şeyden daha t içindir ki para olan iktisadi vaziyeti düzeltmek | çarelerini bulmak icabeder. Ti- | Caret, istihsal, ihracat hayatı © hale gelmiştir ki buhranın kemir- diği temel direklerinin bu tazyıka daha ne kadar müddet tahammül edeceğini kestirmek cidden müş- Herara Vülün Âvrupa monlö- | ketlerinde -battâ iktisaden zenginlerinde bile - büyük iktisadi! bubranlar var, Bu sene her tarafta, fazla istihsale - mükabil noksan istihlâk tehlikesi baş gösterdi. ticarethanelerin adedi gün geçtikçe ÖRDEn li beklie e günluğu şimdiki halde hususi mü- esseseler ve efrat bütün kuvvetile hüssediyor. Fakat, ikti da hüsüle gelen kezi Devlet cihazının umumiyetle çok geç hissetmesine rağmen (bütün devlet idarelerinde bu böyledir) bugünkü durgunluk ya- kında kendini devlete de hisset- tirecektir. Zira gümrük varidatı (parasızlık dolayısile istihlâk azal- dığından ) tenezzül edecek, muh- telif / vergilerin tahsilâtı mühim | mikdarda azalacaktır. | Bütün dünyayı sarsan, ve bo- gucu hava dalgaları bize kadar gelen bu iktisadi bubrana çareler bulmak bir günlük, bir aylık mesele değildir. Her tarafı tahrip edilmiş, istilâya uğramış, yakılmış, yıkılmış, barplerden fakir düşmüş, kuraklıklar çekmiş bir vatana tevarüs eden — bugünkü rejim, çölleri bir anda cennete çeyirecek tılıma malik değildir. Devlet adamları iktisadiyatı bir göz bo- yacılığile inkişaf ettirecek sihirbaz kudretinden mahrumdurlar. Bunun için, berhangi bir iktisadi prog- ramın hazırlanması ile işlerin düze- livereceğini zannetmek, bugünkü sıkıntılarımızdan daha feci sukutu hayaller menbar olur. Fakat, içinde bulunduğumuz buhranı hazırlayan, şiddetlendiren — sebepleri ” tetkik ederek, ve bu sebepler arasında | taksiratı idari şekillere ait nok- sanlar görürsek, -kambiyo olduğu gibi- bunları - izaleye calışmak, ve tedricen daha müsmir iktisadi siyaset — tatbikine başlamak, üzerimize basan ağır kâbusu yavaş yavaş hafifletir. Necmedcin Sadık | katı mülkiye müfettişleri Ankara - Ereğli Hattın Zongul- dağa kadar olan kısmı ikmal edildi | — Zonguldak 31 (Hususi) — An- TareENŞE Kaltıaın Zoogükdağa kadar olan kısmının inşaatı tama- Jik tren halkın i arasında hat e getirmiş- Lokomotif ilk ihrakiye kömürü- 'nü madenci Maksut beyin ocağın- dan almıştır. Bugün mübendisler şerefine 190 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Tren akşama avdet edecektir. Emin bey maarif müsteşarı oldu Ankara 1 (Telefon) — Maarif vekâleti müsteşarlığına talim ve terbiye heyeti Emin bey tayin edilmiş ve vazifesine baş- lamıştır. Talim ve terbiye rei ğine kimin getirileceği belli de- ğilse de terbiye enstitüsü müdü- rü İsmail Hakkı beyin tayin edileceği söyleniyor. Vilâyetle emanet Meclis iki dairenin birleş- mesini kabul etti Belediye kanununun - İstanbul'a enisi “ve belediye çe miyeti yerine ayı la şehir meclisi teşkil edilir. Şehir meclisi belediye âzala- rile şehremaneti hududu haricin- deki kazalardan intihap edilen âzadan mürekkeptir. Meclis baş- ha üç vazife ile meşgul olur : V.;l —ııı 'ilâyeti ııîl varidatla ilâyet işleri görülür. 2 — Belediyeye muhassas va- ridatla - belediye - umuru - tedvir edilir. 3 — Müşterek teşkilât, müş- terek masarifle idare " olunur. Encümeni vilâyet 8 kişilik muh- telit bir heyetten terekküp eder. Her daire reisi vazifesini alâka- dar eden hususat müzakere edi- lirken Meclis içtimama iştirak eder ve rey verebilir. Şehir mec- lisi 72 âzadan mürekkepti Emanet memurları da badema devlet memuru — addedilece; cihetle bunlar hakkındaki t, eder. 6000 lira (Baştarafı 1 inci sahifede) il , polis d ncü » defterdarlık Nafiz bey- muhakemesi Tüzumu istenmiştir. Bu terahi meselesi; asapor ce- naktilerinin 3 gür le bir tes- imi lâzım gelirken komiser mua- vini Cemal efendinin elinde aylarca kalmasından çıkmıştır. Usul -veçhile maliyeden verilen bir makbuzun muhteviyatı alın- madan tekrar makbuz. verilmez. Komiser Cemal ef. temamile bu usulün haricinde hareket etmiştir. Makbuzlar muht. Bu sabaha kadar pol beye bu meseleye dair sual — tevcih İ ra'ya - çağırılı bu bususta öylenmekter . Kendisinden izahat alınacağı Beledilekanunu Bazı maddeler tadil ediliyor Ankara 1-(Telefon) — Meclis muhtelit encümeni bugün topla- narak heyeti umumiyece encümene iade edilen belediye kanununun bazı maddelerini müzakere cek ve meclisin perşembe günl heyeti umumiyesine yetiştirecektir. 2 numaralı kararname yarın müzakere edilecek Ankara 1 (Telefon) — Yarınki heyeti / vekile içtimanda — maliye vekâleti - tarafından — hazırlanan kami esham, tahvilât muame- Tâtına 2 numaralı kararname müzakere edilecektir. Müzayede ve münakasa kanunu tetkik ediliyor Bukara (Telefon) — , Maliye müfettişleri kongresi bugün saat 10,30 da toplanacak, müzayede ve münakasa kanunnunda yapıla- raporunu müzakere Spirer meselesi Maliye vekilinin dün mecliste verdiği izahat Maliye vekili Saraçoğlu Şükrü bey dün mecliste Herman Spirer meselesi hakkında izahat vermiş- demi — Herman Spirer İsviçre tabi- 927 de İşvi rede vefat etmiştir. Herman Spi rer hayatında son yaptığı muka- veleyi Bern şehrinde tescil ettir miştir. Bu mukaveleye merkezi Cenevre'de olı bir şirket teşekkül etmiştir. Şirketin müdürü Herman Spi- rzer'dir. ve sermayesi on milyon İsviçre frangı, yirmi bin franklık 400 hisse senedi idi. Bu sermaye- nin 80/400 hissesi Herman Si rer'e aittir.,, Vekil bey bu sırada Herman veresesinin Türkiye'de ikametgâhı olmadığı için Türkiyede kendile- rinden veraset vergisi alınamaya- İstanbul sonradan yapılan tet sinde memleketimizde bu şirketin mevcudiyeti nazarı dikkate alınarak hisse nisbetinde vergi tarhı lâzım kadar İstanbul ve menkul / ve Bugüne diğer - vilâyetlerde gayri menkul emvali kıymetinden borç — miktarı 692,000 liralık — vergi — matrahı tespit olunmuştur. Bu rakkam- Jara İzmir ile bazı ehemmiyetsiz şubelerin mevcudat , matlübat ve düyunatı dabil değildir. Herman Spirer'in vefatını takip 'eden aylarda şirketin Türkiye'de bir buçak milyon liralık tütünü tenzil edilerek vardı. Bunların 220000 lira teminat Aalınarak — tütünler serbest bırakılmıştır. Demek ki *t bir buçuk milyon İiralık teminat almıştır. Henüz vergi tarh safhasındadır. Ve her hangi bir sui istimal ta- savvuruna mahal verecek bir şekil almış değildir. Onun için gaze- tede yazılan havadis doğru de- ğildir. Mebusların haysiyetini rencide Yöaillâl maddcesinden gazet hakkında talep edilen takibat büyük millet meclisi riyasetine G RMUSUSİ TELERAF HABERLEREİ—— İ Muhacirler Mayıstan sonra teffiz muamelesi yapılmıyacak Ankara 1 (Hususi) — Muha- cirlere verilecek Aarazinin teffizi muamelesi mayıs nihayetinde bite- cektir. Mayıs nihayetinden sonra biç kimseye arazi edilmi- yecek ve hiç bir müracaat babul olunmıyacaktır. Yeni bir kanun Ankara 31 — Maliye vel ehemmiyetli hazırladı. Bu lâyiha heyeti nin çarşamba günkü içtimamda müzakere edilecek ve müstacelen meclise sevkedilecektir. Gelecek hafta içinde müzakere ve kanu- niyet kesbedecek olan bu lâyihaya nazaran 929 bütçesi memur kad- rosu esas tutularak 3 sene müd- detle devlet memuriyetine açıktan yeni memur alınmıyacak, - inbilâl edecek memuriyete bir derece aşağısındaki memur terfian alı cak ve busilsile teakup edecektir. En son kalan münhal memuriyete Nisan balığı! Bugün ihtiyatlı bulunarak her habere inanmayın.. Bugün nisanın biridir. Son za- ırda bizde puason d'avril, balığı — yapmak, — nisanıı birinci günü; şayanı hayret bir bavadis imal etmek, herksi şaşır- tacak bir balon uçurmak moda oldu. Bugün çıkan sabahçı arkadaş- larımızda bu kabilden bazı hava- düzler var, Meselâ Vakit refiki miz Pariste esrarengiz bir surette kaybolan rus ceneralı Kutiyepofu İstanbula getirtmiş.. Ceneral sak- lanmış, fakat Vakit refikimiz kendisinin izini bulup meydana çıkarmış. Sonra gene bir nisan bal Fatma ile Eyipli Hi Cumhuriyet - refikimiz biridir. diye koskoca havuzunü — yıkılacak getirmiştir. Bütün bunlardan mâdâ arka- daşlar, dostlar, ahbaplar birbir- lerine de — pusson d'avril yap- maktadırlar. Aman ihtiyatlı bulu- 'nun ve aldanmayın. Hırsızlık vakaları l 9. hırsızlık aynı refiki var: Fındık leniyor!. Beyazit bir hale fettişi Panayot efendinin evinden 5 tavuk çalan İbrahim yakalan- mıştır. 2 — Şehzade camünde müezzin Fahreddin efendi aptest alırken caketi cebinden cüzdanını çalan Mehmet Ali yakalanmıştır. 3— Sabıkalı Sezai; Arnavutkö- yünde Cevat beyin evinde eşya çalarken yakalanmıştır. 4 — Rizeli Hasan Mısır çarşı sından geçerken 12 lirasını çal- dırmıştır. $ — Meçhul bir - dolandırcı Eminönünde tütüncü İsmail efen- dinin 7 lirasını çalmıştır. 6 — Taksimde di hanımın dükkânından bazı eşya çalınmıştır. 7 —Müteahhit Kanber efendinin Taksim'de — yankesicilik - suretile 28 lirası çalınmıştır. 8 — Saryerde dava vekili Hilmi beyin 4 tavuğu, 1 horozu çalınmıştır. 9 — Kadıköyünde uncu Artin'in yınğınuıwd&n 40 lirası çalın- Meliha | bir kararı (Baş tarafı birinci sahifede) | nin ve cemiyeti belediyenin bi | tahsisatı kabul edeceği ümit edili mektedir. Tahsisat verilir v | derhal inşanta başlanacektı | Parke - döşetilecek — sokaklar tayin edilmiş! Haziranda başlıyacak “olan in; şaat faaliyeti eylüle kadar ikmal edilecek, kışın sokakların muntas zam bir halde olmasına calışılas caktır. Emanetin bu teşebbüsü şüpher siz memnuniyetle kar; | Fakat bu münasebetli uzul müddet dayanabilecek bir | şekilde yapılmasına itina etmek | âzımdır. Bugünkü yolların yapılı masile bozulması bir oluyor. Katranlıya tahvil edilen Ankar: ve Babiâli caddelerinin hali buni bir misaldir. Bunun için üzerlerini den kamyon ve fazla miktarda otomobil geçen büyük caddeleri hemen bozulmiyacak bir halde | tamir etmelidr. | Sokaklar yıkanacak. Şehremaneti, bu sene şehrimizin büyük caddelerini haftanın muaye yen günlerinde yıkatacak, diğef sokak ve caddeleri de her gün sulatacaktır. Bu hususta bir program hazıre lanmıştır. — Ancak, Terkos / gire ketinden sokaklar için su almak imkânı olmadığı için sulama aros özlerle yapılacaktır. Bunun icap eden tertibat alınmıştır. Nisan içinde sulama işine baş- lanacaktır. 4 Cerh 24 saat içinde 4 kişi yaralandı Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde 4 cerh vakası olmuştur: 1 — Unkapanında Mehmet is- minde bir şahıs; pazar yerinden eçen Derviş oğlu İsmaili taşla şından — yaralamıştır, — sebebi mechuldür. ? — Limonciyan isminde biri- nin Ahırkapı - önlerinde, — tren içinde, büfeci Antuvanı çakı ila cerhettiği iddia edilmişti, tahkikat | başlamıştır. | 3 — Aksarayda Neşet efendi isminde bir zat; Şerif efendiyi bir münazaa üzerine taşla başın- dan yaralamıştı 4 — Hasköyde kömürcü Osman; ahçı Ahmedi bastonla yaralamışı tır. Polis raporunda —hadiseniti bilâsebep çıktığı zikredilmektedir. İ Şehremanetinin — | Piyango 6 Nisan'da çekilecek Daktilograflar piyı isanın 6 ci Pazar günü saat # de gazetemiz idare hanesinde çekilecektir. 8 Nisan Perşenbe günü akşamına kadar kupon tebdili Mmüamelesi devam edecektir. Müracaat edenler hergön saat 40 dan 4£ ye ve £ den Se kadar Harehanemizde © namaraya - gelmelidirler. Cuma günü kupon tebdili maamelesi yoktur. Taşrifi dan gönderenler de o güne kadar postaya teslim. etmelidirler. ı £ Resimlerin neşrine devam edie P ecektir. a $ Fiyango çekilirken iştirak edenler bulunabilirler. ha GÜRBÜZ ÇOCUKLAR| Müsabaksı « Çocuk bayramı *” günü İLHANE PARKINDA AKŞAM Gazetesi tarafından yapılacak müsabaka kuponu BEK Bu kuponu saklayınız