4 Nisan 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Nisan 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

0 DA GĞi AY0 Si BT oe Sahife 2 On dakkalık mülâkat (Baştarafı 1 inci sahifede) — Halbuki Hügo'yu bu sene | mrahfettiniz...|*) — Hügo'yu sevmiyorsunuz ga- | kiba?.. — Hügo'yu değil, Şekspiri sev- mem... — Ben Şekspiri severim.. Hü- | gö'yu parça parça okuduğunuz Zaman gülünç ve manasız şeylere tesadüf edersini: — Ya Şekspir'de?.. Tatlı tatlı gülümsedi: — Güzel dekorlar larla Şekspir yi daima şa uzayacaktı. Sorütim: tiyatroyu öldürmi esasen öldüremez.. sinema fena - tiyatroyu #ldürdü, öldürdüğüne de iyi eti takım saçma sapan,fena oynanmış, #ırf halkı güldürmek için yazılmış | Oynanmiş eserleri seyretmektense | sinem oynayıp seyretmek elbette mureccaht Bu nevi tiyatronun sanatta alâkası yoktur, — esasen mahkümdu, — sinemanın tekemmülü bu ölümü tacil etti kudrette - değildir.. Sanat lâye- muttur ve sinema da ondan, yani perdesi / bitmek üzere (i yakın bir âtinin en kudretli san- atkârlarındı olan matmazel Mari — Bell'e teşekkür ettim, ayrıldım. Selâmi İzzet Üİ Burada Hügo — ile arasında bir paralel çirdi Bir araba devrildi, bir " amele boğuldu Kemerburgan, ebalisinden arar bacı Zülfikar arabasına Kemer- burgaz amelesinden 3 kişiyi almış çimen toplamak üzere bareket etmiştir. — Araba — Kurtkemeri civarında — dereden — geçerken birden bire — devrilmiş, — suların mükavemet edemiyen Lmı:. boğulmuş, ameleden iki Üİ Te üç bal ile ken- 'dır. Yalcız ameleden Ali oğlu Tah- sin dereden kendini kurtaramıya- rak boğulmuştur. Jandarma tara- fından yapılan tahkikat neticesinde hadisenin bir kaza neticesi olduğu anlaşılmıştır. Tahsinin cesedi de- reden çıkarılmıştır. Bir âdet yüzünden Dün Eyipte bir kaza olmuş, 19 ağında bir genç yaralanmıştır. E,ıp Polis merkezi tarafında: müdüriyitine vı Tapora hazaran hadise şu süretle ol- muştur : Gezrikasım mahallesinde oturan Burhaneddin efendi; yastığının =ı tabanca köıyuı.rık yatmağı edinmiştir. Dün gece tetiği ıçk olarak bırakılan tabanca ku Eurhk .ukd.;h ıPlâİl' kurşun Burkaneddin eftadiye ::Lı Slnik. indei : yerdlr Ücinindde el Eyip mer- kezi tarafından — muayene polis müdüriyeti tababet dairesine gönderilmiştir. GÜRBÜZ ÇOCUKLAR Muıahılaı 28 Nisan « Çocuk bayramı » günü GULHANE PARKINDA AKŞAM Gazetesi tarafından yapılacak müsabaka kuponu u kuponu saklayınız " | tazyil |G HUJUSİ F - HABER İmza kalıyor mu? Atinadan gelen haberler müsait değil Yunııııxtzn son teklifimize hâ cevap vermemiştir. Bu müna: betle ortalıkta Yunanlıların bazı menafi temin etmek istedikleri, bu yüzden itilâfın imzasının geç keceği hakkında bir takım şayia- | lar deveran etmektedir. — İtilâfın |imzasının bu yüzden geçikeceği İi söyülüyer M Venizolce vum | muhacirlerin ve Yunan tebaasının üzerine bu vaziyeti ihtiyar etmiştir. Yunanlıların noktai nazarı Atina 2 (Hnsusi) — M. Venize- losdün Türkiyenin yeni teklifatı hakkında hariciye nazırile ıüda- belei efkârda bulunmuş ve itifâf- namenin iktisadi noktalarına ait dosyayı istemiştir. Atina gazetelerinin beyanına |orı Yunan hükümetinin Yunan l:bıuıııın tetkiki tabiyeti hakın- | daki teklifi kabul etmesi çok müş- kül olacaktır. Alâkadar mahafil bu teklifi talep edilen tadilâtın en olarak — adddediyor. Söylendiğine göre tesadüf edilen müşkilâta rağmen Ankara yunan sefirine — gönderilecek — talimat süratle tespit olunacaktır. Afet Hanım Cumhuriyet halk fırkasına| kaydedildi ilk kadın âza olarak Ankar siki muallim mektebi muallimle- rinden Afet Hanımın kabul mua- melesi tamamlandı. Afet Hanım Türkocağında kadınların intihap —- dair bir konferans ve- lıılulıı birliğinin hazırlığı Kadınlar / birliği, belediye ka- nunu / tasdike iktiran eder etmez büyük / tezahüratta bulunacak ve Gazi Hz. ne teşekkür telgrafları çekecektir. Dün Bursada bir kısım hanım- lar toplanarak kendileri hakkına nail eden Gazi Hzne — bir — telgrafna: gönderip şükran ve mimnetlerii arzetmişlerdir. Bir açık göz.. İçinde 300 lira kıymetinde eşya bulunan birel çantasını kapıp kaçtı ! Son günlerde hanımların çanta- larına müsallat olan — hırsızl çoğalmaktadır. Gün geçmiyor ki şehrin bir semtinde böyle bir vaka olmasın. Dün Fatihte açık- gözün birisi kıymetli bir çanta kapmıştır. Fatihte Şeyh Resmi Mahmut efendi mahallesinde oturan Sabiha hanım; evine giderken yangın yerinde meçhul bir şahıs yavaş yavaş yanına sokulmuş birdenbire el çantasını kapıp kaçmağa baş- lamıştır. Sabiha hanım alabildiğine koşan bu sersesinin tutulması için bağırmışsa da herifin tutulması kabil olmamıştır. Fatih polis merkezine müracaat eden Sabiha hanım çantasında 250 lira kıymetinde altın saat, küpe ve 36 lira bulunduğunu Akşam Telefon haberleri Mülki taksimat Dahiliye vekâleti tetkikata devam ediyor Ankara 3 ( Telefon ) — Dahi- liye vekâleti, mülki taksimatta tadilât yapmak üzere tetkikatına devam etmektedir. Hangi vilâyetlerin lügvedilece; şimdiden belli değildir. Bu tadi- lâtın gelecek sene zarfında tatbik edileceği anlaşılıyor. Bu - tadilâtın daha vilâyetlerinde — tatbikine veriliyor. ade şark ibtimal |Hariciye encümeni Hariciye vekili bugün izahat verecek Ankara 3 ( Telefon ) — Meclis hariciye encümeni bugün heyeti umumiye içtimandan sonra top- lanacak, Türk - Fransız muahedesi ile Türkiye - Amerika — ticaret muahedesine ait lâyihayı müzakere edecektir Encümende hariciye vel n Türk-Yunan müzakeresi etrafında malümat vermesi muhtemeldir. Cemiyetler kanunu Ankara, 3 (Telefon) — Cemi- yetler kanun lâyibası tanzim edil miş ve heyeti vekileye sevker miştir. Kanun lâyihası 24 madde> den ibarettir. Lâyihada Cemiyetlerin idare- leri, teşekkül tarzları hakkında mühim — Mmevat “vardır. -Cemiyet âzası aidat hususunda serbest bulunacaklardır. Dahiliye vekâleti bu kanun hakkında diger vekâletlerin fikir- lerini sormuş , muvafık- cevaplı almıştır. Kanür , heyeti vekile imaında müzakere edile- Belediye kanunu Ankara 3 (Telefon) — Bugün mecliste belediye kanunu müza- İki mılyon açık Adana'da iş yap iş yapan Meto zadelerin vaziyeti — Adanı yapan Metozadeler iki milyon lira GA Pai a. Adana borsasında bir buhran tevlit etmiştir. Verilen malümata göre Mtoza- deler Osman, Fazıl ve Raif bey evraka mukabil A: Karadeniz sahillerinde iki milyon lira kıymetinde emlâk almışlardır. Bundan sonra Raif bey İstan- bulda kalmış, Osman ve Fazıl beyler Adanaya giderek Suphi paşa zade Abidin beyle ortak olmuşlar, pamuk üzerine ticaret yapmağa — başlamışlardır. — Son hadiseye kadar işler sızıltısız geç- miş, hattâ Abidin beyle 1929 senesi zarfında yapılan işlerden 200 bin lira kâr edildiği göylen- miştir. Bilhassa bu kuvvetli rivayet son hadiseyi mütcakip Adanada derin bir. hayret tevlit etmiştir . Metozadeler mallarını ipotek koyarak Osmanlı bankasından — 800,000, Banka komerçiyaleden 400,000 Kra almaları şuna buna buna borçlanmalarıdır. Metozadelere ipotek ettikleri mallarına 200,000 fazlasile kredi açan Osmanlı bankası Adana M. Jüstini azledil- Yırtık paralar — Bu hafta içinde | tebdil memurları | tayin ediliyor Ankara 3 (Hususi) — Yırtık paraların değiştirilmesile meşgul olacak memurlar kadrosu hakkında | ziraat ve Osmanlı bankaları mü- dürlerile —maliye t işleri Sırrı bey görüşe- | cekler, ondan sonra par değiştirilmesine başlanacaktır. Heyeti vekilenin dünkü içtimar Ankara 2 — Bugünkü heyeti vekile içtimar yedi saat “devam vekâleti müdüri Lâğvedilecek ticaret odaları Ankars, 3 (Hususi) — İktisat vekâleti bazı ticaret odalarının lâgvı hakkında tetkikat yapmak- tadır. Bötün vilâyetlerden odala- rın faaliyeti hakkında - malümat istemiştir. Vilâyetler cevap gön- dermeğe başlamışlardı Almanya ile ticaret muahedesi Ankara, 3 (Hususi) -— Ticaret muahedesi akti için Diyarbekir mebusu Zekâi beyle alman sefiri arasında müzakerata başlanmıştır. Müzakerenin — yakında — bitmesi ümit ediliyor. Karadere ormanı İngiliz grubu ile müzakere devam ediyor Ankara 3 (Hususi) — Kara- dere- ormanlarını işletmek - için müracaat eden ingiliz grubu ile temaslara devam - edilmektedir. Grubun teklifleri tetkik ediliyor. Vekâlet te ayrıca bir teklifte bu- hunacaktır. İlk kadın hakim Ankara 2 — Hukuk fakültesi Kararname ettikten sonra İstanbula lecektir. Bu suretle Nezahet H. ilk Türk kadın hakim olmak şerefini kazanmaktadır. Kundak! Bakırköyünde bir eve gazlı paçavra sokdular Bakır köyünde — Zeytinburnu fabrikası — memurlarından , Ziya efendinin evine gazlı paçavralar sokulduğu — görülerek - tahkikata başlanmıştır. Şüphe, özerine iki ki isticvap edilmiştir. Borsada vaziyet Kambiyo ve esham alım ve 'tımına bir derece daha genişlik vermek üzere tadilen tanzim ex len 2 mumaralı kararname hey'e vekileden çıkmak üzeredir. Nurullah Esat B. bugün Anka- raya gidecek ve cumartesi gür mezkür kararnameyi hamilen şeh- rimize avdet edecektir. Konsarsiyom; son günlerde bor- saya ihtiyaçtan fazla arzedilen kambiyoyu — muhtemel ihtiyaçlara | karşı muhafaza için piyasydan 15 bin sterlin mübayaa etmiştir. İngiliz lirası dün Borsada 1030 da açılınış, 1034,5 arasında te- mevvüş ettikten sonra 1033.5 hu 4 Nisan 1930 stanbul muhteliti Beşiktaş maçı Cuma günü Viyanalılara karşı çalıştırlan İstanbul muhteliti Be- şiktaş takımile karşılaşacaktır. Bet Maç şüphesiz heyecanlı olacaktır, Muhtelit takımımız bundan on gün evel Pera takımına karşı bir oyun oynamış ve yüksek sayı farkı ilâ galip gelmişti. Bu bizde maçı | seyretmiş ve şimdi sırası geldi de söyliyoruz. bazı arkadaşların -bu maçta buldukları zevke ber nel dense şahit olmamıştık. O gün muhtelit takım kaşısında oynayan takım çok kuvvetsizdi. Adeta bir varmış bir yokmuş kabilinden bir sey... Bir kaç gün sonra muhtelit takımın bir hiç karşısında pel, tabii olarak elde ettiği galibiyet göz önünde tutularak şu veya bu oyuncunun — Viyanalılara — karşı oynatılması lâzım geldiği hakkında yazılar yazıldığını kemali hayretle Vokumuşlük. Mühtelit takımın 9-0 galip gel bu maçın ne derece gayı tabii cereyan ettiği yapılan adedinin — fazlalığile — ke gösteriyordu. Viyanalılara — karşı — çalıştırılan İstanbul — muhteliti — yarın defadır ki küvvetli bir - teşel önünde mevki alacaktır. Eğer bunu da kolaylıkla atlatabilirse önümüzdeki — hafta — karşısına Galatsarayı — sürmeliyiz. — Taki İstanbul muhteliti mdıhm_ zor karşısında ne şekil 've bu tazyike lııı|ııe|ı bir müdafaa — tabiyesi — kurabileceğl meydana çıksın. Bunu görmedikted sonra buvvetli bir. müdafa vardır. diye kendi kendimiz aldatmaya çalışmayalım. Yarın Beşiktaşla oynayacak olap muhtelit ağlebi ihtimal şu şekild çıkacaktır. Riza - Bürhan, Fruzan - Cevat, Nihat M. Reşat - L, Mehmet, Alâ, Zeki, Muzaffer, Fikret - Beşiktaşlı Hüsnü veya v;= Hayri Ragıp'ın müdafaada ©, mak ihtimalleri vardır. Ve gene belp ki Beşiktaşın kuvvetten düşmemesj için Hüsnü'nün muhtelite alınmas sından sarfı nazar edilebilir. Hangi şekil olursa olsun yarın heveskârlar güzel bir maç seyrel deceklerdir. Bu maç aynı zamandş bize muhtelitin kuvveti hakkında bir fikir verebilecektir. Kemal Rifat Bir tashih Ti/nisan/930 cuma akşamı Ga- latasaray kdübünde yapılacak olan Andre Rebi - Sıtkı maçı çarşanbğ günü intişar eden nushamızda bir yanlışlık eseri olarak 4 nisan 930 de yapılacaktır. diye yazılmıştır. Bu yanlışlığı tashih ederiz. Bıııüıı kuponların son günüdür. Daktilograflar piyangosu için neşreb tiğimiz kuponların - kabul müddeti bu akşam bitiyor. On beş gündenberi ilâ ettiğimiz vechile 3 Nisan Perşenbe- göyü saat beşe kadar getirilen kuponlar kabul edilecek ondan - sonra - gönderilen vâ postada - çıkan kuponlar için - numara verilemiyecektir. ** Piyango Pazar idarehanemizde — çe edenler saat yarımda hazır bulunal X4 1 (Bir) numar ü saat. birde kommerçiyale de ını istemiştişti ruşta kapanmıştır. Altın 9 düşmüş