18 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

çiz 2 ee , Akşam > | 18 Teşrinievvel 1931 smet Pş. Hz. | 7 ” Pangaltı cinayeti Resmi istikbal Hi U 5 U $ İ T E L 6 R A F H A B E R L E R ! Biri öldü diğeri de ağır programı yapıldı Belediye riyasetiuden: 1 — İsmet paşa hazrtelerinin istikbali için belediyece şirket Hayriyenin 74 numaralı ve Halk fırkasınce Seyrisefainin Kalamış vapuru ticaret odasınca Şirketi Hayriyenin 73 numaralı vapurları ibzar edilmiştir. Bu üç vapur İsmet paşanın teşrif edeceği günü Ege'nin limana muvasalatinden bir saat evvel seyrisefain daire- sinin önündeki rıhtımdan haraket edecektir. 2 — Diğer müessesat kendile- rinden vesait ihzar ederek istik- bale iştirak edebileceklerdir. 3 — Belediyenin 74 numaralı vapurunu belediye âzaları vilâyet ve belediye erkânı, darülfünun heyeti rüsası memurin ve mülkiye maarif mensupları hayri, içtimai ve mesleki teşekküller mümes- silleri ve mensupları bineceklerdir. Fırkanın Kalamış vapuruna, Istan- bulda bulunan mebuslar, gazete- ciler ve fırka mensupları bine- ceklerdir. Ticaret odasının 73 numaralı vapuruna ticaret odasına mukay- yet tüccarlar ve mali müessesat mensupları bineceklerdir. 5 — Fatih ve Eminönü kayma- kamları Saray burnu sahilini bay- raklarla donatacaklar ve bu mın- taka halkı için bu sahilde yer ibzar edeceklerdir. Kadıköy ve Üüküdar Kayma- kamları Kadıköy ve Üsküdar sahillerini bayraklarla donatacak- lar ve o mıntaka ahalisi bu sahil- lerde istikbale iştirak edecek- lerdir. Vapurlarla merasime iştirak edemiyecek olan ahali Sarayburnu Kadıköy ve Üsküdar ve Galata rıhtımından Beşiktaşa kadar olan sahillerde istikbale iştirak ede- cekerdir. * 6— Vapurun henüz muvasalet saati öğrenilemediğinden ayrıca ilân edilecektir. İhracat mallarımız. Son günlerde piyasa ,hararetlenmeğe başladı Son günlerin ihracat vaziyeti şu suretle hülâssa edilebilir: Ya- pağı piyasası canlanmıştır. Sovyet ticaret (omümessilliği, Anadolunun muhtelif yerlerinden 31 bin kilo yapağı satın almıştır. Sovyetler alışlarına devam edi- yorlar. Almanya son günlerde keçi derisi istiyor. Bu madde üzerinde ihracat artmıştır. Ispanya ve Fransaya olan yu- murta ihracatı devam ediyor. Son günlerde fiatler 41 liraya kadar çıkmıştır. Fındık satışları eski hararetini kaybetmemiştir. Fiatler 93 ku- ruştur. Yunanlılar Tekirdağından buğ- day alıyorlar. Geçen hafta içinde iki Yunan vapuru Tekirdağından buğday almıştır. Posta müdürleri arasında tebeddül Adana Posta ve telgraf baş © müdürlüğüne Konya başmüdürü Ali Enveri, Konya başmüdür- lüğüne Van baş müdürü Mitat, Van baş müdürlüğüne Posta ve telgraf muamelât müfettişlerin- den Saffet, Erzurum başmüdürlü- güne Edirne başmüdürlüğünden açıkta bulunan Yakup beyler tayin edilmişlerdir. Edebiyat anketimiz Münderecatımızın çokluğu (| dolayisile edebiyat anketimizi ) bugün neşredemedik, özür ( dileriz. Vaşington mülâkatı çok İzmirin ihtiyaçları mühim olacak Borçlar, tahdidi teslihat, tamirat, altın ve gümüş ve sabit krediler meselesi görüşülecek Paris, 17, (A.A.) — Le Matin gazetesine (göre Vashingtonda şu meseleler müzakere edilecektir. Hükümetler arasındaki borçlar Hükümetler arasındaki borçlar meselesinde Amerika bir mora- toryoma mail bulunmaktadır. Fransa, bu usulun vahim mahzur- ları mucip olduğunu ve fakat yüzde elli mıktarında yapılacak bir tenzilâtın hakiki yardım teşkil edeceği kanaatındadır. Tahdidi teslihat Tahdidi teslihat meselesi için Fransa; Amerika müttehit cum- huriyetleri tarafından talep edilen fedakârlıklara mukabil (olarak Amerikaya mali kolaylıklar temin eden yavaş yavaş azalan bir tah- didi teslihata şeraiti atiye dahi- linde razı olacaktır. 1 — Tahdidi teslihatın şimdiki bütçeler üzerinde tenzilât yapıl- ması suretile tatbik edilmesi ve teslihatta müsavat esasile tatbiki cihetine gidilmemesi. 2 — Kellog misakının; tehdit eden ve ya vücudu muhakkak görülen ihtilâflar vukuunda; Ame- rikanın derhal diğer devletlerle istişare ederek, mütearrızın ma- hiyeti her ne olursa olsun her türlü yardımdan mahrum kalma- sını temin edecek iki yeni madde ile itmam edilmesinin kabulü. Çin - Japon ihtilâfı Tokyio 17 (A.A.) — Hükümet sulhperverane temayüllerini gös- termek maksadile ikinci torpido muhribi filosunun ve iki kruva- zörün Çin sularına hareketini durdurmuştur. Londra, 17 (A.A.) — Reuyte- rin Tokyodan istihbarına göre tesir altında bulunan bazı maha- fil Japonyanın kendisi için hayati olan bir meselede takik edeceği hattı hareketin kendisine muva- fakat etmekten ise Cemiyeti Ak- vamdan çekilmeğe karar verme- sini iltizam etmektedir. Ordu, yüksek meclisin başlıca azaları, siyasi fırkalar ve gazete- ler, Cemiyeti Akvamın kararnı müttefikan tenkit etmekte ve hükümeti şimdiye kadar kabul ve takip etmiş olduğu hattı hare- kete tamamen sadık kalmağa davet eylemektedir. Dahiliye vekilinin tetkik seyahati Ankara 17 — Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey teşrinisani bida- yetinde cenup Vilâyetlerinde bir tetkik seyahatine çıkacaktır. Vekil Beyin bu seyahati bir ay kadar devam edecektir. izmir köylerinde mektep inşaatı İzmir 17 (Hususi) — Bugünlerde köylerimizde müteaddit mektepler inşası için temel atma merasimi yapılmıştır. Karşıyakaya su isale edilecek İzmir 17 (Hususi) — Karşıya- kaya Yamanlar dağı suyu getiri- lecektir. Bu hususta yapılan projeler Nafia vekâletinde tastik edilmiştir. ELM Fransa'da doğum artıyor Paris, 17 (A.A.) — 1931 sene- sinin ikinci üç ayı zarfında ve- fiyata nisbetle tevellüdatta 19202 kişilik bir tezayüt vukubulmuştur. Mali meseleler ve gümüşle altının aynı zamanda istimali Matin gazetesi mali meseleler hakkında ve gümüşle altının aynı zamanda piyasaya ithali mesele- sinde Pariste büyük bir emniyet gösterilmemekte olduğunu yazıyor. Fransız mütehassısları aynı za- manda “Altının dünyada tekrar tevzii,, denilen sistem hakkında da itimatsız bulunmaktadır. Buna mukabil salim bir altın siyaseti takip edilmesini yani bazı memleketlerin hakikaten bir altın mevcudu karşılığı ile hareket etmelerini ve kâğıt nakdin altın kıymetinde telakki edilme Ssiste- mile yapılan banknot fazlalığının tatbik edilmemesini iltizam etmek- tedirler. Sabit &rediler Krediler meselesindön bahseden Matin gözetesi; Amerikan ve İngiliz bankalarının Avrupanın ve cenubi Amerikanın “sabit kredi- ler, den pek ziyade sıkılmakta olduğu (O mütaleasını dermeyan etmektedir. Mezkür bankalar, bu kredileri çekmedikleri takdirde tehlikeye © duçar (olacaklardır. Tedrici surette çekecek olurlarsa borçlu memleketlerin iktisadiyatı mahvolacak ve bu netice, evvel- kinden daha feci olmıyacaktır. Alman kruvazörleri Berlin, 17 (A.A.)—Rayihştağ'da komünistlerle sosyalistlerin zırhlı kruvazörler inşaatının tatili le- binde sürpriz kabilinden elde etmiş oldukları ekseriyet müna- sebetile Le Journal gazetesinin Berlin muhabiri, hükümetin bu reyleri kat'iyen hesaba katmıya- cağı (o zannedilmekte (olduğunu yazmaktadır. Altın, Amerikadan Fransaya kaçıyor Newyork, 17 (A.A.) — 21 ey- lülden beri Amerikadan çekilen altın mıktarının 607 milyon do- lara baliğ olmuş olduğu söylen- mektedir. Bu hafta zarfında, mu- amelâtın (o mıktarı 213 buçuk milyona çıkmış olup bunun 114 milyonu Fransaya gönderilmiştir. Binnetice , taahhüdata nazaran ihtiyat akçelerinin yüzdesi bu hafta yüzde 618e düşmüştür. Bir sene evvel yüzde 80/9 idi. Parıs, 17 (A. A.) — Newyork Herald gazetesinin Paris'te çıkan nushasında görüldüğüne nazaran 20 eylülden beri Amerika'dan Avrupa'ya gönderilen altın mık- darı beş yüz milyon doları geçmiştir. Fransa Şikago sergisine iştirak edecek Paris 17 (A. A.) — Hükümet 1933 senesinde Şikagoda açılacak olan beynelmilel sergiye Fransa- nın da iştirak etmesine karar verilmiştir. 19 uncu ve yirminci asırların içinde ilim ve fen sahasında elde edilen terakkileri göstermek mak- sadile tertip olunacak bu sergide Fransa Fransız mamulâtını teşhir edecektir. Hacim beyin riyasetinde mühim bir içtima İzmir, 17 (Hususi) — Müntehi- bisaniler mebus Hacım Muhyiddin beyin riyasetinde Halk evinde toplanmışlardır. Bu içtimada vilâ- yetin Tütün Afyon Üzüm işlerini görüşmüşlerdir Bir kısım tacirler tütün zeriya- tının tahdidini teklif etmişlerdir. Üzümcülere muavenet edilmesi de teklif edilmiştir. Afyon hakkın- daki tahdidat aleyhinde söz söy- leyenler olmuştur. Bundan başka fuhşun meni talimatnamesi de görüşüldü. Bazı azalar (o talimatnameden matlüp neticeler hasıl olmadığını ileri sür- düler. İçtimada hazır bulunan mebus- lar teklif edilen fikirleri defterle- rine not ettiler. Alman kabinesi M. Brüning'i muvaffakıye- tinden dolayı tebrik ettiler Berlin, 17 (A.A.) — Brünning kabinesinin muvaffakiyeti, hükü- metin şimdiye kadar takip et- mekte olduğu siyaseti tutan veya buna müsamaha eden fırkalar tarafından büyük bir memnuni- yetle karşılanmıştır. Başvekilin dostları ve rakipleri bu muvaffakiyetin ilk amili bis vekilin şahsı Oolduğunu kabul etmektedirler. | Aranın neticesi liberal mabafil ile sol cenah ma- hafilinde irtica bir mağlubiyeti telakki edilmekte ve bu mağlu- biyetin hükümete dört ay bir müh- let bahşedeceği söylenmektedir. Rayiştağın içtimaları 23 şubata talik edildi Berlin, 17 (A.A.) — Rayiştağ meclisi, M. Locbe'nin teklifi üze- rine, ikinci derecedeki takrirleri tasfiye ettikten sonra içtimalarını 23 şubata talik etmiştir. Bu ka- rara yalnız komünistler itiraz eylemiştir. Geçen geceki celse sonunda kabul edilen takrirler arasında karteller | tarfından cebri bir tarzda kabul ettirilmek istenilen kömür, demir, çimento ve köprü- lere ait yüksek fiatlerin tenzil ettirilmesi için hükümeti icraata davet eden bir takrir de mev- cuttur. Paris 17 (A.A) — Matbuatın umumi fikri, “Cihan müsalemetini temin için iyi bir gün cemiyeti akvam için ise daha iyi bir gün, merkezindedir. Petit Jurnal, Briand - Kellog misakının harbi ret ve takbih etmiş olduğunu fakat aleyhtar kimsele- rin bu misakın Cemiyeti akvamın faaliyetini işgal edeceğini söyle- mekten hali kalmamış olduklarını yazmaktadır. M. Briand, bunun aksini ispat için ilk fırsattan ma- hirane bir surette istifade etmiştir. Diğer taraftan, bütün gazeteler, M. Brüningin muvaffakıyetinden dolayı memnundurlar. Maamafih gazeteler, mumaileyhin vaziyetinin nazik olduğunu ve vakit fevt etmeksizin hareket etmesi ve şid- detli ve müessir tedbirleri tatbik ve bunları kabul ettirmeğe mu- vaffak olması lâzım geldiğini yazmaktadır. Irlânda serbest hükümeti Dublin 17 (A.A) — Hükümete istediği gibi (hareket oetmek hususunda tam bir selâhiyet verilmiştir. surette yaralandı Dün gece Panğaltıda bir cina- yat olmuş, bir kişi ölmüş, biride ağır surette yaralanmıştır. Verilen | malâmata nâzaran vaka şöyle olmuştur: Nişantaşında Meşrutiyet ma- hallesinde oturan 21 yaşlarında demirci Necati ile arkadaşı Mu- harrem dün gece saati de tiyat- rodan çıkarak evlerine giderler- ken Halil ve şoför Hasan Şisimle- rinde iki kişi arkalarından takip etmeğe başlamışlardır. Sokağın içine girince aralarında ! kavga başlamış, döt kişi birbir- lerine girmişlerdir. Kavğada Halil ile şoför Hasan bıçaklarını çekerek Necatiyi ve Muharremi muhtelif yerlerinden | ağır surette yaralamıştır. i Gürültüye polisler yetişerek yaralıları Etfal hastahanesine gö- türmüşlerdir. Bunlardan Muharre- | min yarası ağır olduğundan has- tahanede ölmüştür. Halil ve Hasan yakalanarak tahkikata başlanmış- tır. Kavganın, evvelce aralarında geçen bir meseleden tevellüt ettiği anlaşılmaktadır. Kaçakçılık vakaları Üç kişinin üzerinde esrar bulundu 1 — Galatada Serçe sokağın- da kahveci Mehmedin üzerinde 17 dirhem esrar bulunmuştur. 2 — Koskada Hasan isminde birsinin dükkânında esrar bulun- duğu haber alınış, yapılan araş- tırmada yarım okkadan fazla es- rar bulunmuştur. 3 > Tavuk pazarında Kâmil efendinin “zerinde bir miktar es- rar bulunmuştur. 4 — Hasekide çıfıt Ziya namile maruf 13 yaşlarında bir çocuk elinde 8 defter kaçık sigar? kâğıdı satarken (yakalanmıştır. Kaçakçılar (o hakkında (tahkikat yapılmaktadır. Tramvaydan atlarken Saadet hanım isminde 60 yaş- larında bir kadın bu sabah Sir- kecide tramvaydan atlarken dü- şerek başından ağır surette yara- lanmıştır. Saadet hanım hastaha- neye götürülmüştür. Dostunu biçaklamış Galatada yankesici Reşat dün gece Necati bey caddesinden ge- çerken eski dostu madam Virzin ismindeki kadına tesadüf etmiş ve bıçakla kadını muhtelif yer- lerinden tehlikeli surette yarala- mıştır. Madam Virzin hastahaneye götürülmüş, Reşat yakalanmıştır. Fizyoloji müessesesi Bugün maarif vekilinin huzurunda küşat edilecek Tıp fakültesinde fizyoloji mü- esseselerinin küşat resmi bu sabah saat onda yapılmıştır. Maarif vekili Esat B. bu mera- simde bulunmuştur. * Gazeteler aleyhindeki dava— Arjantinli Mehmet Zeki efendi isminde bir zat İstanbuldaki bütün gazeteleri dava etmişti. Bir müdetten beri ikinçi cezada devam eden dava gazetelerin beraati ile neticelenmiştir. Şirketler umumi müdürlüğü Nafıa şirketler umumi müdürü Fehmi bey Nafıa baş müfettişli- ğine, sabık mebus ve demiryollar umum müdürü Ziya bey de Nafıa şirketler umumi müdürlüğüne tayin edilmişlerdir.