18 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

— 'eşrinievvel AKŞAMDAN AKŞAMA —————— Şair Necdet Rüştü (Ahenk isimli şarkı mecmuası münasebetilej İmzasını mütemadiyen mizah gazetelerinde, gördüğümüz Necdet Rüştü, “hafif sıklet şampiyonu şair, diri j Her arzu: eden mecmuaya, ya- rım saat hattâ daha kısa bir za- man zarfında, sipariş verilen uzun- lukta, sipariş verilen vezinde, hattâ sipariş yerilen mevzua dair man- zumeler yazar. Buna mukabil en ehven fiatlere razı olur. (Necdet Rüştü'nün ( değersizliğini (değil, mecmua sahiplerinin insafsızlığını anlatmak için -söyliyorum: 25 kuruşa kadar bile Şiir yazdığı vakimiş derler. Hattâ, bu; karik- atürlere geçmiştir.| Ehven fiate rağmen, Necdet Rüştü, sattığı şiire haram, hile karıştırmaz; kafiyeleri mükemmel- dir; türkçe söyler, vezirlerin içine ne kalıp gibi girmiştir; tabirler, teşbihler, hep yerindedir. Hiç değilse, dört mısrada bir, orijinal bir fikir, hassas bir mısra vınlar, inler, şahlanır. Necdet Rüştü, çıkolataların içinden çıkan niyet kâgıtlarına ve lâvanta pomata ilânlarına bile manzum kıt'alar yazmıştır. Bunla- rın bile zarif olmadıklarını iddi'a edemezsiniz. Neçdet, yaşıdımızdır. On küsur sene evel, hece vezninin ilk şair- lerile birlikte yazı yazmağa baş- lamıştı. İtiraf etmeli ki, tevazuu- nun hudutsuzluğuna rağmen, hep- simizden çok, hepsimizden pürüz- süz yazdı. Evet, en pürüzsüz hece vezni manzumeleri Necdet yazmıştır ; zira, mevcut şekillerin haricine çıkmağı, asla tecrübe etmemiştir. Sanatının maharetini bu mevcut şekillerde göstermiştir. Gramofon plâğı yapan, şarkı bestelemek isteyen, operet yazan ve oynatan insanlarla müessese- lere hayret ederim: Acaba niçin Necdet Rüştü'den istifade etmek istemezler de, acemi acemi yazıl- mış güfterlerle halkın kulağını iza'ç ederler? Necdet Rüştü, bu gibi işler için, biçilmiş kaftan bir şairdir. Ne âlâ industrialiser edilir! Şimdiye kadar hemen münha- sıran hece veznile yazmış olan Necdet'in bu sefer, bir de aruz mecmuai eş'aracığı intişar etti. İsmi AHENK. Münhasiran şarkı- lardan mürekkep. İşte lâalettayin bir tanesi. Aldılar elden seni Hasretim çok eskidir; bir an değil Ibir gün değil. Geçti ardından ne yıllar.. Yanmamak (mümkün değil! Hayli demdir üzgünüm ben ayrılıktan.. (dün değil, Geçti ardımdan ne yıllar... Yanmamak Mümkün değil! Dinlerim tanbuvrda bazan bir hazin (telden seni! Öpmedim bir an dudaktan, sarmadım (belden seni! Söylesem bir omaceradır.. Aldılar Lelden seni! Geçti ardından ne yıllar... Yanmamak (mümkün değil! Hayır, hayır!! Rücu ediyorum: Neçdet Rüştü yukarıdaki tasvir ve tarifimden çıkan manada sathi bir şair değil; cidden içi, özü olan bir Necdet Rüştü de vardır. (Vâ - Nü) Eşya fiatı İktisat vekili bazı istatistikler istedi İktisat vekili Şeret B. ayın yirmisinde şehrimize gelecektir. Aldığımız malümata göre Şeref B. 929-930 senelerine ait eşya fiatleri, fiat düşkünlüğü hakkında istatistikler tanzim edilmesini alâ- kadarlara emretmiştir. Bu malü- mat ayın yirmisine kadar ikmâl olunacaktır. Bu münasebetle iktisat vekâleti ticaret müşaviri Şefik B. Ankaradan şehrimize gelmiştir. Şefik B. dün geç vakta kadar ticaret o müdiriyetinde istenilen malümatın tanzimile meşgul ol- muştur. Titaret müdüriyeti ista- tistik kalemi, gümrük istatistik müdüriyeti istatistikleri iki gün icinde ikmâl edeceklerdir. Sabıkalı iki yankesici yakayı ele verdi Eminönü polis merkezi muhtelif yankesicilik cürümlerinden 'maz- nunen Sait ve Şevket isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Maznun- lar tabkikat evraklarile birlikte adliyeye teslim edilmişlerdir. Liman faaliyeti Bir ay içinde 800 vapur geldi Geçen bir ay içinde limanımıza 800 vapur gelmiştir. Bunlardan 179 tanesini yunan vapurları teş- kil etmektedir. İstatistiklere göre liman harekâtında yunan vapurları birinci dereceyi işgal etmektedir. Ikinci derecede Italya vapur- ları geliyor. Bir ay içinde limana 176 Italyan vapuru gelmiştir. Bir ay zarfında limana gelen Türk vapurlarının yekünu 129 dur. Bunlardan başka 111 Ingiliz 33 Alman, 27 Fransız, 29 Norveç, 26 Romanya 20 Hollanda vapuru gelmiştir. Leh, Macar, Mısır birer vapur gelmiştir. Çocuğunu sokağa atan bir ana yakalandı Geçenlerde Karagümrükte bir arsada yeni doğmuş bir çocuk bulunarak polise teslim edilmiştir. Zabıta tarafından bu hususta yapılan uzun tahkikat neticesinde bu çocuğun Karagümrükte oturan Bedia hanım isminde bir kadın tarafından arsaya terkedildiği anlaşılmıştır. Polis merkezi Bedia hanım hakkında tahkikatını bitirerek, doğurduğu çocuğu sokağa terket- mek cürmünden maznunen tanzim eylediği tahkikat evrakile birlikte birlikte adliyeye vermiştir. bandıralı İncir, üzü Mevsim başlangicından Mevsim iptidasından 11 teşrini- evvel 1931 tarihine kadar İzmir borsasında 10,013,453 kilo üzüm satılmıştır. Geçen sene âyni tarihte satış, (o 19531908 ve 1929 da 30226713 kilo idi. Son hafta borsa üzüm fiatı 30 -58 kuruştur. Geçen sene aynı tarihte 14 - 51 evvelki sene 20-65 kuruştur. Son hafta zarfında İzmirden ecnebi memleketlere vaki üzüm ihracatı 1387014 kilodur. Mevsim iptidasından 11/10/931 tarihine kadar vaki ihracat ise 10229 ton, 445 kilodur. Geçen sene ayni tarihteki ihracat 16209 ton 393 kilo; evelki Sene 20434 ton 529 kilo idi. Mevsim iptidasından 11 Teşri- nievvel 931 tarihine kadar İzmir borsasında 10,590,690 kilo incir satılmiştır. Geçen sene ayni tarib- te 13,901,295 kilo ve evelki senede 15,223,968 kilo incir satılmıştı. Son hafta borsa incir fiati 10-35 kuruştur. Geçen sene ayni tarihte 7-11, evelki sene 5-55 kuruştu. son bir hafta ibracat 1,561,273 kilodur. Mevsim iptidasından 11/10/931 tarihe kadar vaki ihracat 10527 ton 556 kilodur. Geçen sene ayni tarihte 12,762 ton 44 kilo: evvelki sene 13,660 ton 73 kilo idi: Masonluk Mahmut Esat bey şahıslarla alâkası olmadığını bildiriyor Masonluk hakkında dün eski adliye vekili Mahmut esat beyden bir telagraf aldık. Ankaradan çekilen bu telagrafta, bazı neşri- yat münasebetile, şahıslarla alâkası olmadığından, masonluk prensip- lerinin ve tatbikatının düşmanı olduğundan, bunu memleket için zararlı ve çok tehlikeli bulundu- ğundan bahsedilmektedir. Diğer taraftan masonluk! hak- kında bir çok mektuplar aldık. Bunlardan bir kısmında mason- luğun yanlış anlaşıldığı, bunun milliyete mugayir olmadığı beyan edilmektedir. Bir kısmı ise bunun aleyhinde bulunuyor. Hacmimizin ademi müsaadesi hasebile bu mek- tupları neşretmek kabil olama- mıştır. ME : sale Bir kumpanya teşkil eden 3 hırsız tutuldu Zabıta, Abdo, Şükrü ve Haydar isimlerinde üç kişiyi tevkif etmiş- tir. Bunlar kumpanya halinde çalışarak Vefa ve Beyazıt civa- rında bir çok hırsızlıklar yap- makla maznundurlar. ŞEHİR HABERLER Balıkçılık Sahillerin balık noktasından haritası alınıyor Balıkçılık o gemisi Karadeniz seyahatinden (Oavdet (o etmiştir. Gemi boğaz açıklarında, ve Anadolu sahillerinde bazı tetki- kat yapmıştır. Bu esnada balık yataklarındaki suyun harareti tespit edilmiş ve bu mıntakaların balıkçılık noktai nazarından haritaları alınmıştır. Balıkçılık gemisi tedricen bütün sahillerimizde balıkçılık mıntaka- larının harıtalarını alacaktır. Bu iş ancak bir kaç senede bitecek- tir. Balıkçılık gemisile aynı za- manda sahillerimizde (muhtelif mevsimlerde balık akınlarında tat- bik edilmektedir. . Gaziantapta yerli mallar sergisi açılıyor Gazi Antap ticaret odasının teşebbüsile, Gazi Antapta yerli mallar sergisi açılacaktır. Bu ser- giye şehrimizde bulunan bazı imalâthane sahipleri, iştirak ede- ceklerdir. Eski dostluk! Cüzdanı aşırmak isterken yakayı ele verdi Avusturya konsolosu M. Alfret Lazar dün akşam saat altı buçuk raddelerinde Beyoğlunda İstiklâl caddesinden geçerken maruf sabi- kalılardan Ayı Mehmet yanına yak- laşarak kendisini çok eskidenberi tanıdığını ve memur oldugunu söylemiş ve beraberce konuşarak yürümeye başlamıştır. Mehmet bir aralık M. Alfredin cebinden cüzdanını aşırmak iste- miş fakat M. Afred işin farkına vararak koluna yapışmıştır. Ayı Mehmet yakalanacağım anlayınca M. Alfredin elinden sıyrılıp kaç- mak istemişse de polis yetişerek yakalamıştır. Çatalcada kadın yüzünden bir cinayet Çatalcada kadın yüzünden feci bir cinayet olmuştur. Arslan isminde birisi bir kadın yüzünden arkadaşı Hakkı ile kavga etmiş ve Hakkıyı öldürmüştür. Mahalli zabıta ve adliyesi meseleye Vazıyet etmiş ve Arslan yakalanmıştır. Çatalca müstantikliği (o Arslan hakkında ( tahkikatını yaparak tanzim ettiği evrakla birlikte maznunu mahfuzen İstanbula gön- delmiştir. Ds ran Yerli malı Abdullah Cevdet bey pek zi- yade orijinalite meraklısı bir zat- tır. Kan onun için siyahtır. Kömür bembeyazdır. Güneşten bahseder- seniz: — Soğuk., der.. Abdullah Cevdet B. son çıkan 331 numaralı İçtihattan bir tane de bizim gazeteye göndermiş. Eksik olmasınlar.. Tuhaf değil mi? o Mecmuayı alınca ilk olarak son sahife, yani alt kapak gözüme ilişti. Burada iri iri harflerle yerli malların iyiliğinden ve yerli mal kullanıl masından bahsediliyordu. Sahife baştan aşağı yerli malların tavsi- yesile dolmuştu.. Buraya kadar hiç bir gariplik yok.. Gayet mükemmel.. Şimdi gelin de mec- muaya şöyle bir göz gezdirin.. Bir yazı; Rafale de Parfuns Sonnets Par: Dr. A. B. Djevdet Bir başkası: Les Fleurs Dejenördes Geçelim. Üstadın bir kıtası: “Tennysyon..., Şöyle mecmuadaki yazılara bir göz gezdirin.. Bir nazarı dikkatinize çarpar: “Tu ne fumeras pas!, Ve nihayet mecmuaya ait şu satırları okursaruz. Tarif de publicite L “iditihad,, Ltg, pour chague 3 centimötres de hauteur dans les colonnes de 0 “iditihad,. soit 3X8 centimetre carres, par insertion. Le prix des valis et annonces est encaiss& apr&s leur insertion, contre reçu düment &tabli. Ve bütünbu bol bol kullanılan satır Fransızcaların yanında da: Yerli malları kullanınız! Mükemmel şey!... Abdullah Cevdet bey galiba fransızcayı yerli malı zannediyor! Hikmet Feridun Güzel sanatlar akademisinde derslere başlandı Güzel sanatlar akademisinde dünden itibaren tedrisata başlan- mıştır. ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş (| 2700 kuruş SAyLık 750 » 450 > 3AyLık 400 » 800 > mp” Abone ücrelleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmeli Adres töbdili için yitmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Cemaziyelevel 6 — Ruzuhızır :166 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 11,8 1247 633 936 12 1,31 Va, 4,35 614 11,59 152 17,26 18,59 — Kuzum Amca Bey, şu bizim sokağın hâlini Allahaşkına şunu gazeteye yazl.. görüyorsun ya, | | — Aman Amca Bey, şu bizim evin köşesine bak!,. Umumi helâ yaptılar! Gazeteye bir kaç satır yaz da!... Amca Beye göre... Şa | Amca Bey, a Koca apartımanın çöpleri burada Ur Bereket versin köpokler Bunu gazeteye yazsana!.. . | Allahını seversen!.. ıl — Yahu Amca Bey, şu viran İ eve bakl.. Bir yıkılacak. o Şunu gün başımıza gazeteye vaz A.B. — Yahu, şu ahbaplar bana zorla (roman) yazdıracaklar!..