27 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| : Kubilâyın K “mezarında. Habire 2 27 Kânunuevveli931 i (Baş tarafı birinci sahifede ) — Lânet olsun! “derin ve manevi bir zevk içinde- : dirler. vi ni il Bir az sonra kürside Kublay | mektebi muallimlerinden Kemal | beyi görüyorz. Ayni heyecan ve | tezahurat.. Daha sonra 7 yaşmda bir kız talebe.. Levazım müdürü © Nazmi beyin kerimesi yıldız hanım İÜ künye geldi... Hazin bir mersiye © dinledik... | İçimizde, heyecanını göz yaşları ile ifade edenler de var. Birinci safha bitti.. | Artık Kubilây mektebinin önün- © deyiz. Şehidin ismini taşıyan bu © mektep; hainlerin divanı harpce © mabkeme edildikleri tarihi üne; Eski maarif eminimiz Mithat bey i kürside.. Arkadaşımız ( hadisatı, © o kadar açık, Okadar şumulli - hatlarla tesbit ettiki.. İnkılâp, — gençlik, cumhuriyet, irtica, gözü- . müzün önünden gelip geçiyor.. Nutkun son cümlesi de şu: © — Kıymetli vatandaşlar: Bu sene doğacak erkek çocuk- — larınızın bir adı da Kubilay olsun. — İleride de bu mekteplerden aldık- o lar vazifelerle yalnız yirmi altı am görebilen şehit Kubilay i, inşaallah atlı ve gazi & y a ve türk © tarihine öylece adlarını yazdırırlar. © Artık şehitlikteyiz.. Ellerde yı- — gınlarca çelenk var.. Muallim Ihsan “Çetin ve Kublay'ın alay arkadaşı .mülâzım İbrahim beyleri dinli- o yoruz. © Muzika, ağır bir matem bavası “ çalıyor. İlâhi bir raşe üstümüzden esiyor... Bu nutuklar diğerleri o gibi, bütün varlığımızı yerinden oynat... - Artık itleri ; abidini mev- bakıyorum. Orada hıçkıran iki abilâyın annesi ile kardeşi!. O.R. Alman sefirinin müşahedesi © (Baş tarafı birinci sahifede ) “lak mesleleri dostluk ve hakemlik muahedelerile (halle (muvaffak — olmuştur. i Dahili siyasetinin başlıca vasfi, idare, kuvvet Ove salahiye- — tinin cem ve tekâsüfüdür. Millet Meclisi yalnız bir fırka tanır. Bu fırkanın da reisi bütün millet o tarafından sevilen Reisicumhur |Mustafa Kemal Hz. leridir. Din ve dünya işleri de birbi- rinden ayrıldı. Türkiyenin boğazlara hâkim » bulunması, ve cenupta İngiliz imperatorluğiyle şimalde Ruslar arasmda irtibat vazifesini görmesi, ve şarki Trakyayı elinde bulun- durmakla bir Balkan ve Bahrisefit memleketi (olması (Türkiyenin — vaziyetini o çok Hüteimiken — âmillerdendir. Bu suretle, Türkiye, Asyada © Büzülmekle beraber, Avrupa siya- — setinin ve Avrupa manzumesinde — ki muvazenenin kıymetli bir amili - olmak hakkını haiz olmakta devam “ediyor. o — Türkiyenin temamen sulhperver ii — nazar itibare alınırsa 3 Avrupa işleri üzererinde ; selahkâr bir Mr edecektir. , Devlet bankasi Istanbul şubesi eniyi merkez bankasının l ul şubesi dün açılmıştır. B dünden itibaren yalnız ha- O zine. tediyatına ait muameleye başlamıştır. Yakında diğer banka © muamelâtına başlıyacaktır. . Aziz şehitler, muhakkakki, şimdi Şam maktülleri Cenaze merasi- mine 60,000 kişi iştirak etti Adana 26 (Hususi) — Şamda intihabat kargaşalıklarında mak- tul düşen 60 kişi için büyük bir cenaze alayı tertip edilmiştir. Bu alaya 60 bin kişi iştirak etmiştir. Tevkifata devam ediliyor. Fili bir örfi idare hüküm sü- rüyor. Mevkufların arasında Şam rüesasından bazıları da vardır. Şehirde senegal askerleri müte- madiyen devriye geziyor. Büyük bir isyanın çıkması muh- temeli; Halk fevkalâde galeyan içindedir. Polis ve jandarma teş- kilâtı Fransız kumadanının emrine verilmiştir. Pansenun intihabatın devamma dair yakında emir vereceği kuv- vetle ümitleniyor. Muhabere talimatnamesi Ankara 27 (Telefon ) — Yeni telgraf ve telefon kanununun tatbikatı için bir talimatname hazırlanıyor. Bir terfi Ankara 27 (Telefon) — Maliye mufettişi muavini Halil Hilmi B. beşinci sınıf müfettişliğe tayin edilmiştir. Zonguldak maarif müdürlüğü Ankara 27 (Telefonla) — Trab- zon maarif müdürü Ali Fahri B. Zonguldak maarif müdürlüğüne tayin edilmiştir. Yunan ermenileri lik kafile çarşambaya sevkediliyor Atina, 26 (Hususi) — Buradan Sovyet ermenistanına (o sevkedi- lecek ilk Ermeni muhacırları ka- filesini o nakletmek için İdreos vapuru kiralanmıştır. Ermeni muhacirleri, çarşamba günü buradan hareket edecektir. lik kafile, 1800 - 2000 kişiden mürekkeptir. (Ikinci kafile de yakında sevkedilecektir. Yuna- nistandan ermenistana gönderile- cek muhacir miktarı 8000-10000 kişi tahmin ediliyor. Halihazırda Yunanistanda 30000 Ermeni omuhaciri mevcvt olup 16000 kişi! henüz tabiiyyetlerini tesbit etmemişlerdir. Bir ingiliz askerinin esrarenğiz ölümü Singapur, 27 (A.A.) — Noel gecesi, hükümet sarayı muhafızlı- ğını ifa etmekte olan askerlerden biri bir kurşunla yere serilmiş olarak (o bulunmuştur. Hâdisenin sui kast mı, yoksa intihar mı olduğu bilinmiyor. Japonya'da intihabat Tokio, 26 (A.A.) — Parlâmen- tonun yeni içtima devresi başlar başlamaz hükümetin diyet mecli- sini dağıtmağa ve umumi intiha- bat yapmağa karar verdiği söy- lenmektedir. Fransada işsizlik Lyon 26 (A.A.) — Lyondaki patronlar Sendikaları birliği dün yaptığı bir içtimada işsizliğe karşı şiddetli bir mücadeleye girişmeğe karar vermiştir. Vatikan kütüphanesi Vatikan, 26 (A.A.) — Papa Vatikan kütüphanesinde (vukua gelen hasaratı tetkik etmiştir. a Bu Sabahki 'Teleraflar Kaçakçılık Lâyiha muhtelit encümene havale edili Ankara 26 (Hususi) — Mecli- sin bugünkü içtimanda adliye vekili Yusuf Kemal beyin teklifi üzerine adliye encümeninde mü- zakere edilen kaçakçılık kanunu- nun süratle heyeti umumiyeye sevki için adliye, dahiliye milli müdafaa ve maliye encümenlerinden mürekkep muhtelit bir encümen- de tetkiki kabul edilmiştir. Mubtelit encümen heyeti umu- miyeden sonra toplanmış riyasete Tekirdağı mebusu Cemil, mazbata muharrirliğine Kocaeli mebusu Sa- lahittin, kâtibliğe Yozgat mebusu Ahmet Hamdi. beyleri intihap etmiştir. Encümen kısa bir müd- dette tetkikatını ikmal edecektir. Tütüncüler kongresi Ankar 26 — Tütüncüler kon- gresi Ankara'da 1 şubatta top- lanacaktır. Evkaf tayinleri Hangi evkaf müdürleri becayiş edildi? Ankara 27 (Telefonla)— Vilâ- yetler Evkaf müdürleri arasında atideki tebeddülât yapılmıştır. Manisa evkaf (omüdürlüğüne onkarahisar (evkaf; müdürü Ibrahim Hakkı, Afyon evkaf müdürlüğüne Bursa evkaf müdürü Ibrahim Feyzi, Bursa evkaf mü- dürlüğüne, Eskişehir müdürü Rifat, Eskişehir (müdürlüğüne (Niğde müdürü Mesut, Niğde müdürlü- güne Adana evkaf müdürü Sadık, Adana müdürlüğüne Hulüsi, Rize müdürlüğüne Kırklareli müdürü Ismail Hakkı B. ler. tayin edil mişlerdir. Müdafaa vekâleti kara müsteşarlığı Ankara 26 — Cemil Cahit pa- şanın milli müdafaa vekâleti kara müsteşarlığına getirilmesi tahakkuk etmiştir. iki adliye tayini Ankara 26 — Adliye''istatistik ve neşriyat müdürlüğüne İstanbul müddeiumumi muavinlerinden Ah- met muhlis ve kalemi mahsus müdürlüğüne İnebolu ceza hakimi Ahmet Muhtar beyler tayin olun- muşlardır. İstanbul Selânik Telefonu iki güne kadar başlıyor Ankara 27 (Telefonla) — Selâ- nikle İstanbul arasında telefon muhaberatı iki güne kadar açılı- yor. Tecrübeler omuvaffakiyetle netice vermiştir. Halk evini küşat resmi Ankara, 26 — Ankara Halk evinin açılma merasimi şubatın ilk haftasında olacaktır. Istanbul, İzmir, Bursa, Edirne, Konya, Antalya, Somsun, Giresun, Trabzun, Adana, Mersin, Malatya, Sivas, Çanakkale, Eskişehir ve Afyonda açılma (hazırlıklarına başlandığı anlaşılıyor. Izmir Adapazarı zahire borsaları Ankara, 27 (Telefon) — Izmir Adapazarı zahire';borsalarının fa- aliyet göstermediklerinden ilgası Heyeti vekilece takarrür etmiştir. Tarihi evrak müzesi Ankara, 27 ( Telefonla) — Ha- zineyi evraktaki evrakın tasnifile bunlardan sultan Ahmet medre- sesinde bir müze tesisi düşünü- lüyor. Tasarruf Bulgaristan da sıkı bir tasarruf yapacak Sofya 26, (A.A) — Hükümet yeni sene girer- girmez gayet şiddetli ve sıkı bir iktisadi prog- ram tatbikine başlıyacaktır. Zinet eşyası ithalâtının tamami- le menedileceği söylenmektedir. Mübadillerin borçları Ankara, 26 — Meclise teklif edilip encümenlerden çıkan bir lâyihaya göre 931 numaralı tem- lik kanunu ile taksite raptedilmiş mübadil meskenlerine ait tapu harçlarının bakıye taksitleri aff- olunmuştur. 912 tarihinden evvel Yunanistanı terkeden Türk'lerin burada alacakları mallara ait is- tihkak mazbataları tapu harcından müstesnadır. Bilecik belediye reisliği Ankara 27 (Telefonla) — Bile- cik belediye reisliğine Yahya be- yin intihabi tastike iktiran etmiştir. Kardeş katili 10 seneye mahküm edildi Seferihisar 26 — Seferihisarda Yeniköyde Arif oğlu Hakkıyı bir bekçi parası yüzünden öldüren küçük kardeşi Halil hakkında ağır cezada devam etmekte olan muhakeme dün bitmiştir. Halilin yaşı nazarı itibara alına- rak 10 sene ağır hapse mahküm edilmiştir. Ecnebi amele Geçen hafta Fransadan 4000 amele gitti Paris 27(A.A.)— Intransigeant gazetesi, geçen hafta işsiz kalmış veya mukavelenameleri müddeti bitmiş olan 4000 ecnebi amele- nin Fransa'yı terketmiş olduğunu yazmaktadır. Ecnebilere ait kontrol vazife- sini idare etmekte olan polis müdüriyeti şubesi, bu ecnebilerin kendi arzularile gitmiş oldukla- rmı ve memleketlerine avdetleri için ihtiyacı olanlara Fransız me- murini tarafından icab eden müavenetin gösterilmiş olduğunu tasrih etmektedir. Avusturya istikrazının temdidi Viyana 26 (A.A.) — Başvekil Avusturyann o yaptığı istikrazın müddetinin temdidini Cemiyeti akvam maliye komitesinden iste- mek üzere Cenevreye gidecektir. Ghilide kargaşalışlar Santiago de Chili 27 (A.A.) — Codiado'da isyan eden ve komü- nistler tarafından müzaheret gö- ren karabinlerlerin isyanı yüzün- den 9 kişi telef olmuştur. Brezilya'da sansür kalktı Rio De Joneiro, 27 (A.A) — Adliye nezareti, şimdiye kadar gazetelerde intişar etmek üzere olan havadis ve haberler üzerine mevzu sansürü ilga etmiştir. Bir katilin idamı Paris 27 (A.A) — Bir cevahir- ciyi öldürmüş olan Gauchet fecir vakti giyotine edilmiştir. Reisicumhur M. Doumer, affet- mekten imtina etmiştir. Cauchet idam edilirken metanetini muha- faza etmiş ve: “cezama mustahak idim, Demiştir.. Bir vapur battı Zara 27 (A.A) — Brendizi va- puru Amario yakınında batmıştır. m mg d dl Istanbul adliyesi Yeni tebeddülât haberi doğru değil Gazetelerde Istanbul adliyesinde yeniden bazı tabeddülât yapıla- cağından bahsedilmekte idi. Bu hususta salâyiyettar zevat nezdinde yaptığımız (tahkikata nazara adliyede yeri tebeddülât mevzubahis değildir. Yalnız adliye istatistik müdürlüğüne tayin olu- nan müddeiumumi muavinlerin- den Muhlis beyden başka yeni bir tayin yapılmış değildir. Yeni tebeddülât yapılması da muhtemel görülmemektedir. Cerh vakaları Dün de üç kişi yaralandı 1 — Tahir ve Hüsameddin isim- lerinde iki kişi Nuruosmaniyede bir kıraathanede bilârde oynar- larken aralarında kavga etmişler, Hüsameddin Tahiri başından yara- lamıştır. 2 — Taksimde Osman ve Ce- mal isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Cemal, Osmanı yarala- mıştır. 3 — Kasımparşada hamallar onbaşısı Kâmil ile mavnacı Mehmet kavga etmişler, Kâmil tabanca ile Mehmedi yaralamıştır. 20 kuruşa! Az kaldı bozacıyı öldürecekti Üsküdarda ağa hamamında seyyar bozacı Süleyman dün ar- navut Şabanın evinin önünden ge- çerken Şaban pencereden seslene- rek boza almak istemiş ve bozanın okkasına 20 kuruş vermiştir. Bozacı Süleyman 20 kuruşa razı olmayınca Şaban hiddetle- nerek tabancasını çekip Süleyma- nın üzerine iki el ateş etmiştir. Bereket versin kurşunlar isabet etmemiştir. Şaban yakalanmıştır. Katle teşebbüs Sahakın muhakemesi mevkufen cereyan edecek Kumkapıda Sabak isminde birisi Muammer efendi namında birile kavga etmiş ve Muammer efendiyi katil kastile yaralamıştı. Sahak hakkında polis merkezi tarafın- dan lâzım gelen tahkikat ikmal edilerek adliyeye verilmiştir. Tahkikata vazıyet eden 2 inci istintak dairesi tahkikatın mev- kufen yapılmasına karar vererek Sahakı tevkifhaneye sevketmiştir. Galatada yangın Galatada Mumhane caddesinde bir bakkal dükkânının üstündeki odadan dün gece yangın cıkmış, oda temamile yandıktan sonra söndürülmüştür . X* Sakaların muayenesi Istanbul belediye mıntakası dahi- lindeki sakaların sıhhi muayeneye tâbi tutulmaları ve kendilerine birer hüviyet cüzdanı verilesi kararlaştırılmış ve nahiye müdür“ lüklerinde tebligat yapılmıştır. Elim bir ziya (Baş tarafı birinci sabifede ) Kemal Ömer bey merhumun nâşı mağfiret nakşı İstanbula nakl- edilecek ve merkez efendide ai- lesi makberesine allahın rahmetine tevdi edilecektir. Bu ani ve telâfi edilmez elem karşısında kederdide biraderleri muhterem müderris doktor Besim Ömer paşa ile Azmi Ömer Agâh Ömer beylere ve hemşiresi Macide hammefendi ile ailesi erkânına samimi teessür ve taziyetlerimizi arzederiz. Allah rahmet eylesin