27 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Kânunuevvel 1931 AKŞAMDAN AKŞAMA Mürekkep meselesi Evkaf müzesini ziyaret ettiniz mi? Şayet henüz gitmedinizse, Süleymaniye camisinin yanındadır. Bir kere uğrayım. Orada size ne kadar alâkayı calip şeyler göste- recektirler. Meselâ, bizzat hazreti Ömer'in elyazısı olduğu rivayet edilen bir ceylân deriri... Keza hazreti Osman tarafından yazıldığı iddia olunan bir mushaf, ilh, ilb... Velev bu iddialarda yanlışlık bulunsun. Şu cihet muhakkak ki, Evkaf müzesini dolduran kur'anlar ve diğer vesaik arasında bin kü- sur senelikleri pek çoktur ve hepsi de, mükemmelen okunabile- cek vaziyettedir: Şarkta bu gibi asarın muhafaza ediliş şaraitinin fenalığına rağmen.. Iş Evkaf Müzesi ile bitmiyor: Çok eski asırlara ait devlet kuyudatını da Defteri Hakani'nin ve diğer müessesatın defter kü- tüğünde bulup çıkarmak müm- kündür, Hiçbirinin mürekkebi silinme- miştir. Eski asırlarda, devlet müesse- satında, “ bezir isi mürekkep ,, dedikleri bildiğimiz alaturka mü- rekkep kullanılırdı. Bu mürekkep, kâğıt üzerine sürüldükten az sonra, şöyle, azıcık yalanırsa, yahut ıslak parmakla silinirse hemen çıkıverir. Lâkin, bir kere kurumağa görsün. Karuyacak olursa, öyle sabitleşir ki, vesaik yukarda söylediğimiz gibi, asırların ötesine naklolunur. Halbuki şimdi?.. Şimdi, devlet defterlerine el ile yazılan tekmil yazılar, Avrupa mürekkebile kaydolunuyormuş. Bu işlerden anlıyan bir zatın bize ehemmiyetle haber verdiğine na- zaran, devletin kullandığı mürek- kep, kâğıt üzerinde ancak yirmi küsur sene kalır, sonra, ken- diliğinden uçar gidermiş. Zira, kimyevi imiş. Buna nazaran, şimdiki devir- den, âtiye hiçbir kayıt kuyut intikal etmiyecektir. Yirmi sene geçtikten sonra, devlet defterleri, Arnavut hıkâyesindeki dana tarafından yenip yutulmuş kitaba mı benzi- yecek? Makamı aidinin nazarı dikkatini celbederiz. (Va - Na) Mektum emlâk Sen Benuva mektebi tahkikatı bitti Geçenlerde (o mektum emlâk meselesinden dolayı Sen Benuva mektebi aleyhinde vilâyete bir ihbar yapılmış, vilâyet, hâdisenin tahkiki için evrakı zabıtaya ha- vale etmişti. Zabıta bu mesele etrafında tahkikatını bitirmiştir. Tahkikat neticesine dair tanzim olunan evrak vilâyete verilmiştir. Vilâyet bu evrakı, hukuk mah- kemesine intikal etmek üzere müddeiumumiliğe verecektir. Annem söylenip Komşunun oğlu (moda, moda) diye duruyor Amca bey... Belediyede Yeni bazı kanunlara lüzum görülüyor Belediye, şehir işlerinde bazen hukuki O müşküller © karşısında kalıyor. Eldeki kanunlar, bütün ihtiyaçlara kâfi o gelmediğinden belediye, yeni bazı kanun lâyiha- larını tanzim ettirmek için hükü- mete müracaatta bulunmuştur. Bunlardan biri istimlâk usullerinin değiştirilmesi, diğeri de belediye cezalarına aittir, Belediyenin hazırladığı bu lâyi- halar, Ankaraya gönderilmiştir. Bundan başka daha bazı lâyiha- lar da hazırlanmaktadır. Bu lâyi- halardan biri et kaçakçılığı etra- fında alınacak tedbirlere dairdir. Kanunlar, yeni belediye kanunu esasına göre tanzim edilmektedir. Sovyet kömürlerinin rekabeti Sovyet kömürleri gene yerli kömürlerine rekabete başlamıştır. Ekseri ecnebi vapurları buraya transit olarak gelen rus kömür- lerini satın alıyor. Sovyet ticaret mümessilliği kö- mür nakliyatı için üç türk vapuru kiralamıştır. Bu vapurlar Maryan- pulla İskenderiye arasında işliye- cektir. Fazla kar yağarsa Belediye şimdiden ted- birler alıyor Üç sene evvel ( Istanbulda şiddetli bir kış ve kar fırtınası günlerce devam etmiş, şehrin hemen hemen faaliyeti durmuş, tramvaylar, vapur ve şimenferler günlerce (o müşkilâtla (işlemişti. Istanbul sokakları da bu kar yığınile kapanmış, belediye so- kakları temizlemek için bir çok müşkilâtla karşılaşmıştı. Belediye Isdanbulda bu sene yeni ve şiddetli bir kış karşısında kaldığı takdirde aynı vaziyetin tekerrür etmemesi için şimdiden icap eden tedbirleri almağa başlamıştır. | Fazla kar yağ- dığı takdirde yolların nasıl temizleneceği (o amelenin o nasıl kullanılacağı (otayin (edilmiştir. Bundan başka belediyenin kar makinesi de temizlik O işinde kullanılacaktı. Tayyare garsonları mektebi Berlinde ve Hamburgta yeni birer mektep açılmıştır. Bu mek- tepler tayyare, zeplin lokantala- rında hizmet edecek garsonlara mahsustur. Buralarda vaziyet hu- susi şartlara tabi olduğundan gar- sonların ayrıca yetiştirilmiş olma- sına lüzum görülmüştür. ŞEHİR HABERLERİ Yılbaşı gecesi Bu sene içki satışı pek az Bu sene yılbaşı münasebetile bar, otel ve birahanelerin pek tenha olacağı tahmin ediliyor. | Geçen sene Beyoğlu barlarında daha bir hafta evel masalar tutul- muştu. Bu sene yılbaşı gecesi icin en büyük barlarda bile boş masalar bulmak kabildir. Geçen sene bu zamanlar içki satışları pek hararetlenirdi. Büyük oteller ve bazı aileler şampanya ve viski satın almak için mağazalara koşarlardı. Bu sene içki satan mağazalar- da böyle bir faaliyet yoktur. Geçen sene müskirat inhisar ida- resi yılbaşı münasebetile 60 bin liralık şampanya satmıştı. Bu seneki satışı öğrenmek için inhisar idaresine müracaat ettik. Alâkadar bir zat şu sözleri söyledi : — Şampanya satışımız pek az- dır. Fakat buna mukabil idare- mizin likör ve şampanyalarına rağbet fazladır. Şampanyalarımız yılbaşı eğlenceleri için şayanı tavsiyedir. 1 Aylık abone 150 kuruş Muhterem karilerimize kolaylık Karilerimizden arzu edenler 150 kuruş mukabilinde gaze- temize bir ay için abone olabileceklerdir. Gazetemize bir aylık abone kaydedilecek muhterem oku- yucularımızdan ricamız: 150 kuruştan ibaret olan abone ücretini müddetlerinin hilamından evvel ve vakti zamanında idaremize göndermek. Aksi takdirde gazete pi irsalâtında Oteahhur vukubulur ki bunu muhterem kari'lerimizin de arzu etmiyeceklerinden eminiz. AKŞAM ABONE ücretleri BEweLik 1400 kuruş 7700 kuruş GArLıK 750 >» 140 » SArLIK 400 » 80 >» lAyLıK 150 » ey may” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Şaban 17 — Kasım: 60 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 12,51 238 728 948 17 139 Va, 5,37 7,24 12,15 14,34 16,47 18,25 Tramvaylar Belediye ihtiyaç hakkında tetkikat yapıyor Şehrimizin muhtelif semterine işliyen tramvay arabalarının ibti- yaca kifayet edip etmediği bak- kında tetkikat yapılmağa başlan- mıştır. Bu tetkikat, daimi encümen azasından Yusuf Ziya bey tara- fından yapılmaktadır. Tetkikattan sonra Yusuf Ziya bey bir rapor hazırlıyacaktır. Ziya bey şimdiye kadar Kurtuluş ve Maçka hatlarına işliyen ara- baların miktarını tetkik etmiştir. Ahırkapıda bulunan çocuk cesedi Geçenlerde Ahırkapıda yangın yerinde bir çocuk cesedi bulun- muş ve uzun zaman yapılan tahkikat neticesinde Şevket is- minde olan bu çocuğu öldürmekle maznunen İbrahim isminde birisi yakalanarak 6 ıncı istintak daire- sine verilmiştir. Müstantiklik Ibrabim hakkında lâzım gelen tahkikatı ikmal etmiş- tir. Tahkikat evrakı ağır ceza mahkemesine verilmiştir. Kânunu- saninin 4üncü günü bu esrarengiz cinayetin muhakemesine başlana- caktır. Elektrik tenviratı Beylerbeyi halkı cereyan verilmesini istiyor Beylerbeyi semtinde elektrik tesisatının tamamlandığını, fakat henüz bu havaliye cereyan veril- mediğini yazmıştık. Bu semtte oturan bir çok kimseler, evlerinde dahili elektrik tesisatı bile yaptır- mışlardır. Bura halkından bazı zevat dün belediyeye müracaat etmişler ve elektrik cereyanının bir an evvel verilmesini rica etmişlerdir. Bu temenniyi belediye ile elektrik şirketinin nazarı dikkata alacak- larını ve bir an evvel buraya cereyan vereceklerini ümit ediyoruz. Bir carih yakalandı Geçenlerde oSirkecide Arif, Ibrahim ve Mehmet isimlerinde üç kişi bir arabacılık meselesinden kavga etmişler, bunlardan Arif ile Ibrahim bir olarak Mehmedi ağır surette yaralamıslardı. Vak- ayı müteakip Ibrahim yakalanmış, Arif bir fırsatını bulup kaçmıştı. Eminönü polis merkezi tarafın- dan yapılan tahkikat netice- sinde Arifin Ahırkapıda bir yerde | saklanmakta olduğu tesbit edil miştir. Arif, Ahırkapıda yakalanarak merkeze götürülmüştür. Raufun ölümünden ziyade cena- zesi hazin oldu... Başka bir mem lekette böyle bir edebiyat otori- tesi yıkılmış olsaydı kıyametler kopar, resmi alâylar tertip edilir,” mezarın başında nutuklar söylenir, bir çok müesseseler ölünün ebedi istirahatgâhına çelenkler koyardı, Muzikadan vaz geçtim.. Raufun cenazesinde - her kalabalıkta ol- duğu gibi- bir tek polis vardı. Acaba bu bir tek polis, bir müfreze olmaz mı idi.. Muhakkak zabıta memurları dün stadyomdaki zabtü rabtı idare için cenazeye gele- memişlerdir. Cenazeye polis gönderemediğin- den vaz geçtik... Ya güzel sanat- lar birliğide bu hazin ibtifale bir heyetle iştirak edemez mi idi?.. Yoksa ölen sanat ve edebiyat hudutları haricinde bir adam mı idi ?.. Birlik ölünün mezarı önünde iki kelime söyliyemez mi idi ?.. Cenazeye gelenler arasında Tür- kiyenin eniyi söz söyliyen adam- ları vardı. O zatlar ki her gece radyoda gençlik ve güzellik ba- Zahir mevzu ihtiyarlık ve ölüm olduğu için ağızlarını açmadılar.. Rauf eski bir boca, eski bir maarifçidir. Acaba maarif müdü- riyeti senelerce eserlerini mektep- lerde okuttuğu bu adamın cenaze alayına bir talebe grubu göndere- mez mi idi?.. Haydi gene bir feragat gösterelim.“Maarif idaresi Raufu edip farzetmeyor,, diyelim. riza bu adam hoca da değil mi idi?, Tabutu arkasında bir tek mek- tep kasketli görünmiyordu.. Rauf senelerce yazdı, ve kitap- çılar senelerce sanatkârın kitap- larını basarak geçindiler, para kazandılar. “Eylül, , tarihi, , “ Hikâye kolleksiyonu ,, en çok basılan, en çok satılan, müteaddit tabılarla bir çok kitap- çılara para kazandıran eserlerdir. Bilhassa “Eylül, zamanının fazla satış ve fazla okunma rekorunu kıran bir kitaptır. bu kadar iyiliği dokunan bir ölü- nün cenazesine kendi namlarına iki kişi gönderemezler mi idi?. lasan bunlara bakıyor da: — Acaba diyor Eylülü yazan Rauf değil mi idi? Hikmet Feridun » Teşekkür Kayınpederim Mehmet Rauf beyin cenazesinde bulunmak ka: dirşinaslığını gösteren merhumun muhterem meslek arkadaşlarile aziz dostlarımıza maaile teşekkürü vecibe addederiz. Selâmi İZZET Deniz ticaret müdüriyeti lima- nımızdaki (o sandalcıları imtihan edekcektir. Son zamanlarda Ha- liçte elinde ehliyetnamesi olmıyan sandalcılar çoğalmıştır. “Bir aşkın Hazin bir merasim muzikalar matem havaları çalardı.. . hisleri etrafında saatlerce söylerler. BAK Acaba kitapçılar kendilerine” | Sandalcılar imtihan edilecekler c 4 Amca Beye göre... se Bu bir memleket midir... | we Bir oyuncak midır... İ .. Yoksa bir çiçek midir? A. B. — Sen daha küçüksün iki gözüm, büyü evlen de moda- nın ne olduğunu o zaman öğre nirsinl. |