23 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Şabife 2 Akşam ömer emr RM BEŞ 23 Nisan 1932 23 nisan (Baş tarafı birinci sabifede ) * Çocuklar bu otomobillerle Fatih- ten kalkacaklar evvelâ belediye, fırka, himayei etfal, halkevi, vilâ- yet, ve kolorduyu zivaret ettikten sonra taksime gidecekler, cumhu- huriyet oabidesine bir çelenk koyacaklardır. Yarında Maksim'de çocukların şerefine bir balo tertip edilmiştir. Baloda gürbüz çocuğu seçmek için bir müsabaka yapılacaktır. Halk evinde bir gün Kadri Raşit paşa ve bazı çocuk doktor- ları tarafından konferanslar veri- lecektir. Bundan başka masallar söylenecek, gürbüz cocuk müsa- bakası, çocuklar tarafından birçok numaralar yapılacak, O karagöz oynatılacak, monoloğ söylenecek, zeybek dansları yapılacaktır. Yarın Halkevinde doktor Ali Şükrü beyin konferansı vardır. Bayram münasebetile bugün saat 17 de Hayriye lisesinde bir çocuk balosu verilecektir. Aksa- rayda Pertevniyal lisesi karşısın- daki meydanlıkta da çocuklar tarafından bayramlaşma merasimi yapılacaktır. Çocuk bayranından başka Ha- kimiyeti milliye bayramı içinde bugün saat on beşte Halk evinde merasimi mabsusa yapılacaktır. Merasime istiklâl marşı ile baş- lanacak 23 nisanın gününe ait batıra- lar ve hadiseler hakkında hasbıhal yapılacak, Gazinin nutkundan 23 nisana dair parçalar okuna- caktır. Hitabeler irat edilecek, şiirler söylenecek ve cumhuriyet andı yapılarak merasime nihayet verilecektir. Bu merasime bütün Istanbul halkı davetlidir. 23 nisan münasebetile bugün devair kapalıdır. Ankara Halkevinde 23 - Nisan merasimi Ankara, 23 — 23 Nisanda Hal kevinde bir rzerasim yapılacaktır. Merasimde Gazi Hz. nin nutkunda 23 Nisana ait kıymetli parçalar okunacak, B. M. Meclisinin açılış sıralarında Ankara vaziyeti anla- tılacaktır. Bu merasimde İstiklâl harbine dair çok heyecanlı hâtı- ralar canlandırılacak ve buna ait resimler projeksiyonla gösterile- cektir. Gnaco vapuru Barcelone, 22 (A.A.) Arjantin bayrağını taşıyan ve içinde 14 menfi bulunan Chaco vapuru, bazı şayialar hilâfına olarak, hâlâ Bar- celone limanındadır ve ufak tefek tamir görmektedir. Bu menfilerden çoğu Rus ve leh'tir. Chaco vapurunun yarın hareket etmesi muhtemeldir. Vapur evve- lâ Baltık denizine gidecek, men- fileri gönderildikleri yerlere bırak- tıktan sonra İngiltereye ve Italya- ya uğrayacaktır. Bir Italyan genci Marsilyada üç polisi öldürdü Marsilya, 22 (A.A.) — 18 ya- şında genç bir Italyan şehir civarındaki postahanelerden biri- ne, daire kapandıktan sonra hırsızlık maksadile girmiştir. Zabıta memurları tarafından cürmü meşhut halinde yakalanan bu şerir, tabancasını çekerek po- lislerden i öldürmüş, üçün- cüsünü de ağır surette yaralamış- tır. Yaralı polis sevkedildiği has- tahanede ölmüştür. Katil tevkif edilmiştir. Yugoslavyada feyezanlar Belgrat, 22 (A.A.) — Sava ha- valisinde feyezanlar devam etmek- tedir. Altı bin ev su altında kal- mış ve 600 ev de tamamen harap olmuştur. Takriben 15 bin kişi meşkensiz kalmıştır. M. Tardieu Belfort 23 (A.A.) — M. Tardi- eu müntehiplerine hitaben neşret- miş olduğu beyannamede kendi- sinin hükümete iştirak etmiş oldu- ğu son 6 senede zarfında Fran- sanın takip etmiş olduğu Siyase- tin bir bilânçosunu yapmıştır. Bu müddet zarfına yapılan işler meyanında Ofrangın felâketten kurtarılması ve 30 milyondan fazla borcun istifası vardır. Son teşrii devre esnasında yeni hiç bir vergi konmamıştır. Fransa, saat vekilleri bugün öğleden sonra mülâkat iki saat kadar sürmüştür. İki başvekil Dünya buhranı Himaye usulü devam ettikçe buhran bitmiyecek Berlin, 22 ( Hususi) — Alman sanayi erbabı bugün Berlinde büyük bir içtima yapmışlardır. Içtimada dünya iktisadi vaziye- tinde hiçbir ivileşme alâmeti ol- madığı söylenmiş ve milletler birbirlerine karşı gümrük duvarları çektikçe dünya ahvalinin iyileşe- miyeceği beyan olunmuştur. Alman sanayi erbabı Alman hükümetine son derece iktisatkâ- rane hareket etmeği tavsiye ey- lemeği kararlaştırmıştır. Belçika kralı Yunanistanda Atina 23 (A.A) — Belçika kralı Iskenderiyeden tayyare ile gelmiş ve karaya inmiştir. Müşarünileyh yarın kraliçe ile birlikte tayyare ile Brüksele gidecektir. Cemiyeti Akvam tahkik komisyonu Mukden 23 (A.A.) — Cemiyeti Akvam tahkik komisyonu buraya gelmiştir. Amerika ve Sovyet Rusya Washington, 23 — Demokrat- lardan M. Sabath omümessiller meclisine bir karar sureti tevdi etti, bu karar suretinde M. Hoover'den Rusya ile siyasi ve iktisadi münasebetleri tesis etmesi talep edilmektedir. Almanya'da gayri kanuni teşekküller Berlin, 20 (A.A.) — Prusya hükümeti, 1930 senesinde dağı- tılan “Kırmızı cephe,, mücadele teşkilâtını istihlâf eyliyen gizli ve gayri kanuni teşkilâtların izlerini bulmak maksadile komünist teş- kilâtının muhtelif o merkezlerinde taharriyat yaptırmıştır. Bu tahar- riyatın bütün Almanya'ya teşmil edilmemesi ihtimal dahilindedir. Cenevre 22 (Hususi) — Alman ve Fransız baş müsteşarı Von Bulow da mülâkatta bulunmuştur. bütün mühim meseleleri tetkik etmişlerdir. Bu sebeple mülâkata büyük bir ehem- e e Rİ Fransada intihap mücadelesi üntehiplerine karşı bir cihan buhranının netayicine karşı şiddetle müdafaa edilmiştir. Bir çok işsizlere devlet tarafından yardım edilmiştir. Bunların mik- tarı 350 bini geçmemiştir. Halbuki başka yerlerde bu mik- tar 3-6 ve hattâ 10 milyona baliğ olmuştur. Teslihatın tahdit ve tenkisine dair olan ve Cenevre müessese- sine tevdi edilmiş bulunan proje sulhün . tensikine (o müteallik ve kadar görüş görüşmüşlerdir. Alman hariciye mütehassısları bundan sonra Tahdidi teslihat Konferanstaki ihtilâf şimdilik halledildi Cenevre 22 — Tahdidi teslihat konferansında -baş'gösteren ihtilâf pamuk ipliğine bağlanmıştır. Ingiliz hariciye nazırı Sir Con Simon birkaç gün evvel verdiği teklifte bir Okısım ( silâhların (o terkini istemişti. Italya bu silâhların tah- ribini, Fransa ise Cemiyeti Ak- vam emrine tevdiini arzu ediyordu. Ingiltere bu meselenin ileride müzakeresi suretile bazı silâhların terkinini teklif etmiş, bu suretle karar verilmiştir. Umumi içtima 25 nisanda vuku bulacaktır. Ankarada elektrik santralı Ankara 22 (Telefon) — Elek- trik şirketi Kalecikteki kömür madeninde istifade imkânını tetkik ettirmektedir. Bu tetkikat müsbet netice verecek olursa şirket san- tıralını Kaleciğe nakiletmek tasav- vurundadır. Ankarada eski bir heykel bulundu Ankara 21 ( Telefon) — Hacı Bayram civarında bir hitit heykeli bulunmuştur. Trabzon belediye bütçesi Trabzon 22 (Hususi) — Bele- diye bütçesinin tetkikine devam edilmektedir. Bu seneki varidat 114000 lira olarak tesbit edil miştir. üzüm kooperatifi Manisa, 21 (Hususi) — Bugün saat üçte idman gücü salonunda Ziraat bankası müdürü Nusret Namık bey, kuru üzüm müstah- sillerinin kuvvetlli bir kooperatif kurmak mecburiyetinde oldukları aksi takdirde tütüncülerin akıbe- tine uğramaktan kurtulamıyacağı etrafında istatistiklere ve ticaret mümessillerimizin raporlarına isti- naden bir konferans verdi. Bu mühim konferansta bütün nutukla siyasetini izah etti mütekabil muavenet esasına müs- | tenit en mükemmel bir plândır. Şimdiye dadar Cemiyeti Akvama | böyle bir plân verilmiş değilir. M. Tardieu, netice olarak cihan tarihinin en nazik devrelerinden birinde Fransanın son teşrii devre esnasında pek büyük bir hüsnü | hizmet görmüş olduğunu beyan etmiştir. Bütün fransız bütçeleri arasında açıği en az olan bütçe bu devreye ait olandır. Cenevrede mühim mülâkatlar Fransız ve alman başvekilleri iki tüler miyet verilmektedir. Yarın Alman, Ingiliz, Fransız ve Italyan maliye görüşeceklerdir. Bu mülâkat esna- sında Tuna meselesi hakkinda bir karar verilecek Alman başvekilile hariciye nazırı Cenevreden hareket edeceklerdir. Drahmi düşüyor Bir ingiliz lirası 517 drahmi Atina 22 (Husi si) ii Maliye nezareti, M. Venizelos tarafından mebus Barbaresosa teklif edilmiş ve mebus kabul etmiştir. Yeni nazırın tahlifi yapılmıştır. Maarif nazirı da, intihabatın tesrii meselesinde, müstafa maliye na- nazırile hemfikir olarak başvekile istifasını vermişsede istifası kabul olunmamıştır. Başvekil M. Venizelos reisi- cumhuru ziyaret ederek vaziyet hakkında uzun müddet görüşmüş- tür. : Kabinede baş gösteren ihtilâf- lardan sonra serbest piyasada Ingiliz lirası fırlamış ve 517 drah- mide kapanmıştır. Tren Kötahyadan geçti Kütahya, 23 (Hususi) — Hususi tren dün gece saat dörtte Kütal yaya geldi. Heyete burada Kütahya valisi Nusret, Belediye reisi ve şirket inşaat mühendisleri iltihak ettiler. Tren bugün saat ikide Balıkesire muvasalat edecektir. Seyahat çok mükemmel geçmektedir. Ismet paşaya yolluk Gemlik, 22 — Başvekil Ismet paşaya Rusya seyahati için Gem- likliler yolluk olmak üzere zeytin hediye etmişler ve hayırlı seya- hatler temenni etmişlerdir. Adanada şiddetli bir fırtına Adana, 22 (A.A.) — Dün sa- bah başlıyan ve geç vakte kadar devam eden şiddetli bir fırtına bağ ve bahçelerdeki sebze ve meyva mahsullerini mühim hasara uğratmıştır. Şehirde bir çok evlerin camları kırılmış, damların kiremitleri uç- muş ve elektrik telleri kırılmıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Telefon hatları bozulduğu için köylerden hasar ve zarar hakkında malümat Manisa bağcıları bulundu. alınamamıştır. Yakalandılar Hasköy civarındaki evleri soyanlar Son günlerde Sütlüce, Halıcoğlu, ve Hasköy taraflarında muhtelif hırsızlıklar olmuş, failleri bir türlü bulunamıştı. Hırsızlıklar hep ayni yapıldığı — cihetle adamlar tarafından idare edil mekte olduğu anlaşılmış Ove polis merkezi tarafından yapılan sıkı takibat neticesinde çete de meydana çıkarılmıştır. Çete efradından üç kişi yaka- lanmıştır. Ali, Numan veRasim isim- lerinde olan bu üç kişi Istanbulun maruf hırsızlarındandır. Üçünün de müteaddit o cürümlerden dolayı sabıkaları vardır. Bu kumpanyanın Hasköy civa- rındakilerden maada OEyip ve diğer bazı semtlerde | vukubulan hırsızlıkların da failleri oldukları anlaşılmıştır. Zabıta bunların diğer cürümleri ve çaldıkları eşyayı nerede sakla- dıkları hakkında tahkikata devam etmektedir. Ikinci defa. Sultan Hamamındaki Gülizar mağazası yandı Evvelki gece Sultan hamamında Pavli efendiye ait Gülizar mağa- zasının üst katından O yangın çıkmış, içeride kimse bulunmadığı cihetle dışarıdan dükkânn ke- penklerini kesmek suretile itfaiye girerek ateşi söndürmüştür. Yangının tamamile sündüğüne kanaat hasıl oldukten O sonra itfaiye brakıp çekilmiştir. Dün cuma olduğu cihetle dük- kân açılmamış, bhalile kalmıştır. Aradan 24 saat geçiktikten sonra dün gece gene ayni (yerde yangın başlamış “ve “bü “defa mağaza tamamile yanıp bitmiştir. lik tutuştuğu zaman ateşin iyice söndürülmeden bırakılmış olması yangının ikinci defa zuhuruna ve mağazanın okâmilen: yanmasına sebep olmuştur. Zabıta ehemmiyetle tahkikat yapmaktadır. Bir çocuk bisiklet çarpmasından yaralandı Kasımpaşada Sabahaddin is- minde bir çoçuk bisikletle cadde- de dolaşırken Rasim isminde diğer bir çocuğa çarparak başın- dan yaralamıştır. Otomobil Kazası Avadis isminde birisi dün Atik Alipaşa caddesinden geçerken hususi Obir otomobilin altında kalarak muhtelif yerlerinden yara- lanmıştır. e Otomobilin numarası tesbit edilmiştir. Zabıta tahkikat yapmaktadır. Bir otomobille araba çarpıştı Şoför Behzadın o idaresindeki otomobil dün Aksaray caddesinde Hasanın o arabasına (o çarpmıştır. Müsademe neticesinde arabacı yere düşerek başından ve muhte lif yerlerinden ağır surette yara“ lanmıştır. Saldırma ve tabancalar Rizeli Osman isminde birisi dün Galatada dolaşırken yakalanarak üzeri aranmış, belinde büyük bir saldırma bulunmuştur. Osman, adliyeye teslim edile- cektir. Galatada diğer dört kişinin üzerlerinde de tabanca ve bıçak- lar bulunmuştur. şekilde bunun aynı Ortağını yaraladı Beyoğlunda Emin efendi ile ortağı Fahri kavga etmişler, Fabri bıçakla Emin efendiyi muhtelif yerlerinden ağır surette yarala- mıştır.