13 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Talili polisle mülâkat (Baş tarafı birinci sahifede) aramış, bulamamış, arkadaşlarım haberdar olmuşlar. — Bu para ile ne yapmak emelindesiniz? — Henüz birşey düşünemedim. Esasen biletin Uyarısı Obende yarısı da Çarşı kapıda © İranlı Hacı denilen bir bayidedir. Fakat Hacı da bu yarısını birine satmış, elinden kaçırmış, bu sabah kendisini odövünürken ( buldum. Binaenaleyh ben büyük ikramiyenin onda birini değil, yirmide birini alıyorum. — Polis mesleğinden ayrılmak niyetinde misiniz ? — Bunu istikbal gösterecektir. Bundan evvel Ankarada komis- yonculuk ediyordum. Bir sene var ki polisliğe girdim. Evli deği- lim, nişanlım var. Bir de Anka- rada validem vardır. Ben öteden- beri sizin (Akşam) ı okurum. Vali- deme telgraf çekerek haber ver- mek istemedim. Çünkü helecanlı bir kadıncağızdır. Telâş edeceğini tahmin © ediyorum. (o Kendisine (Akşam )ı göndereceğim. Bu paranın bir kısmını karakoldaki arkadaşlarıma teberrü etmek isti- yorum. Çünkü içlerinde çok büyük ailevi müşkülât karşısında kalan- lar vardır. Bedava hizmetçi! Bir kaç gün çalıştıktan sonra ne yaparmış? Izmir 12 — Üç seneden beri birçok evlere hizmetçilikle girerek iki gün kaldıktan sonra evin kıymetli eşyasını, elbise ve ça- maşırları aşıran Uşaklı Raziye ismindeki kadın nihayet Reşadiye polis komiseri Muzaffer bey tara- fından yakalanmıştır. Tahkikata başlanmıştır. Evle- rinden eşya çalınan ev sahipleri karakola giderek Raziyeyi tanı- mışlardır. Raziyenin evleri soymak için tuhaf bir usulü olduğu anlaşıl- mıştır. Bu genç kız müracaat ettiği kapıda: — Ben boğaz tokluğuna çalı- şırım, dünyada para istemem paradan korkarım. Diye girmiş. Bu suretle kapıla- nan Raziye bir kaç gün kendisini göstermek sevdasına düşerek son derece faaliyet ibrazlndan geri kalmıyor. Börek yapıyor, çamaşır yıkıyor, hülâssa evi tertemiz bir hale getiriyor. Ondan sonra paraları alıp sırra kadem basıyor!.. Yangın başlangıcı Dün, Beşiktaşta Dimitri efendi- nin tavuk kümesinden yangın çıkmış, sirayetine mahal verilme- den bastırılmıştır. Otomobil kazası Türk gemi kurtarma şirketine ait bir otomobil, dün Şehreminin- de tramvay biletçilerinden Ahmet efendiye çarparak başından yara- lamıştır. Bir sabıkalı yakalandı Sabıkalı Mehmet isminde biri zabıtaca takip edilmekte idi. Mehmet, dün kendisine tesadüf eden polis memuru Burhan efen- diye bıçak teşhir etmiştir. Meh- met yakalanmıştır. Tramvay rayları Tramvay şirketi Beyoğlu cihe- tindeki rayları kâmilen değiştir- meğe karar vermiştir. Şimdi Şiş- hane karakolu civarındaki raylar tebdil edilecektir. 13 Temmuz 193? Polatlı ile Beylikköprü arasında vukua gelen tren kazası hakkında tahkikata devam ediliyor. Nafıa vekâleti, kazanın sebebini etraflı bir suretre tetkik etmek ve bir rapor vermek üzere yeniden bir heyet göndermeğe karar vermiştir. Heyet demir yollar inşaat dairesi müdürü Akif ve demir yollar umumi mü- dür muavini mühendis Nazir beylerden mürekkeptir. Nafıa vekili Hilmi bey, bu gibi kazaların tekrar vuku bulmaması için bütün şirketlerin | işletme talimatnamelerini tetkik etmeğe karar vermiştir. Bu tetkikat neti- cesinde icap ederse bu nizamna- melerde tadilât yaptırılacaktır. Katarın teşkili Dün demiryolları işletme erkâ- nından bir zat son kaza hakkında demiştir ki: “—Kaza mahallinde ray üzerine demir veya bu gibi sert bir cisim konduğunu zannetmiyorum. Çünki bekçiler hattı teftiş (etmişler, böyle bir şey görmemişlerdi. Katarın o sırada 45 kilo metre süratle gitmesi de fazla bir şey değildir. Çünkü yolcu trenleri buradan 60 kilometre süratle geçerler. Trenin tertip tarzına gelince, nizamname katarın bu suretle tertibine müsaittir. Bunun Ismet paşa Başvekilimiz ay sonunda gelecek Ankara, 13 ( Telefon) — Baş vekil İsmet paşa Gazi heykelinin resmi küşadında hazır bulunmak üzere ay sonra trenle İzmire ve oradan vapurla İstanbula gi- decektir. Ismet paşa Istanbulda bir hafta kalacaktır. Türk tarihi tetkik cemiyeti bugün toplanıyor Ankara, 12 — Türk tarihi tetkik cemiyeti yarın sabah Yusuf Akçora beyin riyasetinde topla- nacaktır. Bu içtimada cemiyetin müstakbel faaliyeti hakkında bazı mühim kararlar ittihaz olunacak- tır. Tarih kongresine iştirak eden bazı müderris ve muallimler bugün Alışar hafriyatını görmeğe gitmiş- ierdir. Maarif vekili Esat bey de Alışara gitmiştir. Perşembe günü avdet edecektir. Mecburi hizmet Almanyada yeni bir kanun lâyihası hazırlanıyor Berlin 12 (Hususi) — Faşistler 19 ile 22 yaş arasındaki bütün sivillerin hükümetin göstereceği yerde mecburi olarak çalışmaları hakkında bir kanun tanzimini istiyorlar, Hükümet bu mesele ile meşgul olmaktadır. Bunun işsizlere hasrı suretile mütevassıt bir tarz bu- lunması muhtemeldir. Bir çivi taciri mahkemeye verildi Izmir 11 — Çivi fiatine okkada otuz kuruş zam yapmak suretile ibtikâr yapan bir çivi taciri adli- yeye verildi. Bu Sabahki Telşraflar Son kazadan alınacak dersler Nafıa vekâleti bütün şirketlerin işletme nizamnamelerini tetkik ediyor için katarın tertibinde bir yan- lışlık yoktur. Kazanın neden ileri geldiği an- cak tahkikat neticesinde anlaşıla- caktır. Bu hususta şimdiden kati bir şey söylenemez.,, Bü zatın beyanatı doğrudur. Dün de yazdığımız veçhile kaza- nın vukuu esnasındaki sürat pek fazla addedilemez. Katarın tertip tarzı da nizamnameye muvafıktır. Şark (o şimendüferlerinde o yolcu vagonları daima yük vagonların- dan sonra geldiği halde Devlet demiryolları nizamnamesi yolcu vagonlarının lokomotiften sonra gelmesini, yük vagonlarının arka- ya takılmasını kabul etmiştir. Bu tarz, yük vagonlarında oto- matik fren mevcutsa mahzurlu addedilemez. Fakat bu vagonlar- da otomatik fren yoksa daima tehlikeye sebep olabilir. Netekim bu defaki kazaya da bunun sebe- biyet vermiş olması ihtimali vardır. Eğer bu ihtimal (tahakkuk ederse kazadan hiç kimse mesul tutulamıyacaktır. Yalnız nizamna- mede bazı tadilât yapmak lâzım gelecektir. Fikrimizce bu noktanın esaslı bir surette tetkiki ve bun- dan sonra kazalara meydan ver- memek için katarların tertip tarzının değiştirilmesi lâzımdır. Aydında sıcak 40 derece Şehrimizde de hararet gittikçe artıyor Bir kaç günden beri ber taraf- ta sıcaklar artmıştır. Geçen hafta şehrimizde hava adeta serin de- nilebilecrek halde idi. Halbuki son günlerde sıcaklar artmış, termometro 29-30 dereceye ka- dar çıkmağa başlamıştır. Bereket şimal istikametinden esen rüzgâr sıcaklığı bir parça hafifletiyor. Anadolunun bir çok yerlerinde ve Trakyada sıcaklar çok şiddet- lidir. Buralarda hararet 35 - 40 derece arasındadır. Aydında sıcaklar Aydin, 12 (A. A. ) — Aydın rasat merkezinden alınan malü- mata nazaran üç günden beri hararet gölgede 40 derecedir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat omerkezindan verilen malümata göre bugün hava açık olacaktır. Rüzgâr şimal istikametinden esecektir. Bu sabah hararet 23 23 dereceydi.... Darülfünun Profesör 30 kürsünün ilgasını teklif etti Hükümet önümüzdeki haftalar zarfında darülfünunun ıslahı me- selesile meşgul ( olacaktır. Bu hususta profesör Malchenin rapo- rundan da istifade olunacaktır. Profesörün raporunda 30 kadar kürsünün ilgasını teklif ettiği süylenmektedir. muhakemesi devam ediyor Bir kadın trenden düştü Izmir 11 — Elli yaşında Emine isminde bir kadın Alaybey civa- rında trenden düşmüş ve ağır surette yaralanmıştır. Eski bir kaza Şark şimendüfer idaresinin mü- tekait memurlarından biri bizim hatlarda yolcu vagonlarının daima en arkaya takılması lâzim gel- diğini söyliyor. Bu zat bunun yalnız kaza vukuuna mari olmak için değil, kazalarda az zayiat vermek için de muvafık olacağını beyan ediyor ve diyor ki: — Bundan 25 sene evvel Dede- ağaç - İstanbul hattında bir kaza vukua gelmişti. Seller hattın bir kısmındaki imlâyı bozmuş, iki ray muallâkta kalmıştı, Tren geceleyin karanlıkta geçerken makinist far- kında olamadığından lokomotif yoldan çıkmış, arkasındaki bir kısım yük vagonlarile beraber devrilmişti. Yolcu vagonları en arkada bulunduğu için bu kazadan müte- essir olmamış, hat üzerinde kal- mıştır, Nilekim son kazada da en gerideki sekiz on vagon ray üzerinde kalmıştır. “Işin garibi şudur: Yolcu vagonlarında Obulunan yolcular kazadan haberdar olamamışlar ve kaza sabaha karşı vuku buldu- ğundan, uyanınca “neden elân hareket etmedik?,, diye pençere- den başlarını uzatmışlardır. Ancak o zaman yolcular kazayı anlamış- lardır. Karışık işler İzmir rıhtım şirketi Izmir, 12 — Dün İzmir rıbtım şirketi davasına devam edilmiştir. Mahkeme pek kalabalıktı, muha- kemede banka müdürlerinin, şir- ket hakkındakı raporu okundu. Bu rapor pek uzundu. Şir- ketin ( kayıtlarında hata olduğu bazı defterlerin yapraklarının ko- parıldığı söyleniyordu. Italyan banhası direktörü de hesabı cari defterlerinde yırtık sahifeler oldu- gunu tastik etmiştir. Müddei umumilik defter mese- lesinin sahtekârlık olduğunu iddia etmiştir. Maznunlar şirketle, hükümet arasındaki itilâfname ve protokol- ların mahkemece tetkik edilmesini müdafaa şahidi olarak sabık nafıa müsteşarı Burhaneddin beyin dinlenilmesini istemişlerdir. Muha- keme başka güne talik edilmiştir. Bir soygun Bursa - Karaköy yolunda 3 otobüs yolcusu soyuldu Bursa, 12 — Bursa - Karaköy yolunda üç meçhul müsellâh liz 30 yolcuyu hâmil üç otobüsü soy- muştur. Yolculardan 5 bin lira gasbedildiği söylenmektedir. Vali Fatin bey ve jandarma kumandanı hadise mahalline git- mişlerdir. Soyguncular şiddetle takip edilmektedir. Bir müderrisin istifası Ankara 12 — Müderris Zeki Velidi bey istifa etmiştir. Otomobil kazası Şoför ONecibin (idaresindeki otomobil dün Feriköyünde dört yaşında Ayhan isminde bir çocuğa çarpmıştır. Çocuk ağır surette yaralanmış şöfor yakalanmıştır. Inhisarlar Vekil Ali Râna bey tetkikat yapıyor Gümrükler ve inhisarlar vekili Ali Râna bey dün şehrimize gelmiş ve istasyonda inhisar umumi müdürü Hüsnü beyle inhisar ida- releri erkânı tarafından karşılan- mıştır. Ali Râna bey öğleden sonra inhisarlar umumi müdürlü- güne gelerek bir müddet meşgul olmuştur. Vekil bey, yekâlete ait mües- seselerden çoğunun İstanbulda olduğundan dolayı arasıra Istan- bula geldiğini bu defada bazı tetkikat yaptıktan sonra Ankara- ya döneceğini söylemiştir. Vekil bey, Inhisar idarelerinin tevhidinin tedrici surette yapıla- cağını, inhisar idarelerinin Anka- raya nakilleri tarihinin benüz malüm olmadığını, tevhit kadro- larının vekâletçe tasdik edildiğini, kadroların müdüriyeti umumiye tarafından tatbik o edileceğini, açıkta kalacak memurların adet- leri hakkında bir şey söylemek mümkün olamıyacağını, tevhidin tedrici yapılacağına göre münhal- lere bazı memurlar tayin edile- ceğinden açıkta kalacak memur- ların hissedilecek derecede olmıya- cağını söylemiştir. Vekil bey, kontenjan usulünde heyeti vekile kararile tevziat yapıldığını, tevziatın kakiki ihti- yaca göre tekemmül ettirildiğini, maamafih alâkadarlarca yapılan tetkikata göre tevziatın ıslah edildiğini ilâve etmiştir. Abbas Hilmi Pş. geldi Atinada bulunmakta olan sabık Mısır Hidivi Abbas Hilmi paşa dün sabah Pierre Loti vapuru ile şehrimize gelmiştir. Abbas Hilmi paşa Perapalas otelinde bir müd- det istirahat ettikten sonra, Ta- rabyada Tokatlıyan otelino git miştir. Abbas Hilmi paşa ile birlikte sabık Şarki Erden başvekili Hasan Halit paşa da şehrimize gelmiş ve Perapalas oteline inmiştir. Milli müdafaa vekili Milli müdafaa vekili Zekâi bey bu sabahki (trenle (şehrimize gelmiştir. Zekâi bey Istanbulda bir kaç gün kalacaktır. Beyoğlu kanalizasyonu Istanbul cihetinde yapılmakta olan kanalizasyon inşaatı nihayet iki sene sonra ikmal edilmiş olacaktır. Bu ameliyat devam ederken belediye, Beyoğlu sem- tindeki açıklıkların kapatılmasına ve cihangir ve sair lüzumu görülen yerlerin kanalizasyonuna başlaya- caktır. Belediye tarafından kana- lizasyon mütehassısına bu husus | hakkında tanzim ettirilen proje yakında ikmal edilecektir. Belediye Beyoğlu kanalizasyon inşaatına ancak bu kış başlayabilecektir. Binaların tamiri Istanbulun henüz istikamet hari- tası yapılmıyan yerlerinde mevcut binaların mevkilerinin tebdili sure- tile tamirleri veyahut istikametler tanzim edilmeden bina inşası memnudur. Halbuki bazı yerlerde binaların harici vaziyetlerini değiştirmeden tamir yapmak lâzım geliyor. Bele- diye şubeleri heyeti fenniyelerin- den bir kısmı bu kabil tamirlere”. müsade etmiyorlar. Belediye, binaların vaziyetine ve sokaklarına göre ne gibi tamir şeraitine tabi olacaklarını bir talimatname ile izah edecek ve tamir yapmak istiyenlerin müra- caatları karşısında belediye şube- leri mühendisleri tereddüde te miyeceklerdir Li