13 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Antalyada ipekçilik ru Yeni açılan Böcekçilik mektebi bu hususta büyük hizmetler ifa ediyor Antalya 8 ( Hu- susi ) — Gerek suyu ve gerek havası itibarile öteden beri her şey istihsaline elverişli olan An- talya iklimi ipek- çiliğe de pek müsaittir. o Eski zamana nazaran son üç sene zar- fında, böcekçilik mektebinin kü- şadile (| yapılan tedrisat neticesi senevi 15 - 20 talebe £ yetiştir- mektedir. Bu talebenin © ekserisi | bizzat böcekçilik yapa- rak muhitlerini fenni surette bö- cekçiliğin inkişaf ve terakkisinede âmil olmaktadır- lar. Böcekçilik mek- tebi Antalyanın en güzel ve ha- vadar mevkiinde inşa edilmiştir. . Mektebin idare- sinde bir dut fidanlığı vardır her sene merkez ve kazalara 40-50 bin dut fidanı meccanen tevzi edilmektedir. Halk bir kaç sene evveline kadar bir kutu ipek böceği tohu- mundan azami 15 kilo yaş koza elde ederken bugün mektebin Yukarda Antalya böcekçillk mektebi, aşağıda kozayı boğan ve kurutan makine mesaisi sayesinde vasati olarak bir kutudan 35-40 kilo yaş koza alınmaktadır. Evvelleri böcekler iptidai surette bir sepet içinde makarna gibi biribir üzerine yığılı olarak bes- lenmekte ve nısfı telef olmakta idi. Bugün ise alâkanın artması hasebile böcek- ler fenni kerevet askılı hasır üze- rinde yetiştirme- ye ve beslemeye başlandı. yaş kozayı boğan ve kurutan bir etufvar makinesi de getirtildi. Bu makine sayesinde kozalar 24 saat zarfında tamamen kurutulup harice sevkedilebilmek- tedir. Antalyanın, ik- limi itibarile mem- leketimizin koza- cılıkla iştigal eden diğer mıntıkala- rindan bir buçuk ay evvel mahsu- lünü turfanda mey- dana getirmesi ve piyasaya sevk- etmesi mümkün- dür. Makinenin mon- taj ve tecrübesi böcekcilik mek- tebi müdüriyeti tarafından yapıldı ve memnuniyet verici neticeler elde edildi. An- talya ipekçiliği daha esaslı bir kuvvet temin etmek üzere mahalli halkın sermayesile bir ( ipekçilik Türk anonim şirketi ) teşkili için uğraşılmaktadır. Pek yakında mezkür şirketin faaliyete geçeçeği ümit ediliyor. Yüzüncü sene Zonguldakta kö- mür nasıl bulundu Zonguldak 11 (Hususi)— Halk avinde faaliyet başlamıştır. Muh- telif şubeler, kendi sahalarına tetkikat yapmaktadır. £& Halkevi tarih şubesi, Ereğli havzasının tarihçesi hakkında tetkikat yap- maktadır. Bu hususta, evvelce maadin müdürlüğünde bulunan Hü- seyin Fehmi beyin tetkikatından istifade edilecektir. Şimdiye kadar elde edilen ma- lümata göre, ilk kömür Sultan Mahmut devrinde, uzun Mehmet isminde bir bahriye neferi tara- fından bulunmuştur. Hüseyin Fehmi bey, uzun Meh- medin kömürü nasıl bulduğuna dair, halk arasındaki rivayetleri toplamıştır. | Halkevi, kömürün kaç senesinde bulunduğunu tesbit etmekle meşguldür. Şimdiye kadar yapılan tetkikata göre, Ereğli havzasında 100 senedenberi kömür . istihsal edilmektedir. Bu cihet yapılacak tetkikat neticesinde, daha ziyade tahakkuk edecek olursa bu havza, 100 üncü senei devriyesini idrak edecektir, O gün merasimle tesit edilecek, kömürü ilk bulan, uzun Mehmet hakkında ihtifal yapılacaktır. Aldığımız malümata göre, Halk- evi reisi Mithat Akif bey, ve Zonguldak gazetesi sahibi Tahir Kara Oğuz bey fırka idare heyetinden Müderris zade Ahmet bey, Hüseyin Fehmi bey, bu mesele hakkında tetkikat yap- maktadırler. © iie İM ği Spor faaliyeti Köyceğizde yeni bir klüp teşkil edildi Köyceğiz 9 ( Hususi ) — Köy- ceğizde spor faaliyetleri ilerle- miştir. Son zamanda Köyceğiz spor namile bir klüp teşkil edil- miştir. Klübün fubol takımı Mar- marese giderek bir maç map- mış, 0-3 galip gelmiştir. Temmuzun * beşinci salı günü Fetiyenin en kuvvetli takımı olar Fetiye takımı ile Köyceğizde maç yapmış 0-2 kazanmıştır. Maç çok heyecanlı olmuş, bir kaç bin kişi tarafından seyredilmiştir. e Fetiye liler itirazlarının hakem tarafından kabul edilmemesi üzerine sahadan çekilmişlerdir. Mamisada lig maçları Manisa 10 (Hususi) — Burada yapılan şampiyonluk © maçlarının neticesi şudur: İlk devrede idman yurdu 3, Sakarya 1, Sakarya3, Altınordu 1, Idman yurdu 3, Altın- ordu 1 puvan. Ikinci devrede Sakarya 3, Altın- ordu 1, Idman yurdu 3, Altınordu 1, Idmanyurdu 3, Sakarya sıfır. 12 puvanla Idman yurdu şampiyon, Sakarya ikinci, Altınordu üçüncü olmuştur. Trabzon Halkevi Trabzon 11 (Hususi) — Halkevi şubeleri komitelerinin intihabatına başlanmıştır. Halkevi riyasetine C.C.F reisi Pulathaneli zade Celâl bey intihap edilmiş ve vazi- fesine başlamıştır. Kaplıca şehri Fakatgidip giemek çok güç, otel yok Urfa 9 (Hususi) — | — Diyaribekir Vilâyetine merbut bulunan Çırmik kazası tabii güzelliklerile ve ba- husus kaplıcalarile meşhurdur. En ziyade senenin bu mevsi- minde çırmik hamamlarına her taraftan binlerce halk gelir. Urfa, Maraş, Gaziantep, ve havalisinden Çirmik “kaplıcalarına gidenler çok yorulmakta ve bü- yük masraflar ihtiyar etmek mec- buriyetinde kalmaktadırlar. Urfaya ve Sivereğe daha yakın olan Çirmiğe buralardan gitmek için yol yoktur. Bu havaliden Çirmiğe gitmek isteyenler mec- buri olarak Diyarbekire uğra- makta ve tekrar Diyarbekir üzeri geri dönmek suretile Çirmiğe gidip gelmektedirler. Çırmikte muntazam otel, lokanta, kahvehane, park ve saire gibi, asri tesisat ve esbabı istirahat olmadığından burayı ziyarete gi- denler müşkilâtla karşılaşıyor ve çok zahmet çekiyorlar. Şarkın en güzel bir köşesi olan Çirmik bir şosa ile Siverege raptedilir ve şehirde bazı tesisat yapılırsa burası pek yakın bir zamanda inkişaf eder ve tam manasile bir kaplıca şehri halini alır. Siverek Çırmık kazaları ara- sındaki mesafe takriben altmış kilometre kadardı. Bu yol Diyar- bekir ve Urfa vilâyetleri tarafın- dan müştereken yapılırsa çok büyük faideler elde edilmiş olur. Bundan başka | 13 Temmuz 1937 Samsun mektupları Karadeniz sahilinin çok feyizli köşesi: Çarşamba Işe yaramaz maz denilen tütünlerin yüzünden kö ylünün zararı — > Çarşambada 250 bin liraya çıkan beton arme köprü Samsun, 9 ( Hususi ) — Bu mektubumda değil Samsunun, bütün Karadeniz iler en zengin ve en feyizli bir yeri olan Çarşambadan bahsedeceğim. Çarşamba, Samsuna 36 kilo- metro masafede sulak, zengin bir yerdir. Samsuna muntazam bir şose ile bağlıdır. Sahil demir- yolu da iki şehir arasında günde üç sefer yapar, trenler ve kam- yonlar buranın mahsulünü Sam- sona ve mülhakata taşır. 'Çarşambanın nüfusu elli bindir. Bunun yedi bini merkezde oturur. Başlıc a istihsalatı buğday, arpa, mısır, fasulye, sebze ve meyvadır. Iki sene evvelki istatistiklere göre umumi istihsalât on milyon liraya yakındır. Bugün bu miktar epeyce azalmıştır. Yeşilırmak şimdi cenup kısmında zaman maman tahribat yapıyordu. Nafaa vekâleti bunu nazarı dikkate alarak ırmağın yatağında fenni tedbirler alınmasına karar vermiştir. Bundan başka Çarşambayı ikiye ayıran nehrin kenarına büyük bir beton arme köprü de yaptırılmıştır. Bu köprü 250 bin liraya mal olmuştur. Mektubuma nihayet verirken Çarşambanın bir köyünün haklı bir şikâyetinden bahsetmeği lü- zumlu gördüm. Bu şikâyeti bana çok itimat ettiğim içtimai mevki sahipleri bazı zavat ta teyit ettik- leri için size yazmağı âdeta bir vazife bildim. Mes'ele şudur: Çarşambanın ordu namındaki köyünün tenzili anbar müddeti kanuniyesi temmuz sonu iken tütün inhisar idaresi 11/Ma- yıs tarihli bir ilânile bu müddeti mayıs sonuna indirmiştir. Umul- muyan bu tahvil köylüye tütün- lerini hevenk ve denk yapmasına imkân vermezden gelişi güzel bir halde anbara getirmek mec- kuriyetini ihdas etmiştir. Tahminen “1500,, batman mık- tarında olan tütünler bu vaziyette anbara gelince idarenin ekisperi bunları yakmaya müstahak bul muş ve idarede yanma masrafı olarak her zürradan “95,, kuruş istenmiştir. Ellerinde olmıyan bir sebep dolayısile tütünlerini feda eden ve fakat “95, kuruşu © vermiye muktedir olamıyan köylü, bazı tavsiyeler üzerine tütünlerini bir tacire bilâbedel ferağa muvafakat etmişlerdir. Söylendiğine göre tacir bu tütün- leri işletmeğe başlamış ve daha şimdiden Batmanına “5,, liraya bir alıcı bile bulunmuştur. Şimdi bu mesele bir çok dedi- kodulara ve şikâyetlere sebep olmuştur. Vilâyet makamı buişi takip ve tahkik etmektedir. Neticeyi bir başka mektupla bildireceğim. Zübeyir oğlu Fuat Tekirdağında gemi bir sergi Bu sene Tekirdağ ilk mekteplerin imtihanları omuvaffakiyetle bitti. Bilhassa Namık Kemal mektebi talebesi derslerinde çok mu- vaffak oldular. Kız ve erkek talebenin el işleri sergisi de büyük bir rağbete mazhar oldu; resmimiz yukarıda bu mektep kız talebesini in el işleri sergisini, aşağıda erkek talebenin el işi sergisini * .gösteriy!