18 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

18 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

m Lilian Harveyin yerini h ngi artist tutacak? Berlin, 8 (Hususi) — Son sene- ler zarfında çevirdiği operet sesli filimlerile dünyanın her tarafında büyük bir rağbet kazanmış olan Lilian Harvey yakında Amerikaya gidecek... Ufa hesabına çevir- mekte olduğu son filim yakında biteçektir. Sevimli artist bundan sonra hazırlıklara başlıyacak ve son bahara doğru yola çıkacaktır. Iptidaları o Lilian'ın muvakkat bir zaman için Amerikaya gittiği, Hollivutta çok kalmıyacağı söy- lenmişti. Hattâ birkaç ay sonra döneceğinden bahsediliyordu. Hal- buki şimdi artistin en az iki sene Amerikada kalacağı anlaşılmak- tadır. Bu vaziyet karşısında herkes soruyor : Lilian Harveyin yerini kim tuta- cak?... Almanyada sinema artisti, hem de müstait sinema artisti pek bol- dur. Bir yıldızda aranan bütün evsafa malik genç kızlar pek çoktur. Bunun için giden herhangi bir sanat- kâr olsa onun yerine kolaylıkla başkaları bulunabilirdi. Halbuki Lilian hiç kimseye benzemiyen, çok kendine mahsus oyunu olan bir artisttir. Bunun için yerine geçecek artisti seçmek güçtür. Ortada bir kaç isim var. Iptida son filimlerile kendini halka çok sevdirmiş olan Kaethe von Nagy gelir. Aslen Macar olan bu artist hakikaten çok müstait ve sevim- lidir. Fakat oyunu Liliana katiyen benzemez. Ikinci olarak Dolly Haasdan bahsediliyor. Buda Lilian gibi ufak tefek, sevimli, çok canlı ve afacandır. Bunlardan sonra Willy Fritschin son çevirdiği “ çılgınca bir dü- we Ulan Merveyin son resmi şünce,, filminde çok muvaffak olan üç kadın artist geliyor: Dorothea ÜGllanın yeri Için en kuvvetli namze- Rosy Barsony ağ Wiçek, Rose Barsomy, Schwannecke. Bilhassa Rose Barsooy az za- man zarfında Lilian'ın yerini tut- mağa muktedir görülüyor. Bunlardan hepsi konturatla Ufa şirketine bağlı olduklarından ayrı ayrı tecrübe edileceklerdir. Neti- cede birisi Lilian Harvey'in yerini tutaçaktır. Her halde şimdilik kat'i bir isim söylenemiyor. Sinema haberleri X Alman filimlerindeki Al manca mükâlemeler yerine fran- sızcasını koymak “zere Pariste bir atelye açılmıştır. Atelyeyi açan Tobis şirketi, Romada da Italyanca için bir atelye açacaktır. * Norma Shearer ve Clark Gable yeni bir filim çevirmişler- dir. Strange İnterbide ismindeki Ellen bu filmin çevrilmesi 14 hafta sürmüştür. x» Meşhur Rus sahne vazı Cisenstein uzun bir seyahatten sonra Rusyaya dönmüş ve Ame- rikada gördüklerine dair bir konferans vermiştir. x* Pariste Paris hayatına dair kısa bir filim çevriliyor. * Fransız artisti Heg Lemo- nier bir müddet filim çevirmeği bırakmıştır, sahnede çalışacaktır. » Coleen Moore yakında tek- rar filim çevirmeğe başlayacaktır. lik filim için 200 bin lira alacaktır. » Billy Dove ve Marion Davis “iki sarışınla, isminde bir filim çevirmeğe başlamışladır. Yazan : Ceneral A. F. Oglander Ingiliz topları kalan erzak depolarına ateş ediyor Gelibolu şibih ceziresinin tahliyesi ile tasarruf edilen kuvvetlerden garp cephesinde istifade oluna- mamıştır. Bu kuvvetlerin Çanak- kale yerine Süveyş kanalında istihdam edilmesine zaruret hasıl olmuştur. Selânik seferi neden icap etmişti? Ağustosta Gelibolu şibih cezi- resinde yapılan askeri hareketlerin iflâs etmesi Selânik heyeti sefe- riyesi teşebbüsünün başlamasına yol açmıştı. Bu teşebbüse fransız- ların ısrar ve zoru üzerine giri- şilmişti. o Binaenaleyh (Gelibolu şibih ceziresinin tahliyesi üzerine boş kalan itilâf devletleri kuvvet- lerinden Mısıra gönderilmiyenler bile yine garp cephesinin takviye- | sine gönderilememiştir. Bu kuvvetler Çanakkale sahnei harbi yerine Selânik heyeti seferiyesinde istih- dam edilmişlerdir. Mısıra ve Selâniğe gönderilen kuvvetler Çanakkale mukarebele- rini neticelendirmek için ihtiyaç görülen kuvvellerden çok fazladır. Çanakkale (© muharebelerinde Fransanın siyaseti büyük bir rol oynamıştır. Bidayette Fransız baş- kumandanı, harbi umumiyi Fransız sahnei harbinde meticelendirmek fikrinde israr ettiğinden Gelibolu şibih ceziresindeki kuvvetlere külli miktarda ve tam zamanında takviye ve imdat kuvvetlerinin gönderilmesine mani olmuştu. Sonradan gene Fransa, Selânik heyeti (o seferiyesini oçıkarmış , Çanakkale sahnei harbindeki itilâf devletleri kuvvetlerinin kâfi dere- cede takviye edilmesine mani olmuştur. Fransanın tazyik ve tehditleri (nihayet (o Çanakkale seferinden vazgeçilmesini intaç etmiştir. Hamiltonun ilk kuvveti Esasen Çanakkale teşebbüsü daha iptidasından gevşek tutulmuş ve yarım yamalak tedbirlerle iktifa edilmişti. Ceneral Hamilton 1915 senesi martında alelacele Çanakkaleye sevkedilmişti. Mu- maileyh oraya gideceğinden ancak hareketinden bir gün evvel ha- berdar olmuştu. Mumaileyhin (o kumandasındaki heyeti (o seferiye plâna benzer muayyen bir program ile sevke- dilmemişti. Bu heyeti seferiyeye hedef ve gaye olarak “donanmaya Çanakkale boğazını (o zorlamak hususunda yardım etmek ,, gibi müphem bir şe” gösterilmiştir. Çanakkale heyeti (o scicryesinin ÇANAKKALE | muharebeleri mızı Tercüme eden: Muharrem Feyzi Itilâf orduları Selânik seferine niçin başladılar? maksada kâfi olup olmıyacağı da hesap edilmemiştir. Mumaileyhin heyeti seferiyesini" ilk mevcudu 75,000 kişi idi. Hal- buki bu kuvvet maksada kâfi değildi. Bunun için muvaffakiyet hasıl olmamıştır. Eğer bidayette hakiki ihtiyaç lâyikile takdir edi- lip te bu kuvvete bir fırka daha ilâve olunsaydı ve heyeti seferiye böyle bir kuvvet ile karaya çık- saydı Çanakkaledeki iki hasmın kuvvetleri arasındaki tartı ihtimal ingilizlerin lehine ağır basacaktı. Işin bidayette Çanakkaleye gön- derilen kuvvetin ihtiyaçtan bir fırka eksik olması Çanakkale muharebelerini itilâf devletlerinin zararına iptidasından intihasına kadar aksatmış durmuştur. Bir fırkanın eksikliği yarım milyonla telâfi olunamadı İşte bir fıkanın ilk ihraçta noksan olması Çanakkale heyeti seferiyesinin mütemadiyen bey- hude yere takviye edilmesi zaru- retini hasıl etmiştir. Ilk hatayı tamir için yekdiğerini müteakip Çanakkaleye sevkedilen yeni kuv- vetlerin yekünu Çanakkale muha- rebelerinin son günlerinde takriben yarım milyona baliğ olmuştur. Maahaza bu yarım milyon yeni asker ilk ibraçta ağır bir fırka kadar tahmin olunan noksanı bir türlü telâfi edememiştir. Eğer ilk ihraç iyi düşünülmüş ve iyi hesap edilmiş plân üzerine ve ihtiyaca kâfi kuvvetle yapılmış olmasıydı hem ibtimal matlüp netice ve muvaffakıyet elde edil- miş olur, hem de sonradan bey- bude yarım milyon askerin sevke- dilmesine hacet kalmazdı. Mahaza Çanakkale teşebbüsü- nünün iflâsında ihtimal amil ilk gönderilen ve ihraç olunan kuv- vetin bir fırka noksan olmasından ibaret değildir. Daha bir çok sebepler vardır. Bunların inzimam etmesile ilk amilin tesiri çok kuv- vetli olmuştur. Ilk ihraç hareke- tinde bir fırkanın eksik bulunma- sının ne kadar zararlı ve hatalı bir hareket olduğu daha bida- yette taktir edildiği halde sonra- ki ihraç hareketlerinde de bu hata layıkıyle nazarı itibara alın- mamiştır. Esasen noksan kuvvetlerle giri- şilen uzak sefer ve muharebelerin daima bir felâketten neticelendiği öteden beri sabit olmuş bir haki- kattır. (Devamı var)