22 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam A DM eme e, Mo mmaMMMMMMNMMNNNM 22 Teşrinievvel 1932 Alpullu fabrikası Dün bir heyet fabrikayı gezdi ve iyi intibalarla ayrıldı Alpullu şeker çirketi, fabrikayı işler bir halde göstermek için, Alpulluya bir gezinti tertip etmiş- tir. Davetliler dün sabah, hususi trenle, Sirkeciden kalkmışlar, saat birde Alpulluya varmışlardı Davetliler arasında milli iktisat ve tasarruf cemiyeti kâtibi umu- misi İzmir mebusu Rahmi, Sinop mebusu Recep Zühtü beylerle, ziraat bankası meclisi idare reisi Sabit bey, İş, ziraat, Kommer gıyala bankaları müdürleri, sanayi müdürü Refik ve sair zevat bulu- Buyordu. > Davetlilere fabrikanın yemek sonunda bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette meclis idare reisi Şakir bey tarafından bir nutak irat edil. miştir. Şakir bey nutkunda, fabrikanın kısa bir tarihçesini yaptıktan & ra şeker sanayiinin ehemmiyetine temas elmiş, yalın zamanda fab- yikanın daha ziyade inkişaf ede- ceğini söylemiş ve demiştir ki: “Alpullu fabrikası, dünyada en çok pancar işliyen fabrikalar arasına girmiştir. Şimdiye kadar 105 bin ton ır işledik. Bu yüzden Trakyada 110 bin dönüm arazide 15 bin çifçi çalışmaktadır. Natuktan sonra fabrika gezil- miştir, Fabrika heyet üzerinde gok iyi bir tesir © bırakmıştır. Hususi trenle 11,40 Istanbula dönmüşlerdir. Fabrikanın çalışması ve elde edilen neticeler hakkında ayrıca malümat vereceğiz. Riyaseti cumhur sarayı Almanyanın en maruf mecmu- 3s1 olan Berliner İllustrite Zeitung meşhur bir Alman mimarı tara fından yaptırılan Türkiyenin yeni Riyaseticumhur sarayına dair bir kaç fotoğraf basmıştır. Mecmua ayrıca saray hakkında çunları yazmaktadır: “Yeni bina Reisicumhurun An- kara civarında bir tepe üzerinde bulunan muvakkat | ikametgâhı civarında inşa edilmiştir. Önü açık ve hailsiz olup dev- etin paytahtı ve civarı üzerinde mazareti haizdir. Arkasındaki ta- raçalar yükselen kayalık arazi ile irtibat teşkil etmektedir. Zemin katı misafir dairelerini mubtevidir. Orta büyük yemek salonu ve tarafeyninde iki salon, kabul salonu ve bilârdo salonu bulunuyor. Arkadaki kışlık bahçe ise iri beton sütunların üzerindeki taraçalarla birlikte kayalık avluye bakıyor. 2000 sene suiçindel Imperator Kaligolanın ikinci kadırgası da çıkarıldı! Roma golanın Nemi gölünde ba sefahet kadırgalarından ikincisi de meydana çıkarılmıştır. M. Muso- lininin emrile suyu boşaltılmakta olan gölün dibinden çıkarılan yemi su içinde tam 2,000 sene yatmıştır. Geminin kömür gibi kararmış teknesi gölün şark sahilinde vücuda getirilen O gamandıraya iştir. Kâfi derecede ii vakit bu kadırgı için hususi müze yapılacaktır. Tekne naklinden evvel tamir görmüş ve daha zi sine mani olmak ii alınmştu eratorlarından Kali | Köstence 21 (Hususi) — Bak kan konferansına iştirak etmek | üzere dün sabah saat onda Istanbuldan hareket eden heye- timiz bu sabah üçte Köstenceye vasıl ok Istanbul - Köstence seyahati esnasında vapur şiddetli bir fırtnaya tutuldu. Yolcular bir müddet fırtınaya tahammül edebildilerse de öğleden sonra ortada kimse kalmadı. Heyet Szasından çoğunu deniz tuttu. Alışam yemeğinde salon hemen boştu. Deniz tutanlara Ruşen Eşref, müderris Reşit beyler ve hanim- lardan rabatsızlananlara Istanbul belediye reis muavini Hamit be- yin hanımi yardım ettiler. Vapur Köstence limanına girdikten sonra alıntı durdu, yolcular meydana çıktılar. Tren yedide Bükceşe hareket iin Bazı yolcula: Londra, 20 — Deyli Telegraf gazetesine bildi Arnavutluk © maliye © nazırının haberi olmaksızın devletin hazine dairesi Kral Zoğonun emrile bir müfettiş ve müddeiumumi tara- fından mühürlenmişti. ırı keyfiyetten habe Mançuride Çinliler bir tüneli uçurdular Londra, 21 (ilususi) — Man guriden gelen | haberlere göre yeni hiikümet mecburi askerlik usulünü koymağı kararlaştırmıştır. Bu suretle muntazam bir ordu yapılarak siikünetin temini düşü- nülüyor. Son haberlere nazaran gayrı muntazam Çin kuvvetleri Japon askeri gelmesine mani olmak için bir töneli uçurtmuşlardır. Avsuturya meclisinde iki kavga Viyana, 21 (Hususi) — Bugün meclisi mebusanda rül lideri doktor Otto Bauer hükü- mete hücum etmiş bu yüzden bir | kavga çıkmıştır. Bir faşist mebus sosyalistlere İ mürekkep hokkası atmıştır. Bunun zerine iki taraf eline geçen şey güç hal ile birbirinden ayrılabil- Medis tekrar toplanınca bu kabil hadiselere meydan verme- mek için tedbirler alınması görüşülmüştür. Takas komisyonu “Ankara 21 — Takas komisyo- nu pazartesi günü ilk toplanma- sını yapacaktır. Komisyonun tediye müvazenesinin o muhafazası için çok mühim karar vermesi beklen- mekte: Bu Sahahki Telgraflar Balkan konferansına gidenler cede bir gezinti yapmışlardır. Bükreşte istikbal Bükreş, 21 (Hususi) — Bulkan konferansına iştirak edecek heye- | imiz bu sabah saat 11 de buraya vasıl oldu ve istasyonda Romanya Balkan komitesi tarafından kar- landı. Heyet Kalen Viktorya üzerinde Bükreşin en büyük oteli olan Athene Palasa misafir edildi. Istanbul ile Köstence arasında ki vapur seyahati esrasında denizin epiyce dalgalı ye fırtınalı olmasına rağmen seyahat iyi geçmiştir. Heyet otelde yerleştikten sonra şehirde kısa bir gezinti yapmıştır. Saat on beşte konferans konse- yi toplanmıştır. Bu ictima epice bararetli olmuştur. Bulgar murahbasları ekaliyetler meselesini — ortaya atarak bu hususta münakaşa kapısı açmış lardır. Sırplar buna mukabelede bulunmuşlardır. Türk ve Romen heyetleri tavassulu üzerine bu dar olduğu vakit hayret kalmıştır. Hususi bir. tahkik komisyonu hazinenin mevcudunu tahkik edin- ceye kadar bu daire kapalı du- racaktır. Hükümetin. olan “Besa,, gazetesinin verdiği malü idaresinde içinde İşsizler Almanyada işsizlerin miktarı azalıyor Berlin 21 fHusı yada teşrinievvel — iptidalarında işsizlerin miktarı 48 bin kişi artmıştı . Son alınan otedbir- ler üzerine ayın sonuna kadar işsizler 123 bin kişi azalmıştır. Bütün işsizlerin yekünü 150000dir. Bu sene şimdiye kadar işsizlerin miktarı 300 bin kişi azalmıştır. Halbuki geçen sene 300 bin me Malyada doğum Roman, 21 (A. A.) — Resmi istatistiklere nazarn 1932 senesi ilk 9 ayında (odoğumlarda bir azalma vukua gelmiştir. Bu müddet zarfında Italyada 744496 çocuk dünyaa gelmişti Halbuki geçen senenin aynı müd- deti zarfında 780466 yı bulmuştur. Bu senenin ilk 9 ayı zarfında doğumlar ölümlere nisbeten 284 bin 876 fazladır. Geçen sene bu fazla 318514 Iki tavcı yakalandı Istanbulun Latif ve Ali isimlerinde iki kişi bir müddeltenberi polisçe aranı- yorlardı. Polis 2inci şube müdürlüğü bunların ikisini de yakalamıştır. Bu iki tavcı haklarında mafia hizmetlerinde | kullanılmak kararı — Alman- sulh mahkemesine teslim edilmiş- verilmek üzere evraklarile birlikte | Vapur yolda şiddetli fırtınaya tutuldu, * yolculardan çoğunu deniz tuttu meselenin. gelecek teşrinievvele kadar halli | kararlaştırılmış ve münakaşaya nihayet verilmi Badehu muktelif komiter inti- habatı yapılmış, Türk heyeti mu- rahhi reisi Hasan bey iktisat komitesi | riyaselin: Romanya heyeti maruhhasası reisi siyasi ko- mite riyasetine, Yuğoslaya heyeti murahhası reisi adli komite ri setine, Bulgar heyeti murahhasası reisi vesaiti nakliye komitesi riya” setine, Yunan heyeti murahhasası reisi sıhhi teşkilât komitesi ri) setine, Arnavut heyeti murahha- sası reisi fikri yaklaşma komitesi riyasetine seçilmişlerdir. Sırp ve Bulgar murahbasları, Balkan konferansının gelecek sene içtimaının Belgrat veya Sofyada aktedilmesi hususunda birer teklifte bulunmuşlar, heyeti umumiye de, iki yerden birinin tayinini, teklifi İ yapan iki devlet murahhaslarna terketmiştir. 15 bin altın Napolyon ve bir çok paralar ortadan Ebü büyük mikyasta irtişa ve suistimal olmuş ve bu arada saklı bulunan 15,000 altın Napolyon çalınmış. İ Bu sebeple bükümet tahkikat icra ettirmeğe ve hazineyi mühür- | etmeğe mecbur olmuştu Kapatılan hazine dairesinin kapı- ilâhlı muhafızlar konul- ları önüne, muştun Hayvan hırsızları Adanada 10 kişilik bir çete ele geçirildi Adana, 21 — Adana köyle- 3inde ara sıra hayvan hırsızlığı oluyor, kimlerin çaldıkları bulu- namıyordu. Bundan dört gün kadar evvel Ramazan zade Ke- hayvanlar. sörülmüş ve mesele jandarmıya aksederek takibata başlanmıştı Nihayet bu köylerde hır İ yapanların 10 kişilik azılı bir İ çete olduğu anlaşılmıştır. Bunların | toplandıkları yer basılınca çalın” İ miş on manda da bulunmuştur. Hayvan hırsızları adliyeye teslim edilmiştir. | Sarhoşluk! Ayakta duramıyarak düştü, camlar damarlarını kesti Fındıklıda Rasim isminde birisi fazla içerek sarhoş bir halde bir kahveye girerken müva- zenesini kaybedip kahvenin cam- larına çarpmıştır. Kırılan camlar unmış tavcılarından | Rasimin koluna saplanarak damar» | larını kesmiştir. Rasim bayılmış, | hastaneye kaldırılmıştır. Su doldurmak yüzünden kavga Kuruçeşmede İsrail ve Ibrahim isimlerinde iki kişi doldurmak meselesinden © kav; | ikisi de biribirler ağır surette yaralamışlardır. Yı 'kavgacılar hastaneye kaldı Ticaret borsaları Trabzon tüccarnın iktisat vekâletine bir müracaatı Memleketimizin muhtelif yerle rinde ticaret borsaları vardır. E ser şehirlerde, borsalarla tüccar arasında itilâflar çıkmaktadır. Hattâ bazı tüccara göre, borsalar fuzuli ve lüzumsuz yere resim alan tahsil şubeleridir. Trabzon ve ireson (şehirlerindeki (tüccar, ticaret borsasını bu şekilde telâkki etmektedir. Halbuki aslında, bore sayı bu suretle telâkki etmek pek yanlıştır. Ticaret borsalarının, bu şehirlerde kuruluşundan maksat, dünya borsa haberlerini oradaki tüccara baber vermek satışları tanzim emek, spekülâsyon hare- ketine mani olmaktır. Trabzon ve Gireson borsaların- dan tüccarın şikâyetlerine sebep nedir? Acaba tüccar borsanın iyi borsa olmadığından mı şikâyet iyor? Yoksa serbest iş yapmak in, borsayı fuzuli bir müessese olarak mı kabul ediyor? Burası malüm değildi Son günlerde, Tarabzon tacirle- rinin borsadan şikâyetleri pek hat bir dereceye varmıştır. Tacirler iktisat vekâletine şu şekilde bir telgraf çekmişlerdir: Iktisat vekâleti. celilesine Şehrimiz borsasından müşteki- yizBir parti mal ihraç edebi mek için bir ihracatçının atladığı maniaların hududu olmuyor. Bun- lara zamimeten borsanın mabema- mahal tazyikleri bizi tüccarlığı mızdan, ibracatçılığımızdan vaz geçirecek vaziyete | sokmuşt Borsa ihraçatımıza sakin hesabı cari usulü tatbik etmek- tedir. Gelen fındık kayıklarının vize muamelâti mecburiyetile yev- mi işlerimiz tazyik edilmektedir. İhracatçıların Avrupadaki acentar larının Avrupa piyasalarında yap- tıkları satışlarının borsaya kaydını talep eylemek gibi mutalebat ve resim natmaktadırlar, Esasen pek fazla olan binde iki borsa resmini bu kadar fazla mecburiyetler ve taz- yikler ile ekseri defa bir. malın ikiden fazla ödediği vaki olmaktadır. Öyle zaman gelmiştir ki iki torba fındık sanki kaçak malmış gibi şehrin bütün zabıta kuvvet- leri ile takip edilerek borsaya sevkedilmiş tüccar ve hayvanlar bir binaya sokularak ğe mızla istihza edilmiştir. Komiser bey muamelâta müdahale eyle- mekte, vazife ve salâhiyet kudut- larını tecavüz eylemekle tücca lara dürüst muamele ifa edilmel tedir. Maalesef ticaret odamız da, mizde cereyan eden bu iktisadi faciaya karşı kulaklarını tıkamış bir vaziyettedir. Iktisat vekâleti, bundan beş altı Sene evvel yapılan borsa nizam- namelerini degiştirmek fikrinde idi, bir çok yerlerde cereyan eden bu gibi hadiseler, nazarı dikkatç alınırsa, borsa nizamnamelerinin Iki hafta evvel tayyare İle acbrimizden geçerek tertip ettiği büyük bir seyahati ikmale giden Leh tayyarecisi yüzbaşı M Kabrinski seyahatini ikmal etmiş ve dönlümüştür. M. Kabri dün saat 1545 te tayyaresil Yeşilköy rasat istasyonuna inmişti Mumalleybin refakatinde bir dı makinlst vardır. Yüzbaşı Lel tana müteveccihen bugün yoluna devam edecektir.