30 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Teşrinisani 1932 Sahife 5 Halk fırkasında » Kaza kongreleri 5 devam ediyor Eminönü kazasında mühim müzakereler oldu / Hali fırkası kaza kongreleri devam ediyor, Evvelki akşam Eminönü kaza kongresi, Şehzade başmda Letafet apartımanındaki dairede toplanmıştır. Kongrede, kaza idare heyeti reisi, kazanın bir senelik faaliyeti hakkında izahat vermiş, bilhassa semt ve nahiyelerdeki içtimai muavenet — işlerini anlatmış, balkın ihtiyaçları hakkında, bele- diye ile temas ettiğini söylemi; Rapor etrafında Kumkapı nahiye- den Muhsin, Halit Ouz beyler iz almışlar, daha fazla izahat . Bazı İelerindeki yol, kaldırım, elektrik meselelerini anlatmışlardır. mada hazır rı, halkım bu ihtiyaçlarını din- işler ve notlar almışlardır. Efdalâddin bey, nakliye vasi dalarının e şikâyet fi le Içtimada bulunan müderris Ayni zade Hasan Tabsin bey İstan bul halkının belediyeye — pek az vergi verdiğini söyler Netice itibarile, kongrede görü- şülen meselerve halkin dilekleri vilâyet kongresinde de görüşük mek üzere karar altına alınmış, bazılarıda teklif mahiyetinde kalmıştır. lan sonra kaza idare he- Yerli malı Tasarruf cemiyetinin propagandası yapmaktadır. Bundan bir iki gün evvel, cemiyetin bu maksatla, özüm incir, fıdık hakkında man- zümeler tertip ettiğin! yazmıştık, bu gün de diğer manzumeleri aşağıya naklediyoruz: Yerli malı, yurdun malı Her Türk onu kullanmalı Vatan yalnız topak değil, Sevgi yalnız bayrak dej Yerli malı almak gereki Yerli malı almak gerek! Al evine bir kumbara: At içine az, az para, Az para olur çok paral Ömrün sonu olmaz kara! Paranı evde saklama Düğüm, düğüm hiç bağlama! Ver bankaya dizidi O işletsin; al faizi! Berlinde bir tevkif Berlin 29 (A. A.) — Komünist muharrirlerden ORenn, devletin tine karşı bir komplo hı k ithamile tevkif edilmiştir. İçti- | belunan belediye | GÜNÜN HABERLERİ Zavallı yavru | Bir çocuk kuyuda boğuldu Bir buçuk yaşında çocuk sokağa yalnız bırakilır mı? Yedikulede feci bir kaza olmuş, çocuk bir havuza düşüp boğulmuş, saatlerce sonra cesedi bulunmuştur. Vaka şöyle olmuştur. Yedikulede oturan Nikcoli efen- dinin torunu bir buçuk yaşlarında Nikoli ismindeki çocuk evvelki gün mahalledeki diğer bir kaç çocukla beraber © civarda bir bostanda oynamağa gitmişlerdir. Çocuklar bostanda oynarlarken açık bulunan bostan kuyusunun kenarına gitmişler ve eğilip kuyuya taş atmaya başlamışlardır. Bu sırada küçük Nikolinin oturduğu kuyunun kenarındaki toprak bir- denbire yıkılmış ve toprakla beraber Nikoli de kuyuya yuvar lanmıştır. Bu feci kaza karşınnda diğer çocuklar bir müddet bağırmı arsa da kimse duymamış ve hepsi da korkularından dağılıp gitmiştir, Evde annesi ve dedesi uzan müddet bekledikleri halde çocu- ğun gelmediğini görünce aramaya başlamışlardır. Bir müddet ara- dıktan sonra nihayet mahalledeki çocuklardan birisi, vakayı haber vermiştir. Derhal polise müracaat edilmiş ve Nikelinin cesedi kuyudan çıkarılmıştır. Zabıta kaza etrafında tahkikat yapmaktadır. Bir buçuk yaşındaki çocuğu sokağa salıverip uzun müddet aramayan ebeveyni hak- kında da ayrıca tahkikat yapılı yor. Letonyada Ame ın borç- | larının tehirini istedi Vaşington 29 (A.A) — Letonya da Amerikaya müracaat ederek 15 kânunuevvel tarihinde yapması lâzım gelen tediyatn tehirini istemiştir. ikinci Amca bey karikatür abakası Karilerimiz bu sahifede ve aynı yerde bir gün bir kari- katür. bir gün bir fıkra bulacaklardır. Bunlar Tden 30'a kadar sıra 'numarasile dercedilecektir. Müsabakaya iştirak edenler mö- sabıka sonunda ve ilân edilecek müddet zarfinda: (Tin numaralı fikra filin numaralı karikatüre siir şeklinde cevap yazacaklar ve. yalnız 1 den 80a kadar olan era, hüraralarını mektuplarına raptader rek (Akşam Arıca bey müsabakas) aüresils matlkamıza göndereceklerdr. Müsabakada muvaffak olan- lara şu hediyeler verilecektir: 7 — Kapalı bir kutu! (Tabit boş değil!) — Tpekişer e metro kumaş, ir kişilik yerli malı bir. battaniye, 4 — Bir okka tuzsuz halis tereyağı, 5 — Amca beyin resmile süs- İşnmiş bir masa saatı. 6 — Âlâ, pişmiş bir tavuk. 7 — Bir okka sabun. 8 — 33lük güzel bir tesbih. 9 — Bir şişe nefis çilek likörü. 10— 15 — Bir Amca bey albümü. Silâhları bırakma Deniz silâhları azaltılıyor mu? Amerika murahhasının müzakereleri Cenevre, 28 (Hususi) — Buraya gelen haberlere göre Amerika hükümeti tarafından Avrupaya zönderilmiş olan M. Norman Davis ile fransız başvekili arasında cere- yan eden müzakerat neticesinde Fransa, deniz silâhlarının azalt ması hakkındaki Londra itilâfim kabul etmiştir. İtalyada buna mu- vafakat etmiştir. İsviçre telgraf ajansı bu havadisi teyit ediyorsa da Berlin radyosu müzakerelerin neticesiz kaldığını bildirmektedi Beynelmilel petrol konferansında 29 (A.A) — Beynelmilel petrol konferansı, yarın yeni: toplanacaktır. Rus mümessillerinin bu konferansa iştirak etmiyecek- leri daha şimdiden zan ve tahmin olunmaktadır. İspanyada sui kastler Madrit, 29 (A.A) — Bir takım meçhul eşhas, Oviedonun elektrik ziya ve kudretini temin eden elekirik kabloları muhavwi kezleı mişler edilmiştir. Rusyanın esbak Istanbul sefiri de Giersin vefatı Paris 29 (A.A) — Eski bir İsveç ailesine mensup bulunan ve Rusyanın Bükreş orta elçiliği ile Rusya ihtilâlinden evvel Istanbul Roma büyük elçiliklerinde bulunmuş olan M. Miçhel de Giers, vefat etmişti Havalar ısındı Memleketin her tarafında ılık bir hava var aat vekâleti Meteoroloji eni titüsünden aldığımız malümat göre, ayın 21 inci günü düşmeğe başlıyan tazyikine mukabil sübunet rejimi yükselmiş, her ta- rafta ılık bir hava hasıl olmuştur. Rüzgâr şimal istikametinden eserken cenup tarafına geçmiştir. Bugünlerdeki sema vaziyeti mem- leketin ber tarafında ekseriyetle açık: bulunmuştur. Ayın 23 üncü günü ve Uşak haval düşmüş ve 2d üncü günü bütün Trakya mıntakasile Izmit, Kebsut, Manisa ve İzmire ığmur yağmıştı mer- i dinamitle berhava et Hasarat, hemen tamir m AĞN maştar. Ayın 20 inci gününden 25 inci gününe kadar Antalya, Ada: Dörtyol, Urfa ve Malatya hava lisine yağmur yağmıştır. Kar yağan yerlerden Erzurum- da 1, Karsta 5, Sarıkamişta 1, Şarki Karahisarda 7 milimetrelik kar suyu ölçülmüştür. En asgari sühunet Sıvasta na- kıs 3, Karsta 9, Erzurumda mükıs İS ir Amca bey karikatür müsabakası Sıra numarası: 7 inlsanl 193: Harp zengininim Gelini Büyük milli roman Lebip, bir elini pantalonunun ar- ka cebine soka- rak, tekrar sordu. — Bu ev, m: hut Selimenin evi değil mi? — Muhatabının cevap vermesine meydan verme- den ilâve etti Cevdet efendi, saçsız. tepesini kaşıyarak dudak- larını oynatacağı esnada köşe pen- ceresi tarafından paldır küldür bir | keyli çatıyoğ: tarraka.... Müthiş bir sarsın; Arkasından — zelzele oluyormuş gibi toz duman vahitte ve birlikte haykırtmıştız Aman, aman, amanl, Sonra irdü de yerlerinden havaya fır- lamışlar, sonra kütl diye yere kapanmışlardı., Evin bir direği yıkılıyormuş zannını veren bu gürültü, hiç hatır ve hayale gelecek şey değildi, Takuk, uyuşan ayağını koltuğun altından çekerken, perdenin etek- lerine dolamış, bacağını kurtar mak isterken, pencerenin üstün- istoru, tül ve ipek perdeyi yere düşürmüştü. gönye b yerden kaldırmcn Takukla göz göze geldi ve heman bağırdı: — Burada mısın kahpe karı? Takuk, şede büzülerek üç buçuk atmış, üstelik, perdenin düşemesile yerinden oynamış. Başını geri gekecek, kendini saklıyacak kud- yeti var mı? Karıncalanan dizlerine tutuna tutuna, ayağa kalkarken yerle beraber temennaha vardı: — Cenabınm aradığı değilim paşazadem... Benim adım Takuk tur; sanım da Çürükdişyanl... Agop da kafasını çıkarmağa mecbur olmuştu. O'da, yerle beraber bir te- mennalı çakarak, alt tarafını getirdi: — Cariyen. Takuk Çürükdişyan hanımla âzat ul etmez kölen ve servistörlin, menşur yazmacı Agop Zırnıkyanl,, Bu iki benden ile karşı bekarşı bulunuyorsun efendi beyim... Sana kendi ken- dimi oprezanta ettiğinden ve Connaissance eylediğimden naşi, fevkalâde kesbi şeref etmişim; tepemden kunduramın köselesine kadar iftihar eylemişim, şehzademi Lebip, gene eli pantalonunun arka cebinde olarak, karşısındaki bu iki yabancıyı, baştan aşağıya süzüyor, halâ uflaya, puflaya, mendilile kurulanmağa çabalayan tika şişman beyden maada, i kişi daha ele geçirdiğine memnun oluyordu. Menevrayı bozmağa hiç gel ezdi, Kaşlarını çatarak. gene ciddi bir tavur takındı. — Köşe, bucağa gizlenmenin muhakkak bir sebebi var, Sak- lambaç © oynamıyordunuz ya. Şöyle meydava çıkın, yanıma yak- Taşın bakayım, emrini verdi, Muharriri; Sermet Muhtar Burade senin ne Iş var?.. Kokotlar arasında k in? Ikisi de, koltukların arkasından çıktılar. Uyuşmuş ayakları, bir adım atamıyor, topallayorlardı. Lebip, üst perdeden, isticvaba burada bir vaka oldu; bir cinayet işlendi?. Gördü- ğünüzü bir bir söylemez seniz, rabbena hakkı için belinizi kıra" sağım; Derhal cevap verdiler: , mümkünü yok, komi im. Burnu kanayan değil, aksıran bile olmadı; tahta kurusu ezen bile çıkmadı. — Bir tanecik Verjinimin leşini öpeyim ki Agop doğru söyleor beyim. Cevdet efendi de geri kalma- katılmıştı. kat'a ve kellâ birader Lebip, komiser bey hıtabı üze- rine, takındığı zabıta memuru süsünü bütün © benimsemiş, ber zamanki mutadna gene ka vuşmuştu.. Elini, panl çıkararak ve zi parmağında çevirerek devam eltir — O halde, nedir bu hal, bu Şaşlanlık, bu kepazelik?. Bu andavallının ayı gibi, dört ayak üstünde çark çevirmesi, yandım, kavruldum diye bar bar bağırması, o Kırım ineği karının rtalığı böğörtüye boğması, Ena» Daha gizleyecekseniz, hepinize kelepçeleri takacağım, katıroğlu katırlar!.. “Agoptan evvel Takuk davrandı: — Takuk cariyenin ne çeşit karı olduğuna şüphe edeorsan, Kalyoncukolluk karakolundaki ser komiser beye, muavin beye sival et, Küçük Zibada, 77 numaralı evin mamasıyım, Tam tamamına 21 senedir namusumlı edeorum. Alnım tabak gibi açık, yüzüm mermer gibi pâk, Yalan bilmem, dolan tanımam, altı ayna ayanbey. mımda, gizli kapaklı şey saklaya- mam; Gördün mü, tin çekirdeği gibi dışarı atarım, Agop, elini Takukun ağzına ka- patarak lâkırdıyı Aldı — Cenabın benide tanıyacak. Menşur Samatyalı Yazmacı Agop, Büyük çarşıda, Vez- dükkân, tezgâh ortasında otoruorum, Lebip, karın doyuracak olen lokmanın Cevdet efendide oldu- una kanaat / getirmişti. Onu en son partiye | bırakıyor. Fakat bir ip ucu yakalamak ihti maline binaen, ötekileri de ihmal etaniyordu. (Arkası var) Ne az yama aaa ENA SAN