30 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

30 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ii kış > başladı Fakirlere yardım için bir cemiyet kuruluyor Amasya 24 (Husu) — Bure giddetli kuru soğuklar hüküm sürmeğe başladı. Soğuğun yağmur- suz, karsız birdenbire başlaması halkı şaşırttı. Oduncular, kömür- cüler sevinçlerinden ne yapacak- larını bilemiyorlar... Bir kaç gün evvel on yedi buçuk kuruşa satılan bir merkep yükü odun bugün yirmi beş, Gene bir eşek yükü otuz oluz beş kuruştan yetmiş kuruşa firladı. altmış, Allah fıkaranın yardımcısı olsun, Burada bazi hamiyet sahibi, niyet sever zatlar bir (Fıkrayı yırma ) cemiyeti teşkil etmek için teşebbüsatta bulunmağa ka- rar vermişlerdir. Bu işi esaslı surette kurabilmek, teşekkülden memleket fakirlerinin azami işti #sdelerini temin etmek emelile imiz merkezinde pek çok bulunmakta, bunlardan. çoğu büyük sefalet içinde kıvran- maktadır, Yapılacak daimi yardım ber halde onları mesut edemese bile ihtiyaçlarını çok tehvin eyli- yeceklir. Avrupa ve Amerikada bu fakir halkı hükümetler, belediye- ler değil, bayır cemiyetleri gözetir. Biz niçin böyle yapmıyalım? Hal- kımız her balde Avrupa ve Ame- yikalılardan daba hamiyetli, daha lkara perverdir. Öyle ümit ediyoruz ki bu teşek- kül meydana gelip te faaliyete geçerse fıkaramız şimdiki sefalet- ten kurtulacaktır. Bu insaniyetli zatlara seri ve devamlı muvaffa kiyetler dileriz Belediye parkında yaptırılmakta olan büyük havuzun inşaatı bi içine su bırakıldı. Bu sene tan- zimine başlanan parkın bu cesim ve gürel havuzu da doğrusu bül pek zayıf olan belediyemiz in takdire sezadır. Bir zamandan beri yapılan ba- zırlik bilerek Amasyadaki tütün irat idareleri birleştirildi. ştirilmede tütün inhisarı tü Ahmet bey açıkta kaldı. lobisarlar idaresi | müdürl müskirat müdürü Mehmet Hilmi bey tayin edilerek işe başladı. Takas usulü Yarım milyonluk, mal ihraç edildi ir , 28 — Bir teşrinlevvel tarihinden itibaren tatbik mev. küne giren takas kararnamesine tevfikan ihraç edilmiş emtianın alâkadar komisyon tarafından gümrüğe verilen beyannamelerin miktarı 470 bin küsür liraya baliğ. olmuştur. iktarda takas suretile kon- ici ithalât yapılacaktır. hakları piyasada yüz ya satılmaktadır. Bir bafta evveline kadar bu Fiat 15 ile 20lira arasında idi. Bu suretle öviz. meselesinin hall ilmesi, yani ithal haklının dövizleri ile beraber devri 1 gelece; masıdır, in keyfiyetinin kabul olun- Balıkesirde elektrik meselesi .Yo- Yo merakı gittikçe artıyor, iki “düğ meden Yo- -Yo yapanlar çoktur si 4 (Hususi) — Son günler zarfında Balıkesirde halkı en ziyade âlaka- dar eden mesele elektrik fintle- ir. Elektrik şirketile yapılan mukavelenin onuncu maddesi macibince ingi- Viz lirasında yüzde beşten fazla düş- künlük olursa fiatleri indirmek kıymeti zamanlarin son çok düştüğü halde £ yapılamamıştır. Elektrik Şu iddiayı ileri sürmüştür: “Gerçe Ingiliz lirası sabit bir olarak kabul edilmiştir. £ Han inip Türk parasında deği esastır. Türk parasının kiymetinde değişiklik“ olmadığından Tagiliz irasındaki tahavvül nazarı dikkate namaz, Bu hususta bir çok münakaşa” ler yapılmış, hakem heyetine ve Balıkesir elektrik santr. “Türk lirasında vaki değişik liğe göre fiatin azaltılıp çoğaltık ması için İngiliz lirasının ancak bir mikyas olabileceğini, söyl yerek şirketin noktai nazarını kabul etmiştir. Bu suretle fiyatlar eskisi gibi kalmıştır. Balikesirde elektriğin kilovatı 25 kuruştur ve fiyat fazladır Şirket gece yarısına kadar yan- ması icap eden umumi lâmbaları dokuz, dokuz buçukta söndürü- yor. Cuma günleri on dörtten evvel elektrik vermiyor. Sonra abone- nin dört kilovat sarfetmesi mec buridir. Halbuki bu kadar sarfet- miyen pek çok aileler yardır. Her halde elektrik işini hal- letmek lâzımdır. Balıkesirde Yo - Yo salğın bir şekil aldı. Her bangi bir yere gitsen mu- hakkak Yo- bah Küçük mektep talebeleri | ara” sında da Yo - Yo merakı devam ediyor. Çıkrılıçılardan Yo-Yalarını tedarik edemiyen bu yavrular iki düğme arasına bir ip geçirerek meraklarını gidermeğe çalışıyorlar. Balıkesirde yo- yo oyuncuları çok tarakki etmişlerdir. (1,5) metre uzunluğundaki sicimle bağlı yoyo sunu (20-15) defa toplayan gençler pek fazladır. Ne çareki bu yo-yo sanatkâr ları, yerin uzak olması dolayısile Akşamın yo” yo müsabakasına irak edememişlerdi “.» Köylüye arazi Her aileye otuzar dönüm arazi verildi amir 28 — Torbalı merkezin- deki balk, senelerden beri bazı çiflik sahiplerinin arazisinde 'yarı- çılik ederek. çalışırlardı. Bundan bir müddet evvel, Torbalıdaki topraksız halka on beşer dönüm arazi tevzi edilmişti. Muhacır ve köylülerden tevzi harici kalmış olan 700 dönüm arazi daha vardı. Bunun da Torbalı halkına tevzi | maliye vekâletince ili emlâk müdür- lüğüne bildirilmişti Bu suretle bir aileye 30 dönüm arazi verilmiş olacaktır. Buradal halk; bu arazinin on beş dönü- münü baj ak yetiştirecek ve on beş dönümünü de tütün afyon, ve pamuk ekerek geçineceklerdir. Zonguldakta fakir mekteplilere yardım Zonguldak 28 (Hususi) — Halk evi, ve Himi etfal cemiyeti, ber gün 180 fakir mektep tale beye, sıcak yemek vermeğe baş- lamıştır. Gebeliberekette sığır vebası Cebelibereket 24 (Hususi) — Memleketimizde üç gündenberi bakari hastalığı başgös- termiştir. Baytar müdürlüğü tara- almak için lâzım gelen tedbirler alın mıştır. Adanada menenjit aşısı Adana 28 — Geçen hafta de şehrimizdeki orta tahsil ve ilk mekteplerle fabrikalarda çocuk ve ameleden 3971 kişiye menenj aşısı yapılmıştır. Burada bi bir menenjit mücadele Bir meczup Konyada herkesin tanıdığı Ali hoca isminde meczup biri vardır. Hergün sabah ezanında Alâeddin tepesine çikarak ezan okur, akşama kadar Ş akşam ezanile döner. Ali hoca herkesten hediye ister, Günde 55 kuruş toplayınca neşe ile evine koşar. Kendisine bir şey ikram etmek istiyenler kabul etmez, “onu sen para ver, der. Ali hoca S5kuruş toplamadığı zamanlar evine gide- memektedir. Romanyadan gelen muhacirler Adana 28 (Hususi) — Roman- yadan gelen 260 türk muha Elâziz köylerine yerleştiril birlikte 1300 koyun Suriyeli haydutların elinden alındı Urfa, 28 (ilnzasi) — On gün evvel cenuptan gelen şâkiler Ha rap Nameli köyünü basarak 1300 koyun alınışlar, Suriyeye geçirmişlerdi Hükümetimizin teşebbüsü üze- rine fransız kuvvetleri | şakileri takip etmeğe başlamış ve kendi yakalayarak koyunları al- iplerine teslim Kanli şakiler | hakkında takibata da başlamışlardır. Emette Emet 25 ( Hususi ) — Şaha yağmuru bu civardanda göründü, Evvelki gün akşam saat 18 sırala- rada ve dün sabaha karşı Şark cihetinde bir yıldız bir çok par- Şalara ayrıldı. Ayrılan parçalar boşluk içinde muhtelif istikamet- lare dağıldı ve muht: kavisler çizdikten sonra | tekrar aynı noktaya dönerek birleşir gibi göründüler. inci ve üçüncü defa görünen yıldızlar aym suretle parçalandı ve dağıldı. Hadise büylece bir buçuk saat kadar devam ett Hadise baz yerlerde olduğu ibi, burada muhtelif tefsirlere yol açmadı. Herkes bunu semavi bir hadise olarak kabul ve teli itikatlara aynı zamande, her türlü yeniliğe intibak etmek kabiliyetinde ol duklarına bir delil olarak göste- rile Malatyada yeni kasaplar çarşısı Belediye betondan bir pazar yeri: yaptırdı Malatya 20 (Flüsüsi) — Şimdiki Ankara valisi Nevzat bey Malat- yada vali iken memleketimize kiymetli bir eser bırakmıştı; Mez- baha. Bütün asri vasıtaları içeri- sinde bulduğumuz mezbaha, bu gün Malatyanın sayılı binaların- dandır. burada etler muayeneden geçirilir kapalı kamyonlarla şehre kadar gelir, Fakat bu kadar itina ile gelen etin satıldığı düklönler belik içerisinde idi. Bu manzara balla öğrendiriyordu. Vali Tevfik bey bunu nazarı dikkate alarak belediye bütçesin- den bir para ayırmak suretile kâmilen beton ve her dükkân içerisinde devamlı; akar. sular muntazam et dolapları bulunan bir kasap pazarı yaptırdı. Aylar- dan beri devamlı çalışmalar neti- cesinde biten eser yakında açıla- cak halk arlık temiz et yiyecektir. Makine de traş oluyor! Bugün Malatyada tuhaf bir vaka oldu: Şoför Ramazan efendi oto- mobille şehir içinde gezdikten sonra garaj kapısına geliyor. Fakat burada süratle dönemiyeceğini anlayınca makineyi durduruyor. Tekrar ileri vitese dokunacak yerde geri vitese basıyor. Makine olanca kuvvetile geriye giderek Malatyanın en iyi berber dükkânlarından biri olan Derviş efendinin. * Bizim traş salonu na çarpıyor. Ön camları kırarak içeriye giriyor. Derviş efendi “Zararı yok, makine de tıraşa geldi! , diyerek işi lâtife ile karşılamıştır. Derviş efendinin “ zurarı” şoförden: alım miş, E ç Tayyare köngresi Müzakere bitti, yeni merkez heyeti intihap edidi Ankara, 28 — Türk Tayyare i senelik kongresi bogün Meçlin elsi Kâzım” paşanın riyagez tinde & Hesapları tetkik encümeninin raporu üzerine Kemal Zaim ve cemiyet reisi Fuat beyler izahat verdiler. Nizamname encümeni raporu da okundu. Bazı yerlerde tayyare .cemiyeli idare heyetlerinin devamlı surette , çalışması huzur almaları hakkın. teklif şiddetle reddedi e edildi. Bundan sonra cemiyet rei Fuat bey gösterilen müzaharetten dolayı teşekkür etti, Fuat beyden sonra milli müda- faa vekili Zekâi bey bir nutuk söylemiştir. Zekâi bey, cemiyete karşı milli müdafaa vekâletinin büyük saygılarını bildirdikten sonra: “Türk ta; re cemiyetinin doğuşundan beri işte alti yıl dır devam eden çalışması genç hava kuvwi istikbale çök kurye” ünlülerle ve emniz yetle bakacak kadar yükseltmiş” tir., Demiş ve bu yardım saye- ihde ( fabrikalarımızın / tayyare al etmeğe muvaffak olduğunu ilâve etmiştir. Zekâi bey cemiyetin bu yar dımı sayesinde beynelmilel ehem- miyet kazanan hava seferlerinin de yalında tesisinin yola gil yeni Neticede aki ire kongrenin tazimlerinin arzına ka- rar verilerek kongre dağıl