7 Mart 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Mart 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Meclis dün Balkan mi- Cumhuriyet Halk fırkası edelerini kabul etti. sakını ve dostluk mua- Sene 16 — No: 5535 — Fiati her yerde 5 kuruş AKŞAM ÇARŞAMBA — 7 Mart 1934 Ankara 7 — Büyük millet mec- Hsinin dünkü toplantısında Bal. * kan misakı ve dostluk muahede- leri kabul edilmiştir. Hariciye ve- kili Tevfik Rüştü bey bu münase- gele kürsüye gelmiş ve izahat rmiştir. Tevfi ü mii fik Rüştü bey de- vi Üzerinde söz söylemek iste diğim muahedeler beştir. Bunlar Türkiye - Yunanistan kalbi anlaşma muahedesi, Türkiye - Yugoslavya, Türkiye « Romanya dotsluk mua- hedeleri, temdit edilen Türkiye - Macaristan dostluk ve bitaraflık müahedesi ve nihayet Balkan mi- | sakıdır. Balkan misakı Balkan devletleri arasında bir kardeşlik devrinin açılma vesikasıdır. Bu misaka hâkim olan maksat itiba» rile hiç bir devletin aleyhine mü- teveccih olmasına imkân yoktur, ve misak böyle olmuştur, Çok yakın bir Balkan komşu müzun bu esere iştirak etmediğini görüyorsunuz, Size temin ederim ki herkesten daha fazla olarak bu Fazla olarak alınan ve geri ve rilmesi lâzım gelen telefon ücret- lerile bir hastane tesiş edilmesini teklif etmiştik. Bu teklifimiz her. kes tarafından büyük bir memnu- niyetle karşılanmıştı; Bunun üze Fine tetkikat yaptık. Bu para ile bir o hastane kurulsa bile bu mun senelik masrafını temin et. mek pek güç olduğundan, iade €dilecek parayı C Ha- eki ve Gureba hastanelerindeki Yatak adedini arttırmak ve tegi. satı mükemmelleştirmek üzere tıp fakültesine hediye etmenin daha münasip olacağını yazdık. ” Dün maarif vekili Hikmet beyi ziyaretle bu mesele hakkında mü- talâasını sorduk. Kıymetli maarif vekilimiz bize şu beyanatta bü. Yundu: | «— Tıp fakültesine yardım hu- Busundaki fikriniz çok muvafık ve üsabetlidir. Fakültemiz Avrupanın © ve memleketimizin birinci dere. “ede doktorlarından mürekkep büyük bir heyeti İstanbul hastane- lerinde çalıştırmaktadır. Bu saye. © halk meccanen en iyi ve en mü- tedavi usallerile tedavi ediliyor, lâzım gelen ameliyat ya- Pıliyor, Fakat mevcut vesaitin bir çok pi kâmilen yenileşmesi za- © Bardır. Hükümet 1933 se- Yön 7 işler için bir iki mil. z m 1934 de de sar. “Balkan misakı bir kardeşlik devrinin açılma vesikasıdır,, Meclis, hariciye vekilimizin izahatından ve birçok hatiplerin hararetli nutuklarından sonra Balkan misakını ve dostluk muahedelerini kabul etti Millet Meclisi iştiraki çok diledik. Fakat olma- dı. Bulgaristanla iyi komşulukta devam etmek başlıca emelimizdir. Sovyet Rusyaşile ve diger dost dev» İetlerlö mevcut dostlukların icap- larile asla tearuz etmiyen bu misa- kı Türkiye cumhuriyeti dostlük- lara vefa ve sadakat, karşılıklı ta- ahhütlere riayet esasile imza et miştir. yi e Mâarif > vekili Hikmet B, fiyata devam ediyor. Bununla be. raber daha çok . paraya “lüzum vardır. İstanbulun müreffeh kısmı ad- e i dedilmesi lâzım gelen : telefon aboneleri şehrin sıhhatine böyle bir yardımda bulunurlarsa mem. lekete ve halka büyük bir iyilik etmiş olacaklardır. Tıp fakültesi teberrüde bulunacaklara çok mü- teşekkir olacaktır. Bu işe önayak olan AKŞAM gazetesine ba fikri ileri sürdüğün- den dolayı bilhassa müteşekkirim. Gazetenizin böyle insani gayeler için çalışması çok takdire şa- yandır.» Içtima halinde Balkanların sulh duvari olma- sını istiyen komşularımız büyük ve küçük devletlerin her biri bu hususta bizden mütalâalarını esir- gememekle beraber memleketimi- ze karşı azami iyi niyet ve dürüst dostluk, itimat eserleri göstermiş- lerdir. Bu vadide sarsılmaz dostluk (Devamı ikinci sahifedel Maarif vekili Hikmet B.| Resit Galip beyin i Tıp fakültesine yardım tikri çok muvafıktır, diyor cenaze merasimi Merhum son nefesine kadar Türk tarihile meşgul oldu 7 Sabık maarif vekili ve Aydın mebusu doktor Reşit Galip beyin cenazesi dün saat İZ de Nümune hastanesinden kaldırılarak Haci bayram camiinde namazı kılınmış ve Cebeci mezarlığında merhum Necati beyin kabri yanına defne-. dilmiştir. : Cenaze merasiminde Reisicum- hur Hz. namına umumi kâtipleri Ruşen Eşref bey ve seryaver Ce- lâl bey, meclis reisi Kâzım ve başvekil İsmet paşalar, vekiller, fırka umumi kâtibi Recep bey, mebuslar, Türk dili ve Türk tarihi tetkik cemiyetleri âzaları, bilü- mum vekâletler erkânı, Sovyet, Irak sefaretleri erkânı, doktorlar, halkevi âzaları, kendisini tanıyan ve seven bir çok zevat hazır bu- lunmuşlardır. Hacıbayram camiinde cenaze namazım müteakip Ankara halk- evi namına Mecdi bey bir hitabe irat etmiş ve büyük bir kalabalık bayrağa sarılı tabutu mezara ka- dar takip etmişlerdir. Cenaze Ce- beciden geçerken ilk mektep tale- besi yolun kenarına dizilerek se- lâmlamışlardır. Mezarın başında Türk dili tet- kik cemiyeti kâtibi umumisi İbra- him Nöcmi beyle bir mektep mü- (Devamı ikinci sabifedel 4 YEDİGUN'Ü aldınız mı? Bugün herkes sayfalarını çoğal- tarak bir misli güzelleşen Yedi gün'ü okuyor. mebus namzetierini ka- rarlaştırdı. Telefon; 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Nafıa vekili ile mülâkat Antalya hattının bu sene inşasına başlanacak İzmir - Kasaba hattının satın alınması için müzakereye Ankara 7 (Hususi) — Nafıa vekili Ali beyle görüştüm, Vekil bey muhtelif nafıa işleri hakkın- da bana şu beyanatta bulundu: * — Hükümet, haiz olduğu hak- ka istinaden İzmir - Kasaba ve temdidi hattını satın almağa karar vermiştir, Keyfiyet şirkete bildirilmiştir. Şirket müzakere için | delegelerini göndermek üzeredir. Yakında müzakerye başlanacak- tır, Mevcut nakit, eşya ve saire nin tesbiti için tedbirler alınmış tır. İzmir rihtim şirketinin beledi- yeye devri hakkında belediyenin bir teklifi vardır. Bunu da tetkik etmekteyiz. Tetkikatımız henüz bitmediğinden teşebbüsün leh ve aleyhinde şimdi bir şey söyliye- mem, Devlet demiryollarının © ıslahi hakkında Amerikalı mütehassi- sın vekâlete tevdi ettiği rapor çok uzundur. raporda memleketimiz için şayanı tavsiye görülen iyi .İ şeyler vardır. Tetkikatımızı bitir- meden rapor muhteviyati etrafın- da söz söylemgi vakitsiz bulurum. Erzurum - Sivas Ergani ma- den hattı ile şimal hatlarının, ev- velki senelerde başlanan esaslar | dahilinde ve muntazaman ve ehem- miyetle inşalarına devam edile- cektir. İşlere başlamak için mev- simin müsaadesini bekliyoruz, Afyon - Antalya hattının inşasi- na bu sene başlamak niyetinde- yiz. Şimdiki halde hattın inşası hakkındaki tediye şeraitini hazır» lamaktayız, Bundan başka Kik yos - Ereğli hattı ile Ereğli ve “ “Dalgınlık nümuneleri : 1, girişiliyor —— Nafla vekili AN bey | Mersin limanları da inşa edile- cektir. Bunların inşasına talip olagi şirketler vardır. Geçen sene bu şirketlerden bas zıları ile müzakere cereyan etmiş» ti, Bu sene de, yani 934 bütçesinin | tesbitinden sonra kendilerile tek rar müzakereye girişilecektir. Maliye vekâleti merkez teş. ilâtı Ankara 6 — Maliye vekâleti : merkez teşkilâtı lâyihasını hazırlar maktadır. Yeni teşkilâtta munta- zam borçlar müdürlüğü kadrosu genişletilmekte ve bir müdür mua vinliği ilâve olunmaktadır. Hesa- bat müdürlüğü kadrosu ihtiyaca kâfi gelmediğinden tevsi olunacak ve maliye muhasebesi merkez ve taşra olmak üzere ikiye ayrıla- caktır. — Eyvah l,. Paraşüt tayyarede kaldıl..