8 Mart 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Mart 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife Sene 16 — No: 5536 — Fiati her yerde 5 kuruş Ilk biz tastik ettik! | Millet Meclisi Balkan misakını ittifakla tastik etti, Müstakil me- buslardan Halil ve Sırrı beylerin | misak lchindeki güzel sözleri, Tür- kiye meclisinde, bu sağlam suli vesikasından memnun olmıyan hiç kimse bulunmadığım ispat etti, Gerek Balkan misakı, gerek Tür- kiye Cumhuriyetile Yunanistan, Yugoslavya, Romanya, Macariz, tan hülcümetleri arasındaki dost. | luk muahedelerinin, Millet Meclisi evvelki gün nde vesile oldukları rkiyenin sulh ve an- 1a yolunda he derece samimi una yeni'bir delil teşkil etti. Balkan misakına imza koyan devletlerden, bu vesikayı ilk tas- tik eden biz olduk. Bu, tesadüfün | *3eri değildir. Bu hadisenin, Türk seciyesine ve Türkiye teşkilâtı © es dayanan sebepleri vardır. Türkiyede, hükümetle Meclis arasında iş birliği o kadar sıkıdır. | ki, memleketin dahili ve harici | siyasetini alâkadar eden mühim bir mesele uzun zaman meclisin malümat ve kararı dışında kala- maz. Balkan misakı gibi belli başlı bir vesikayı imza etmiş olan hü- kümetin, bunu azami süratle Mil. let Vekillerinin tasvibine arzet- mesi lâzımdı. Bundan başka, Türkler, verdik- leri sözü tutmakla, koydukları im- zayı tanımakla şöbret bulmuş bir millettir. Bunun içindir ki, hükü- met imzası ile Milli iradenin tas ! tiki arasında lüzumsuz vakitler geçirmek,” milli şiarımıza uygun değildir. Yoksa, doğrudân doğrü- ya kendi teşebbüsümüz eseri ok | mıyan bu hadisede, Türkiyenin alâkası, vesikayı imza eden diğer devletlerden ne eksik, ne fazla addedilmelidir. Kendimiz için böyle düşündü. | Zümüz gibi, diğerleri hakkında da ayni. iyi duygularla mütehassis ol- | duğumuz için, Balkan misakının pek yakın zamanda Yunanistanda da tastik edileceğine eminiz. Balkan misakı orada bir çok | gürültü ve münakaşalara sebep oldu. Dost ve komşu memleketin dahili politikasına karışır gibi görünmemek için, bu münakaşa» lara uzaktan seyirci kaldık. Esa- seh, verilmiş söze ve atılmış im- zaya sadakatin, Yunanlı dostla- rımızda bizim kadar mevcut oldu- ğuna inanmak mecburiyetinde bulunduğumuz çin, dahili fırka dedikodularından üstün olan bu faziletin neticeye hâkim olacağı- nı tahmin ediyorduk. Her halde, Balkanlar tarihinde bir dönüm noktası teşkil eden bu | misakın Türkiye Millet Meclisi tarafından ilk olarak tastiki, sulh yolunda Türkiyeye mukadder olan büyük vazifelerin tecelliyatından addolunmak lâzımdır, Necmeddi, yesine Hüseyin Ragıp bey geliyor Ankara 7 — Moskova büyük elçisi Hüseyin Ragıp bey bir kaç İ bitirilmemiş olan mektebin güne kadar mezuniyetle buraya gelecektir. “15.000 TÜRK MÜNEVVER | Bu | ın: YEDİĞÜN £ 3 10 kuruş verip bir okuyor, YEDİGÜN Yeni bir kadın muhtar Ümmü hanım ittifakla Emirli muhtarlığına seçildi Ödemişin Adagide nahiyesine bağlı Emirli karyesinde evvelki gün muhtar seçilmesi yapılmış ve Ümmü hanım ittifakla muhtar in- tihap olunmuştur. Ümmü hanım elli yaşlarında, köyün ileri gelenlerinden, dinç ve faal, sözü herkes tarafından hür- metle dinlenir bir hanımdır, Bu hanım istiklâl harbine de iştirak etmiş, Ödemiş - Badomye civarında düşmanla çarpışmış ve hizmet etmiştir, Ümmü hanım muhtar olur ol maz ilk faaliyet olmak üzer köy- de evvelce başlanmış, fakat bâlâ in şaatını bitirmeğ karar vermiştir. Birecikte yağmur Fazla yağmurlar nakliyatı güçleştiriyor Birecik 6 (Hususi) — Son gün- lerde yağan bereketli yağmurlar; gerek Birecik - Urfa, gerekse Bi- recik - Gazi Antep yolu üzerinde. ki yolcu ve yük nakliyatını güç- leştirmiştir. Antep yolunun (sinlindraj) ame- liyesi yapılmadığı için, yol çok çamurlu, ve çıkılmaz bir şekil al. mıştır. Bu yüzden posta bile ba- zan güç ve geç gelmektedir. Neşet Ömer bey:“Fakülte milletimizin yardımından müstağni kalamaz,, diyor Geri verilecek telefon ücretle rinin İstanbul üniversitesi tıp f- kültesine hediye edilmesi fikri her tarafta çok iyi kabul edilmiştir. Bu suretle İstanbulda yeni bir has- tane tesisi ile takip edilen gaye tamamile elde edileceği gibi fa. kültenin vesaiti de daha ziyade mükemmelleştirilmiş olacaktır. Dün bu hususta üniversite rek- törü profesör doktor Neşet Ömer beyle görüştük. Neşet Ömer bey ! bize şü beyanatta bulundu: «— Geri verilecek telefon üc- retlerinin İstanbul üniversitesi tip i fakültesine hediye edilmesi fikri- nin evvelâ Akşam gazetesi tara- fından ileri sürülmesini büyük bir memnuniyetle karşıladım. Akşam gazetesinin bu milli, insani ve ne- cip fikri cidden takdirlere lâyıktır, Gazi Hz. nin emirlerile teşkil edilen bu büyük kültür müessese. sinin tıp kısmı bugün, İstanbul gi- bi kalabalık bir şehrin hastalarını kemali şefkatle kucaklamış “ve muztarip vatandaşlarımız, mem- leketimizin ve Avrupanın birinci derecede mütehassıslarından mü- rekkep tıbbi bir heyet tarafından geceli gündüzlü ihtimam altına | alınmıştır. | tedavi usullerinin tatbik edilmekte olduğunu şimdiden haber verebi- Bu müessesede en mükemmel | İsim. Fakat hu veni m i İ lardır. PERŞEMBE — 8 Mart 1934 Afyon treni kaza atlattı Taşlar maden tekerleklerin dingillerini kırmış İzmir 5 — Akşam Afyondan şehrimize gelen Afyon treni 50 in- ci kilometrede, Menemen boğa- zından göçerken mühim bir kaza geçirmiştir. Tren, burada düdük çalmadan, işaret verilmeden der- hal durmüş ve yolcular arasında telâş hasıl olmuştur. Neticede güzergâhta müteahhi- din tamir için koyduğu büyük taş- lardan bazılarının o vagonlara çarptığı ve hattâ tekerleklerden bir kaçının dingillerinin kırıldığı anlaşılmıştır. Makinistin dikkati sayesinde mühim bir kazanın önü- ne geçilmiştir. Makinist bunu gör- meseydi yoldan çıkma tehlikesi vardı. Belki de bir facia vukua gelecekti, Soy adı kanun lâyihası Ankara 7 — Millet meclisi adli- ye encümeni, bugün toplanarak soy adı kanunu lâyihasını müza- kere etmiştir. Lâyihanın müzake- resi daha bir kaç gün devam ede- cektir, 252 gele : Muğlada şiddetli bir soğuk ” Muğla 6 (A.A.) —Dün gece burada şiddetli bir soğuk vardı. Civar dağlara çok kar yağmıştır, Bu sırada Bayırköyle Kestencik- köy arasında yolda bulunan iki kadın karlara saplanarak donmuş- Üniversite rektörü profesör doktor Neşet Umer bey daima tekemmüle muhtaçtır. Bun- dan başka bugünkü ilmi ve fenni | (Devamı ikinci tahifedel JALTIN MÜSELLESİ forma: 52 Bugün çıktı Bugün Sahife Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matban) - 20113 (ilşay Adaları güzelleştirmek için yeni kararlar verildi Oteller sınıflara ayrılacak, fiat listeleri sıkı surette kontrol edilecek Büyükadadan güzel bir manzara Adaları güzelleştirme cemiyeti | bir toplantı yapmıştır. Bu toplam idare heyeti Yatklübün Beyoğlu | tıda evvelki içtimalarda verileni) şubesinde vali ve belediye reisi | kararların ne suretle tatbik Muhiddin beyin reisliği altında (Devami ikinci sahifedeT Merhum doktor Reşit Galip beyin cenaze merasimi ( Cenarehis arkasında Meclis reisi Kâzım, başvekil İsmet paşalar görünüyorlar ) Yeni teknik 1.. — Seyfeddin Asaf beye < Hanım — Bana “Sinemi satpare kıldamas şarkısını cilmi,