17 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Bütün Türkiye Mehmet Efendi Na a Mahtumları umla <0. Kahvesini içiyor Kahvesini içiyor o Föy İbr İst, Mısırçarşısı kapısı karşısında İst, Mısırçarşısı kapısı karşı: & z uz PERŞEMBE — 17 Mayıs 1934 (© Zelefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) .- — Sene 16 — No: 5603 — Fiatı her yerde 5 kuruş © Milk müdafaa bütçesinin Otomobil yolları Londra - İstanbul yolu yakında tamamlanacak takviyesine karar verildi Karşılık olarak evraka Milli müdafaa pulu yapıştırılacak, mükeyyifat üzerinden resim alınacak Ankara 17 — Evvelki gün Rei- sicumhur Hz. nin riyaseti altında toplanan vekiller heyetinde, ha- riciye vekili Tevfik Rüştü beyden gelen malümat gözden geçirildik- ten sonra beynelmilel umumi va- ziyet tetkik edilmiş ve neticede milli müdafaa bütçesinin takviye edilmesine lüzum görülmüştür, İçtimada büyük erkânı harbiye reisi Fevzi paşa Hz. inden maa- da Meclis reisi Kâzım pasa ve fır- ka kâtibi umumisi Recep bey ve diğer fırka erkânı hazır bulunmuş- lardı, Vekiller heyetinin verdiği bu ka- rar hakkında İsmet paşa dün fır- ka grupunda izahat vermiştir. İsmet paşa, milli müdafaa büt- çesinin takviyesinden bahseder- Ken Türkiynin: sulh va emniyet politikasında samimi ve ciddi ola- rak devam etmek azminde bu- lunduğunu tebarüz ettirdikten son-| ün fırka grupunda izahat veren! ra beynelmilel vaziyetin bir çok devletler müdafasi milliye bütçe- lerine tesir ettiği gibi bizim de ha- zırlıklı bulunmamız lâzım olduğu» | Bu anlatmıştır. Fırka grupu bütçe- nin takviyesini umumi alâka ile) kabul etmiştir Milli faa büt! Başvekil Ismet paşa çesinin takviyesi için karşılık ola- rak bulunan tedbirler memleke- tin umumi hayalına tesir etmi- | yecek mevzulara temas etmekte-| dir, | Amerikayı kaplıyan toz | bulutu bir âfet oldu Her taraf yarı karanlıktır, zarar ve ziyan milyonları buluyor Nev Yorktan bildirildiğine gö- re Amerikaya müthiş bir felâket musallat olmuştur. 1,500 mil uzun- luğunda ve 900 mil genişliğinde bir toz tabakası şimali Amerika- nin havası üzerine siyah bir örtü gibi çökmüştür. Böyle felâketli hadisenin şimdiye kadar Ameri- kada vukuunu kimse hatırlamıyor. Nev York şehrinde güpe gündüz güneş, bulut olmadığı halde gö- rünmüyordu, Amerika birliğinin üçte ikisi gündüzleri yarı karan- bk bir halde bulunuyor. Felâketin zararı 1927 senesi İyezanından daha müthiştir. O felâket «esnasında 600,000 kişi ev- 8iz, bakımsız kalmıştı. Tarlalardaki mozruat çürümek- te ve hayvanlar telef olmaktadır. Hörgün Amerikan çifçileri 400,000 İngiliz liralık ziyana uğruyor. Bu Sidişle buğdayın fiati İngiliz ki- si bir dolara çıkacağı tahmin olunuyor. Toz dumandan ilerisini görmi- Yen şoförler bir çok kazalara se- bep olmuşlardır. , Şikago, Senlui ve Minueapolis #ibi büyük şehirlerde hayat işken- ce halini almıştır. İnce toz delik- ten, deşikten geçerek evlerin ve Apartımanların içini istilâ eyledi. | | ğinden teneffüsü o güçleştirmek- tedir; Yiyecek, içecek ne varsa tozdan berbat oluyor. Mefruşat ta harap | olmaktadır. Bu toz tabakasını, 36 saat de- vam eden bir kasırga, garbi Ka- nadanın çorak ovalarından getir- miştir. Ayni zamanda hararet çok yükselmiştir, Şikagoda termomet- re fahrenhayt 94 dereceyi bul muştur, Amerikayı istilâ eden toz taba- kasının kalınlığını tetkik için yük- selen tayyareler ancak 15,000 ayak irtafada tozdan kurtulabilmiş- lerdir. Toz felâketinin hergün tahrip ettiği hububat mezruatının mik- tarı 1,000,000 dolar tahmin olu- nuyor. Bu seneki mahsul kirk s6- nedenberi emsali görülmemiş de- recede fena olacaktır. Amerika ziraat nezareti beylik silolarda külliystli miktarda hu- | bubat müdahhar bulunduğundan şimdilik açlık tehlikesi olmadığı ni ilân etmiştir, Harikulâde Maceraları Forma 62: Bugün çıktı * istihlâk resmi alınmasıdır. Lâyi- Dün maliye vekâletinde mali- ye vekili Fuat beyin riyasetinde müşir Fevzi paşa, varidat umumi müdürü Rüştü, nakit işleri müdü- rü Nazmi ve heyeti teftişiye rei- si Cezmi beylerden mürekkep bir komisyon toplanarak milli mü- dafaa bütçesinin takviyesi için bulunan karşılıkların tesbiti işi- le meşgul olmuştur. Alınan malümata nazaran bu lâyihalar iki esasa istinat etmek- tedir. Birisi damga kanunuma bir madde ilâvesile kullanılacak ev- raka milli müdafaa pulu namile | bir pul yapıştırılması, ikincisi de sigara ve içki gibi mükeyyifat üzerinden muayyen bir şekilde halar süratle Meclisten çıkarak bütçe ile beraber tatbik mevkiine konacaktır, Münhal mebusluklara üç namzet Ankara 16 — Münhal mebus- luklardan Ankara mebusluğuna avukat Mümtaz, Aydına da mü- hendis Mitat veya Cevdet Kerim beylerin Cümbuüriyet halk fırka- sınca namzet gösterilecekleri söy- leniyor, Bugün Sahife Tramvay ücretleri Komisyon bir miktar indirilmesine karar | verdi Elektrik ücretlerini tetkik eden komisyonun kilovat başına ücret- lerden elli para indirdiğini ve bu tenzilin de Nafia vekâleti tara- fından tastik edildiğini yazmıştık. | Tramvay Ücretlerinin tayininde başlıca esas elektrik ücretidir. İ Bunda yüzde on nisbetinde bir | tezayüt veya tenakus olursa ona göre tramvay ücretlerinin de ço- ğahp azalması lâzımgelilir. Tramvay Ücretlerini tetkik eden komisyon elektrik tarifesini na- zarı dikkate alarak tramvay üc retlerinin (tenzili lâzımgeldiğine karar vermiştir. Vekâlet, kararı tastik ettikten sonra tramvay üc- | retlerindeki tenzilâtın nispetleride taayün edecektir. Fransa ile Ispanya arasında bir ihtilâf Paris 16 (A.A.) — Fasta Ifni mwıntakasında çıkan Fransız - İspan- ! yol ihtilâfını tetkik etmek üzere i de bir sokak ve Londranın en ka- labalık mahalle- lerinden mall merkez olar Citys Istanbuldan manzara: Yeniğami bir © Son seneler zarfında, Londra- dan İstanbula kadar uzanan muntazam bir otomobil yolu açılması için epice uğraşılıyor. Bu sefer beynelmilel Turizm şir keti Almanyada Münih şehrinde toplandığı vakit, bu yolun son vaziyeti üzerinde konuşulmuştur. Bugünkü vaziyet şudur: Ingiltere o dahilindeki (o kısım, yani Londradan Dovere kadar olan yol, gayet mükemmel bir haldedir. Belçikadan geçen Os- tende ile Aacheni bağlıyan kıs- mın mühini parçaları esaslı tamire bir de tank verelim!.. İÜ muhtelit bir komisyon yakında İ hadise mahalline gidecektir. Ev sahibi — O weden?.. Her mem- leket kendi hududu da- hilindeki kısmı tamir mehtaç haldedir. Bilhassa,” bü yolun muhtelif yerlerindeki arna- vut kaldırımının izalesi lâzım gelmektedir. Her otomobil sey- yahı bu kaldırımdan şikâyet ets mekte, ve âdeta'ürkmektedir. Bu yolun Almanyadan geçen kısmı Aachen - Passau * hattıdır. Bu yol, yeni alman , hükümeti târafından, Avrupanın en mü- kemmel otomobil yolu olarak yapılmaktadır. Burada, gidiş geliş yerleri ayrıdır. Geceleyin karşılıklı gelen oto- mobillerin lâmbaları (şoförlerin Devamı ikinci sahifede | m Mühendis — Zehirli gaz hücumuna karşı bu mahzeni yaptıkl.. Şimdi size | Mühendis — Otomobil ve tramvay: hücumuna karşil,'