7 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

e İst, Mısırçi Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları r Kahvesini içiyor $ısı kapısı karşısında Sene 16 — No: 5624 — Fiatı her yerde 5 kuruş mm PERŞEMBE — 7 Haziran 1934 “ki Trakya, İstanbul ile Konferansın son günleri Kat'i iflâs mı, uzun zaman için tehir mi, henüz belli değil Cenevre 6 (Hususi) — Silâh- ları bırakma konferansının aki- beti bugün belli olacaktır. Geçen hafta konferans toplandığı zaman herkes bedbindi, kimse bir anlaş- ma olacağını ümit etmiyordu. İlk gün irat edilen nutuklar da bu bedbinliği artırıyordu. Fakat Hariciye vekilimiz Tev- fik Rüştü beyin irat ettiği nutuk ve ileri sürdüğü teklifler bedbin- liği bir parça izale etti,. herkese ümit verdi. Hariciye vekilimiz bü- tün hatiplerin ileri sürdükleri fi- kirleri bir araya toplıyarak her- kes tarafından kabul edilebilecek esaslar teklif ediyordu. Hariciye vekilimizin teklifi tet- kik edilmek üzere konferans ri- yasct divanına havale edildi, di- van pazartesi günü toplandı. Fa- kat burada bir türlü anlaşma hu- sule gelemedi. İngiliz murahhas- ları, Almanyanın iştirakini temin edecek bir esas bulunmadıkça mü- zakereden hiç bir netice çıkmıya- ,cağında ısrar ediyorlardı. Hariciye vekilimizin teklifinde Almanyanın da yapılacak anlaş maya iştirakini temin edecek bir âçık kapı vardı, Fakat buna rağ- men İngiliz heyeti noktai rında ısrar etmiştir. Diğer taraftan İtalya da bu tek- i Hattâ Lavoro Facista gazetesi yazdığı bir makalede dolayısile Balkan misakına tariz etmiş, bu misakın Milletler cemiyeti tara- fından tastik edilmemiş olduğu- nu, misaka bağlı gizli maddeler bulunduğunu ileri sürmüştür. Riyaset divanında anlaşma ha- sıl olamayınca gene ümitler azal- , mış, bedbinlik baş göstermiştir. Herkes konferansın kapanmağa doğrü gittiği kanaatındadır. Yak niz bu kapanmanın kati mi, yok: i sa muvakkat mı olacağı belli de- ğildir. Bir kısım devletler boş ye- Jifi ii müsait karşılamamıştır. | re ümit peşinde koşmaktansa kon- Silâhları bırakma konferansında Iki celsş arasında koridorda münakaşalar o feransın bü i kapanmasını istiyorlar. İngil ise uzunca bir müddet için tatiline taraftardır. Son vaziyet İngilterede hoşnut- suzlukla karşılanmıştır. Bir çok gazeteler İngilterenin Almanya- yı fazla himaye etmesine sebep görmüyorlar, Bu yüzden - İngiliz hariciye nazırının istifa edeceği de şayi olmuştur. Bu şayia doğru olmamakla beraber 'nazırın mev- kii çok sarsılmıştır. İngiltere bu- nun için konferansın büsbütün if- lâsına mani olmak ve bir tehirle şimdilik vaziyeti kurtarmak istiyor. Bugün verilecek karar konfe- ransın akibetini tayin edecektir. Boğazların tahkimi Sabık Yunan hariciye nazırı M. Arkirupolosun mühim bir makalesi Yunanistanın eski hariciye na- zırı M, Argirupolos, Türkiyenin boğazları tahkim etmek talebinde bulunacağına dair Avrupa gaze telerinde yer bulan neşriyat üze- rine bu meseleye dair mühim bir makale yazmiştır. Yunan nazırı makalesinde diyor ki: Boğazlar, Türk (topraklarını genişliği arile biribirine müsa- vi olmıyan iki parçaya ayırır. Bu iki parçadan küçüğünün yani İs- tanbul ile şarki Trakyanın, gerek beynelmilel ve gerek Türkiye ba- kımından büyük ehemmiyeti var- dır. Eğer ecnebi 'askeri ve bahri devlet boğazları işgal ederse şar- beraber emiri altında bulunacak ve Türk tersanelerinin bulunduğu İzmit, abluka altına alınacaktır. Bu itibarla Türkiye, Avrupada» ki topraklarının uğrıyabileceği muhtemel tehlikelere karşı koy- mak üzere daha sulh zamanından her hangi düşmana karşı koruya- bilmek için Trakyada kâfi mik. tarda asker bulundurmak mecbu- riyetindedir. Bu iş ise çok güçtür. Çünkü Türk kuvvetleri harp zâmanların- da, biribirile bağlılığını tehlikeye koyacak iki orduya ayrılacaktır. Boğazların silâhlandırılmasını | M. Arkirupolos icap ettiren başka sebepler de vardır: Beynelmilel bir harp çı- kınca Türkiye ya harbe karışa- (Devamı ikinci sahifedel HAFTA Haftalıkların on ucuzu olan «Haftasnın mündericalı çok zengindir. Dokuzuncu sayısı da çıktı : A! müsabakasında birinci gelen Fazilet hanımın bayat ve resimleri, Matbuat, yoktan var olan Alman filosu, Kırgızların hayatı, Mata- bâri'nin masumiyeti, Şehir bârı artistleri Arasında Hikmet Feridunün müşahede» les), hikâye, roman, fotoğraf müsabakası, sinema âleminde, siyasi inakaleler, siyasi tefriza, ba'tama takvimi. Falı; 75 kuruştan ibaret, Küçük iti ik itilâf Daimi meclis 29 haziranda! Bükreşte toplanıyor Cenevre 6 (Hususi) — Küçük itilâf daimi meclisi Cenevrede, | Çekoslovakya hariciye nazırı M. Benesin reisliği altmda toplan- | mıştır. Üç hariciye nazırı siyasi i vaziyeti tetkik etmiştir. Daimi | meclisin tabii toplantısının 29 ha- ziranda Bükreşte yapılması karar- İaştırılmıştır. Bu toplantıda şu meselelerin tetkik edileceği haber veriliyor: 1 — Sovyet - Fransız yaklaş- ması ve küçük itilâfın Sovyet hü- kümetile siyasi münasebat tesis etmesi, 2 — Küçük itilâf ile Balkan hükümetleri arasındaki münase- batın kuvvetlendirilmesi ve Sov- yet hükümetinin de iştirakile şar- ki ve cenubu şarki Avrupa hükü- #netleri arasında bir anlaşma ya- pılmasi, Cenevrede M. Litvinof ile M. Titulesco arasında yapılan ko nuşmalar neticesinde küçük itilâ- fın Sovyet hükümetini tanıması meselesi halledilmiş gibidir. A, Bütün Türkiye Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst. Mısırçarşısı kapısı karşisında Telefon : 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 atsan) 20113 (Klişe) Hararet 32 derece.. Sıcaklar devam ediyor, bentlerde su azaldı Son senelerde menba sularının azalmasına sebep nedir? Bentlerden bir manzara İstanbulda şiddetli sıcaklar de) vam ediyor. Dün hararet bir par- ça daha yükselmiş, termometre 32 dereceye kadar çıkmıştır. Sıcak bir lodos ortalıktaki sikintiyi art- ırmakta, nefes almağı güçleştir. mektedir. İstanbula ve civarına uzun za- mandanberi yağmur yağmamıştır. Bir taraftan yağmursuzluk, diğer taraftan sıcaklar yüzünden toprak yer yer çatlamıştır. Kırlar sarar- miş, ağustos manzarasını almıştır. Her tarafta, bilhassa bostanlar- da, bahçelerde yağmura ihtiyaç vardır. Bir gazete, aylardanberi de- vam eden: kuraklık (yüzünden memba sularının azaldığını, ku- yularda suların çekildiğini ve en nihayet İstanbul semtinin büyük bir kısmının ihtiyacını temin eden bent sularının da azaldığmı ya- Zıyordü. — (Devami ikinci sahifedel meşhar eserlerinden: EN / harikulâde maceralarını takip ediniz! İzmirdeki define Amelenin üzerinde nekadar altın bulunmuş? İzmirde bir yer kazılırken bir define bulunduğu yazılmıştı. İz- mir refiklerimiz bu define hak- kında şu tafsilâtı veriyorlar. Yangın yerinde Felemenk kili- sesi civarında toprak tesviyesinde çalışan Kürt Niyazi ve biraderi Remzinin maiyetindeki 25-30 ka- dar amele hafriyat yaparken o yerdeki bir baca yıkılmış ve içe- risinden bir miktar eski banknot, bir miktar Türk lirası ve bir mik- tar da Fransız parası çıkmıştır. Şimdiye kadar 10 Türk altmı 3 Fransız bütün ve 7 yarım altın ve bir çift çeyrek küpe müsadere edilmiştir. Amele: verdikleir ifadede bu paralardan yalnız birer altın ak dıklarımı ve bununla yol parasi gibi borçlarını ödediklerini söyle- mektedirler, Şimdiye kadar 14 amelenin ifadesi alınmıştır. Tah- 65 ci Forma bugün çıktı — Yavrularım, ; baktınız ki karşıdan belediye şmemurları geliyor, Eykaf idaresinin avlusuna girin!., , kikata devam olunmaktadır.