6 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

b: Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Misırçarşısı kapısı karşısında — Mehmet Efendi. Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Mısırçarşısı kapısı karşısında Sene 16 — No: 5623 — Fiatı her yerde 5 kuruş ———— Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) > 24248 (Matbaa) - 201 — 13 (Klişe) ÇARŞAMBA — 6 Haziran 1934 Bütün Amerikada m üthiş bir kuraklık hüküm sürüyor Bazı mıntakalarda kıtlıktan korkuluyor, köylüye 500 milyon dolarlık yardım edilecek Vaşington 5 (A.A.) — M. Ruz- velt, dün kuraklıktan müteessir olan hükümetlerden 15 inin âyan ve mebusan âzaları ile görüş müştür, Alâkadar mahafil, kuraklıktan zarar gören çifçi ve ziraatçilere yapılacak yardımın 500,000,000 doları bulacağını tahmin etmek: tedirler, Bazı mıntakalarda kıtlık olma- sından endişe ediliyor. Vaşingten 5 (A.A.) — Kurak- hıktan müteessir olanlara 500,000,000 dolarlık bir yardım projesi hazırlanmıştır. Projeye nâ- zaran bunun 100,000,000 doları hakit olarak tevzi edilecektir. Za- rara uğrıyanlar, hükümetin - yar- dımı ile başka yerlerde servet arı- yabilecektir. , Kuraklığın mahsulden 565 mil. yon buşel bir eksikliğe sebep ola- cağı tahmin edilmektedir. Mev- cut stoklara nazaran dahili piya- #ada yine 200,000,000 büşellik bir fazlalık vardır. ingilterede de kuraklık var Londra 4 (A.A.) — Memleket dahilinde büyük bir kısım arazi, 18 gündenberi şiddetli kuraklık- tan muztariptir. Son 12 ay zarfın- da düşen yağmur :mikyası, 100 sensdenberi kaydedilen miktardan çok aşağıdır. Son zamanlarda mevklinin sarsıldığı söylenilen M. Ruzvelt kâğıtla fala bakarken Kent eyaletinde kuraklık yü- | ları kabul edemiyeceğini bildir. zünden zuhur eden yangınlar yüz- lerce fersah orman yakmıştır. M. Ruzveltin vaziyeti Paris 5 (A.A.) — Daily Mail gazetesinin Paris nüshasının yaz- dığına göre İngiltere hariciye ne- zareti mühim bir sigorta şirketi- ne müracaatle M. Ruzveltin is- | tifası ihtimaline karşı bir çok kim- vasati | selerin kendilerini sigorta ettir. mek istediklerini beyan etmiştir. Sigorta şirketi artık bu müracaat. Bugünden itibaren kontrola başlanıyor Yanlış, noksan beyanname verenlerden — Yeni vergiler müiinasebetile be- Yanname vermek müddeti dün eke! Mir sam bitmiştir. Şimdiye kadar ve- rilen izahata ve ilânlara rağmen bir kısım tacirlerin ve alâkadarla rm bu hususta tereddüt ettikleri görülmektedir. Bu münasebetle dün İstanbul tahakkuk müdürü Talât beyle görüştük. Talât bey Suallerimize açık surette cevap verdi. Talât beyin verdiği cevap- ları aşağıya yazıyoruz: — istihlâik vergisi, kanunda “Yazılı maddelerin memleketimize “ithalinde veya memleket dahilinde imalinde almır, Stok mallar için toptancılar kanunun neşri tari- > Binde ellerinde bulunan miktara dair beyanname ( vereceklerdir. / “Toptancı kimdir? Avrupa malı ge- tiren ve satan toptancıdır, Avru- zn mal getiren tacirlerden top- $an mal alıp toptan ve perakende ,suretile satan tacirler de toptan- <ıdır, Toptancı tacirler tarafından ve- tilen beyannameleri kontrol he- “Yetleri mahallinde tetkik edecek. l | irler arasinda noksin be- İ vergi iki misli olarak alınacak " — Istanbul tahakkuk müdürü Talât bey yâanname verenler veya hiç be- yanname vermiyenler bulunursa bu facirlerin stok malları hemen tesbit olunacak, beyannamesi ve- rilmiyen mallarm vergileri, mua- mele vergisi kanunu mucibince | Devamı ikinci sehifedel l miştir, 8 Bu gazeteye göre geçen hafta bu yolda sigorta yaptırmak için şirkete müracaat eden kimselerin çokluğu Amerikada büyük bir en- dişe uyandırmıştır. Hattâ Ameri- ka hükümeti, Londra sefirini İn- giltere hükümeti nezdinde protes- toda bulunmağa memur etmiştir. Londra S5 — Amerikadan gelen haberlere göre iktisadi vaziyet gittikçe fenalaşmaktadır. Kurak- lık haberleri vaziyeti daha ziyade kötüleştirmiştir. 29 derece! Iki günden beri gene sıcaklar başladı İki gündenberi şehrimizde şid- detli bir sıcak hüküm sürmekte- dir. Havanın birdenbire lodosa çevirmesi bu hususta başlıca âmil! olmuştur, Sıcaklık 29 dereceye İ kadar çıkmıştır. Sabahları bile | hararet 21-22 derecedir. İstanbul tamamen yaz manza- rasımı almıştır. Sucu, şerbetçi, don-| durmacı dükkânlarma fazla rağ. | bet vardır. Gelen haberlere göre Trakya ve Anadoluda hava ısınmıştır, Vekiller heyeti dün sabah toplandı Ankara, 5 — Icra vekilleri he- yeti bu sabah Çankayada İsmet paşanın köşkünde toplanmıştır. Kral Karolun seyahati Bükreş 5 — Kral Karol bu ayın ortalarına doğru Parise ha- reket edecektir. —— — - — ——- “ AKŞAM ,, 1 kimler çıkarıyor? Bugün çıkan D Edebi müsahabe Doğru söz Yazan: Halit Ziya Uşşaki Zade Beşinci sahifemizde okuyunuz İ seyahatinden, günlerini nasıl ge- Mısır dönüşü.. Hüseyin Rahmi beye bir izdivaç teklifi.. 24 yaşında bir genç kız üstatla evlenmek istiyor Hüseyin Rahmi bey deve sırtında ehramların önünde Ustat Hüseyin Rahmi bey uzun | bir Mısır seyahatinden döndü. Af- ! | rikada Sfenksten biraz uzakta Mısır kral hanedanına mahsus sa» | raylarda aylarca yaşadıktan son- | ra İstanbula geldi. Kıymetli edibi | dün Heybeliadanın ta tepesindeki | köşkünde ziyaret ettim. Seyahat kendisine yaramıştı, Yanakları | pembe pembe olmuş, yüzüne adeta | bir gençlik gelmişti. Denize tepe- den bakan büyük salonda bana | çirdiğinden, eğlencelerinde, genç- | liğindeki aşklarından, geçirdiği — Niçin seyahat ettim?.. Mısıra niçin gittim. Evvelâ bunu anlata- aram usa | buhranlardan bahsetti, | yım. Yukarıda benim bir çalışma odam vardır. Bir tahta masa.. İki tane koltuk, Eskiden koltuğun bi- rinde ben otururdum. Birinde, tam karşımda senelerce bana can yol daşlığı eden Hulüsi bey. Bizim köşkte elektrik yoktur. Lâmbayı yakardık. Kış geceleri mangalı aramıza alır, Hulösi beyle kesta- ne kavurur, mısır patlatır, roman okurduk. Ben de bazan çalışırdım. Hulüsi bey öldükten sonra onun İ koltuğu benim gözümde büyüdü. Bu bomboş koltuk beni korkutu- yordu. Dehşetli zayıfladım, Bu si- rada prens Abbas Halim paşa ba- na haber gönderdi: (Devamı 4 üncü sahifedel RR Tepebası bahçesinin «Şehir tiyatrosu artistler kooperatifiz tarafından isletik meğe başlandığı gece oynanacak (Lüküs hayat) oöperetinden bir sahne: