5 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor Misırçartası & a Sene 16 — No: 5 Konferansta ümit havası esti Heyeti murahhasamızın müspet bir teklifini konferans derin memnuniyetle karşıladı detli çıkışı ümitsizlikleri azalta- cak mahiyette de; Cenevre 1 Haziran Konferansı, içinde bulunduğu çıkmazdan nasıl kurtarmalı? Mü- devam etmek için bir | olacak zakereye zemin bulmak mümkün mı, yoksa «şimdilik silâh bahsin- | de bir şey yapmağa imkân yok- | tur!» diyerek konferansın iflâ- $ını ilân etmek mi lâzım gelecek? Sekiz aylık tatilden sonra tek- rar işe başlıyan konferans, açıl- | dığı günden beri hep bu sual- ap bulmakla meşgul oldu. Almanyanın lere & Kon 8, çe kilmesir bir anlaşma yolu Bulk için büyük devlet | ler arasmda hususi konuşmalara | karar vererek dağılmıştı, Sekiz ay geçti, İngiltere, Fransa, Al | manya, İtalya arasında cereyan eden müzakereler, gidip gelmeler| hiç bir lerine zıt olan Fransız Alman id- etmek kabil de- en sonr, netice vermedi. Biribir- dialarını telif ğildi. Reis, o bu-bedbin ve, ümitsiz vaziyet karşısında konferansı top. İsg banebukişerlekle Aklı; Topladı. Ilk nutuklar, bilhassa Fransiz hariciye nazırı M. Bartu- nün İngiliz murahhaslarına sid- müspet bir teklif olmadığını söy- ! liyerek projelerinde israr ettiler; Almanyanin bir derece silâhlan- ması, Fransanın bir derece silâh- İ larını azaltması.. İ de şiddetle ısrar etti; cak sa, Fransa tedricen ve safha saf- ba silâhlarını indirmeye razı.. de — Fiatı her yerde 5 kuruş yeniden bir İngilizler tekliflerinden daha | Fransiz hariciye nazırı fikrin- Almanya katiyen silâk'anmıya- Eğer, sulh teminatı olur- M. Litvinof, silâh meselesin- | ittifakın imkânsızlığı okar- | «emniyet» ve şısında konferansın tertibatile meşgul olmasını sulhu muhafaza vazifesini üstüne almasını teklif etti, | Konferansın, bu umumi mülâ- hazalar karşısında nasil bir ne- ticeye varacağını herkes (o ara- makla meşgul... Silâhların esaslı surette tenzil idi ortadan kal- kınca,.. bütün iddiaları telif | edip hiç olmazsa başlangiç va- | zifesi görecek bir mukavelenin esaslarını o bulmak, nelicesiz dağıtmamak lâzım... (Devamı ikinci sahifedel konferansi Beyanname müddeti bu akşam bitiyor Toptancı ve perakendeci etrafında münakaşalar devam ediyor Yeni vergilerin. tatbiki müna- sebetile verilecek beyannamele- | rin müddeti bu akşam bitiyor. Maliye tahakkuk müdüriyetle- rinde teşekkül eden İar, beyannamelerin muhteviyatı hakkında tetkikat yapmaktadır. Komisyonlar icabında beyanna- meler hakkında mahalli tetkika- ta da girişecektir. Kanun mucibince yalnız top- tancı tacirler, beyannameye ta- bidir. Bu itibarla, vergi yalnız top- tancı tacirlerden alınacaktır. Halbuki malın ekserisi top- tancı tacirler elinden persken- deci tacirler eline geçmiştir. Kendisile . görüştüğümüz komisyoncu diyor ki: — Piyasada 10 bin çuval kah- ve vardır, Bu mal şimdi küçük perakendecilerin komisyon- bir tacirlerin o ve elindedir, Maruf ve toptancı ti- | carefhanelerde az mal kalmıştır. | umların içinde bazı ticatetha- | neler, kendilerini perakendeci vas) Ziyetine sokmuşlardır. £ Bunlar da beyanname vermeğe lüzum görmemişlerdir. Halbuki böyle | bir vaziyet olmasaydı, hükümet Yalnız kahveden 150 bin liralık | vergi alacaktı. Şimdi bu para- | mın ancak onda biri tahsil edile. cektir, | yasta ticaret yaptıkları halde, ken- İ çük tacire kadar beyanname ve- Diğer taraftan ticaret işlerile uğraşan bir avukatla görüştük, bu zat toptancı ve perakendeci arasındaki farkları şu suretle an- latıyor: İ — Kanunda toptancı tacirin vaziyetile perakendeci tacirin va-| ziyeti tarif edilmemiştir, Öyle ti- carethaneler verdır ki, geniş mik- dilerinin perakendeci vasıfları da vardır. Bazı ticarethaneler (ser. mayeleri az olduğu halde, pera- kende iş yapmazlar. Meselâ elin. de yüz çuval çay veya kahvesi olan: perakendeci bir ticaretha- ne beyannameye tabi değildir. Bu ticarethane, perakendeci ol- duğunu, dükkânında küçük alış verişlerle geçindiğini iddia ede- bilir, Diğer taraftan, kiloyla kah- ve satamıyan ve böyle bir teş- kilâtı olmıyan bir ticarethane, elinde 50 çuval kahve varsa top- tancı tüccar vasfı altında beyan- nameye tabi tutulacaktır, En kü- rilmiş olsaydı o zaman hükümet dâba geniş -bir veridet > lenin edebilirdi. Piyasadan yaptığımız tahkika- ta göre, çay, kahve satışları dur- muş gibidir, Kahve fiati 100 ku- tuştur, Çay fiatleri de artmıştır. SALI — 5 Haziran 1934 © Zelefon: 24240(İdare)- 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişaj |, Bütün Türkiye 47 Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Misirç gö şısı kapısı karşısında — Sılâhları bırakma konferansının son toplantısı (Sol tarafta heyeti murshbasamız görünüyor) Hamdi B. diyor ki.. “Tramvaylar her halde Anlaşma olamıyor Konferansın bugün kapan- ması muhtemel Cenevre 5 (Hususi muhabi- rimizden telsizle) — Silâhları bırakma konferansı oriyaset divanı dün toplanarak geç vakite kadar müzakerede bu- fi lundu, Müzakere konferansı kurtaracak bir anlaşma etra- fında olduştur. Uzun müzakereye rağmen hiç bir anlaşma olamamıştır. Esasta bütün ihtilâflar devam ediyor, Bugün bir kurtarma | çaresi bulunamazsa konferan- İİ sın büsbütün kapanması muh- 9 temeldir. as Hindistanda bir mağarada neler bulundu? Simila 4 (A.A.) — Hasar kaza- | sında bir tepeciğin altındaki bir mağaraya Sığınan haydutlar, mü- him bir keşifte bulunmuşlardır. Hadise resmen de teyit edilmek- | tedir, Haydutlardan birisi, bir kaya- nın Üzerinde bulunan tarihi bir İ kabartma resme tesadüfen dokun- mwuş ve kaya yana doğru kaymış- tr. Meydana bir tünel çıkmıştır. Haydutlar meşalelerle içeri gir- mişler ve yığınlarla elmaslar bulk muşlardır. Arabistan harbi Taif 4 (A.A.) — Imam Yahya ile musalâha şeraiti cümlesinden olarak İbnissuut tarafından ken- disine teslimi talep olunan İdrisi rüesasından iki kişi teslim olun- muştur. Yemenliler dağlık araziyi birkaç gün içerisinde tahliye ede- ceklerdir. e m a “AKŞAM ,, 1 kimler çıkarıyor? Bug Ç V AKŞAM vo nasıl çikâarıldığım | tünelin içinden geçmeli, « Beyoğlunun ortasında bir park yapmak kolay bir iştir » içini şirlkeri amimi Hamdi bey seyahatten döndü. Hamdi beyin şehir işleri hakkın- da orijinal buluşları olduğunu herkes bilir. Kendisinin ortaya attığı Karaköy köprüsünü kaldır- mak fikri önceleri münakaşa edil- di. Durdu. Hamdi beyin bunun gibi şehre ait bir çok yeni fikirleri vardır. İ | Dün kendisini ziyarete gittim. — Birader.. dedi.. Git te Pireyi gör... Önünden büyük bir zarf içinde Pireye ait bir çok resimler çıkardız — Şuraya bak, şuraya bak. Adamlar ne çalışıyorlar. Ne çalı şıyorlar. Bir kere hamal işini ga- yet azaltmışlar. Vapur kömürü nasıl alıyor biliyor musun? Bir köprü yaklaştırıyorlar. Kömür ve alınacak, çıkarılacak eşya bu va- sıta ile alınıyor, çıkarılıyor. Adam- lar bizim gibi bir Karaköy köp- rüsü hatırlâyıp limanı kapamıyor- IDevamı 4 üncü sahfedel mr rr arm Çizen: Cemal Nadir Sulh ana — Yeter artik patlıyacaksın!...